Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Sarek Dome 2+ til vinterbruk?


djing0

Anbefalte innlegg

Hei! 

Ser at XXL kjører salg på dette teltet, og ble litt interessert i å teste det som vintertelt. Er det noen som har erfaring med dette? Er veldig glad i mitt Reinsfjell 2, og de er jo ikke så veldig ulike. I butikk fremsto det som solid nok, men det mangler jo blant annet stormmatter. Er tiltenkt solobruk. 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

En annen større ting er at det visst nok kun er 210 cm lang liggelengde, dvs. 20 cm kortere enn Reinsfjell. Mener det er debattert her på forumet. Med unntak av det synes jeg teltet ser bra ut.

Jeg har prøveligget det på XXL. Det ble fort vraket. Prisen nå er topp, men det sier meg også at teltet ikke har vært en salgssuksess!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lite info å finne om det teltet på helsport sine sider. Stormmatter virker å være et norsk fenomen med ulike preferanser. Det har vært mange telt på begge poler, over grønnland osv. uten stormmatter, så jeg hadde ikke latt det bestemme for mye.

Det jeg ville sett mest på er duk, ventilasjonsmuligheter og stenger. Jeg har nettopp sendt en mail til Helsport og spurt hvor tykke stengene er i "Pro"-serien av nettopp denne grunnen. 

Hvis dette er samme materialene(virker sånn) som superlight-serien så er det ikke et vintertelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er delte meninger med stormmatter. Jeg synes det er greit å ha på telt som skal tåle litt. Kan legge stokker og stein på de når det er barmark. På vinteren kan man kappe til snøblokker å legge på, så fremt snø er hard nok. Alternativ er å spa snø oppetter duk men det vil ofte klemme yttertelt litt inn.

Det du like godt kan vurdere er å få helsport til å sy på stormmatter på ditt Reinsfjell 2. Evt også en ekstra lufteventil og bardunfeste. De tar vel 850 for å sy på stormmatter. Regner med du har vanlig Reinsfjell 2 og ikke superlight. Med superlight er det neppe noe poeng å oppgradere det til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Reinsfjell 2 superlight, som blir litt puslete til vinterbruk. Snakket med helsport og det var visst litt tricky å sy på en ekstra lufteventil, men bardunfester og stormmatter var ikke noe problem. Endte opp med at jeg ikke sendte det inn, da er tror teltet ender opp som hverken fugl eller fisk da. Unødvendig å legge på ekstra vekt hvis det blir for dårlig for vinteren uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skissa som @JanRH la ved stemmer. Snakket kort med Helsport om teltduk på messa i Lillestrøm i helga å var såvidt innpå dette teltet.
Duken som blir brukt der er en litt dårligere duk enn hva som blir brukt i Trek teltene, altså under Rainguard FR. Men den tåler regn like godt som andre duker, skal være 3000mm. Rivstyrken antakelig litt svakere enn Trek som er på 5kg, til sammenligning er Superlight 10kg (2000mm) og Pro 20kg (3000mm). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 4/5/2017 at 7:48 PM, kmgrime said:

Skissa som @JanRH la ved stemmer. Snakket kort med Helsport om teltduk på messa i Lillestrøm i helga å var såvidt innpå dette teltet.
Duken som blir brukt der er en litt dårligere duk enn hva som blir brukt i Trek teltene, altså under Rainguard FR. Men den tåler regn like godt som andre duker, skal være 3000mm. Rivstyrken antakelig litt svakere enn Trek som er på 5kg, til sammenligning er Superlight 10kg (2000mm) og Pro 20kg (3000mm). 

Dette er jo helt feil. De du har snakket med kan umulig ha kunnskap på dette feltet, uavhengi hvilken stand de stod i! Teltduken på Sarek Dome 2+ er av Helsport Superlight 1000. Dette stoffet brukes på PRO- og X-TREM-teltene og er vesentlig høyere kvalitet en tekstilene som brukes i trek serien. Se selv hva Helsport skriver på sine hjemmesider om stoffet i dette teltet under XXL linken.

