Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrespor


Anbefalte innlegg

Annonse

Ser da vitterlig ut som spor fra hare for meg. Nå har ikke bildet en størrelsereferanse, men.
(Ikke det at jeg er noen ekspert på dette, det kan i disse tider muligens være en påskehare om bildet er tatt nylig :-) )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kvitknekt skrev:

Det er nok hare ja. I det midterste bilde viser sporene at haren løper, men i svingen helt bakerst i bildet ser sporene mer "normale ut". Forskning.no sitt bilde viser spor av normal gange hos haren :)

Samd, dei "unormale" spora er nok ein hare i fullt firsprang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ja. Det måtte være hare. Men stusset på bakføttene, og at de er ved siden av hverandre, eventuelt at den ene bakfoten er plassert i avtrykket på den andre bakfoten og at bakføttene dermed utgjør ett samlet avtrykk (et større avtrykk). Men da er det sikkert farten på haren som er grunnen til dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sylvestros skrev:

Hadde forhåpninger til at det skulle være mår ja, med det samme jeg såg sporene. Ble litt parvise spor i og med at fremlabbene var ved siden av hverandre.

Har sett tråden tidligere og var usikker på om dette kunne være harespor, som de fleste her tror. Jeg var også usikker, da det hender at sportegnene ikke er så klasiske, for et kortere område. Selv om jeg ikke er harejeger, er mye som ikke stemmer med harespor og som passer bedre på mår. Bl.a. så "ruller" forbenene til haren (de holder kun kroppen oppe i luften) og bakbenene som sørger for fremdriften. Dette gjelder både i vanlig fart og i høy hastighet. Måren "ruller" ikke med forbenene, men har oftest mer parvis parvise spor, både fra forlabber og bakbein. Så begge parrene med bein jobber samtidig.

Sjekket litt i kveld og det er vanskelig å finne en god oversikt over (bra) sporteng fra alle dyr vi har i skogen. Spessielt de mindre dyrene. Men kom over et par linker og legger ut en av dem her. Linken handler om mår. Se nederst på siden, om sportegn og se på bildet lengst nede til høyre. Det viser parvise spor. Dette passer veldig godt med ditt 2. bilde. http://www.bfrnorge.com/maar.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2017 den 19.34, whistler skrev:

Ikke veldig harra-aktig fremferd på de to første bildene. Det siste ser imidlertid ut som baklabber på harra. Hadde jeg bare sett bilde 1 ville jeg likegjerne gjettet rev eller mår.

Måren har tilsvarende utseende, på sporene fra baklabbene.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sjekket en del og funnet bilder samt lest siden første post. Og har blitt litt usikker på om det kunne være hare.
Enkelte sportegn jeg har sett fra mår likner på dine bilder når jeg sjekket. På den annen side ser jeg ikke mange tegn til klør på det siste bildet og selve formen på avtrykket der gjør at jeg igjen heller mot hare. Ble usikker, gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, martin.m skrev:

Jeg har også sjekket en del og funnet bilder samt lest siden første post. Og har blitt litt usikker på om det kunne være hare.
Enkelte sportegn jeg har sett fra mår likner på dine bilder når jeg sjekket. På den annen side ser jeg ikke mange tegn til klør på det siste bildet og selve former på avtrykket der gjør at jeg igjen heller mot hare. Ble usikker, gitt.

 

9 minutter siden, martin.m skrev:

Jeg har også sjekket en del og funnet bilder samt lest siden første post. Og har blitt litt usikker på om det kunne være hare.
Enkelte sportegn jeg har sett fra mår likner på dine bilder når jeg sjekket. På den annen side ser jeg ikke mange tegn til klør på det siste bildet og selve former på avtrykket der gjør at jeg igjen heller mot hare. Ble usikker, gitt.

Var ikke enkel den her. Jeg heller også mot hare, men kan nok også være mår..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2017 den 22.49, Tiur3 skrev:

Har sett tråden tidligere og var usikker på om dette kunne være harespor, som de fleste her tror. Jeg var også usikker, da det hender at sportegnene ikke er så klasiske, for et kortere område. Selv om jeg ikke er harejeger, er mye som ikke stemmer med harespor og som passer bedre på mår. Bl.a. så "ruller" forbenene til haren (de holder kun kroppen oppe i luften) og bakbenene som sørger for fremdriften. Dette gjelder både i vanlig fart og i høy hastighet. Måren "ruller" ikke med forbenene, men har oftest mer parvis parvise spor, både fra forlabber og bakbein. Så begge parrene med bein jobber samtidig.

Sjekket litt i kveld og det er vanskelig å finne en god oversikt over (bra) sporteng fra alle dyr vi har i skogen. Spessielt de mindre dyrene. Men kom over et par linker og legger ut en av dem her. Linken handler om mår. Se nederst på siden, om sportegn og se på bildet lengst nede til høyre. Det viser parvise spor. Dette passer veldig godt med ditt 2. bilde. http://www.bfrnorge.com/maar.html

 

Passer egentlig sporene på bilde nr. 2 så godt med mårspor? Sporene på bildene mine viser ikke skråstilte spor av både fremføtter og bakføtter.

Uansett: bildene ble vel tatt på fjellet. Og måren holder vel kun til i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.