Gå til innhold
  • Bli medlem

Langhelg på tur - trenger tips!


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Jeg og min bror har etablert en tradisjon - vi har en søskentur i året, en langhelg på tur! Til nå har vi vært på Hallingskeid, Besseggen/Bukkelægret og Snøhetta, og har benyttet oss av DNT sine hytter. I år har vi ikke helt bestemt oss for hvor vi vil dra, og jeg tenkte å høre her om noen har noen gode tips!

Jeg liker meg godt over tregrensa, men det er ikke noe must for hele turen. Vi hører til i Bergen og Trøndelag, så midt/sør-Norge er nok mest praktisk, men heller ikke noe absolutt.

Har dere noen knakende gode forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F.eks. Utgangspunkt i Fondsbu (DNT hytte,  vestre ende av bygdin). Her er det mange fine topper som Falketind osv. samt mulighet for f.eks. å gå inn til Torfinnsbu og deretter over Svartdalspiggane mot Gjendebu og tilbake via Svartdalen retning Torfinnsbu og til Fondsbu. 

Kan være at det blir litt lang og/eller luftig tur. Området har mye å by på, både luftige og mer snille turvalg. 

Et altetnativ er å ta båt fra Gjendesheim til Gjendebu og ta Svartdalspiggane/Svartdalen som en dagstur derfra, Knutaholstind ein dag osv. Eller bare sløve i solveggen on nyte utsikten. 😃

Masse "heimer"  å ta av, må bare velge hva en ønsker av bratthet/høydemetre osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinheimen/Tafjordfjella. Gå fra Tunga til Pyttbua, en kort tur på ca 3 timer. Hvis dere velger en myk start og tilbringer en natt der så kan dere prøve å lure kilosfisken som finns i Nørdre Botnvatn. 

Derfra kan dere gå over til Veltdalshytta via Puttegga 1999m, Høgstolen 1953m og Karitinden 1982m. Via fjelltoppene er en etappe på 10-12 timer. Går også an å gå via dalen, en tur på rundt 6 timer.

Fra hytta der kan dere gå ned Veltdalen til Reindalssetra og nyte en 3-retters hvis dere går der i sesongen. Veien tilbake til Pyttbua kan dere ta via Øvre Reindalen, ca 6 timer. Derfra er det 2 timer å gå til Tunga for å avslutte helga. Vil dere ha en dag til kan dere heller gå over fjellet og ro over vannet til Vakkerstøylen.

Ved Veltdalshytta går det også an å overnatte på Fieldfarehytta, en opplevelse som er verdt å få med seg hvis det er ledig!

Endret av Jaahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for tips og ideer! :)

On 7.4.2017 at 7:39 PM, Gittiamo said:

Sognefjellshytta, Fannaråken og Skogadalsbøen og evnt Turtagrø. Kan bli en fin rundtur ut av denne turen. 

Denne skal sjekkes ut! :) Vi har snakket litt, og vi har lyst til å besøke Fannaråken. Må sjekke ut mtp transport hva som er mest praktisk/økonomisk.
Noen andre som har gått en runde i det området? Andre tips? Er også interessert i historie og hvis det er spesielle steder i området det har skjedd ting/er ting som er verdt å få sett eller opplevd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2017 den 22.40, Jaahan skrev:

Reinheimen/Tafjordfjella. Gå fra Tunga til Pyttbua, en kort tur på ca 3 timer. Hvis dere velger en myk start og tilbringer en natt der så kan dere prøve å lure kilosfisken som finns i Nørdre Botnvatn. 

Derfra kan dere gå over til Veltdalshytta via Puttegga 1999m, Høgstolen 1953m og Karitinden 1982m. Via fjelltoppene er en etappe på 10-12 timer. Går også an å gå via dalen, en tur på rundt 6 timer.

Fra hytta der kan dere gå ned Veltdalen til Reindalssetra og nyte en 3-retters hvis dere går der i sesongen. Veien tilbake til Pyttbua kan dere ta via Øvre Reindalen, ca 6 timer. Derfra er det 2 timer å gå til Tunga for å avslutte helga. Vil dere ha en dag til kan dere heller gå over fjellet og ro over vannet til Vakkerstøylen.

Ved Veltdalshytta går det også an å overnatte på Fieldfarehytta, en opplevelse som er verdt å få med seg hvis det er ledig!

Eg skriv under på denne! I motsetnad til Jotunheimen får ein også langt meir fred i dette fantastiske fjellområdet. 

Enkel logistikk til og frå anten du går inn frå nord eller sør. Både Vuludalen, Grotli og Billingen er fine innfallsportar frå sør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg skriv under på denne! I motsetnad til Jotunheimen får ein også langt meir fred i dette fantastiske fjellområdet. 

Enkel logistikk til og frå anten du går inn frå nord eller sør. Både Vuludalen, Grotli og Billingen er fine innfallsportar frå sør. 

Kan legge inn litt skrytebilder også, så ser du hvor fint det er ;) 

Edit: Og angående historiske steder. Fieldfarehytta var hvor Joachim Rønneberg (mannen som ledet Tungtvannsaksjonen under krigen), Birger Strømsheim og Olav Aarsæther bodde i nesten 1 år under krigens siste år. Anbefales som sagt å besøke! Du ser den på bilde nr 2. Rønneberg selv, som har vært aktiv friluftsmann både før og etter krigen, bygde opp igjen hytta og donerte den til DNT. Hyttevakta på Veltdalshytta når jeg var der forrige gang var forøvrig dattera hans!

campveltdalen.jpg

fieldfare.jpg

gjøaveltdalen.jpg

IMG_0240.JPG

IMG_0287.JPG

IMG_0419.JPG

kaldhusdalen.jpg

pyttbua.jpg

veltdalen.jpg

Endret av Jaahan
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.