Gå til innhold
  • Bli medlem

Regjeringen sier ja til elsykkel i utmark


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Dessverre ikke overrasket over at regjeringen tillater elsykkel i utmark, med visse begrensninger http://www.dinside.no/fritid/na-kan-el-sykkelen-brukes-i-utmark/67459352

Regjeringen med miljøministeren gikk i mot eget direktorat og anbefalingene fra høringsrunden, noe som er skuffende men IKKE overraskende.

Det neste er vel motorriserte Fatbikes over vidda, med helsegevinst som argument. Trist og nitrist utvikling!!!!!!!

Det ligger en tråd på www.terrengsykkel.no hvor mange terrengsyklister er i mot regjeringens oppmykning. Flere av de er bl.a. redd for ytterligere økt konfliktnivå mellom fotturister og syklister, samt økt slitasje. Jeg ser naturen som et "kakestykke", hvor økt slitasje er en konsekvens av å presse flere brukergrupper inn i det samme "kakestykket"

Endret av Turlyst
Tatt bort ett ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

I tråden på www.terrengsykkel.no hevdes det også at kapitalinteresser står bak! Salg av elsykkel turer gjennom sårbar natur kan etterhvert bli en realitet og big business!!! Har ingen beviser for denne påstanden - bare en lei magefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske trist dag, men dette er en del av tilretteleggingen. Norsk natur skal selges i utlandet. Sterke økonomiske interesser presser på her. Kampen nå står vel om det er mulig å få vernet noen områder hvor det ikke skal være noen tilrettelegging. Neste krav om tilrettelegging blir nå sikkert motorisert transport av ryggsekker mellom hyttene. Vi ser nok snart argumentene for å få på plass en slik ordning da våre konkurrenter i Europa gjør dette. Blant annet i Østerrike hvor jeg bodde i to år. Trenger ikke være noen stor spåmann for å forutse dette.

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Enig. Om noen/mange år er kanskje naturen full av stygge sår, men da vil de samme personene som stemte for skylde på noen andre. Politikk på sitt aller beste!!!!

Til nå har det vært konflikter mellom terrengsyklister og fotfolket, men nå kan det også bli konflikt mellom el-syklister og terrengsyklister på stier.

Jeg er ikke overrasket over at noe slikt kunne/ville skje. Når regjeringen fjernet "vern" i miljøvern sendte de ut et kraftig signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
  1. Fordi Høyre og FRP aldri har vært opptatt av miljøvern
  2. Ved å fjerne ordet "vern" i miljøvern sendte de ut et sterkt signal
  3. Fordi krefter i regjeringen lenge har ønsket endring i dagens regelverk (noe har kommet ut) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Personlig sykler jeg 365 dager i året, og har sykkel som eneste transportmiddel. Slik jeg ser det, så er det en nytteverdi i EL-sykkel. Det jeg føler er beste løsning for alle og enhver, er at EL-sykkel KUN blir solgt på resept, som et alternativ til folk med spesielle fysiske utfordringer, så de i det hele tatt får kommet seg mer ut, og får også økt aksjonsradius.

Det jeg syntes er ufattelig synd er at EL-sykler i dag blir satt sammen i en fei, med svært dårlige løsninger(til eksempel: skivebrems med wire) og rett og slett komponenter som ikke er ment å vare. Prisen setter de i taket, og med et sterkt fokus på at EL-sykkel er et vidundermiddel. Uvitende og folk uten erfaring blir målskivene, og sitter lommeboka løst så flyr syklene desverre ut døra som varmt hvetebrød. Ser dette ofte om jeg er innom XXL blandt annet. At voksne mennesker tilbyr dette til sine barn, syntes jeg er en skam, da det oppfordrer til latskap.

Slik det er i dag så kjøpes disse farkostene av mennesker som burde handlet seg en sykkel som kun drives av tråkkraft, hvor det blir til at EL-driften blir benyttet mest, nettopp fordi det er minste motstands vei.

