Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags som bøyer feil - noen tips om hvordan man kan endre


Phoney

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen veldig enkle støvler som jeg ikke kjenner modellnavnet på, men de ligner nesten på de norske militærstøvlene M77.

 

Jeg er veldig fornøyd med støvlene, men det siste året har venstre støvel begynt å bøye feil. Når jeg går og «all» vekt er på tærne så bøyer oversiden av gummikappa rett over støvelen slik at det kommer ned på leddet til stortåen.

Høyre støvel har ikke dette problemet. Her virker det som bøyen nesten har en slags Y bøy.

 

Har noen et råd om hvordan jeg kan få endret bøyen slik at jeg få full glede av støvlene?

Det vil være for ille å måtte kjøpe nye støvler da de ellers er helt fine. De benyttes 1-2 ganger i uken, smøres jevnlig og er tette og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Svaret fra skomakeren til Lundhags, @Blaser

Vi tillverkade Luffar på vår Regular-läst och det vanliga problemet när bottendelen viker sig för mycket är att foten inte passar i lästen. Om foten är för tunn i volym eller att för tunna sockor används kan det bli en ganska kraftig brytning som kan ge problem.

 Ett sätt att komma ifrån problemet är att prova med kraftigare sockor, alternativt att lägga en platt sula under iläggsulan som redan finns i kängorna. Något som också kan hjälpa är att se till att skaften inte är för hårda så att de trycker ner gummit i steget. Smörj med mjukgörande Leather Grease.

 Tyvärr kan det vara svårt att få bort vecken om de redan uppstått, en utlästning med original-lästen kan ge en nystart med kängorna. Detta kan vi fixa på vårt skomakeri i Järpen.

 

Endte opp med å kjøpe nye støvler. Hadde allerede forsøkt de tipsene han kom med, og støvlene var i utgangspunktet av den billige typen så gadd ikke sende de inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført en vellykket tur/test.  :)

Oppskriften/løsningen for å unngå gangsår oppe på stortåa:

Se bilde og forklaring:

1. La inn en filtsåle i bunn ( den til venstre). Denne var en størrelse mindre enn skoa

2. La så inn en såle ( tynn og som har alu på undersiden) . Denne var en størrelse mindre enn skoa

3. Orginal såle tilslutt

4. Prøvde compeed gnagsår stift for første gang. Usikker på om det ga noe.

5. Litt tykkere liner sokk.. Brukte de sorte i fra Härkila

6. Yttersokk er HH warm

 

Skoa er Lundhags Proffesional -mid.  En rå sko når man ferdes  ( i alle fall ) utenfor stier.

20180617_142503.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomførte en test i dag med oppakking.  Sekken med innhold veide 19,6 KG og 24 GRADER i temp.  

Nå er jeg i Nirvana !! :)

1. Lundhags skoa fungerer perfekt.  Gir meget god støtte nedover i bratta!  og holder meg tørr på sokkene. De er heller ikke for varme. NADA tegn til gnagsår.

2. Min nye sekk Helsport Altra 85 sitter som et skudd!!

3. Dynafit t-shirt som jeg brukte er bare helt nydelig !

 

Oppsummert så ble dette en tur uten å tenke/føle på sko  og sekk mens man gikk :)

 

20180624_164307.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.