Gå til innhold
  • Bli medlem

Syklister fritt vilt?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg har et mål om å sykle Kongsberg - Rjukan - Møsvatn - Rauland - Nutheim - Sauland - Bolkesjø - Kongsberg. Utfordringene er mange, hvor aggressive bilister er en av dem. Noen ser rødt når de møter en i "kondomdress", selv om man er aldri så aktsomgivende. Har kun 2-3 dårlige opplevelser ang. hissige bilister. Jeg tror økende antall turritt er noe av årsaken til den negative utviklingen. Noe skyldes bilister som ikke kan trafikkreglene og noen syklister tar seg vel til rette på veien.

Når turen er gjennomført blir det en turrapport fra sykkelsetet. Dessverre reiser jeg lett med alt kjøpt og betalt. 

Kanskje blir turen ikke gjennomført i år. Sykkelforbundet er opphevet, viljen til å gjennomføre er stor, men formen er dårlig. Innen juni til august bør rapporten være klar. Føler presset nå, men kanskje er press hva jeg trenger :)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg har et mål om å sykle Kongsberg - Rjukan - Møsvatn - Rauland - Nutheim - Sauland - Bolkesjø - Kongsberg. Utfordringene er mange, hvor aggressive bilister er en av dem. Noen ser rødt når de møter en i "kondomdress", selv om man er aldri så aktsomgivende. Har kun 2-3 dårlige opplevelser ang. hissige bilister. Når turen er gjennomført blir det en turrapport fra sykkelsetet. Dessverre reiser jeg lett med alt kjøpt og betalt. 

Kanskje blir turen ikke gjennomført i år. Sykkelforbundet er opphevet, viljen til å gjennomføre er stor, men formen er dårlig. Innen juni til august bør rapporten være klar. Føler presset nå, men kanskje er press hva jeg trenger :)

De som ser rødt når de ser en syklist er ikke de farligste. De farligste er de som konsekvent overser syklister. Jeg snakker av erfaring. Ble forbikjørt av en Toyota Hiace som så plutselig svingte til høyre inn en sidevei. Jeg traff Hiacen like bak midten og stupte i asfalten som en skadeskutt kråke. 

"Å huff, slo du deg? Beklager så mye, jeg så deg ikke".

Hadde ikke føreren av denne bilen vert en ung dame så hadde han/hun minst endt opp med brukket nese.

Jeg var heldig og kom fra det hele med en brukket albue, men politiet aksepterte ikke en unnskyldning. Politimannen som stod for avhørene etterpå hadde sykkelhjelm og klær hengende på kontoret sitt. Sikkert riktig mann for en sånn sak. 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@REs Stygg opplevelse det. Kunne gått enda verre, selv om det var ille nok. 

Klubben jeg trener med viser hensyn og velger ofte veier med lite trafikk og dager og tider på døgnet med omhu. Likevel har det vært massevelt grunnet bilister. Den ene hadde henger når vedkommende kjøre forbi oss. Han feilberegnet da vi holdt større fart enn antatt og bilen i mot var nærmere enn hva han trodde. Han svingte inn og feide 10-12 av oss i asfalten. At en av oss var politi hjalp lite når det lokale politiet kom. Alt for ofte slipp farlige bilister unna. 

For noen har syklister blitt lovlig vilt, selv om de fleste viser nok hensyn. To sykkelcowboyer som sykler i pratetempo ved siden av hverandre, med kø bak ødelegger for alle andre. Det er ikke lenger "de to jævlene", men generelt alle syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen kamikaze syklister som viser dødsdriften sin i fotgjengeroverganger. Til å  begynne med stoppet de og kikket på oss for å se om vi slapp dem over selv om de ikke gikk av setet. Så saknet de på farten og kikke spørrende og høflig (? ) mot med for å se om de måtte gå av. Og vi stopper og lar dem sykle over. Men nå sakker de ikke farten lenger, de tar for gitt at de har forkjørsrett og regner med at vi stopper. De irriterer meg. Den beste så jeg for ett par uker siden. Han sakket ikke farten, men steg av setet , stod på den ene pedalen og sparket seg over som om sykkelen var en sparkesykkel. Og forventet å forkjørsrett og lyktes. Der og da bestemte jeg meg for at neste gang skal jeg tvinge han til å gå av sykkelen. Syklister har ikke forkjøresrett i fotgjengeroverganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Gode poenger du har @Robinson Jeg er også bilist, noe som betyr at jeg også kan irritere meg over syklister som ikke viser hensyn i trafikken. Fotgjengerovergang problematikken kjenner jeg godt til. Jeg sakker alltid av og gir dermed et signal om at jeg stopper dersom bilisten ikke vil slippe meg foran. Passeringen skjer raskt og smidig dersom syklisten kan passere raskt i stedet for å gå over. Det er forresten her de fleste ulykker skjer.

