Gå til innhold
Det er 511 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min Omnifuel har vært en trofast støttespiller gjennom flere år og jeg har ikke hatt noe særlig problemer med den.

Men på turen i helgen som var skranglet det plutselig nedi fuelflaska. Det viste seg å være holderen til filteret som er på røret som trekker fuel opp i brenneren fra flaska.

Sendte en mail til primusshop.no og fikk dette til svar:

"Hei, dette har vi ikke sett før (...) Det er ikke avgjørende for funksjonen, men bør sitte på.

 Jeg er ikke helt sikker på hvordan den er festet inn opprinnelig, men jeg regner med at du fint kan feste den med et sterkt epoxylim ala Araldit. Pass på at du ikke stenger noe av noe i tilførselsrøret.

 Håper dette fungerer greit!"

Dette virker som en grei løsning. Men tenkte jeg skulle høre om noen har vært i samme situasjon og om de kanskje har noen erfaringer å dele? Ev. andre forslag?

Takker for innspill.

20170403_173140.jpg

20170403_173116.jpg

20170403_173059.jpg

20170403_173033.jpg

20170403_172957.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filtret bør være der, men får du ikke festet det igjen kan du godt bruke brenneren uten også, hvis du sørger for å bruke rent drivstoff. Da må du være påpasselig med at det ikke er rusk i flaska om kan tette brenneren. Du kan risikere og måtte bruke rensenåla på dysa oftere uten dette filtret.

Jeg bruker å ta et kaffefilter oppi en trakt slik at jeg filtrerer drivstoffet før det havner i fuelflaska hvis jeg mistenker at drivstoffet er litt tvilsomt. Det hender det være noe rusk som flyter rundt i en kanne med alkylatbensin. Jeg har en del grønn parafin på dunker. Dette er parafin som har vært lagret noen år og kommer fra pumpe på bensinstasjon, denne må uten unntak filtreres før bruk. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Kjellis skrev:

Filtret bør være der, men får du ikke festet det igjen kan du godt bruke brenneren uten også, hvis du sørger for å bruke rent drivstoff. Da må du være påpasselig med at det ikke er rusk i flaska om kan tette brenneren. Du kan risikere og måtte bruke rensenåla på dysa oftere uten dette filtret.

Jeg bruker å ta et kaffefilter oppi en trakt slik at jeg filtrerer drivstoffet før det havner i fuelflaska hvis jeg mistenker at drivstoffet er litt tvilsomt. Det hender det være noe rusk som flyter rundt i en kanne med alkylatbensin. Jeg har en del grønn parafin på dunker. Dette er parafin som har vært lagret noen år og kommer fra pumpe på bensinstasjon, denne må uten unntak filtreres før bruk. 

 

Er parafinen farget grønn? Kommer den fra forsvaret?

Jeg hadde en gang noe parafin som var farget rød og denne parafinen brukte jeg på en Aladin brenner for å varme opp et hobbydrivhus. Tidligere hadde jeg brent helikopter fuel. Når jeg brant rød parafin så var det umulig å være inne i drivhuset uten å lufte veldig godt først, men når jeg brant helikopter fuel så merket jeg ingen ting. 

Merker du noe når du brenner grønn parafin?

4 timer siden, stjernehimmel skrev:

Hei!

Min Omnifuel har vært en trofast støttespiller gjennom flere år og jeg har ikke hatt noe særlig problemer med den.

Men på turen i helgen som var skranglet det plutselig nedi fuelflaska. Det viste seg å være holderen til filteret som er på røret som trekker fuel opp i brenneren fra flaska.

Sendte en mail til primusshop.no og fikk dette til svar:

"Hei, dette har vi ikke sett før (...) Det er ikke avgjørende for funksjonen, men bør sitte på.

 Jeg er ikke helt sikker på hvordan den er festet inn opprinnelig, men jeg regner med at du fint kan feste den med et sterkt epoxylim ala Araldit. Pass på at du ikke stenger noe av noe i tilførselsrøret.

 Håper dette fungerer greit!"

Dette virker som en grei løsning. Men tenkte jeg skulle høre om noen har vært i samme situasjon og om de kanskje har noen erfaringer å dele? Ev. andre forslag?

Takker for innspill.

20170403_173140.jpg

20170403_173116.jpg

20170403_173059.jpg

20170403_173033.jpg

20170403_172957.jpg

Jeg støtter forslaget til primusshop.no

Rengjør røret hvor filteret er festet med litt stålull, uten såpe. Ha på litt tokomponent epoxylim og trykk filteret på plass. Bruk veldig lite lim og bare rundt metallet, slik at det ikke kommer i kontakt med filteret. Tørk bort overflødig lim på utsiden.

