Gå til innhold
  • Bli medlem

DAB-radio i fjellet


Revseggi

Anbefalte innlegg

Oppå eit av dei store turistmåla i landet, Hardangervidda, har ein "alltid" kunne høyre radio. Fiskarar, telt-vandrarar, hytte-til-hytte-turistar, jegarar og lokale bu- og hytteeigarar har hatt tilgang til nyheiter, - og ikkje minst vêrmelding. Ikkje alltid krystallklart i stereo, men godt nok til praktisk bruk.  Til sommaren stengjer dei FM-nettet her vestpå.   

NRK har ei chat-teneste som svarar på spørsmål om omlegginga frå FM til DAB. Eg spurde om korleis DAB-dekninga kom til å bli på Hardangervidda, og om dei vil rå meg til å kjøpe DAB-radio til dette formålet. Eg fekk svar utpå kvelden frå nokon som skreiv at dei skulle få ein teknikar til å svara meg. Teknikaren svarte dagen etter med å vise til kartet for områdedekning på same sida. Dersom eg har tolka dette kartet riktig, skal det det bli stille. Det er fint at det er stille i fjellet. Det er difor eg dreg dit. Men av og til, som når ein t.d. ligg vêrfast åleine i teltet, har eg hatt glede av å høyre litt på radio. Andre som har tankar om dette?      

radio.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du (el. andre) får så mye inn på DAB radioen, på Hardangervidda. Heller ikke i resten av fjellheimen (og større skogsområder) noen mil fra sentrale strøk, eller større hyttegrener/hoteller. Dette tror jeg blir en tragedie for sikkerheten til fjells, spessielt vinterstid. (Tenker nå ikke på DAB dekkning langs fylkes og riksveger). Vi får kanskje noen rapporter etter Påsken, fra folk som har vært i nevnte områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende, den og de, som fant ut at man skulle stenge FM-nettet skulle ha vært karnøfla - og så til de grader.. Ikke noe imot DAB ellers, men den kan ikke konkurrere med FM på dekning. Veldig mange er imot stenginga av FM, likevel blir vi overkjørt fullstendig tross for viktige argumenter 👎👎

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vandrefalk skrev:

For å kverulere bittelitt: det er ingen som stenger FM-nettet, de flytter det meste av sendinger over til DAB. Lokalradioer vil fremdeles sende på FM-nettet. Men det blir nok uansett stille på radiofronten i fjellheimen...

Med mindre Stasi ikke får tak i disse som driver disse farlig og ulovlig piratsending av DAB-sendinger på FM-båndet. Da kan det være at en klarer å få tak i NRK alltid dårlig vær også på fjellet. Hva med gratis satellitt-internett i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vandrefalk skrev:

For å kverulere bittelitt: det er ingen som stenger FM-nettet, de flytter det meste av sendinger over til DAB. Lokalradioer vil fremdeles sende på FM-nettet.

For å kværulere litt tilbake. :) Intill videre er det satt av LITT plass for nærradioer, så foreløpig kan de fortsette en stund til. Men, dette er bare midletidig! Dab/DAB+ skal ha hele "frekvensen". Og det er ikke alle steder det er nærradio. Er det mobildekkning, så er det en løsning. Men, så var det den dekkningen da......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tiur3 skrev:

For å kværulere litt tilbake. :) Intill videre er det satt av LITT plass for nærradioer, så foreløpig kan de fortsette en stund til. Men, dette er bare midletidig! Dab/DAB+ skal ha hele "frekvensen". Og det er ikke alle steder det er nærradio. Er det mobildekkning, så er det en løsning. Men, så var det den dekkningen da......

FM-nettet sender vel på 87,5 - 108MHz, mens DAB-sendingene går på 174 - 230MHz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet med DAB er vel det samme som med tv signaler.De sendes i sirkel ut fra en sendermast, som ringer i vann, og da må du i prinsippet se senderen som du tar inn. Tidligere så ble analoge radiobølger sendt ut med forskjellige frekvens, eller bølgelengde. Frekvensen kan være fra ca. 15 000 Hz (perioder/s) og oppover til 300 000 MHz. Bølgelengden vil tilsvarende være fra ca. 20 km nedover til 1 mm.   Lange bølger følger jordkrumningen bedre enn korte bølger, men de har en begrenset rekkevidde. Korte bølger reflekteres oppe i ionosfæren et sted og tilbake til jorden og når derfor lengre ut fra senderen enn andre bølger. Kortbølge og mellombølgenettet har vel vert dødt for oss vanlige radiolyttere ganske lenge uten at vi har hatt så store problemer av den grunn. Vi vender oss sikkert til det digitale DAB nettet, men for noen blir det kanskje en vanskelig og kostbar overgang. Dekningen i fjellheimen er nok ikke så bra som noen skulle ønske, og jeg sendte en gang dette spørsmålet til Den Norske Turistforening. De svarte at de skulle ta dette opp med NRK, men siden har jeg ikke hørt noen ting. Hvis du sómer inn nok på dekningskartet som ligger på nettet så vil du se at det er store huller i dekningen, spesielt i fjellområdene. Dette er det ingen som ønsker verken å kommentere eller å gjøre noe med. Som NRK kunde så får du ta imot det du får og være fornøyd med det. Dette er prisen vi betaler for en monopolsituasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2017 at 3:44 PM, Movy said:

Og så bruker DAB radioer betydelig mer strøm enn FM, så en må drasse med seg flere sett batterier, hvis det er DAB dekning. 

Dette var riktig for endel år siden men i dag så er ikke dette riktig lenger. Velger man riktige modeller så er mange faktisk mer energi effektive en mange rene FM radioer.

https://radio.no/digitalisering/batteritid-og-stromforbruk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det DAB-dekning i mitt hovedturområde i Finnmark. Så der får jeg inn vesentlig flere kanaler enn på FM, men utenfor dekning her jeg et kurant alternativ og det er værmelding inn på Inreachen min. Har bare testet det et par ganger i høst og vinter, men foreløpig har det i hvert fall stemt veldig bra med andre værmeldingstjenester....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være. Fiskeriorganisasjonene maste om sikkerheten til sjøs pga værmeldingen, der tror jeg kanskje NRK skjerpet seg noe. Men turgåere lever jo ikke av å gå i marka, så de kan jo enklere holde seg hjemme, så det spørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Før den store stillheten så brukte jeg en oppladbar radio. Ladet den via USB "overalt". I tillegg var det solceller oppå, mest for å forlenge batteritiden mer enn å lade den opp. For oppladning, utenfor rekkevidde til strømkilde, skjedde via en sveiv på baksida! 3 minutters sveiving ga meg ca 3 timer lytting!!! 

Men det hjelper lite nå... 

Er det noen som vet om en bærbar radio som har noe av disse finurlighetene, eller som har jækla lang batteritid? Er bra dekning på hytta, men der er det heldigvis (?) ikke strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-black/p-249205/

Flere FF'ere har denne lille rakkeren. Mangler sveiv og solcelle, men lades via USB. Ikke så aller værst lyd til å være såpass liten. Batteritiden er oppgitt til 15t, jeg har kjørt min ganske sikkert litt lengre enn 15t fra fulladet til den skrudde seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.