Gå til innhold
  • Bli medlem

Loftet til Storbreatinden i påske. Storbreahøe og Bakarste Skagsnebb?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og klatrepartneren har satt av 3 dager for å gi på ski over noen 2000-metere i Jotunheimen. Vi tenkte da på å parkere ved Jotunheimen Fjellstue og gå over Loftet og til Storbreatinden. Er litt usikker på hvor veien er stengt for tiden, er det fra innkjøringen til Leirvassbu eller et stykke forbi Jotunheimen Fjellstue?

Annet spørsmål: Hvis det er mulighet for det med tanke på tid osv. ser jeg at det går noen rygger til Bakarste Skagsnebb og Storbreahøe. Bør disse helst gås med sikringsmidler eller går det uten tau? Vanskelig å se finne bilder av disse. Skagsnebb går ikke uten tau i fra det jeg har lest.

Vi har beregnet konservativt med tid og har satt av 3 dager. Overnatter på fjellet i telt. Hvis vi bruker kortere tid enn beregnet er det noe annet i nærheten som egner seg for vinter/påskebestigninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lite snø så vil tippe vegen er oppe. Om den ikke er det kan dere ta inn Leirdalen og benytte Hurrbreen som utgangspunkt for toppene.

Ryggene er sannsynligvis bare, men ville tatt med øks og stegjern.

Ryggen fra Hurrbreatind østover mot Bakarste Skagsnebb er grei klyving forbi noen nabber, alternativt litt ut i sørsiden. Eventuelt opp fra Hurrbreen til laveste punkt og vestover på ryggen, en markert hammer må da klyves rundt på sørsiden.

Ryggen fra Storbreatind mot Storbreahøe krever kort rappell eller nedklaring i løst fjell, grad 3. Ville heller tatt Storbreahøe mest mulig direkte fra Leirdalen eller litt fra sør, på gode snøforhold gir det fin, bratt nedkjøring.

Alle toppene rundt i området er fine, så bare å velge, f.eks Store Smørstabbstind, Sauen, Stetind, etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PTG skrev:

Ryggen fra Storbreatind mot Storbreahøe krever kort rappell eller nedklaring i løst fjell, grad 3. Ville heller tatt Storbreahøe mest mulig direkte fra Leirdalen eller litt fra sør, på gode snøforhold gir det fin, bratt nedkjøring.

Er det gode muligheter til rappellankere nær hammeren? Kan godt hende jeg tar med meg tau og slynger i såfall. Har ikke mye erfaring med å sette kiler så står heller over hvis det kreves, før jeg tar kurs i det.

Ryggen videre til Skagsnebb virker også grei hvis man ikke fortsetter østover.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Skagsnebb ryggen er helt grei klyving videre. Rappell fra Storbreatind så mener jeg vi la slynger og det lå nå ihvertfall en god del stein der så det kan ha vært det vi brukte. Husker ikke feste som noe issue. Sjelden man må sette igjen kiler. Om vinteren kan det være at det ligger mer snø der så dere får ta en sjekk, men dere kan da stå på ski rundt f.eks via Storbrean også klive bratt opp i flanken på Storbreahøe. Mange muligheter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PTG skrev:

Ja Skagsnebb ryggen er helt grei klyving videre. Rappell fra Storbreatind så mener jeg vi la slynger og det lå nå ihvertfall en god del stein der så det kan ha vært det vi brukte. Husker ikke feste som noe issue. Sjelden man må sette igjen kiler. Om vinteren kan det være at det ligger mer snø der så dere får ta en sjekk, men dere kan da stå på ski rundt f.eks via Storbrean også klive bratt opp i flanken på Storbreahøe. Mange muligheter 1f60a.png

Når det gjelder ski over breen bør man vel ha breutstyr? Da blir det litt mye ekstra greier bare for en topp synes jeg, foretrekker rappell i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.