Gå til innhold
  • Bli medlem

Er denne en ok sommerpose?


Anbefalte innlegg

Er dette en ok sommerpose for meg som overnatter av å til i telt på sommeren her oppe i Nordland? 

Denne var veldig billig, kanskje det er en grund til det.  Hva syns du?  Har du bedre forslag så kom gjerne med forslag til poser under 1000.- jeg er 183 cm. 

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/haglofs-astrolite-7-hurricane-blue-manti-190l.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg nok lagt litt mer penger i en ordentlig pose som tåler litt av de temperaturene en nordnorsk sommernatt kan by på, ihvertfall om du overnatter i høyfjellet. Det kommer vel an på hvor frossen du er av deg, og hvor mye penger du er villig til å legge i en pose. Selv har jeg vektlagt varme, volum den tar opp i pakket tilstand og vekt, og endte da opp med Viking Warmpiece 300 fra Hekta på tur. Samboeren har Mammut Sphere Down Spring og er kokfornøyd med den. Dunposer er som regel dyrer, så du kan jo kikke på fiberposer dersom du vil ha noe rimeligere som også tåler fuktige forhold bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ViktorS skrev:

Synes du at warmpeace 300 holder til nordnorsk sommer ? Gikk selv for 600 utgaven. 

Ja, foreløpig har den holdt bra, men det skal nevnes at jeg bruker et varmt underlag (Thermarest Neoair x-therm) under, og på netter ned mot 0 så kler jeg meg godt i posen. Et lite utvalg varme klær må uansett med i sekken om man skal i fjellet her i nord vinterstid, så da er det bare å kle seg noe mer i posen dersom temperaturen faller ned mot komfortlimiten til posen. Har tidligere hatt en pose som nok tilsvarte 600-utgaven, men opplevde titt og ofte at den ble for varm. Derfor har jeg nå kvittet meg med denne og heller gått for tynn pose i kombi med varmt underlag og gode klær. Samboer kjører samme konseptet, bare med sin Mammut Sphere spring down og er også kokfornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så bruker jeg 3 sesong pose som har comf. temp på 0 eller lavere, og da dun for vekt og hygge :) Av erfaring er dette akkurat passe når man beveger seg over tregrensa og natt temperaturen kryper nedover mot frysepunktet sommerstid. Skulle jeg føle meg kald i posen så gjør lue på hodet og et par ullsokker underverker, skulle jeg likevel fryse så drar jeg på meg ullundertøy. Noen sier man blir kaldere med ullundertøy inne posen, men jeg syns jeg blir varmere med det på hvis jeg blir frysen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok ha klart meg med ett tynnt fleecepledd hvis jeg hadde tatt på meg nok klær.... men jeg klarer ikke å sove med klær på jeg, så derfor har jeg heller en pose som tåler litt mere kulde. Her k nordnorge tør jeg ikke å satse på noe annet enn skikkelige 3-sesongs poser, selv om det er 25 grader når jeg drar på tur. Kan godt være 2 grader 9 timer senere haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at +7 som komfort temp er litt for lite her hjemme. I finvær fungerer det men hvis det er rå luft så føles det kaldere. Har du fått mye sol på kroppen fryser man også lettere. Jeg brukte en pose med komfort på +4 et par år men opplevde fryse noen ganger i den, spesielt i rått vær. Gikk da over til en pose med komfort temp på 0 grader og den har fungrrt mye bedre. Som 3 sesongs pose har jeg en som har komfort på -8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg synes 600 gram dunposer blir varme om sommeren, så nå går jeg for en Mountain Equipment Helium 400, som har T-comfort 3 og T-limit -3. Rab har tilsvarende, men velger Mountain Equipment. 400 gram dun funker vår, sommer og tidlig høst. Tenkte å gå for Warmpeace Viking 300, men 100 gram mer dun utvider bruksområdet. Er det varmt ute brukes den som dyne, ev med glidelås åpen. Jeg styrer også unna de varmeste sommerdagene.

Tidlig vår og senhøst bruker jeg en 800 gram dunpose fra Rab. Er mer enn godt dekka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2017 den 8.37, Nordover skrev:

Personlig ville jeg nok lagt litt mer penger i en ordentlig pose som tåler litt av de temperaturene en nordnorsk sommernatt kan by på, ihvertfall om du overnatter i høyfjellet. Det kommer vel an på hvor frossen du er av deg, og hvor mye penger du er villig til å legge i en pose. Selv har jeg vektlagt varme, volum den tar opp i pakket tilstand og vekt, og endte da opp med Viking Warmpiece 300 fra Hekta på tur. Samboeren har Mammut Sphere Down Spring og er kokfornøyd med den. Dunposer er som regel dyrer, så du kan jo kikke på fiberposer dersom du vil ha noe rimeligere som også tåler fuktige forhold bedre.

Har Mammut down 3-season (tror den er veldig lik Spring utfaven) og den har rundt 250gr dun og veier 550gr totalt. Comf temp rundt 0 grader og fungerer veldig bra i 20pluss og ned til rundt 0. Er det minusgrader så må jeg ligge med ulltøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.