Jeg har i flere år hatt det samme målet, og det er at jeg SKAL bevege meg minimum 30 minutter hver dag. Hvor hurtig eller anstrengende spiller ingen rolle, bare jeg får til å bevege meg i minimum 30 minutter, så har jeg klart målet. Ettersom målet er såpass lavt, så har det gitt meg lysten til mer rett og slett, og jeg har rett og slett inget hastverk. Jeg bare sykler fordi jeg vil sykle, og jeg benytter vanlige klær så jeg ikke ser på det som trening heller. Kontinuerlig mosjon fører til en god fysikk rett og slett, og det er de langsiktige målene her i livet som er riktige, og viktige. Kan hjulene rulle, kan jeg sykle. Det er heller inget mål om å komme meg kjappest opp og frem. Bare jeg kommer meg opp, så har jeg klart målet, og gir bør benyttes om man har dem, er alt jeg kan si. Det flotte med sykkel er at flatmark og nedoverbakker er steder hvor man bør legge inn hvile for å hente seg inn, om man har behovet. Jeg personlig prøver å holde mest mulig lik pedalrotasjon uansett helning på terrenget, og justerer med girene. Viktig å følge sin egen personlig rytme, så en kan nyte turen, for en kan kun høste sine mestringer for seg selv.

Jeg kan også trygt anbefale å skru selv, så en sparer kroner og miljø, og får enda mer mestring. Å skru sykkel er ufattelig enkelt for å si det mildt, så det handler kun om å ha verktøyene for hånden. Youtube er en kjekk plass å lete seg frem på om en skulle føle seg usikker.

Summa sumarum kan jeg vel si at det er viktig å sette seg lave MEN langsiktige mål, og gi f i hva alt og alle andre mener, og bare kjøre sitt eget løp. Da får man til ufattelig mye mer enn man først trodde. Ett steg om gangen, og kun ett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Freerider skrev:

Personlig sykler jeg 365 dager i året, og har sykkel som eneste transportmiddel. Slik jeg ser det, så er det en nytteverdi i EL-sykkel. Det jeg føler er beste løsning for alle og enhver, er at EL-sykkel KUN blir solgt på resept, som et alternativ til folk med spesielle fysiske utfordringer, så de i det hele tatt får kommet seg mer ut, og får også økt aksjonsradius.

Det jeg syntes er ufattelig synd er at EL-sykler i dag blir satt sammen i en fei, med svært dårlige løsninger(til eksempel: skivebrems med wire) og rett og slett komponenter som ikke er ment å vare. Prisen setter de i taket, og med et sterkt fokus på at EL-sykkel er et vidundermiddel. Uvitende og folk uten erfaring blir målskivene, og sitter lommeboka løst så flyr syklene desverre ut døra som varmt hvetebrød. Ser dette ofte om jeg er innom XXL blandt annet. At voksne mennesker tilbyr dette til sine barn, syntes jeg er en skam, da det oppfordrer til latskap.

Slik det er i dag så kjøpes disse farkostene av mennesker som burde handlet seg en sykkel som kun drives av tråkkraft, hvor det blir til at EL-driften blir benyttet mest, nettopp fordi det er minste motstands vei.

Jeg har i flere år hatt det samme målet, og det er at jeg SKAL bevege meg minimum 30 minutter hver dag. Hvor hurtig eller anstrengende spiller ingen rolle, bare jeg får til å bevege meg i minimum 30 minutter, så har jeg klart målet. Ettersom målet er såpass lavt, så har det gitt meg lysten til mer rett og slett, og jeg har rett og slett inget hastverk. Jeg bare sykler fordi jeg vil sykle, og jeg benytter vanlige klær så jeg ikke ser på det som trening heller. Kontinuerlig mosjon fører til en god fysikk rett og slett, og det er de langsiktige målene her i livet som er riktige, og viktige. Kan hjulene rulle, kan jeg sykle. Det er heller inget mål om å komme meg kjappest opp og frem. Bare jeg kommer meg opp, så har jeg klart målet, og gir bør benyttes om man har dem, er alt jeg kan si. Det flotte med sykkel er at flatmark og nedoverbakker er steder hvor man bør legge inn hvile for å hente seg inn, om man har behovet. Jeg personlig prøver å holde mest mulig lik pedalrotasjon uansett helning på terrenget, og justerer med girene. Viktig å følge sin egen personlig rytme, så en kan nyte turen, for en kan kun høste sine mestringer for seg selv.