Mitt inntrykk er at bilister flest er mer fleksible når de ser at syklister bruker gang-og sykkelstiene. Mange skjønner dessverre ikke at tynne sykkeldekk og skarp strøgrus er en dårlig kombinasjon, derfor sykler flere av dem på veien før grusen blir feid bort. Noen bruker veien uansett, noe jeg synes er en uting dersom det finnes en fin sykkelsti ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 7.4.2017 den 22.48, Robinson skrev:

Det er noen kamikaze syklister som viser dødsdriften sin i fotgjengeroverganger. Til å  begynne med stoppet de og kikket på oss for å se om vi slapp dem over selv om de ikke gikk av setet. Så saknet de på farten og kikke spørrende og høflig (? ) mot med for å se om de måtte gå av. Og vi stopper og lar dem sykle over. Men nå sakker de ikke farten lenger, de tar for gitt at de har forkjørsrett og regner med at vi stopper. De irriterer meg. Den beste så jeg for ett par uker siden. Han sakket ikke farten, men steg av setet , stod på den ene pedalen og sparket seg over som om sykkelen var en sparkesykkel. Og forventet å forkjørsrett og lyktes. Der og da bestemte jeg meg for at neste gang skal jeg tvinge han til å gå av sykkelen. Syklister har ikke forkjøresrett i fotgjengeroverganger.

For at du skal få et førerkort for bil i dette landet så må du lære deg trafikkreglene, og for å få beholde førerkortet så er det en forutsetning at du følger disse reglene. 

En av de viktigste av disse trafikkreglene er vegtrafikklovens §3. Denne paragrafen måtte du sikkert lære utenat for å få sertifikat for bil og denne gjelder like mye for syklister som for bilister.

  • Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke blir unødig hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Så til temaet "sykle i fotgjengerfelt". Er dette lov? Mange bilister tror øyensynlig at dette er forbudt og at når noen sykler i fotgjengerfeltet så kan de bilistene som ønsker det utnevne seg selv til lovens håndhevere og oppføre seg som det passer dem der og da overfor syklistene.

Her er hva loven sier om å sykle i fotgjengerfelt: 

  • § 18 nr. 3: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Beklager, men jeg finner ingen ting om bilistens rettigheter her, kun om forholdet mellom syklister og gående. Det er et prinsipp i norsk trafikklovgivning at det alltid er den svakeste trafikanten det skal tas hensyn til, uansett oppførsel. Og hva §3 angår så kan jeg ikke se at det oppstår fare eller voldes skade eller at annen trafikk blir unødig hindret eller forstyrret fordi om en person sykler i stedet for å leie sykkelen  over et fotgjengerfelt hvor det ikke befinner seg andre fotgjengere.

Selvfølgelig finnes det noen som tror at de ikke kan dø og derfor kan oppføre seg akkurat som det passer dem.

Eksempel: 

Jeg kommer kjørende ned en slakt hellende gate med fortau på min høyre side. Det er en del trafikk og siden gaten går inn mot sentrum så er det naturlig at litt stor trafikk reduserer hastigheten på bilene. HELDIG VIS !

På fortauet på min høyre side kommer det en"pedalanton" på "tråkamelen" sin, i så stor fart at han innhenter meg og passerer meg. Når han så kommer frem til fotgjengerfeltet like foran meg så bremser han kraftig, sykkelen skrenser og snur 90 grader hvorpå syklisten, i en bevegelse, hopper av og jogger over fotgjengerfeltet ved siden av sykkelen sin. 

