Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrsanbefaling til kilimanjaro i August


Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg skal gå Kilimanjaro 25.aug-02.september i år (2017). Med en forhåpentligvis Summit.

Litt usikker på hva slags temperaturer jeg kan regne med over 4500moh mtp Soveposer/underlag og evnt. Dunjakke\Goretex-sett.

Jeg har sett på Rab Ascent 900 Chilli Powder med -18 som limit som sovepose for hele turen, men er jo litt usikker mtp pris og at den kan bli for varm til tider før man kommer opp i kjøligere soner. Ang. underlag har jeg lest meg frem til at de 7mm selvoppblåsbare underlagene til rundt 15-1700kr er gode mtp plass og vekt? Skal sies at jeg har ikke hatt et nytt underlag siden Ajunglak`s Bamse :-P

Turoperatør anbefaler Dunjakke til Summit-dagen, helst som går ned over rumpa, er dette et must? regner med temperaturer på -5 til -10 med vind som ekstra faktor.

Og Goretex-sett, jakke og bukse, hva er bra mtp bruke ull lag-på-lag under?

Og sist men ikke minst, hva gjør dere som trekker store fjell ang fottøy når dere går igjennom mange klimasoner og underlag? Jeg vil gjerne gjenta suksessen med å kjøpe meg noen nye Viking Skinn med ankelstøtte, men kanskje litt overkill nede i regnskogen?

Takker for tips dere :-D Som dere ser er det lenge siden jeg har handlet meg nytt utstyr :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken rute skal du gå?

Jeg gikk Lemosho jan 2010.

Underlag: Kjøpte Synmat 7M til turen, det startet en ny æra i forhold til å sove i telt. Leide et vanlig underlag som jeg la under for å beskytte Synmat'en mot steiner. Sparte pakkplass nedover ved  å leie underlag.

Kjøpte en sovepose på netthandelen til 100 spenn (kanskje -5), gav den bort etterpå for å slippe å taue den med på safari og til Zanzibar. Jeg er imidlertid ikke noen frysepinn. Det var bare under 0 i siste leir.

Jeg hadde ikke dun/primaloft, men brukte vindjakke, det holdt alle dager, men jeg hev en sid gore-tex jakke over vindjakken på toppstøtet. Det var kraftig vind, iskrystller ble revet av "skarelaget". Til regnbeskyttelse brukte jeg en rimelig poncho fra Biltema som også gikk over dagstursekken, pelmet den etterpå.

Jeg hadde en 200g woolpower long-john underen eldre modell Trollveggen bukse, Devold (prikkete) med fleecejakke utenpå og så vindjakke. Goretex'en utenpå det igjen til slutt.

Jeg gikk med et par tunge kraftige Viking fjellstøvler, de kunne fint vært lettere. Brukte 2 lag sokker, innerst Bridgedale Coolmax liner og så sykkelsokker utenpå, også de i Coolmax, faktisk fra Lidl.. Det er forskjell på Coolmax, Bridgedale sokkene fungerer som fjell, lukk øynene og kjøp en to pak for det holder med ett skift. Lidl sokkene fungerer også, men jeg har hatt noen "Linen one" fra XXL, de var rubbish. Så kjøp gode sykkelsokker i coolmax og prøv comboen. Jeg gikk "inn" støvlene uka før, ved sitte i bilen i 20min og være 10min på kjøpesenter i januar var støvlene så varme at mørke bommullsokker ble våte. Etter 10 timer i samme støvlene med sokkekomboen var begge parene tørre når skoene ble tatt av, men det var saltrenner på utsiden av støvlene.. Doble sokker reduserer risiko for gnagsrår. Det er ikke grisevarmt i regnskogen (skygge) og i prinsippet er det bare vel en halv dag der (lunch og til kvelden), så du trenger ikke egne sko til det. Ellers er det stort sett "grussti".

Pass på å ha med et par varme votter i dun. Bruk gåstaver, det avlaster skuldre/nakke. Du går ikke fort, og det gjør gåingen mer statisk, uten staver ble jeg stiv første dag, resten av turen brukte jeg staver og det løste opp. Returen går "rett ned", på stien er det store steiner, det er nesten som trapper med 3dobel trinnhøyde til tider, da er stavene gode som støtdempere også.