Jeg kan også trygt anbefale å skru selv, så en sparer kroner og miljø, og får enda mer mestring. Å skru sykkel er ufattelig enkelt for å si det mildt, så det handler kun om å ha verktøyene for hånden. Youtube er en kjekk plass å lete seg frem på om en skulle føle seg usikker.

Summa sumarum kan jeg vel si at det er viktig å sette seg lave MEN langsiktige mål, og gi f i hva alt og alle andre mener, og bare kjøre sitt eget løp. Da får man til ufattelig mye mer enn man først trodde. Ett steg om gangen, og kun ett.

 

Jeg er dypt uenig i det du skriver med at EL-sykkel oppfordrer til latskap, og at det ikke burde selges til funksjonsfriske. Har du forsøkt å sykle på EL-sykkel over tid?

Dersom sykkelen er ment som trenings og mosjonsmiddel så kan jeg være tilbøyelig å være enig at det ikke har veldig mye for seg å få EL-assistanse, men sykkel er for mange et transportmiddel. Jeg er selv eier av flere sykler, blant annet en EL-sykkel. Dersom alternativet til å sykle til jobb er å kjøre så bruker man vesentlig mindre tid på å kjøre enn å sykle de aller fleste steder. Dersom man har en jobb hvor man ofte begynner på jobb kl 6, så frister det lite å stå opp en halvtime tidligere for å sykle til jobb. Spesielt hvis det innebærer at en må legge inn tid for å dusje, og gjerne spise litt (til) når en kommer frem.
Motivasjonen min for å kjøpe EL-sykkel var at terskelen for å gidde å sykle til jobb ville synke dersom jeg visste at jeg kunne holde en høyere snittfart uten å bli veldig svett slik at jeg måtte dusje når jeg kom frem. Terskelen sank vesentlig. Det var jo en dyr sykkel, og da må den pokker meg brukes og! Dusje trenger jeg egentlig ikke heller dersom jeg dusjer i rimelig tid før jeg sykler. Men jeg klarer ikke å holde meg til de tilmålte 25km/t, og hele ruten til jobb er i oppoverbakke. Så jeg tipper jeg får en trimeffekt også, uten at jeg bryr meg noe særlig om den.

Det jeg dog har oppdaget, som er gyldig enten sykkelen er EL-assistert eller ikke, er at helseeffekten sannsynligvis nulles ut av alt svevestøvet man puster inn (på min rute). De dagene det ikke regner er spyttet mitt gråsvart når jeg kommer frem. Ruten er langs en meget trafikkert vei (4 felt). Hvor det ikke eksisterer omkjøring utenfor (bil)veinettet. Løsningen er selvsagt å sykle med støvmaske. Det å være andpusten i støvmasken er dog meget ubehagelig.

Men husk at det er ingen som tvinger deg til å kjøpe EL-sykkel, da. Det finnes langt bedre måter å trene på enn å plage fotgjengere og bilister. Du er jo tross alt på Fjellforum :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Prebb said:

Jeg er dypt uenig i det du skriver med at EL-sykkel oppfordrer til latskap...

 

... Så jeg tipper jeg får en trimeffekt også, uten at jeg bryr meg noe særlig om den.

Det er viktig å stå opp for seg selv her i livet, men det finnes ingen stolthet i å skyte seg selv i beinet. Det finnes ingen gode unnskyldninger her i livet, absolutt ingen. Du må selv ta ansvaret for at du skjøt deg selv i beinet.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Freerider skrev:

Det er viktig å stå opp for seg selv her i livet, men det finnes ingen stolthet i å skyte seg selv i beinet. Det finnes ingen gode unnskyldninger her i livet, absolutt ingen. Du må selv ta ansvaret for at du skjøt deg selv i beinet.

God dag, mann, økseskaft! Fordi jeg ikke bruker sykkel som et trimverktøy så har jeg skutt meg selv i foten? Det finnes jo andre måter å bevege seg på enn å sykle (uten EL-assistanse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Prebb said:

God dag, mann, økseskaft! Fordi jeg ikke bruker sykkel som et trimverktøy så har jeg skutt meg selv i foten? Det finnes jo andre måter å bevege seg på enn å sykle (uten EL-assistanse).

