Gå til innhold
  • Bli medlem

Løsnet filter på Omnifuel.


Anbefalte innlegg

Hei!

Min Omnifuel har vært en trofast støttespiller gjennom flere år og jeg har ikke hatt noe særlig problemer med den.

Men på turen i helgen som var skranglet det plutselig nedi fuelflaska. Det viste seg å være holderen til filteret som er på røret som trekker fuel opp i brenneren fra flaska.

Sendte en mail til primusshop.no og fikk dette til svar:

"Hei, dette har vi ikke sett før (...) Det er ikke avgjørende for funksjonen, men bør sitte på.

 Jeg er ikke helt sikker på hvordan den er festet inn opprinnelig, men jeg regner med at du fint kan feste den med et sterkt epoxylim ala Araldit. Pass på at du ikke stenger noe av noe i tilførselsrøret.

 Håper dette fungerer greit!"

Dette virker som en grei løsning. Men tenkte jeg skulle høre om noen har vært i samme situasjon og om de kanskje har noen erfaringer å dele? Ev. andre forslag?

Takker for innspill.

20170403_173140.jpg

20170403_173116.jpg

20170403_173059.jpg

20170403_173033.jpg

20170403_172957.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Filtret bør være der, men får du ikke festet det igjen kan du godt bruke brenneren uten også, hvis du sørger for å bruke rent drivstoff. Da må du være påpasselig med at det ikke er rusk i flaska om kan tette brenneren. Du kan risikere og måtte bruke rensenåla på dysa oftere uten dette filtret.

Jeg bruker å ta et kaffefilter oppi en trakt slik at jeg filtrerer drivstoffet før det havner i fuelflaska hvis jeg mistenker at drivstoffet er litt tvilsomt. Det hender det være noe rusk som flyter rundt i en kanne med alkylatbensin. Jeg har en del grønn parafin på dunker. Dette er parafin som har vært lagret noen år og kommer fra pumpe på bensinstasjon, denne må uten unntak filtreres før bruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjellis skrev:

Filtret bør være der, men får du ikke festet det igjen kan du godt bruke brenneren uten også, hvis du sørger for å bruke rent drivstoff. Da må du være påpasselig med at det ikke er rusk i flaska om kan tette brenneren. Du kan risikere og måtte bruke rensenåla på dysa oftere uten dette filtret.

Jeg bruker å ta et kaffefilter oppi en trakt slik at jeg filtrerer drivstoffet før det havner i fuelflaska hvis jeg mistenker at drivstoffet er litt tvilsomt. Det hender det være noe rusk som flyter rundt i en kanne med alkylatbensin. Jeg har en del grønn parafin på dunker. Dette er parafin som har vært lagret noen år og kommer fra pumpe på bensinstasjon, denne må uten unntak filtreres før bruk. 

 

Er parafinen farget grønn? Kommer den fra forsvaret?

Jeg hadde en gang noe parafin som var farget rød og denne parafinen brukte jeg på en Aladin brenner for å varme opp et hobbydrivhus. Tidligere hadde jeg brent helikopter fuel. Når jeg brant rød parafin så var det umulig å være inne i drivhuset uten å lufte veldig godt først, men når jeg brant helikopter fuel så merket jeg ingen ting. 

Merker du noe når du brenner grønn parafin?

4 timer siden, stjernehimmel skrev:

Hei!

Min Omnifuel har vært en trofast støttespiller gjennom flere år og jeg har ikke hatt noe særlig problemer med den.

Men på turen i helgen som var skranglet det plutselig nedi fuelflaska. Det viste seg å være holderen til filteret som er på røret som trekker fuel opp i brenneren fra flaska.

Sendte en mail til primusshop.no og fikk dette til svar:

"Hei, dette har vi ikke sett før (...) Det er ikke avgjørende for funksjonen, men bør sitte på.

 Jeg er ikke helt sikker på hvordan den er festet inn opprinnelig, men jeg regner med at du fint kan feste den med et sterkt epoxylim ala Araldit. Pass på at du ikke stenger noe av noe i tilførselsrøret.

 Håper dette fungerer greit!"

Dette virker som en grei løsning. Men tenkte jeg skulle høre om noen har vært i samme situasjon og om de kanskje har noen erfaringer å dele? Ev. andre forslag?

Takker for innspill.

20170403_173140.jpg

20170403_173116.jpg

20170403_173059.jpg

20170403_173033.jpg

20170403_172957.jpg

Jeg støtter forslaget til primusshop.no

Rengjør røret hvor filteret er festet med litt stålull, uten såpe. Ha på litt tokomponent epoxylim og trykk filteret på plass. Bruk veldig lite lim og bare rundt metallet, slik at det ikke kommer i kontakt med filteret. Tørk bort overflødig lim på utsiden.

20170403_173140.thumb.jpg.91f5e11f792ca01b7a149dca37e81612.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, REs skrev:

Er parafinen farget grønn? Kommer den fra forsvaret?

Jeg hadde en gang noe parafin som var farget rød og denne parafinen brukte jeg på en Aladin brenner for å varme opp et hobbydrivhus. Tidligere hadde jeg brent helikopter fuel. Når jeg brant rød parafin så var det umulig å være inne i drivhuset uten å lufte veldig godt først, men når jeg brant helikopter fuel så merket jeg ingen ting. 

Merker du noe når du brenner grønn parafin?

20170403_173140.thumb.jpg.91f5e11f792ca01b7a149dca37e81612.jpg

Jeg fant 15 - 20 liter parafin på kanne etter min bestemor for noen år siden, den hadde en dyp grønn farge og var nok rundt 15 år gammel når jeg tok den i bruk. Den brant aldeles nydelig på både Optimus 111 og MSR XGK EX, helt luktfri med klar blå flamme til tross for at den luktet en hel del fra kanna. Den kom fra pumpe hos byggvarebutikken her i bygda, husker jeg brukte å fylle for henne i blant. Nå har jeg fyrt den opp og fylt opp dunken igjen, men nå er parafinen lysegrønn og lukter annerledes. Har ikke rukket å fyrt med den enda, så kan ikke si noe om hvordan den nye parafinen fungerer på primusen. 

Når bensinstasjonen her i bygda nylig ble lagt ned kjøpte jeg 12 liter fritidsparafin for en rimelig penge, så det blir nok å fyre med parafin en stund fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt Locktite 577 eller Biltemas  http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Kjemikalier/VVS-tetning-2000031881/

Patentet på 577 har gått ut og kopieres uhemmet av andre. Jeg oppfatter biltemas lim som en kopi.
Det er kjempegreit til å lime metall mot metall hvor man ønsker å kunne ta det fra hverandre med rimelig bruk av makt.  Rengjøring er en fordel, men det holder nok å tørke med bensin eller aceton. Det er selvsakt også egnet til det bruksanvisningen sier :-)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det virker som at den sitter godt og fungerer fint. Brukte Locktite siden jeg hadde det liggende og for muligheten til å kunne få den av igjen om ønskelig, takker for tips @dsk.

Og jeg var ikke så tydelig på hvor filteret skulle sitte, så takk for illustreringen @REs. Da er det nok lettere for andre å forstå hvor den skal.

Kaffefilterløsningen var lur @Kjellis, jeg noterer meg den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.