Gå til innhold
  • Bli medlem

Telte ved Tindevegen?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Går det greit å parkere, og å telte ikke for langt unna bilen, ved Tindevegen? Gjerne like ved bommen. 

Glemte helt å speide etter parkering og å sjekke når jeg kjørte forbi i fjor. Var mer opptatt av å ikke fike til han løken som satt ved siden av meg og skrøt og lo av at han gikk fra to redde kompiser på Austabotntind :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutes ago, Gittiamo said:

Går det greit å parkere, og å telte ikke for langt unna bilen, ved Tindevegen? Gjerne like ved bommen. 

Glemte helt å speide etter parkering og å sjekke når jeg kjørte forbi i fjor. Var mer opptatt av å ikke fike til han løken som satt ved siden av meg og skrøt og lo av at han gikk fra to redde kompiser på Austabotntind :P 

Kommer vel litt ann på snømengdene. Himmelsprett-helga i fjor så var det mange som var parkert langs veien frå krysset ved Turtagrø og opp til etter der turen til Lauvnostind normalt startes. Ditto med telt. Og så var det litt biler parkert langs veien et stykke etter Austabotntind retning Årdal, nede i søkket/svingen før du kjem til bommen (frå Turtagrø sida) stod det fleire biler (og noken fine sider mes sol-snø..) den helga. Var litt trangere langs veien når du nærmer deg bommen om eg ikkje husker heilt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener bommen på midten - og ikke en av de på hver side som pt markerer at Tindevegen er vinterstengt?

De parkeringsplassene jeg kjenner til, er i det søkket som @Terka nevner (derfra går det forresten en sti til en DNT-hytte, men den ligger litt langt unna de alpine opplevelsene), og litt opp i bakken mot Turtagrø fra det søkket (Berdalen, tror jeg) er det en liten parkeringsplass ved Tverrelva. Ved den parkeringsplassen starter stien mot Soleibotntindane, og det virket å være brukbart terreng for å sette opp et telt i starten der. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for å poste noen bilder fra Hurrungane - selv med fokus på veinett - kan jeg jo ikke lå gå fra meg. Her fra turen opp til Soleibotntindane i september 2015:

58ecead2d6c98_CropP9100218.thumb.JPG.14e194bd94e0ed2fdd07390953a6e347.JPGP9100222.thumb.JPG.51d545e54157d51ea6b51d69a58a2d61.JPG

Lastet dem opp som 3Mpix, men vet ikke om størrelsen beholdes når de åpnes i forstørret visning? Først er et utsnitt fra et større bilde, og der ser man bomkiosken bak ved vannene, så kommer Tindevegen ned mot Berdalen (dit kan man kjøre av og det er relativt flatt der, men den veien vises ikke). Det er en del side-/parallellveier, bla etter omlegging av Tindeveg-traséen. Neste bilde ser man et kort stykke av Tindevegen på hver side av oppstigningen til Soleibotntindane (Bukkanosi), den til venstre er nær høyresiden av første bilde. Berdalen fortsetter utover til høyre. Ved vegen ute til høyre kan man kanskje skimte to-tre prikker på siden i svingen der - den ene av dem er bilen min.

Det der var en flott dag, gitt :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk @a_aa :) 

Jeg hadde håpet på noen avstikkere så man slipper å sove rett ved veien. Bør uansett gå greit å finne en plass. Hverken bilen eller jeg tar stor plass :) 

Sove sidelengs ned en helling i en steinrøys frister ikke, men dette bør gå helt fint. 

Det er flott i Hurrungane. Mektig. Så bilder derfra er alltid lov å snike inn ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
1 time siden, Lompa skrev:

Greit å komme seg litt unna de der høyspentledningene.. Det tar litt av naturopplevelsen å høre på bzzzzzzzz hele natta...

Det er ganske mange steder å stoppe oppi der.