Du angriper meg som har bedre moral enn deg selv, og så overøser du et helt innlegg med alt av unnskyldninger du gir deg selv, og ønsker så sympati for dét. Det er så smålig at jeg har ikke ord.

Aldri rakk ned på mennesker, og hvert fall aldri mennesker som har bedre moral enn deg selv. Da kommer du aldri noen vei her i livet, og blir kun til irritasjon.

Jeg står kun for mine egne meninger. Dine egne må du stå for selv.

EDIT: Ettersom du ikke ønsker å finne hva du feilet på, så skriver jeg hvorfor du skjøt deg selv i beinet.

Du starter med å si at du er DYPT UENIG at EL-sykkel oppfordrer til latskap. Så fyller du hele resten av innlegget med alt av unnskyldninger du gir deg selv for hvorfor DU har valgt EL-sykkel. I tillegg skriver du rett ut at du ikke bryr deg. Det er så selvmotsigende at du da har skutt deg selv i beinet.

Du ønsket å legge skyld på meg for dine personlige valg. Ta ansvar, og aldri rop ulv, ulv. Det har aldri fungert.

Endret av Freerider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Freerider skrev:

Du angriper meg som har bedre moral enn deg selv, og så overøser du et helt innlegg med alt av unnskyldninger du gir deg selv, og ønsker så sympati for dét. Det er så smålig at jeg har ikke ord.

Aldri rakk ned på mennesker, og hvert fall aldri mennesker som har bedre moral enn deg selv. Da kommer du aldri noen vei her i livet, og blir kun til irritasjon.

Jeg står kun for mine egne meninger. Dine egne må du stå for selv.

EDIT: Ettersom du ikke ønsker å finne hva du feilet på, så skriver jeg hvorfor du skjøt deg selv i beinet.

Du starter med å si at du er DYPT UENIG at EL-sykkel oppfordrer til latskap. Så fyller du hele resten av innlegget med alt av unnskyldninger du gir deg selv for hvorfor DU har valgt EL-sykkel. I tillegg skriver du rett ut at du ikke bryr deg. Det er så selvmotsigende at du da har skutt deg selv i beinet.

Du ønsket å legge skyld på meg for dine personlige valg. Ta ansvar, og aldri rop ulv, ulv. Det har aldri fungert.

Poenget med å bruke meg selv som eksempel er fordi det er for enkelt å skyve andre grupper foran seg selv som argumentasjon (jf. argumentasjon som "hva med barnefamiliene, hva med den ene eller andre gruppen, osv). Å ha en annen grunn enn trim for å bruke en sykkel er ikke en unnskyldning. At du går ut i fra at jeg angriper deg er en smule hårsårt. Du argumenterer jo for at man må ha en funksjonshemming for å få lov til å kjøpe EL-sykkel. Jeg er av oppfatning at EL-sykkelen senker terskelen for å bruke et miljøvennlig transportmiddel (sammenlignet med bil). En sykkel uten motor gir kanskje et enda mindre miljøavtrykk, men det hjelper ikke om færre velger sykkelen uansett hvilken grunn. Jo flere som sykler, jo mindre svevestøv blir det og.

Jeg unnskylder ikke min "latskap" bare fordi jeg velger å bevege meg på andre måter. Det blir jo som å hevde at du heller burde gått fordi sykling er latskap i forhold til å gå eller løpe, slik som jeg mosjonerer. Jeg har heller aldri prøvd å legge skyld på deg for mine valg, og du beskylder meg for å sitte på min høye hest og se ned på deg, men det er jo akkurat det du forsøker med meg. Du har kanskje ikke lært at en ikke skal kaste stein i glasshus?

Kanskje du ikke evner å se at andre har andre meninger og behov enn deg, eller kanskje du ser det, men ikke aksepterer det. Hvis andre ikke klarer å leve etter din perfekte livsstil må vel de være mindre begavede eller kanskje funksjonshemmede?

Nå sporer vi tråden av, og det beklager jeg. For å dra inn oss inn igjen vil jeg poengtere at jeg er i mot EL-sykkel i utmark. Strengt tatt er jeg ikke spesielt fan av vanlig sykkel i utmark heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 9.32, Freerider skrev:

Du angriper meg som har bedre moral enn deg selv, og så overøser du et helt innlegg med alt av unnskyldninger du gir deg selv, og ønsker så sympati for dét. Det er så smålig at jeg har ikke ord.

