Gå til innhold
  • Bli medlem

Den uendelige jakten på en god 1000-snelle


BSD

Anbefalte innlegg

Snelle

Senekapasitet

Ekstra spole

Kulelager

Vekt

Produksjonsår

Rimeligst / veiledende pris

Ultegra FB 1000

170m

Nei

4+1

200g

2017

2250 / 2799 kr

Stradic FK 1000

145m

Nei

6+1

195g

2015

2199 / 3099 kr

Biomaster 1000 FB

170m

Ja

7+1

205g

2012

2199 / 4399 kr

Aernos 1000 FB

170m

Ja

5+1

200g

2015

1299 / 2299 kr

Technium 1000 FD

170m

Ja

3+1

210g

???

1099 / 2199 kr

Jeg er på jakt etter en ny snelle i størrelse 1000 til ørretfiske i skog og fjell, men sliter med å velge (alternativene ser dere over). Er i utgangspunktet kun åpen for sneller fra Shimano, da det å åpne opp for andre produsenter ikke hjelper nevneverdig på valgsproblematikken :P Ønsker meg en snelle med frontbrems, da det er dette jeg har fra før. Har sett for meg en snelle til under 2000 kr, men lurer litt på om det er å kaste en tusenlapp ut vinduet når jeg ser på alternativene. Jeg fisker ikke spesielt mye (håper det snur i år), men er glad i kvalitet – det gjør også noe med fiskeopplevelsen.

Det medfølger ikke ekstra spole til to av snellene. Planen er uansett å bruke multisene med mono/fluorofortom til alt fiske, men det kan kanskje være en fordel å ha en spole med mono til fiske i elv hvis jeg har forstått det rett, eller klarer jeg meg med kun en spole med multi og fortom?

Stradicen er den eneste som «kun» har 145 meter senekapasitet. Spørs om det spiller noen rolle, for jeg har nok aldri brukt opp 145 meter på noen tidligere fisketur.

Biomasteren har jeg prøvd i butikken og den føles veldig bra, og så oppdaget jeg senere at den er fra 2012 eller tidligere. Begynner den å bli i eldste laget, eller spiller ikke dette noe rolle? Vi er tross alt i 2017 nå, og jeg håper da inderlig at det har vært en utvikling på fem år :)

Jeg synes 2200kr er en del penger for en snelle, i alle fall for en amatørfisker som meg. Har derfor fundert litt på om Aernosen til 1299kr er et godt kjøp, ettersom den har en veiledende pris på 2299kr. Ser man bort i fra prisen, den korte senekapasiteten, og kun en spole, frister Stradicen også. Det samme gjør Biomasteren, men jeg er skeptisk til 2012... Tror i all hovedsak det er disse tre snellene det står mellom for min del. Usikker om jeg trenger å bry med nevneverdig om utveksling og line retrieve?

Er det noen som har erfaring med noen av de ovennevnte snellene, eller noen som har gode tips og råd til en vinglete snellekjøper? Det kan jo være fare for at fiskesesongen er ferdig før jeg får en snelle i hus, så jeg setter pris på alle svar :)

Samtidig ønsker jeg å gi alle medlemmer av forumet en enormt stor og ydmyk takk for alt dere har svart på og delt av kunnskap de siste årene. Jeg har fulgt med forumet et års tid, dog uten å poste noe. Dere har gjort mitt friluftsliv så ufattelig mye enklere – eller, det er vel mer korrekt å si at dere har bidratt til at jeg har fått et friluftsliv, noe som i mange år kun har vært en drøm. Dette betyr alt for meg. Tusen takk alle sammen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brodern har gått for Shimano Nasci i både 1000 og 4000 nå.
Han har vel ikke brukt de mye men er veldig fornøyd.
Villende i Norge er vel 1800kr men fra Harris så kommer den vel på rundt 1100 kr ☺️
http://www.harrissportsmail.com/en/Shimano-Nasci-1000FB-Fixed-Spool-Reels-NAS1000FB/m-24088.aspx

Men mange andre som selger den på nett til samme pris

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snellene du lister opp vil fungere helt utmerket til det du beskriver. Har selv Ultegra 1000 og Stradic 2500, som jeg er fornøyd med. Begge har en del 100 timer med fisking uten at det merkes på snellene . 

Utveksling  er ikke så viktig, så lenge du er vant med den snellen du har. Har du en med 5:1 nå, ville jeg valgt det på den nye også. Med tanke på pris og egenskaper vil du nok bli fornøyd med både Aernos og Techium snella. Pengene du har til overs kan du bruke til litt godt tilbehør til fiskefangsten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs:
Nasci 1000 FB ser ganske spennende ut den. Snella er greit priset, ser snasen ut og har Hagane hoveddrev. Den veier litt mer enn jeg ønsker meg, men det er vel ikke verre enn at jeg legger igjen en sluk hjemme, så er den vekta spart inn. Ser den kommer uten ekstra spole, noe jeg ikke har bestemt meg for om spiller noen rolle eller ikke ennå. En ekstra spole kan man jo sikkert også få kjøpet ved en senere anledning, til en liten formue. Snella er uansett et godt forslag.

Snelle fra Harris blir vel kanskje dyrere enn 1100kr når man må ut med frakt, moms og Postens tollgebyr, eller har du alt lagt det til?

TomasF:
Vet du hvilket år den Technium-snella ble lansert?

Jan Erik Hansen:
Jeg skal ta en titt på utvekslingen på den andre snella mi når jeg kommer hjem. Er kanskje ingen dum idé at de har samme utveksling. Er ikke alltid like lett å vite hvor man bør legge lista prismessig, og som du sier, pengene man ikke bruker kan man jo legge i noe annet, noe som selvfølgelig er en bonus :) Tenker likevel at man ikke kan gå helt feil med en Shimano-snelle så lenge men legger litt penger i den.

Takker og bukker for alle svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BSD skrev:

tubbs:
Nasci 1000 FB ser ganske spennende ut den. Snella er greit priset, ser snasen ut og har Hagane hoveddrev. Den veier litt mer enn jeg ønsker meg, men det er vel ikke verre enn at jeg legger igjen en sluk hjemme, så er den vekta spart inn. Ser den kommer uten ekstra spole, noe jeg ikke har bestemt meg for om spiller noen rolle eller ikke ennå. En ekstra spole kan man jo sikkert også få kjøpet ved en senere anledning, til en liten formue. Snella er uansett et godt forslag.

Snelle fra Harris blir vel kanskje dyrere enn 1100kr når man må ut med frakt, moms og Postens tollgebyr, eller har du alt lagt det til?

 

Sum før fortolling 812,00
Toll (0 %) 0,00
Merverdiavgift (25 %) 203,00
Sum etter fortolling 1 015,00


Postens gebyr er vel 140-150 kr så bomma vel med 50-60 kr

☺️

Har vel fler sneller enn jeg tør å innrømme og de fleste har jeg 2 spoler til.
Fyller opp begge og bruker bare en som regel.
Eneste er om man trenger en spole med braid og en med mono.
Bruker stort sett bare braid til sluk/spinnerfiske med en FC fortom.
Kun til meite jeg bruker mono.
Og da bruker jeg ikke haspelsnelle

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.