Materiale i Sarek Dome 2+:
- Stoff yttertelt: Helsport Superlight 1000
- Stoff innertelt: Ripstop SuperLight Polyamid 20D
- Stoff bunnduk: Polyamide SI
- Stenger: DAC Featherlite NSL

kilde: https://www.xxl.no/helsport-sarek-dome-2-tomannstelt/p/1113358_1_style

HELSPORT SUPERLIGHT®1000: 
Helsport_superlight_1000_teltstoff.jpg
I de øvrige PRO- og X-TREM-teltene har vi utviklet et solid ytterteltstoff. Det har 8 ganger større slite- og rivestyrke enn vanlige teltstoffer og er vevd av fineste type garn, belagt på begge sider med silikon. Naturligvis har også dette stoffet god motstandsdyktighet mot UV (solstråling) og stabilitet i stoffet i forhold til vekslinger i vær- og temperaturforhold. Vannsøylen er på minimum 3000mm. Dette stoffet benyttes også i bunnen til SuperLight-teltene.

RIPSTOP SUPERLIGHT® POLYAMID: 
Helsport_superlight_polyamide_innertelt.
Stoffene, som brukes i PRO- og X-TREM-teltene, er lette og sterke polyamid-tekstiler. Ripstop øker rivestyrken vesentlig og stoffene har ypperlig vannavisende og pustende egenskaper. SuperLight-teltene har et ripstop-materiale i polyamid som er vevd i 15D tråd. Dette stoffet har meget god pusteevne, som er viktig for å minimere kondens. Det er i tillegg impregnert for å holde ute eventuell kondens som kan dryppe fra ytterteltduken.

kilde: https://www.helsport.no/tekstiler

Med tanke på at dette forumet brukes som veiledning og orakel for mange, så er viktigheten av korrekt informasjon på slike forum utrolig viktig.

 

Slik jeg ser det har dette teltet gode og slitesterke stoffer. Solid og god oppbygging, og har kun 2 store svakheter i mine øyne. Det er innvendig lengde og vekt.

 

Endret av Ashfirelate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, Ashfirelate skrev:

Slik jeg ser det har dette teltet gode og slitesterke stoffer. Solid og god oppbygging, og har kun 2 store svakheter i mine øyne. Det er innvendig lengde og vekt.

Jeg ble interessert i teltet, helt til jeg så hvor kort liggelengden er. Vekt er også minus, som du skriver. 

Jeg hadde tenkt å bruke det som biltelt, dvs base nær bilen og da er ikke vekta et problem. Å ligge diagonalt blir feil i mitt hode, selv om det bare koster 2000kr nå😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000,- er egentlig en utrolig god pris for dette teltet om man er opp til 180 høy og tåler litt vekt. Lanseringsprisen i Norge på dette teltet da det kom var 4.899,-. Og teltet koster fortsatt 499,- Euro i resten av europa..

Jeg er enig med deg Jan@ at å ligge diagonalt ikke er å foretrekke. Liker å ha tingene mine på en side, og sove på andre siden... Men telt handler ofte om kompromi, og jeg ser veldig mange som betaler like mye for kina telt og de har ofte samme liggelengde eller kortere, så markedet for dette teltet burde jo vært der. Spørsmålet er om de som kjøper fra kina sjekker pris på Helspor telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@AshfirelateEr man under 180cm, helst ikke mye over 170cm, er det et kjempetelt for de som ikke skal bære det over hele vidda. 

Prøvelå det hos XXL, fikk inntrykk av at det var enda kortere enn 210cm - trolig fordi det ikke var skikkelig stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan@ skrev:

Prøvelå det hos XXL, fikk inntrykk av at det var enda kortere enn 210cm - trolig fordi det ikke var skikkelig stramt.

Liggelengde er veldig relativt. Mitt gamle Fjellheimen Superlight på 220(?) cm opplevdes kortere enn Tarptent Moment DW. Jeg kontrollmålte ingen av de, men Moment DW skrår utover i endene, mens gamle modellen av Fjellheimen hadde en ganske kraftig skrå innover. Når høyden min ved beina er 7 cm liggeunderlag pluss minst 10 cm sovepose og føtter, så er det ganske merkbart. De som kan sin Pytagoras kan jo fort regne på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 minutter siden, Thomas E skrev:

Liggelengde er veldig relativt. Mitt gamle Fjellheimen Superlight på 220(?) cm opplevdes kortere enn Tarptent Moment DW. Jeg kontrollmålte ingen av de, men Moment DW skrår utover i endene, mens gamle modellen av Fjellheimen hadde en ganske kraftig skrå innover. Når høyden min ved beina er 7 cm liggeunderlag pluss minst 10 cm sovepose og føtter, så er det ganske merkbart. De som kan sin Pytagoras kan jo fort regne på det ;)