Aldri rakk ned på mennesker, og hvert fall aldri mennesker som har bedre moral enn deg selv. Da kommer du aldri noen vei her i livet, og blir kun til irritasjon.

Jeg står kun for mine egne meninger. Dine egne må du stå for selv.

EDIT: Ettersom du ikke ønsker å finne hva du feilet på, så skriver jeg hvorfor du skjøt deg selv i beinet.

Du starter med å si at du er DYPT UENIG at EL-sykkel oppfordrer til latskap. Så fyller du hele resten av innlegget med alt av unnskyldninger du gir deg selv for hvorfor DU har valgt EL-sykkel. I tillegg skriver du rett ut at du ikke bryr deg. Det er så selvmotsigende at du da har skutt deg selv i beinet.

Du ønsket å legge skyld på meg for dine personlige valg. Ta ansvar, og aldri rop ulv, ulv. Det har aldri fungert.

Kva som er god og dårleg moral kan vel variere med kven ein spør. 

At folk forklarar grunnlaget for at dei har gjort slik og sånn valg er ikkje det samme som å komme med unnskyldningar, slik eg ser det.

Det er forøvrig ikkje forklaringsplikt for personlege val her inne. 

Tenkjer dette er greide føresetnader å ta med seg inn i ein kvar diskusjon/tråd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så veldig positivt jeg. Rett og slett pga. sykler lager mer spor i naturen enn en fotturist. Nå når man trenger å være i god fysisk form for å sykle rundt i villmarken, så er det det svært lite trafikk. Men når den gjennomsnittlig trente person kan hoppe på sin el-terreng sykkel. Så vil trykket potensielt bli betydelig større enn nå. Det vil jo helt klart være interresant for de som driver med villmarks turisme å tilby slike turer.
Jeg synes ærlig talt ikke at man skal tilrettelegge noe som helst i naturen jeg. Hvorfor i all verden skulle man gjøre det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Hammer said:

Synes ikke det er så veldig positivt jeg. Rett og slett pga. sykler lager mer spor i naturen enn en fotturist. Nå når man trenger å være i god fysisk form for å sykle rundt i villmarken, så er det det svært lite trafikk. Men når den gjennomsnittlig trente person kan hoppe på sin el-terreng sykkel. Så vil trykket potensielt bli betydelig større enn nå. Det vil jo helt klart være interresant for de som driver med villmarks turisme å tilby slike turer.
Jeg synes ærlig talt ikke at man skal tilrettelegge noe som helst i naturen jeg. Hvorfor i all verden skulle man gjøre det? 

Ja hvorfor dele godene? Hvorfor tilrettelegge for at fler barn/ungdom/eldre eller andre kan få kommet seg ut og oppleve naturen?

Unnskyld men syntes sånne uttaleser er utrolig egoistiske og mangler helt forståelse for at man ikke lever i et vakuum.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ja hvorfor dele godene? Hvorfor tilrettelegge for at fler barn/ungdom/eldre eller andre kan få kommet seg ut og oppleve naturen?

Unnskyld men syntes sånne uttaleser er utrolig egoistiske og mangler helt forståelse for at man ikke lever i et vakuum.

Enig i tilrettelegging for å få hjulpet de som ikke kommer seg ut på egen hånd av en eller annen grunn. Men ikke på bekostning av en betydelig større slitasje. Hva skjedde med "sporløs ferdsel"?
Sykkel er rake motsetningen. Fotturister setter og spor, dog ikke i nærheten av hva det en sykkel gjør. Og nå fungerer dette tålelig pga. av at trykket fra syklister ikke er like stort som fotturister. 
Dra man en tur i de mest trafikkerte fotturist områdene, så er det jo svært lite som tyder på sporløs ferdsel. "Stiene" ser mer ut som motorveier. Enda værre vil det trolig bli med et betydelig økning av syklister.
Misforstå riktig, evt. spør også, framfor å angripe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hammer skrev:

Enig i tilrettelegging for å få hjulpet de som ikke kommer seg ut på egen hånd av en eller annen grunn. Men ikke på bekostning av en betydelig større slitasje. Hva skjedde med "sporløs ferdsel"?
Sykkel er rake motsetningen. Fotturister setter og spor, dog ikke i nærheten av hva det en sykkel gjør. Og nå fungerer dette tålelig pga. av at trykket fra syklister ikke er like stort som fotturister. 
Dra man en tur i de mest trafikkerte fotturist områdene, så er det jo svært lite som tyder på sporløs ferdsel. "Stiene" ser mer ut som motorveier. Enda værre vil det trolig bli med et betydelig økning av syklister.
Misforstå riktig, evt. spør også, framfor å angripe!