Han syklet ikke over, men var altså, per definisjon, en fotgjenger. Jeg hadde selvfølgelig sikkert både vikeplikt, stoppeplikt, og en hel masse andre plikter, men man stopper ikke en bil på en cm, uansett fart. Lav hastighet berget nok denne gangen syklisten fra å få sykkelen byttet ut med englevinger. 

Bilist eller syklist, ta en titt på disse sidene:

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Syklist/Trafikkregler 

http://www.tiltakskatalog.no/b-4-4.htm

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/ 

Ordforklaring:

TRÅKAMEL.

ArtBike-Camel-Great-Choice-to-ride-in-a-desert-700x454.png.d6d28170e36546c4c797064a11922170.png

 

PEDALANTON.

590d62b606792_10Rred.jpg.ca563061873838d59ff0b30209c45754.jpg

 

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Denne dusten i videosnutten er med på å gjøre alle andre syklister til fritt vilt https://www.oblad.no/nyhet/sykkel/bil/syklisten-legger-seg-midt-i-veien-og-viser-fingern-blir-hudflettet-pa-nett/s/5-68-271343 Jeg hadde ikke blitt lei meg hvis noen hadde kastet sykkelen hans på sjøen. Makan til dust!!!!! Trøya likner veldig på en bestemt Sportsklubb i Oslo.

Syklist+p%25C3%25A5+gamle+mossevei.JPG?c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det blir helt klart farligere å være syklist, spesielt de/vi som er iført kondomdress. Får skaffe meg grilldress 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at noen få egoister skal ødelegge for så mange. Hatt noen runder med lignende trøyer selv. Ydmykhet finnes ikke i deres vokabular. 

Men det er vel ingen som har sett noe mer til han duden der de siste dagene. Og godt er det. 

Det er jo helt klart plass til alle, og generelt synes jeg ting har bedret seg. Flere tar hensyn fra begges side etter diverse holdningskampanjer.

Jeg har ikke blitt påsyklet en eneste gang hittil i år heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ja, heldigvis har noe blitt bedre. De fleste syklister og bilister oppfører seg bra, men noen håpløse tilfeller finnes det.

At duden er forduftet er et godt tegn - kanskje han har skjønt noe :)

Manglende kunnskap om trafikkregler fører også til konflikt.

Mange sykkelklubber trener gjerne på tider med mindre trafikk, og om mulig velges veier med lite trafikk. Det gjør i hvert fall klubben jeg er medlem av. Også fordel i Vestfold at det finnes mange mindre veier med god asfalt og ingen sykkelsti. Ingen bilister kan da irritere seg over at et felt på 15-20 ryttere bruker veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turlyst

Her virker det som om bilisten uten grunn har meid ned en syklist http://www.tv2.no/nyheter/9139933/

Her hjemme i Norge slipper man dessverre lett unna med det. Ønsker meg nok mer USA tilstander, hvor vedkommende blir dømt for drapsforsøk ved slike hendelser. Sikkert litt avhengig av hvilken delstat det skjer i. Noen syklister er til pest og plage, men de prøver ikke å ta livet av noen.

Å sikre seg registreringsnummeret på bilen er lurt, noe jeg ville gjort i forkant av denne påkjørselen. Kjenner fort lusa på gangen. 