Jeg prøvelå forrige utgave av Fjellheimen Pro 3 på XXL. Det var rimelig stramt oppsatt, men selv uten underlag lå tærne godt opp i teltduken. Med 7/9cm underlag i tillegg ville det ikke vært særlig bra👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ashfirelate said:

Dette er jo helt feil. De du har snakket med kan umulig ha kunnskap på dette feltet, uavhengi hvilken stand de stod i! Teltduken på Sarek Dome 2+ er av Helsport Superlight 1000. Dette stoffet brukes på PRO- og X-TREM-teltene og er vesentlig høyere kvalitet en tekstilene som brukes i trek serien. Se selv hva Helsport skriver på sine hjemmesider om stoffet i dette teltet under XXL linken.

Materiale i Sarek Dome 2+:
- Stoff yttertelt: Helsport Superlight 1000
- Stoff innertelt: Ripstop SuperLight Polyamid 20D
- Stoff bunnduk: Polyamide SI
- Stenger: DAC Featherlite NSL

kilde: https://www.xxl.no/helsport-sarek-dome-2-tomannstelt/p/1113358_1_style

HELSPORT SUPERLIGHT®1000: 
Helsport_superlight_1000_teltstoff.jpg
I de øvrige PRO- og X-TREM-teltene har vi utviklet et solid ytterteltstoff. Det har 8 ganger større slite- og rivestyrke enn vanlige teltstoffer og er vevd av fineste type garn, belagt på begge sider med silikon. Naturligvis har også dette stoffet god motstandsdyktighet mot UV (solstråling) og stabilitet i stoffet i forhold til vekslinger i vær- og temperaturforhold. Vannsøylen er på minimum 3000mm. Dette stoffet benyttes også i bunnen til SuperLight-teltene.

RIPSTOP SUPERLIGHT® POLYAMID: 
Helsport_superlight_polyamide_innertelt.
Stoffene, som brukes i PRO- og X-TREM-teltene, er lette og sterke polyamid-tekstiler. Ripstop øker rivestyrken vesentlig og stoffene har ypperlig vannavisende og pustende egenskaper. SuperLight-teltene har et ripstop-materiale i polyamid som er vevd i 15D tråd. Dette stoffet har meget god pusteevne, som er viktig for å minimere kondens. Det er i tillegg impregnert for å holde ute eventuell kondens som kan dryppe fra ytterteltduken.

kilde: https://www.helsport.no/tekstiler

Med tanke på at dette forumet brukes som veiledning og orakel for mange, så er viktigheten av korrekt informasjon på slike forum utrolig viktig.

 

Slik jeg ser det har dette teltet gode og slitesterke stoffer. Solid og god oppbygging, og har kun 2 store svakheter i mine øyne. Det er innvendig lengde og vekt.

 

Hei, bra du har lagt enda mer tid på å finne korrekt informasjon, jeg ser at når jeg har skrevet her så er dette utifra det at jeg mente det var samme materialer som i Nordmarka serien,. Dette fordi ett Nordmarka Dome 2+ har samme vekt og stoffer ifølge Helsport. Dette er jo tydelig også feil om ikke det bare er skrudd og herja sammen noen spesifikasjoner til XXL artikkelen. 

Noe jeg ikke forstår i spesifikasjonene du legger frem som helt sikker stemmer og teltet i seg selv som er «Superlight», er hvor alle kiloene kommer fra. Du sier det er samme duk som i pro og x-trem i serien, dette mener jeg er helt feil. Sarek Dome 2+ veier 4 kg (Superlight duk) Det gjør også ett 2012 Fjellheimen med X-trem duk. Det er sikkert dobbelt så mye duk i fjellheimen teltet som Sareken + at Sarek har DAC sine featherlite stenger som er i Superlight teltene, hadde spec vært riktig her burde ikke teltet veid mer enn 2.5kg. Jeg tror at det er noe fanteri i XXL sin spec. 

Beklager igjen på det sterkeste hvis noen føler jeg gir feilaktig informasjon, det er overhodet ikke meningen. 