Det jeg syntes var uklart før jeg dro var "når trengs varme klær", for min tur var det kun fra siste leir og opp, altså kun 1 av dagene. Leser du beskrivelsene kan du fort få inntrykk av at det er halve turen. Så det kan du spørre turoperatøren om for din tur/tidspunkt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Kilimanjaro hadde jeg sovepose som gikk til -20 fra start til slutt. det er bare å åpne om det blir for varmt. liggeunderlag vil nok et tykt oppblåsbart være å foretrekke. Jeg brukte selv et Thermarest NeoAir og det gjorde jobben veldig fint. Vekt og pakkvolum er uvesentlig på en sånn tur da du pakker i bag og slipper å bære selv.

Vi gikk i shorts og kortermet helt opp til basecamp, men brukte som regel dunjakke på kveldene. Vil anbefale noen varme skinnsko, selv brukte jeg crispi Besseggen. Da det kommer til dunjakke er mellomtykke jakker å foretrekke(vanlig på topptur i norge) den trenger ikke å dekke rumpa. Kan anbefale gode votter med engangs varmeposer i på toppstøtet, dette hevet komforten vesentlig. På sko-fronten kan du gå med fjellsko fra start som vi gjorde, det kan være mye gjørme om det har regnet nylig ellers er joggesko nesten å foretrekke opp til basecamp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 20.06, Omnilite skrev:

Hvilken rute skal du gå?

Jeg gikk Lemosho jan 2010.

Hei, først og fremt takk for flott hjelp. jeg skal gå Rongai-Ruten med Gadventures.

Kjører rundt Kili med buss fra Moshi :-)

 

På 2.4.2017 den 15.11, sinje skrev:

Da jeg var på Kilimanjaro hadde jeg sovepose som gikk til -20 fra start til slutt. det er bare å åpne om det blir for varmt. liggeunderlag vil nok et tykt oppblåsbart være å foretrekke. Jeg brukte selv et Thermarest NeoAir og det gjorde jobben veldig fint. Vekt og pakkvolum er uvesentlig på en sånn tur da du pakker i bag og slipper å bære selv.

Vi gikk i shorts og kortermet helt opp til basecamp, men brukte som regel dunjakke på kveldene. Vil anbefale noen varme skinnsko, selv brukte jeg crispi Besseggen. Da det kommer til dunjakke er mellomtykke jakker å foretrekke(vanlig på topptur i norge) den trenger ikke å dekke rumpa. Kan anbefale gode votter med engangs varmeposer i på toppstøtet, dette hevet komforten vesentlig. På sko-fronten kan du gå med fjellsko fra start som vi gjorde, det kan være mye gjørme om det har regnet nylig ellers er joggesko nesten å foretrekke opp til basecamp. 

 

Takker så mye for tips, Så lenge på Synmat 7M ,men Bestilte sporenstreks en Thermarest NeoAir All season Large da den virket mer for pengene mtp temperatur. Regner med at det holder å blåse opp selv og at den lille pumpen blir bare ekstra utstyr man egentlig ikke trenger. 

Varme skinnsko er jeg meget fan av selv så det blir nok dette denne gangen også. har god erfaring med at de ikke blir ukomfortabelt varme selv om sommeren. Har hatt Viking skinnsko i mange omganger, så det blir nok dette en runde til, og mulig noen lette trekking-sko til lettere terreng (hvis ikke dette bare er unødvendig bruk av baggasjeplass.

Mye gode tips her Sinje og Omnilite. Elsker first-hand tips fra trekkere som har vært på fjellet før :-D Tusen takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på sekk som bærerene skal ha utstyret i, så bruker de "sitt eget" bæresystem. Jeg hadde en 140l TNF duffel, der gikk alt oppi, inkudert sovepose og liggeunderlag. 90 l hade forsåvidt holdt det også. Bag'en lå i teltet når jeg gikk/kom til leir.

En 30l dagstursekk som er god å bære holder til det du selv bærer, dvs vann, litt ekstra klær/regtøy (poncho for min del), solkrem, verdisaker og kamrautstyr.

Pass på at du minst har en isolert vannflaske til toppen for å unngå at vannet ditt fryser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann!

Har selv gått Kilimanjaro, og snakket med fort opp mot et tresifret antall personer som har vært der. Da jeg gikk opp på dette fjellet "bodde" jeg i Moshi, så jeg leide utstyr lokalt, noe som fungerte utmerket. Det blir ned mot null grader i alle camper, og noen minusgrader på den øverste, sannsynligvis. Høyden spiller også inn, så en komforttemp på -10 bør man ha, om man ikke er glad i litt frysing. Teltet blir sannsynligvis plassert på steingrunn, så du bør ha luft i underlaget ditt. Dun er selvfølgelig et pluss, men ikke et must (jeg hadde ikke dununderlag, og frøs ikke).