Det er faktisk ikke så opplagt at sykkel gjør større skade enn fotturisme, selv om det er lett å tro på det. De som har forsket på dette mener at det er omfangen av den totale trafikken som er viktigere enn type brukerne. Når syklistene kommer inn som en ny gruppe øker selvfølgelig belastningen og dermed skadene...

 

http://www.miljodirektoratet.no/Global/NINA Rapport 1288.pdf

Endret av esw
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt nærområde så sykles det en del i naturen og dette, i likhet med hesteridning,  sliter veldig på stier og tråkk. Fotgjengerne vil ha syklene bort fra stiene og da henvises de til egne stier, akkurat som hestene, og etter en tid så ser disse stiene ut som et gjørmehull. Et sted laget syklistene en egen løype utenom de vanlige stiene, og da dette ble oppdaget så ble det rabalder. Dette var ikke lov. Hva løsningen på dette har blitt vet jeg ikke, men i nære turområder er det et stort konfliktpotensiale mellom syklister og fotturister. Et frislipp av elsykler vil nok øke denne belastningen betraktelig.

Litt annerledes blir det nok på fjellet. Der er det større områder og belastningen vil nok bli fordelt over et større område, men det er ikke tvil om at det i dag, selv uten et stort innslag av sykler så utsettes noen områder for ganske stor slitasje. Med introduksjon av elsykler så tror jeg ikke at vi trenger å forvente å se så mange elsykler av den typen med lett bakoverlent sittestilling og korg på styret, men en del av den terrenggående typen vil det nok bli. Belastningen blir nok størst i nærområdene hvor det er gode lademuligheter. Men med dagens batteriteknologi så skal du ikke se bort fra at det vil være mulig å ta noen dager på f.eks. Hardangervidda med elsykkel. 

Nå har jeg ikke studert det nye regelverket, men hvis de åpner for elsykkel så kan vi vel regne med at det kommer andre elektriske kjøretøy også. Dette vil nok kunne være bra for de med bevegelseshemninger som da lettere vil kunne komme seg ut i naturen, men dette åpner også for en omgåelse av f.eks. snøscooter forbudet.

Noen eksempler:

Elektriske terrenggående firehjulinger:

0.jpg.21596bbea49ab281ce661c999fbac19f.jpg

Kjøretøyer for bevegelseshemmede:

electric-wheelchairs-electric-off-road-vehicles-disabled-scooter-safe-high.jpg.0e66018723d345f855aa0659f4a7c720.jpg276b74c8a23763fb8de5b315afe4cea7.jpg.52289a4250a0943d1e762c90d4c84745.jpg

Men også noe for de som bare liker å leke i snøen:

ziesel-electric-offroad-vehicle1.jpg.896a3399cae3fa5a6c9e1ba37560b0aa.jpg

Og transportkjøretøy:

d73e6e38c586e206eb9845708c816483.jpg.e15260fcace4b666e42436184c7527eb.jpg

Mulighetene er mange hvis bare lovverket blir romslig nok. Vi har jo sett hva som har skjedd med vannscooterne.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke finlest forskningsrapporten fra NINA, trenger ikke bruke mer en 2minutter på å se videoen til "Makken the tourist" der han sykler Geiranger for å se at det kan være ganske mye slitasje fra en sykkel. Det skal gåes ganske mange opp/ned turer til fots for å slite tilsvarende.

Nå er riktignok dette fra den ekstreme enden av skalaen, men en sykkel er en sykkel (elsykkel), og syklister finnes i alle kategorier fra bestemor med kurv til de mest ekstreme. Åpnes det for noe med "helsebringende argumenter", vil reglene uansett gode intensjoner gjelde for alle, men det er ikke de som trenger en helsebringende dytt det er flest av.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.