Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
5 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Hei hei alle sammen

Min første dokumentarfilm blir sendt på beste sendetid i kveld. Hvis du liker seterdrift og naturen i Dovre og Sunndalsfjella nasjonalpark, så kan det være verdt å få med seg.

Seterjentene, NRK 1 20:15 06.04.17

Den vil samtidig bli tilgjengelig på nett-tv.

https://tv.nrk.no/program/DVFO30006416TOLK/seterjentene

Martha og Karine har null erfaring med landbruk når de får sommerjobb på en eldgammel seter på Nordmøre. Men der møter de Aisha, som har tilbrakt mange somre i fjellet og allerede er en erfaren budeie. Det blir en sommer med hardt arbeid og lange dager, men også med vennskap og opplevelser for livet.

Filmen ble laget med humor og familieglede i fokus fra starten av. Såkalt feelgood. Det var derfor viktig at vi fikk fanget ekte øyeblikk på film. For å filme så mange situasjoner som mulig, så løp jeg rundt på setra med kameraet i hendene, og det ble ikke tid til fancy smancy kameravinkler med dyrt kamerautstyr, som f.eks. drone. Jentene var så travelt opptatt med å lage ost og melke kyr at det sjelden ble tid til å gjøre ting flere ganger for kameraet skyld. Det ble langt mer hektisk enn jeg så for meg, men situasjonene i filmen er desto mer ekte og usminket. Det er jo også slik seterlivet er.

Allerede i forarbeidet til filmen så hadde jeg en plan. Jeg ville finne svar på et spørsmål.

Hva er det med disse unge menneskene som søker til hardt arbeid uten mobiltelefon og Netflix langt til fjells?

Dette var setningen som lå over filmprosjektet fra starten av. Jeg ville forsøke å få svar på hva motivasjonen til jentene er. Dersom det var økonomisk forsvarlig å drive seter i Norge, så hadde det vært mange setrer rundt om i landet. Men det er det ikke. Inner Gammelsetra er unik. Unik fordi det er ungdom som drifter den, og lærer opp ny ungdom som igjen formidler de eldgamle kunnskapene.

Så håper jeg filmen blir godt likt av medlemmene på forumet :-)
 

Då skal eg jammen skunde meg å få unna ei treningsøkt så eg får med meg denne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer😃, vel blåst. Ja dette var bra. Fin nerve gjennom hele filmen. Syns også kameraføringen kledde fortellingen. Jeg koste meg og skulle gjerne sett at den var litt lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger! Det er kjekt at dere sitter med følelsen av å ønske mer, heller enn å slå av tv`en midt i programmet.

Jeg håper å få produsert flere programmer i årene fremover. Det mangler i hvert fall ikke på interessante mennesker som jobber i og med naturen i Norge. Vi er heldige som lever midt i en skikkelig godteskål!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig film. Flott kameraføring og en fryd å se på. Jeg får lyst til å vite mer om jentene, hvem er de, hva gjør at de søker seg bort? Hva tenker de etterpå? Jeg lurer også på hva som ligger bak svingen i dalen, eller opp åssiden. Samtidig er jeg mettet på inntrykk av det vi ser. Da tror jeg du har klart å få med alt, både et avslappet takk, og ettertanke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.