Gå til innhold
  • Bli medlem

Lufteventil i ringstind 2


RElling

Anbefalte innlegg

Hvordan bruker man lufteventilene i ringstind 2?  tenker da man har satt opp teltet på natten og skal legge seg for og sove. skal disse være tette eller litt åpne. for og beholde varme og ha minst mulig kondens i teltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde min første natt i mitt Ringstind. Har en følelse av at det er litt utfordrende å få alt strukket opp skikkelig. Får man ikke strukket det godt nok opp så blir innerteltet lite og en litt blafrete ytterduk.. Noen som har tips på hva jeg gjør feil? Skal se om jeg finner ett bilde av dette som illustrerer dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maarten K Jacobsen said:

Jeg hadde min første natt i mitt Ringstind. Har en følelse av at det er litt utfordrende å få alt strukket opp skikkelig. Får man ikke strukket det godt nok opp så blir innerteltet lite og en litt blafrete ytterduk.. Noen som har tips på hva jeg gjør feil? Skal se om jeg finner ett bilde av dette som illustrerer dette.

Ringstind 2 er ikke så vanskelig å få strukket ut, men kan være smart å tenke på hvor teltet settes opp. Har så langt hatt lite problemer med å få teltet oppstemt, men litt tid går nå med til å få det veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her på forumet har hatt Ringstind inne hos Helsport for å få sydd på fem ekstra pluggfester.Jeg har akkurat fått teltet i hus så jeg har bare fått prøvd dette i hagen, men det ser veldig bra ut. Andre på forumet har prøvd dette på fjellet og er godt fornøyd. Helsport har gjort dette gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at innerteltet kunne vært bedre strukket ut bak. Inngangspartiet føler jeg henger å slenger litt og gjør at av og til innertelt blir litt eksponert. Mulig alt dette skyldes plassen jeg lå på og at jeg ikke var nøye nok i oppstrammingen. Blir spennende å se neste tur, da skal jeg være nøye med de nevnte tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med ringstind er at det går grisefort å sette opp for å få tak over hodet. Om rengskura kommer brått på over åstoppene eller om man er grundig sliten etter dagens marsj er jo ikke det noen ulempe. Tvert i mot. Å få det perfekt strukket ut kan fort kreve litt mer plundring.
På noen teltplasser kan det være litt vanskelig å få strukket teltet ut. Det er først og fremst om teltet blir stående med laveste punkt midt under teltet der teltstanga går ned på hver side. Om stangkoppene da kommer veldig lavt i terrenget relativt til resten av teltet blir det fort litt sagging på midten. Har opplevd et par ganger da at det er vanskelig å få strammet skikkelig. Veldig viktig å få strammet opp reima ved stangkoppen i døråpningen skikkelig også.

En annen ting er å få strukket fotenden skikkelig ut. Man må bruke alle 6 barduner. Spesielt de øverste er det viktig å få strukket skikkelig og gjerne også litt høyt. Er det mulig prøver jeg å bare binde disse bardunene til busker etc for å enkelt få litt høyde på dem. Ellers kommer man ofte langt med å strekke dem ut i maksimal lengde. Har et par ganger lagt steiner og stubber under bardunene helt inne ved teltet for å få en god vinkel på dem når jeg ikke kom helt i mål ved å bare bruke hele snoras lengde.

Ellers når det kommer til det opprinnelige spørsmålet om lufting har jeg stort sett ventilene åpne men med myggnettet lukket. Det holder både mygg og eventuelt snøflak unna. Med ventilene stengt blir det fort litt kondens fra våte klær og vannkoking. Det er jo bare plagsomt. Spesielt om man skal være ute noen dager. En og annen gang når det kommer ei skikkelig tordenbyge med sideveis regn fra ei uheldig retning stenger jeg ventilen øverst. Med bare litt regn stopper myggnettet det verste av regnet siden dråpene ikke kommer uhindret i gjennom men regner det skikkelig tungt og sidelengs sprayes det en del "knust regn" gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.