Jeg møtte på en slik type i fjor. Hadde syklet hele turen på sykkelstier. De siste 500 hundre meteren er det dårlig fortau, derfor lå jeg på veien. En gammel Golf med en svær brande snittet meg og brølte at jeg måtte komme meg inn på fortauet. Etter en kort ordveksling skjønte jeg fort at han ikke kunne trafikkreglene. No brain no headache.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn sykler til jobb hver dag og etter at han monterte kamera på hjelmen så har han opplevd langt mindre ubehagelige situasjoner i trafikken. Selv ble jeg en gang forsøkt presset ut av veien. En bil kom opp på siden av meg, midt i Sandnes sentrum, og presset meg inn mot fortauskanten slik at jeg måtte stoppe. Både bil og sykkel hadde heldig vis liten fart. En annen morgen, på vei til jobb, var jeg på vei ned en lang bakke. Trafikken gikk veldig sakte på grunn av saktegående kø og jeg, som syklet i sykkelfeltet på veiens høyre side, passerte bilene på innsiden, altså høyre side. Plutselig ser jeg en bil et stykke foran meg som glir sakte inn mot veikanten og er i ferd med å treffe betongkanten på høyre side. Jeg klarer heldig vis å stoppe og titter inn i bilen. Der sitter faktisk sjåføren og sover. Et par lette slag med flat hånd mot biltaket og sjåføren bråvåkner og vrenger bilen tilbake i køen. Jeg hadde heldig vis ikke så stor fart, men det var bare fordi jeg hadde min lille sønn, som skulle i barnehagen, i tilhengeren.

Et lite hint til de som sykler sine små håpefulle i tilhenger. Selv om tilhengeren kanskje ser ut som et "veltebur" på en ralleybil, så tåler de veldig lite og spesielt i møte med bil. Jeg har veltet hengeren tre ganger og da som følge av at et av hjulene traff kanten på en rabatt som skiller sykkelveien fra bilveien. I to av tilfellene satt sønnen min, med hjelm, fastspent i trepunkts sele og kom fra hendelsen med en liten "tivoliopplevelse". Den tredje gangen hadde jeg glemt å feste selen og selv om farten var lav så slo gutten seg veldig mye mer enn det som var nødvendig.

En liten unge i en sykkeltilhenger er som en kylling i et egg med to hjul.

1950s-hamilton-pedal-car-trailer-01.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på sykkelferie i Norge til sommeren. Gleder meg. Skal prøve å finne en god rute med start gjennom nordmarka i oslo. Mesteparten av turen håper jeg skjer utenfor veier hvor bilistene tror de eier retten til å kjøre som de vil.

Ut fra kommentarfelt rundt omkring tror jeg det er langt flere bilister som viser uaktsomhet enn det er syklister som viser uaktsomhet. Noe bevisst, andre ubevisst. 

Men på generelt basis må både syklister og bilister bli mer hensynsfulle. Dessverre skaper langt større trykk på veiene (flere bilister og raskere biler) til langt større aggressivitet. Og det rare er hvor lite som egentlig skal til for at både bilister og syklister skal samhandle bedre. 
 

For øvrig er ikke gående bedre. De vimser overalt på grusveiene og bryr seg ikke noe om syklistene. 

Så dette er generelt et kjempestort holdningsproblem som vi kommer til å slite med i all fremtid hvis det ikke gjøres noe med holdningene. 

 

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 timer siden, Friluftsnoob skrev:

For øvrig er ikke gående bedre. De vimser overalt på grusveiene og bryr seg ikke noe om syklistene. 

De med musikk i ørene er skumle for oss syklister da de ikke hører noe som skjer rundt dem. Når de i tillegg vimser rundt på sykkelstiene er det bare tilfeldigheter som hindrer ulykker. Det er ingen fartsgrense på en sykkelsti, men mange av oss synder mot "gangfart" ved passering av fotgjengere. Når man trener med fart som er høy nok, er ikke sykkelstiene egnet på dager hvor de brukes av barn, familier etc. da man hele tiden må justere farten ned. 

Jeg har passert fotgjengere i for høy fart på bred sykkelsti, men med barn tar jeg aldri den sjansen. Det er gangfart og hendene på bremsene som gjelder.

I dag hadde jeg en herlig fartsøkt på gamle E18 (går parallelt med ny E18). Møtte kun på 3 biler på 7 kilometer. Poenget mitt er at jeg bevisst holder meg unna trafikkerte veier og dager med mye trafikk. I Vestfold er det mange slike småveier, og gamle E18 er rene motorveien for oss syklister. Dessverre kan man ikke ha kontroll på hvor de bilistene som det svartner for befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

De med musikk i ørene er skumle for oss syklister da de ikke hører noe som skjer rundt dem. Når de i tillegg vimser rundt på sykkelstiene er det bare tilfeldigheter som hindrer ulykker. Det er ingen fartsgrense på en sykkelsti, men mange av oss synder mot "gangfart" ved passering av fotgjengere. Når man trener med fart som er høy nok, er ikke sykkelstiene egnet på dager hvor de brukes av barn, familier etc. da man hele tiden må justere farten ned. 

