Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling skalljakke?


Soffy

Anbefalte innlegg

Hei

Skal investere i skikkelig skalljakke. Jobber mye ute, ofte lange dager med regn, så jeg er avhengig av at den er tett. Er ikke interessert i noe vattert, og ikke alt for tung. I tillegg må den være godt utstyrt med lommer. Foretrekker tapede glidelåser...

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Arcteryx Alpha SV. Har hatt min i 6 år og det er desidert det beste Gore tex plagget jeg har eid.

Ulemper er stiv pris og noe høy vekt, men du får en jakke som garantert holder deg tørr og tåler masse juling. Store lommer som er bra plassert og veldig bra hette!

Regner med at jakken bare har blitt bedre de siste seks årene uten at jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.4.2017 den 2.15, olay skrev:

Jeg kan anbefale Arcteryx Alpha SV. Har hatt min i 6 år og det er desidert det beste Gore tex plagget jeg har eid.

Ulemper er stiv pris og noe høy vekt, men du får en jakke som garantert holder deg tørr og tåler masse juling. Store lommer som er bra plassert og veldig bra hette!

Regner med at jakken bare har blitt bedre de siste seks årene uten at jeg vet det.

Sist jeg sjekket har denne sånn ca 2 stk lommer? Ikke akkurat velutstyrt med lommer vil jeg si 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rbhelle said:

Sist jeg sjekket har denne sånn ca 2 stk lommer? Ikke akkurat velutstyrt med lommer vil jeg si 1f609.png1f44d.png

Jeg har en SVx og den har i hvertfall minst 4 om ikke 5 lommer. 


Jeg kan også skrive under på at den holder været ute. Jeg er nesten mest fornøyd med hetten. Den har latt seg stramme så den ikke slenger og ikke er ubehagelig uavhengig av hva jeg har hatt eller ikke hatt på hodet inni og sitter bra. Som alle skalljakker holder den fukten inne om du snurper igjen og går hardt og tungt lastet.

Testet som hardest under vindfulle og regnfulle dager på Sørøya i høst og den holdt som jeg håpet. Håper å beholde den lengst mulig så bruker den som regel bare når et trengs. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 timer siden, Lompa skrev:

Produksjonen av membraner som GoreTex er miljømessig noe svineri, med store utslipp av fluorkarbonforbindelser. Hva med å prøve en produsent som ikke slipper ut denne typen miljøgifter, som for eksempel Klättermusen?

https://www.klattermusen.com/se/men/jackets/einride-jacket-m-s-charcoal

Fjellreven også mener jeg ganske sikkert. Bergans er jeg usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall du ha jackan som arbetsjacka, och inte som fritidsjacka, så rekomenderar jag att se på just sådana, arbetsjackor alltså. 

https://www.blaklader.se har ett stort utval av just arbetsjackor i olika fassonger och material. Finns att köpa även i Norge. Räkna med priser långt under motsvarande produkter för fritidsbruk och betydligt bättre hållbarhet. Men, dom är nog lite tyngre. Gjorda för dagligt bruk till skillnad från fritidsprodukter som ju är dimensionerade för just tillfälligt bruk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2017 den 22.28, rbhelle skrev:

Sist jeg sjekket har denne sånn ca 2 stk lommer? Ikke akkurat velutstyrt med lommer vil jeg si 1f609.png1f44d.png

Jepp, jeg hadde på meg en Alpha SV forrige dagen og den hadde 2 stk utvendige lommer. En, muligens to, innerlommer. Fikk skikkelig lyst til å kjøpe meg en. Gav veldig godfølelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Gå innom Victoria, Albert E. Olsens eller andre butikker som selger arbeidsklær og få med deg en katalog. De har muligens jakker som passer bra. 

Blåklader og snickers er gode merker.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt en Arcteryx alpha ar som ikke holdt til helt vanlig vedhenting. Fikk en rift i stoffet som Arcteryx ikke vil dekke og der brukås heller ikke går inn og gir reklamasjon. Synes kvaliteten på jakka var dårlig ift pris og ville ikke brukt de plaggene som arbeidsklær. De passer fint hvis du skal gå en topptur og ikke tryne på vegen ned. Eller stå stille i Majorstukrysset eller noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg har nettopp hatt en Arcteryx alpha ar som ikke holdt til helt vanlig vedhenting. Fikk en rift i stoffet som Arcteryx ikke vil dekke og der brukås heller ikke går inn og gir reklamasjon. Synes kvaliteten på jakka var dårlig ift pris og ville ikke brukt de plaggene som arbeidsklær. De passer fint hvis du skal gå en topptur og ikke tryne på vegen ned. Eller stå stille i Majorstukrysset eller noe. 

Dessverre er "alle" skalljakker slik. Særlig 1 og to lags. Tåler ingenting. Min første tur med en Hagløfs 1-lags jakke fikk jeg en stor rift i armen fra en tørr grein. Har også en trelags Norrøna som får småhull fra pulkselen... Helt komisk dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Dessverre er "alle" skalljakker slik. Særlig 1 og to lags. Tåler ingenting. Min første tur med en Hagløfs 1-lags jakke fikk jeg en stor rift i armen fra en tørr grein. Har også en trelags Norrøna som får småhull fra pulkselen... Helt komisk dårlig.