Veldig godt poeng. Den buzzzzzinga er rimelig slitsom.  Kan være jeg bare camper på Turtagrø. Kjekt med dusj og sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt off topic men som ei ekstra opplysning på temaet "tindevegen":

Eg veit at ein mellom anna i det området pløger ned kantane på enkelte stader, i mindre lommer. Desse er det særs viktig at ein ikkje parkerar på då, då dette er gjort for at reinsdyra skal komme seg over vegen i periodar med høg trafikk av folk, som til dømes ved highcamp. 

Når kantane er høge, og dei ikkje kjem seg over, vert dei "fanga" på den sida det aular av folk, og stressa.

Eg trur dog dette gjeld litt tidlegare på sesongen. Når ein kjem litt lenger utpå får ein ofte naturlege overgongar nokre stader, sjølv om det enkelte stader framleis er høge brøytekantar (eg var der Torsdag), i tillegg til at reinsdyra ofte har forflytta seg for kalving osv (sjølv om dette iflg kjelder skjedde noko seint i år enkelte stader).

Synes likevel at det var greit å slenge inn denne ekstraopplysninga i ein tråd som omhandla Tindevegen og ferdsel der.Det gir ein ei ekstra påminning om at ein ferdast i villreinens område.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Fint bidrag. Så utrolig viktig å ta hensyns til dyra. Spesielt nå hvor de er veldig sårbare :) 

Men jeg håper ikke det er alt for høye brøytekanter i juli :o 

Dei var stadvis veldig høge. Såpass at når eg skulle sjå etter spor innover snøen så stod eg i døra på pick-upen for å greie å sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så mange som camper i nærheten av bommen. Men det er 2, kanskje 3 gode plasser å slå opp telt midt i mellom Bommen og Tuttagrø. Den flaten oppå der, toppen før du bikker over kanten å ser nedover mot tuttagrø. Der har jeg sett opp til fler som har campet. Parkering er ikke noe problem så lenge mesteparten av snøen er borte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Tindevegen er en av de flotteste veien jeg vet om, bare slått av veien til Hamningberg ytterst på varangerhalvøya, men som ligger langt unna for oss sørpå. Startet i Lom den 5 mai 2017, kjørt over og opp til Tyinkrysset, snudde og kjørte tilbake til Bøverdalen, helt utslitt. Var smalt, "bare hjulspor" 15-20 cm som var kjørbare noen plasser. Overnattet og kjørte hjem nok en gang over Tindevegen hjem den 6 mai. Er vel bare @tshansen som skjønner det.😂

IMG_2183.thumb.JPG.8e5680088f95c25e44ff73e9aad89654.JPG

Mye telt på Turtagrø. Toppturfestival. 

IMG_2200.thumb.JPG.ee3a62a4e61c71c6f52828b6090866eb.JPG

Hilleberg Soulo, greit å vokne til dette.

IMG_2204.thumb.JPG.46f571d3c9ca705192f12aac72407114.JPG

Eneste teltet på plassen

IMG_2224.thumb.JPG.6f5c83c4358e8ad68f652b4662fa56c3.JPG

I år er det enda mere snø også. Smalt, håper en ikke møter biler. Med 115 liter går alt ned i kassene, slik at jeg ikke ser ut som en sigøyner/polakk/tysker på tur.

IMG_2181.thumb.JPG.5c5fa5b0988f27cb710e35d7d601e8b4.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2205.thumb.JPG.d882932b8de31150672cea5c423e49f6.JPG

Jeg hadde 3-7 grader, nesten ikke biler. 

IMG_2226.thumb.JPG.8084a6bea77bc9637b771d59df79b0cb.JPG

Rastet nede i Øvre Årdal, grønt og fint, Norge er et vakkert land😀

Trangiasettet, Nalgene flaska, termosen og Gerber LST kniven er med med også på disse turene. Liker best å bruke telt på mcturer, svinge av og fiske, grus..... Og med telt treffer du mennesker på en helt annen måte, kontra å bo på et sterilt hotell. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.