Jeg har passert fotgjengere i for høy fart på bred sykkelsti, men med barn tar jeg aldri den sjansen. Det er gangfart og hendene på bremsene som gjelder.

I dag hadde jeg en herlig fartsøkt på gamle E18 (går parallelt med ny E18). Møtte kun på 3 biler på 7 kilometer. Poenget mitt er at jeg bevisst holder meg unna trafikkerte veier og dager med mye trafikk. I Vestfold er det mange slike småveier, og gamle E18 er rene motorveien for oss syklister. Dessverre kan man ikke ha kontroll på hvor de bilistene som det svartner for befinner seg.

Nettopp derfor er ikke gang/sykkelstiene bra. Det burde nesten vært forbudt med sykkelstier. 

Bilister blir sure på syklister som ikke bruker sykkelstier, men sykkelstier medfører at man mister alle rettigheter som kjørende, det eneste man får er plikter. Blant annet får man vikeplikt for kjørende som kommer i samme kjøreretning og skal krysse sykkelstien du sykler på. I tillegg tror ofte bilister de bare kan kjøre rett ut på sykkelveien fra parkeringsplass etc. + det du nevner om gangfart ift. gående. 

 

Derfor burde sykkelstiene være ulovlige. De skaper bare mer forvirring og enda mer frustrasjon/hat mellom syklistene/bilistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

sykkelstier medfører at man mister alle rettigheter som kjørende, det eneste man får er plikter. Blant annet får man vikeplikt for kjørende som kommer i samme kjøreretning og skal krysse sykkelstien du sykler på. I tillegg tror ofte bilister de bare kan kjøre rett ut på sykkelveien fra parkeringsplass etc.

Du har helt rett i det. Det er også her de fleste ulykker skjer i følge Statens vegvesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt greit at syklister bruker veien, synes jeg, om de vil det. Men skal de leke bilist, så får de gjøre som bilistene bør når de kjører under fartsgrensen også - slippe forbi. Ellers er de ikke hakket bedre enn de satans bobilturistjævlene som holder helvete om sommeren, og man blir akkurat like forbannet rasende på egoistene i sin egen verden, uansett om de kjører en papirkasse på fire hjul, eller tråkker rundt på to. %&/$%/%&//$%

Lov til å angripe eller drepe dem er det vel ikke uansett, men min erfaring her i området i hvert fall, er at det er en betydelig lavere andel syklister enn sneglekjørere som slipper forbi. Pussig, om man vil sitt eget beste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Syklister som bruker veien må vise hensyn til bilister. Dumt å lage kø. Syklister som ikke bryr seg og ikke viker bør bøtelegges.

Har ligget etter flere bobiler, men husker særlig en j.......... tysker som overhodet ikke brydde seg. Lå etter han i veldig mange mil. Han kunne stoppet og sluppet den enorme køen forbi. Var passe lynings da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på toppen av en bratt, lang og svingete bakke hvor det er veldig vanskelig å kjøre forbi noen pga. dårlig sikt. Ved siden av veien er det eget gang- og sykkelfelt av god kvalitet, adskilt med autovern. Fartsgrensen er 50 km/h. Allikevel er det en haug av folk på racersykler som sykler på veien i stedet for sykkelfeltet når de skal oppover bakken, og selv om de er i god form går det ikke i mange kilometrene i timen oppover, og man blir gjerne liggende bak syklistene i hundrevis av meter før det er mulig å kjøre forbi. Jeg deler gjerne veien med syklister, og hadde det ikke vært gang- og sykkelfelt hadde jeg ikke brydd meg det minste. Men det er helt vanvittig meningsløst, uforståelig, irriterende og provoserende at syklister velger å sykle på veien når de ikke klarer å holde mer enn 10 % av fartsgrensen, når de faktisk har et eget felt dedikert til dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater syklister!!! Alt for ofte når jeg ser de i trafikken, så dundrer de på, som om de eier hele verden. De sykler midt i gata i stedet for å holde siden. Og de gangene de holder siden, så kan du banne på at de plutselig skjener innover i veien... i 30-sonene rundt skolen til sønnen min, så vet man aldri hvor de sykler... på feil side av veien, midt i veien, på fortauet, eller så danser de mellom fortau og vei som de vil. Eneste som er sikkert er at altfor mange kjører i 40-60kmt der det ferdes 6-12åringer i fleng. Nevnte jeg at de driter i vikeplikt? Så støtt og stadig ser jeg biler som må bråbremse, eller gjøre unnamanøvrer...