Jeg ble skikkelig skuffa, hører med til historien at jeg har klaget det inn til forburukerrådet siden jeg synes det er diskutabelt at skalljakken fremstilles som så ekstremt solid og passende til klatring og tøffe forhold og alt mulig. Fakta er jo at jakken ikke holder mer enn en helt vanlig jakke til en tusenlapp (men den er jo veldig digg å gå med da, men det kan jeg jo ikke bruke til noe når den revner så fort). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg ble skikkelig skuffa, hører med til historien at jeg har klaget det inn til forburukerrådet siden jeg synes det er diskutabelt at skalljakken fremstilles som så ekstremt solid og passende til klatring og tøffe forhold og alt mulig. Fakta er jo at jakken ikke holder mer enn en helt vanlig jakke til en tusenlapp (men den er jo veldig digg å gå med da, men det kan jeg jo ikke bruke til noe når den revner så fort). 

Nei, det er åpenbart at slike jakker ihvertfall ikke tåler vanlig "bålefyreturbruk". Til skiturer og toppturer funker det bra.. 
Jeg kommer bruker nå kun skalljakke som (ekstremt dyr) regnjakke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, whistler skrev:

Nei, det er åpenbart at slike jakker ihvertfall ikke tåler vanlig "bålefyreturbruk". Til skiturer og toppturer funker det bra.. 
Jeg kommer bruker nå kun skalljakke som (ekstremt dyr) regnjakke. 

Ja, jeg kommer ALDRI til å svi 5500 for en sånn jakke igjen, det er helt uaktuelt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Får ta frem min gamle Ajax Transair regnjakke (full av små porer). Billig og tett nok, men alt for liten nå.

Jeg fikk også rift i en Haglof 2-lags Gore-tex. Den er løvtynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg ble skikkelig skuffa, hører med til historien at jeg har klaget det inn til forburukerrådet siden jeg synes det er diskutabelt at skalljakken fremstilles som så ekstremt solid og passende til klatring og tøffe forhold og alt mulig. Fakta er jo at jakken ikke holder mer enn en helt vanlig jakke til en tusenlapp (men den er jo veldig digg å gå med da, men det kan jeg jo ikke bruke til noe når den revner så fort). 

Fikk du tilbakemelding fra forbrukerrådet? hvordan fikk du rift forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke membranen som avgjør hvor solide plaggene er, det er selve stoffet i jakkene. Membranen ligger bare "limt" til stoffet. Så om man har 1,2 eller 3-lags så kan de være like skjøre, eller solide. I dag skal alt være lettvekts. Da blir det lett sånn at det blir mindre solid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mountain Equipment Tupilak-jakke liggende og kjenner meg absolutt ikke igjen i beskrivelsene ovenfor. Stoffet virker veldig solid. Nå har jeg ikke brukt den veldig røft, men basert på hvordan det føles er det veldig tydelig at det skal mye mer enn en tørr gren til for å lage en rift. Det skal dog sies at den blir ganske lite brukt, da den er ganske så uhamslig å ha på seg (les: stiv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Norrøna Recon-dress. Den er tung som fy, men virker bortimot uslitelig. Jeg har også ei Fjällrävenjakke fra den tida da de syslet litt med Gore Tex. Den ble kjøpt rundt 1995, og har vært hardt, og mye brukt. Den er lurvete, men fortsatt tett og slitasjen er hovedsakelig i "kantene", slik som nederst på ermene. Så alle tex-jakker er nok ikke lite solide, men som @Lompa skriver, i dag er det meste lett. Og det går nok på bekostning av soliditeten. De membranjakkene jeg har, som jeg opplever som solide, er langt fra noen lettvektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, er en grunn til at jeg bruker jakke til under 1000 lappen på nesten alt av klatring, både fjell og is  + gammel Bergans Dermidax bukse. De super dupre Gore-Tex jakkene finnes ikke slitesterke, så de bruker jeg kun når det er turer med behov for lette plagg som er vind og vanntette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, PTG said:

For å si det sånn, er en grunn til at jeg bruker jakke til under 1000 lappen på nesten alt av klatring, både fjell og is  + gammel Bergans Dermidax bukse. De super dupre Gore-Tex jakkene finnes ikke slitesterke, så de bruker jeg kun når det er turer med behov for lette plagg som er vind og vanntette.

Jo, det finns slitstarka Gore-Tex jackor, men inte som fritidsjackor, numera. Folk ser för mycket på vikt. Då blir slitstyrkan därefeter.

Min gamla Tierra jacka från 1993 håller än. Men den är tung. Vill man ha Gore-Tex jacka idag som håller att krocka en bil på så får man söka sig till andra områden än fritidskläder, t.ex. arbetskläder. Där är priserna lägre också.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.