Endret av kmgrime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel varemerket på duken som heter Superlight. Teltet ligger ikke i SL-serien til Helsport. Kanskje duken var "superlight" når varemerket ble registrert? Eller at det er samme material i de teltene som ligger i SL-serien, bare vevd tynnere....Eller bare et stilig navn på en duk.

Har ikke regnet noe på det, men det er nok langt fra dobbelt så mye stoff i Fjellheimen som i Sarek (se på Sarek som et tunneltelt med en kryssende bue). I tillegg har nok Sarek lengre stenger, noe som taler for vektøkning der.

Brukere her på forumet har veid det til 3.7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2018 at 10:52 PM, kmgrime said:

Noe jeg ikke forstår i spesifikasjonene du legger frem som helt sikker stemmer og teltet i seg selv som er «Superlight», er hvor alle kiloene kommer fra. Du sier det er samme duk som i pro og x-trem i serien, dette mener jeg er helt feil. Sarek Dome 2+ veier 4 kg (Superlight duk) Det gjør også ett 2012 Fjellheimen med X-trem duk. Det er sikkert dobbelt så mye duk i fjellheimen teltet som Sareken + at Sarek har DAC sine featherlite stenger som er i Superlight teltene, hadde spec vært riktig her burde ikke teltet veid mer enn 2.5kg. Jeg tror at det er noe fanteri i XXL sin spec.

Reinsfjell X-trem 2 veier 4,33 KG. Samme ytterduk.

kilde: https://www.helsport.no/reinsfjell-x-trem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avklare flere konspirasjonsteorier og lignende gikk jeg likegodt til innkjøp av Sarek Dome 2+

Vekten er på 3,4 KG (mulig tidligere utgaver har vært tyngre, det skal ikke jeg spekulere i. (Kun kontrollveid på badevekt, da min finvekt kun går opp til 2 kg)).

Teltet er laget i Heslsport sin PRO Series.

Ytterduk 4000mm

Bunnduk 5000mm

Teltet er bunnsolid, og av ypperste kvalitet. Dette hadde jeg beholdt om liggelengden hadde vært 15 cm lengre, og er for en i riktig lengde et røverkjøp! Men det blir for kort liggelengde inni teltet for mine 190 cm. Ellers er plugger, stenger og stangkopper av samme type som de andre Pro teltene til Helsport.

untitled17.png.b94e6f8b40592720144620dc4fa32490.pnguntitled16.png.65bec70bfbe5a7b51b5b18ae8d15e4b6.pnguntitled15.png.0b3ece8a3d8dedb3e54fb058b896150b.pnguntitled14.png.bcda501312174caaad6b3b845f7f0913.pnguntitled13.png.cef7fcc93f3bca4eeaca96f34fa203f3.pnguntitled12.png.fa05e4272c6dde0dc533290a92e538e9.pnguntitled11.png.7655c84c128b4333bb7a865dfb918361.pnguntitled10.png.c80c00647ffed9b6b02f778ae41c5034.pnguntitled9.png.acf2a305032989174d3952f53c42b8d9.pnguntitled8.png.942c0578230680d1f5038e0ba6e0df49.pnguntitled7.png.631444ac1c701fe7c42dcfcfe7a8d55d.pnguntitled6.png.0ab75b6d10ae0e7b2294156a9f952807.pnguntitled5.png.923d98074c0b9e72c4cf61df0e1d51e5.pnguntitled4.png.4b93cfe148b80209d798234340776ffe.pnguntitled3.png.6563ad1d96d8259fb51008b447317f2e.pnguntitled2.png.a8dd89bf9fe299bf332232b602586cb2.pnguntitled1.png.fe3bd379d6bbeab04a4e648466645862.png

 

Endret av Ashfirelate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2018 at 10:52 PM, kmgrime said:

(...) Du sier det er samme duk som i pro og x-trem i serien, dette mener jeg er helt feil. (...)

Jeg sier ikke det. Jeg siterer XXL og Helsport. Har lagt link til kildene ved i innlegget. Jeg er hverken ekspert på teltduker eller Helsport sitt sorti mang.  Ikke bare er det samme duker som benyttes i PRO serien. Teltet er en del av PRO serien. 

untitled3.png.fdc7b45112ea9cdfeb2130ed3570c4cb.png

Endret av Ashfirelate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.