Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårskitur i jotunheimen eller en eller annen heim...


SSJ

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er en frøken som har gått mye til fots i fjellet i diverse fjellheimer. Men for noen år siden ble jeg lei av å vente på fottur sesongen og begynte å begi meg ut på kortere dagsturer på fjellski. Toppturer foretrekker jeg til fots (fordi jeg ikke har noe skredkurs erfaring og dermed holder meg langt unna) men jeg har lyst å komme meg ut på skiene og få en liten rundtur.

Men ukene flyr og sesongen går fort, men jeg ønsker å prøve å få til en tur i slutten av mai. Dvs 17-21 mai/ 3-4 overnattinger fra hytte til hytte (om mulig), men DNT sine hytter er sesong stengt fra 1. mai, men det er jo en del selvbetjente jeg kunne benytte. Er det noen som har noen gode forslag å komme med. Og hvor det er bra snøforhold så sent? Er selv veldig glad i Jotunheimen, men er åpen for andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Hvor i landet holder du til? Ganske lite snø i områdene rundt Jotunheimen nå. Trollløypa fra Høvringen til Lillehammer er en fin hytte til hytte tur. Hvis du vil ha en 4 dagers tur kan du starte turen fra Ringebu og gå Trolløypa Sør til Birkebeinerstadion på Lillehammer. Men kan ikke garantere nok snø helt i slutten av mai, så der må du kanskje følge litt med frem til det nærmer seg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år med såpass lite snø østafjells er nok ultimo mai optimistisk. Om det blir klare netter og litt nattefrost ville jeg søkt breer for dagsturer med tidlig start, men allikevel valgt traseer med lite sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk snødybden her: http://www.senorge.no/. (Velg Snø & Snødybde). Om du sammenligner dagens snømengde med tidligere års  snø på samme dato samt smelting frem til siste del av uke 20 tidligare år så får du ein indikasjon på hvor mye som kan forventes å smelte bort.  Pt. så er fjella i vest der det er mest snø i sør-norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.