Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy i fjellet om sommeren, hvor nødvendig er det?


ahb

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en lengre tur i Stølsheimen mot slutten av juli. Det jeg har av regntøy er tynt goretex-sykkelregntøy, som er slitt og ikke utprega vanntett lenger.

Plan A er at det ikke regner nok til at blir noe stort problem.

Plan B er å ha på ulltøy under, bli kliss våt, og holde varmen ved å gå på til neste hytte. Med lue, hansker, stilongs og ullskjorte holder jeg fint varmen selv om det så sludder, så lenge jeg kan holde meg i bevegelse.

Fordelen med regntøyet jeg har er at det er lett, kompakt og ikke koster mer penger :(

Jeg har ikke utprega mye erfaring fra fjellet. Jeg gikk en 6-dagerstur over hardangervidda i fjor, og da fungerte plan A bra. Men det er kansje mer nedbør i Stølsheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan nok holde varmen hvis du holder deg i bevegelse, men det blir en mye mer marginal jobb for kroppens oppvarmingssystem... dette tipper eg kan gjøre at du kommer til å fryse på hender og føtter, det er ganske kjipt å ikkje kunne sette seg ned og lunsje litt og... husk at det fort regner endel på østlandet, og vet du hvordan "stølsheim-kommunen" matre har blitt så rik? vannkraft... eg har iallfall ofte vært glad for regntøyet mitt i stølsheimen! eneste for plan A er at det blir desto mer trivelig å nå frem til hytta...

men, eg går iallfall aldri på langtur uten tette klær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å følge det du kaller plan B, og stole på Gore-texens (mangelfulle?)kvaliteter. I Stølsheimen tror jeg nok derimot at jeg ville valgt regntøy. Stort mer nedbørsrikt område finner du ikke her i landet, selv om det er en del lokale variasjoner her også. Ville muligens vurdert noe mer vantett skotøy enn lærstøvler også. Tenker Stuttjukken kommer med et mer detaljert svar snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Hmm Platou selger Fjällräven poncho og leggings for tilsammen 450 kr på medlemssalg i morra kveld. Lurer på om jeg skal prøve å få kjøpt det settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg planlegger en lengre tur i Stølsheimen mot slutten av juli. Det jeg har av regntøy er tynt goretex-sykkelregntøy, som er slitt og ikke utprega vanntett lenger.

Glem sykkelregntøyet !

Før det første blir du kald av det - så blir du våt!

Jeg var i din situasjon for ett år siden her i Trollheimen, hvor vi har rikelig av Guds gave ovenfra...

Gikk i Fjellrevens utmerkete bomulls g-1000 jakke og bukse, kun med ponsjo (helsport) med ull under.

Ble våt og kald uansett når det risla fra oven.

Den tiden er over, nå har jeg investert i en Marmot Glenmore gtx jakke som jeg bruker til sommerjakke, og bergans skogshorn bukse.

Med ull under så blir jeg "aldri" våt oventil - kanskje litt på knea - men ved bevegelse så holder jeg varmen og tørker raskt opp ved oppholdsvær.

Har traska og gått i silregn med dette, litt fuktig blir man vel utsatte plasser, men uten egentlig å savne ponsjoen. Men fjellduken er med alltid - mat må man ha og da er den god å krype inn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått til det skritt å kjøpe en regnponcho, har jeg ikke angret. Jeg hadde litt aversjoner, lite ikke å se ut som en nederlandsk fotturist, men det funker bra, også i vind. For hytte til hytte-gåing med liten sekk er det optimalt, da ponchoen går over sekken. I bratt lende der man må løfte beina høyt og eventuelt bruke armene for å komme frem kan det være litt kronglete. En stor fordel med ponco er at den er kjapp å ta av og på. Regntøy er mere styr, og hvem har vel ikke ventet litt for lenge med å ta på regntøyet, det går vel over ? Så gjorde det ikke det, og man er våt under regntøyet. Jeg har en modell fra Norrøna, som jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen med å bære et helt hus på ryggen virker også ganske smart..

Ellers synes jeg Goretex er bra! Det er ikke 100% totalt tett hvis det regner veldig mye veldig lenge, men det er mer enn godt nok for å stoppe et gjennomsnittlig regnvær. Dessuten er Goretexklær lette og temmelig vindtette også. Veldig greit å ha liggende i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntøy er mere styr, og hvem har vel ikke ventet litt for lenge med å ta på regntøyet, det går vel over ? Så gjorde det ikke det, og man er våt under regntøyet.

Ehh, den hørtes kjent ut! :roll:

Har ellers samme erfaring som snilen her, det lille jeg har gått i regnvær. Synes det er utrolig kjekt å ha noe som man kjapt kan slenge over seg og sekken. Så kan man rote oppi sekken mens det siler ned "utenfor".

Fikk høre av en kompis som gikk bak meg en gang at jeg så ut som en trollmann. Det kunne jo forsåvidt vært kjekt å være av og til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en poncho i gave som jeg brukte på en regnfull (og vindfull) tur. Problemet oppstod når vinden nådde kuling styrke. Da vrengte den seg oppover, og jeg så ut som en kjempetrakt med ben. Selv om jeg hadde sekken utenpå, med beltet over, stod den rett oppover. Dårlig sikt, altså. Pluss at det så helt teit ut. Kulingen rev også opp knappene. I vindstille regnvær, så kanskje...

Nå har naboen gitt meg en vanntett, fjærlett engangskjeledress som de bruker ved håndtering av asbest. I det minste ser jeg ut som en vintersoldat. Kanskje jeg burde prøve den engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ahb !

Skulle jeg gått aleine og overnatta på hyttene, så ville jeg fulgt din plan b.

Skulle jeg gått sammen med folk som koser seg mest når de sitter stille, så ville jeg anskaffa nytt regntøy. Har ofte valgt å vrenge av alt på overkroppen og ta den tykke ullgenseren innerst, gjerne en bommulls T-trøye utapå og en lett bomullsanorakk ytterst i regnvær. Funker helt fint så lenge du er i bevegelse, - også i sludd som du sier. Fint med ull stillongs eller superunderbukse på beina, trenger ofte ikke noe mere om du holder jevn fart. Videre ull lue og helst ull bladvotter.

Regntøy er fint når du raster, om du skader deg eller av andre grunner må stå stille, men oppskrytt når du skal bevege deg !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mange andre enn Knut S som har kondis til å følge plan B og overleve om det blir nordvest kuling og sludd og du har flere timer til nærmeste ly...

Når du beskriver deg selv som uerfaren, så ta med regntøy, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det er uansvarlig å ikke ta med noe form for regntett tpy med på tur.

Du er sikkert sprek nok til å kjøre på til nærmeste eller planlagte hytte for å holde på varmen, men hva om du skulle tråkke over/knekke/forstue foten?

Da er det ikke sikkert kroppen din er like fornøyd.

I fjellet må man tenke sikkerhet bekledning er sikkerhet, bare se på det som skjedde i Fyresdal.

De hadde klær nok til den aktiviteten de drev med, men når det så skjedde noe "uventet", så hadde de ikke forutsetning for å kunne holde varmen.

Gikk heldigvis bra for noen av dem, men desverre ikke for alle.

Har også en poncho fra Helsport som jeg er fornøyd med som alltid er med på fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt poncho på en flerdagers tur, men jeg er ikke helt fornøyd med den. Og da spesielt at jeg ikke ser føttene mine i avdalingen. Når den er steinete og du må passe på, er det et handicap. Og synes også at den blafret for mye i hard vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.