Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil tillate catskiing i enkelte kommuner


Omnilite

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er ikke i mot catskiing selv om det innebærer motorferdsel i utmark. Det er tross alt forskjell på å kutte seg i fingeren og skjære av seg hodet. Jeg har forsøkt catski i Canada og de kjører kun på byggede snøveier/traverser som brukes få ganger før de må la dem stabilisere seg for å unngå utglidning eller terrengskader. De gjør ingen tilrettelegginger på sommerstid (f.eks. grave ut vei), og vil sannsynligvis ikke være mer skadelige enn f.eks. snøscooter. Terrenginngripen vil sannsynligvis være minimal, og om den viser seg å ikke være det så bør dette selvsagt ikke tillates.

Når det gjelder støy og forurensing (utslipp, forsøpling) så vil jo dette selvsagt øke, men effekten blir sannsynligvis minimal da dette er en svært dyr aktivitet, og vil være begrenset til få områder. Med strenge retningslinjer vil operatørene sannsynligvis kunne stilles til ansvar for eventuell forsøpling. Klimagassutslipp er jo alltid en bekymring, men jeg vil tippe det er langt mer å hente på å begrense privatbilisme og lastebiltransport.

De vil kanskje konkurrere med områder du ville ha hatt for deg selv på toppturer, men de aller fleste stedene det er mulig å kjøre snowcat er steder du ikke går. De har også en svært begrenset klatreegenskap så de kan ikke gå i spesielt bratt terreng. De fleste skisenter i Norge er såpass bratte at de må bruke wire for å komme seg opp. Dette får de sannsynligvis ikke lov til i fri natur, og det vil også være unødvendig da de færreste snowcat-kunder gidder å betale for å kjøre i "brukte" spor.

Forøvrig tviler jeg på at dette blir en næring som blir værende utenfor et få enkelt-skisenter. Dyrt, vanskelig å komme til, og toppturski er på en enorm oppsving.

 

Selv om du er i mot anbefaler jeg deg å prøve dette i utlandet om du har anledning. En får ofte mye moro for tiden en bruker, og naturopplevelsen er like reell selv om en slipper å gå opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Omnilite skrev:

Er det fullstendig slutt på Norsk naturnvern?

Ja det var vel det folket stemte på ved forrige valg.

http://www.smp.no/nyheter/article6988407.ece

Ordførar Sven Flo (H) vil oppheve vernet av Breheimen, slik at vatnet i Stryn kan brukast til grøn energi.

(januar 2013)

 

Enkelte løyper med catski og heliski bør vi kunne tåle. Men det er viktig å lage klare rammer for dette slik at det ikke blir fritt frem. På samme måte som at man ikke har et skisenter på hver en fjelltopp, så trenger man heller ikke motorisert fremkomst over alt.

Men noen få steder burde det kunne gå an. Vi stillhetspurister bør ikke legge beslag på alt. Her fra boligen min i Molde ser jeg ut over 222 fjelltopper. 22 av dem kunne jo gått til formålet. Jeg ville likevel hatt fred og ro på 200 andre fjell.

Endret av Fjellfilmeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det neste regjeringen prioriterer er helikoptertransport inn på vidda og til høye topper. At næringsinteresser vinner over naturvern er vel ingen bombe!

Endret av Turlyst
Slett setning om terreng segway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi tillet catskiing i nokre kommunar, korleis kan vi da nekte nabokommunar som ønskjer same tilbod til sine turister? Og når kjem heliskiing? Det er jo ein god marknad for det også. I tillegg sparar ein alt av spor i naturen da helikopteret berre treng å gå ned på toppen. La oss få inn fleire stisyklistar og snøskutere i tillegg. Det er pengar å hente der, økonomisk vekst, synergieffekt... 
Og kvifor skal vi ikkje fortsette med fancy hyttebygg i naturen a'la https://www.nrk.no/buskerud/xl/her-er-framtidens-turisthytter-1.13449886 da dette dreg nye massar til fjells. Kanskje ei berg og dalbane på toppen kunne fått enda fleir til fjells?

Satt på spissen?
Nei.
Grensa må settast ein stad. Det pressast allereie på rundt alle baugar og kantar og gje du lillefingeren sitt du der utan arm før du veit ordet av det.
Spørsmålet ein bør stille er kva type folk ein vil ha til fjells? Kva verdigrunnlag? 
Ein ting er vi "purister" som er imot utbygginga/nedbygginga, men til og med NHO reiseliv er imot. Dei ser vi har verdiar i form av uberørt (og umotorisert) natur som vil bli meir og meir verdifulle ettersom andre stadar bygger ned. Kanskje verdt å tenkje litt over?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.