Gå til innhold
  • Bli medlem

solo telt, ringstind, akto eller enan?


fraVaranger

Anbefalte innlegg

planlegger og kjøpe ett solo-telt, men klarer ikke og bestemme meg om det blir ringstind, akto eller enan?

så trenger litt hjelp av forum folk til og komme med litt innput, for/imot disse teltene, dele litt erfarng om noen har?

 

mitt bruk for dette telte blir sommer halv året, er ikke spesielt lang 175cm, eller spesielt brei. telter i finnmark, så med andre ord må telte fungere fra -5 til pluss 30. i regn, vind, sludd og solfåkk. både over og unner tregrensa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både Akto og Niak. Hvis jeg forventer kraftig horisontalvær så tar jeg med Akto, alle andre tilfeller blir det Niak. Mest fordi Akto trolig kunne fått fem stjerner i Euro NCAP, men er trangt, mens Niak er mye romsligere på ca samme vekt og tar litt mindre plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Prebb skrev:

Fjällräven Abisko lite 1 kan jo også være et alternativ. En jeg ofte er på tur med bruker det og det er litt i samme stil som Akto. I tillegg kan du få det i den nydelige FN-blå fargen Fjällräven har.

Har god erfaring med fjellreventelt, og det er en del rimeligere enn Akto også. Tror det er et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ringstind Superlight 1-2. Fordelen med dette teltet er selvfølgelig vekten på godt under 1 kg, og at innerteltet er såpass stort at det er plass til sekken. Flere her på forumet har fått sydd på ekstra pluggfester slik at duken strekkes og forteltet blir da større. Helsport har gjort dette gratis. Jeg er 187 høy og det er lavt under taket, men det funker greit. Jeg kjøpte teltet på outlet siden til Helsport for 3.795.- Det dukker opp der av og til. Kundeservice hos Helsport er det nok ikke mange som har maken til det er bare å ringe eller maile. H1.thumb.jpg.217f0c909060ce72fe7fb6f765fb1938.jpg 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av telt er alltid en blanding av kompromisser og hva man liker/ikke liker. Tipper denne tråden kan gi et bilde av fordelene og ulempene med Enan.

Jeg har selv Enan som solotelt og er kjempefornøyd, men har også forståelse for at andre vektlegger helt andre behov. Mitt bruksområde for Enan er lange turer der lav vekt prioriteres og kjappe turer i nærområdet hvor jeg trenger noen timers pause fra fiskingen :-)

På lengre turer hvor det etableres basecamp så tar jeg med et litt større telt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Ringstind 2 light som jeg er svært fornøyd med. Denne modellen er ikke lengre i salg, men er erstattet med en superlightmodell på 1.3 kilo. Hadde jeg kjøpt telt i dag så hadde jeg gått for dette. God nok lengde og god nok høyde under taket (1meter). Ikke som et vintertelt dog, men som et tresesongstelt. Har og et Hilleberg telt og finner ingen kvalitetsforskjell på disse. Helsport-telt finner man ofte til god pris på outleten på nettsiden til Helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har et standard Helsport Ringstind 2. Veier 2 kg komplett så ingen lettvekter. Plassen for 1 er meget god. 

Nå i dag hadde jeg nok valgt Helsport Reinsfjell 2 Pro eller Hilleberg Kaitum 2 til helårsbruk, og noe lettere til vandreturer sommerstid. Mulig Ringstind Superlight, ev Nallo eller Niak. Er meget godt fornøyd med Ringstind 2, men ikke superlett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.