20170403_173140.thumb.jpg.91f5e11f792ca01b7a149dca37e81612.jpg

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, REs skrev:

Er parafinen farget grønn? Kommer den fra forsvaret?

Jeg hadde en gang noe parafin som var farget rød og denne parafinen brukte jeg på en Aladin brenner for å varme opp et hobbydrivhus. Tidligere hadde jeg brent helikopter fuel. Når jeg brant rød parafin så var det umulig å være inne i drivhuset uten å lufte veldig godt først, men når jeg brant helikopter fuel så merket jeg ingen ting. 

Merker du noe når du brenner grønn parafin?

20170403_173140.thumb.jpg.91f5e11f792ca01b7a149dca37e81612.jpg

Jeg fant 15 - 20 liter parafin på kanne etter min bestemor for noen år siden, den hadde en dyp grønn farge og var nok rundt 15 år gammel når jeg tok den i bruk. Den brant aldeles nydelig på både Optimus 111 og MSR XGK EX, helt luktfri med klar blå flamme til tross for at den luktet en hel del fra kanna. Den kom fra pumpe hos byggvarebutikken her i bygda, husker jeg brukte å fylle for henne i blant. Nå har jeg fyrt den opp og fylt opp dunken igjen, men nå er parafinen lysegrønn og lukter annerledes. Har ikke rukket å fyrt med den enda, så kan ikke si noe om hvordan den nye parafinen fungerer på primusen. 

Når bensinstasjonen her i bygda nylig ble lagt ned kjøpte jeg 12 liter fritidsparafin for en rimelig penge, så det blir nok å fyre med parafin en stund fremover :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt Locktite 577 eller Biltemas  Skjult lenke - logg inn for å se den

Patentet på 577 har gått ut og kopieres uhemmet av andre. Jeg oppfatter biltemas lim som en kopi.
Det er kjempegreit til å lime metall mot metall hvor man ønsker å kunne ta det fra hverandre med rimelig bruk av makt.  Rengjøring er en fordel, men det holder nok å tørke med bensin eller aceton. Det er selvsakt også egnet til det bruksanvisningen sier :-)

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som at den sitter godt og fungerer fint. Brukte Locktite siden jeg hadde det liggende og for muligheten til å kunne få den av igjen om ønskelig, takker for tips Skjult lenke - logg inn for å se den.

Og jeg var ikke så tydelig på hvor filteret skulle sitte, så takk for illustreringen Skjult lenke - logg inn for å se den. Da er det nok lettere for andre å forstå hvor den skal.

Kaffefilterløsningen var lur Skjult lenke - logg inn for å se den, jeg noterer meg den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 511 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av lstokkev
      Det er blitt hull i ene Scarpa skoen min fremme på forfoten i det ene bevegelsesleddet. Har reddet meg gjennom sesongen med bruk av elektrikertape. Har spurt Outdoor i bergen der jeg kjøpte skoene om hjelp, de henviste til outdoor Oslo som sier at dessverre dette kan ikke fikses. Jeg vil ikke gi meg så lett, og lurer på om noen her har samme erfaring og fått til å fikse det og eventuelt hvordan. 
      Eller kanskje du sitter med en venstre sko som er ødelagt og vil selge meg din høyre sko i str 39 -40😊

    • Av esw
      Glidelåsen på min Norrøna vinterjakke ble ødelagt etter ca 6år. Spiralen hadde løsnet over et område på 5-6 cm og glidelåsen var dermed ubrukelig. Forsøkte med midlertidig reparasjon, men denne holdt bare en uke.
      Kontaktet Norrøna om de kunne skaffe ny glidelås. De anbefalte å sende inn jakken (de var nok ikke kjent med mine syferdigheter😎). Men når jeg overbeviste dem om at jeg skulle klare å sette inn selv fikk jeg gratis en ny glidelås. Tommel opp til Norrøna. Tok ca. 40 minutter å bytte den ødelagte siden av glidelåsen (mesteparten av tiden gikk med å ta ut den gamle på en skånsom måte). Venter med den andre siden inntil videre...




    • Av Kagge
      Merka på sist tur at stingene til sålen på crispi sydpolen skoa mine startet å rakne. Og trenger derfor å få reparert disse før neste utfart. Jeg har prøvde å finne noen som kan reparere 75mm sko i Oslo, men alt jeg har kommet fram til er at jeg må til Hemsedal. Er det noen her som vet om en skomaker i Oslo området som fikser 75mm sko?
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.