i sentrum, så tar de forbikjøringer av busser og biler på innsiden og utsiden, fotgjengere blir nesten påkjørt på gangfelt av syklister....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ViktorS skrev:

 

i sentrum, så tar de forbikjøringer av busser og biler på innsiden og utsiden, fotgjengere blir nesten påkjørt på gangfelt av syklister....

Majorstuakrysset i Oslo er ekstra spennende :P SUV-mafiaen mot Tour de Finance møter gående Severin Suveren. Alle burde ta et par timers sosialantropologisk studie i det krysset 😄 

Når alle påberor seg sin rett til å rule gata, så blir det klinsj. Man får jo prenta inn at man skal vise seg tøff og sterk og da kan man vel ikke vike for noen? Ydmykhet er for mange en svakhet og ikke en styre dessverre 😑

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, JanRH skrev:

Har ligget etter flere bobiler, men husker særlig en j.......... tysker som overhodet ikke brydde seg. Lå etter han i veldig mange mil. Han kunne stoppet og sluppet den enorme køen forbi. Var passe lynings da.

 

Nå skjønner jeg ikke hva du mener... Jeg var ute og kjørte bil i går, jeg hadde egentlig god tid, så det var ikke så farlig om det var litt kø. Siden jeg hadde god tid kunne jeg jo også like gjerne ligge først, da slapp jeg samtidig ligge bak og irritere meg... 

😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å komme med en moralsk pekefinger. Det er ikke greit å si at man hater syklister. Like ille som å si at man hater ryttere, eller turfolk. Syklister er som turfolk, de liker å tilbringe masse tid ute, og trene samtidig.

Det fins like mange (nei, antakelig flere) idiotbilister som idiotsyklister. Og like mange av de er noens pappa, mamma, sønn, datter, bestefar osv. Vær så snill å ha dette i tankene når dere er ute og kjører da, dere. Ingen vil vel ha et liv på samvittigheten?

Her på Hurum er vi svært godt vant med syklister, og jeg sykler selv en god del. I de situasjonene jeg opplever ugreie ting bak rattet, er det gjerne en flokk med 20 stk på tur, det er omtrent umulig å komm  forbi en sånn flokk. Jeg forstår irritasjonen...men...

Uansett situasjonen i trafikken er det noen ganger greit å bare ta et indre sukk og tenke at "hvis jeg behersker meg nå og bare tar det med ro,så går alt fint".

For hva er det som er så viktig at det ikke kan vente de to minuttene det tar? Dere er vel klar over hvor lite tid dere sparer på forbikjøring? Slik enkel hoderegning lærte vi alle på skolen.
Det kan også være greit å vite at når syklistene legger seg midt i veien er det en grunn til det. Og dere vil se at bare dere behandler syklistene ok, vil de hjelpe dere frem over neste bakketopp når det er klart. Opplever det hele tiden. 

På vei til/fra jobb har jeg all mulig slags vei, lange strekninger, svinget, smalt, sykkelvei. Jeg velger sykkelvei når jeg kan, men hvis det ikke er hensiktsmessig gjør jeg ikke det. Folk oppfører seg generelt bedre på lange strekninger (god forbikjøringsmulighet), mens det er verre når sikten er dårlig, og da spesielt på vei hjem fra jobb, til unger og middag og mas. Jeg opplever langt mer ugrei kjøring fra bilister når jeg sykler, enn jeg opplever ugrei oppførsel fra syklister når jeg er bak rattet. Så ja...jeg vil si at syklister er fritt vilt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.