Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano 16,5 dr eller 18 dr?


Stian78

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av Ally kano ( pga lett og få med seg og pakke bort ) Så står da mellom 16,5dr  eller 18 dr , vet at 18 dr er 50 cm lenger enn 16,5 men er det noe annen forskjell? Har lest at 18 er mer beregnet på rolig vann men kan også benyttes i små elver . Det jeg er mest ute etter en en som kan benyttes i rolige vann og små elver. Er pakk volumet så godt som lik i disse to? Blir for det meste en voksen, 1 barn og hund og lavo og ellers turutstyr man har med på tur. Håper noen har noe å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du nevner får du fint plass til i 16,5. 18 foteren er ett hangarskip :D. Jeg har 18foteren, og i den klarer jeg å få 2 voksne, fire små barn, lavvo og ustyr :-).
De 50CM er jo i midten, altså der det er størst lastekapasitet.

Pakkstørrelsen er ikke så veldig forskjellig, tungt okke som. Generelt er nok 16,5 mer kurant om du ikke har veldig behov for veldig mye plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er også nysgjerrig på dette. Nettopp solgt kajakk og ser på kano med plass til familien. To store og to små. Men vil også kunne padle alene en gang i blant (lite som slår en rolig varm sommerkveld helt alene på vannet). Er 16,5 et godt kompromiss da, eller er det greit å padle 18 alene?

Jeg lurer også på forskjellen på flattvann og allround. Kajakkerfaringen min er at jeg ikke er så glad i å måtte tenke balanse hele tiden. Vil helst ha en kano som er avslappet, hvor man kan snu seg etter kamera og vri seg litt rundt uten å måtte tenke alt for mye på balansepunkt og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allykanoene er mye mer stabile enn en normal kajakk! Skal du stå med fluesnøre, så får du også utriggere av forskjellige typer som vil gjøre kanoen dønn stabil.

Lastekapasiteten i Allykanoene er enorm. Når det blir trangt i en 16,5 foter for hele familien er det bare å rive ut setene og sitte på bagasjen. De to små sitter fint så lenge de sitter ved siden av hverandre, bak førstemann (der er det tørt og lite veiving med årer. Alene blir 18 foteren veeeeldig lang.

Flattvannskanoen har jeg ikke prøvd, men den har rettere kjøllinje, og er dermed mer retningsstabil. Den er vel også noe smalere?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som 16,5 er best da. Blir ikke de lengste turene med familien. Tipper en overnatting, sommer/tidlig høst, så vi trenger ikke pakke for lang ekspedisjon heller. Nå må jeg bare overbevise kona om at sammenleggbar kano er tingen... Vi krangler litt om det nemlig. Hun vil ha vanlig kano, jeg vil ha noe som kan lagres uten masse styr og pakkes i takboks eller bagasjerom når vi skal på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo hende din kone har rett...

Du har sikkert ikke lyst til å høre det, men du blir garantert så lei av demontering og montering at du hiver hele allyen på taket av bilen. Og det kunde du jo like gjerne gjort med en vanlig kano.

Biler er som regel registrert for 50-100 kg takslast, så  selv en tung kano går greit på taket. Unngår du kano med høy baug stjeler den heller ikke mye sikt når du legger den opp ned på taket. Koster litt drivstoff om du skal langt av gårde, men ikke så mye at det bør påvirke valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å høre at kona har rett 😜 neida har tenkt på det. Den blir nok stående oppslått på sommeren, men planlegger å ta den med på hytta, og da krasjer den med takboksen som allerede er på taket. Og så liker jeg tanken på å kunne pakke den bort på vinteren i stedet for at den skal ligge på plenen og rote. Har nemlig ikke noe garasje å lagre i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.