Bekledning: jeg gikk i "vanlig norsk turutstyr". Noen slitte joggesko på føttene (terrengsko, som en gang i tiden var nesten vanntette). Du går på fin sti/vei hele turen, så med mindre du plages med svake ankler funker joggesko greit. Brukte militære fotposer siste natten (mot toppen), tror jeg hadde berget greit uten. Ullundertøy, ullgenser, vindtett jakke og en tykk dunjakke til siste natten. Er egentlig kun siste natten du trenger skikkelig varme klær, men du går så latterlig tregt at da er det bare å ha på seg alt man har!

Ha med en enkel poncho, som du har LETT TILGJENGELIG. Det er i grunn det eneste du MÅ ha i dagstursekken ved siden av (mye) vann. Camelback eller lignende er fint, husk isolert slange. Det er tungt å gå toppstøtet uten vann (jada, jeg har prøvd).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Anbefaler en sovepose som går ned til ca 0 grader + lakenpose + ullundertøy i høyeste camp.  Temperaturforskjellene er store fra lavlandet, så soveredskap for alle høyder må med. Ved å ha flere lag og kle på seg litt ekstra på toppnatten som er veldig kort, klarer du deg med en litt snau pose øverst. Campene på snaue 4000 meter har temperaturer på ca 0 om natten. Er du ny i høyden, så er det noen enkle råd: Gå unaturlig sakte, drikk unaturlig mye og ikke bruk krefter på unødvendige ting. Spar kreftene til toppdagen, det er da det butter imot for mange. Pass på hygienen/hva du spiser. Mange av de som må gi seg gjør det pga magasjau.  Støtter generelt forrige taler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for flotte tips og råd dere :-)

Har fått handlet det meste av det jeg trenger nå, med unntak av et godt Goretex skall sett (jakke og bukse).

Kjører ull-undertøy (+ et fleece sett under til toppnatten) og enkel turbukse ala ljungbergs til etappene.

Har vært og hentet malaria tabletter i dag, og det står at man skal begynne å bruke disse allerede dagen før turen.. Men her går det opp et flagg, er ikke dette noe som kan ha sjebnesvangre utfall for akklimatiseringen mtp dårlig søvn (som bivirkining) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere typer malariatatabeletter. En av forskjellen er på hvor du skal, dette er avgjørende for myggtype i området du skal til. Bivirkninger og pris er en annen faktor. Noen må begynnes med en uke i forveien og bruker lang tid å gå ut av kroppen (Liriam). Malarone er "raskere"

Jeg har brukt 2 forskjellige oppigjennom, har ikke merket bivirkninger de gangene jeg har brukt de Afrika og Asia (Malarone og Klorokinfosfat).

MEN, når du kommer deg oppover i høyden blir det etter hvert myggfritt. Det betyr at om det skulle vise seg at du får bivirkninger av f.eks Malarone, så kan du vurdere å stoppe å ta de noen av dagene (På eget ansvar) og evt begynne igjen på nedfarten. Nå skal skal de riktignok tas etter hjemkomst også, for å beholde virkestoffene i kroppen en stund etter du har forlatt malariaområdet, så i forhold til det er å stoppe en bakdel. Jeg glemte rett og slett å ta de noen av dagene uten at det betød noe fra eller til.

God Tur😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 20.6.2017 den 11.05, fjellulven skrev:

Har vært og hentet malaria tabletter i dag, og det står at man skal begynne å bruke disse allerede dagen før turen.. Men her går det opp et flagg, er ikke dette noe som kan ha sjebnesvangre utfall for akklimatiseringen mtp dårlig søvn (som bivirkining) ?

Svært lite malariamygg i Moshi, og skal man på fjellet er det kun første dag man vil ha kontakt med disse krapylene. Uansett kan jeg ikke anbefale deg å IKKE ta tablettene, men det går lenge mellom hvert malariatilfelle hos turister som ikke tar slik medisin. Det er to råd jeg vil gi når det kommer til malariamedisin:
1. For guds skyld unngå Lariam (skikkelig dritt som kan ødelegge din mentale tilstand.
2. Test et par malaronetabletter et par uker i forveien, slik finner du ut om du får noen av de mer alvorlige bivirkningene.Får du såpass alvorlige bivirkninger at det kan ødelegge turen for deg ville jeg droppet. God bekledning, bruk myggmiddel og ikke sprade rundt midt på natten så bør det gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 11.7.2017 den 20.31, arbe skrev:

Svært lite malariamygg i Moshi, og skal man på fjellet er det kun første dag man vil ha kontakt med disse krapylene. Uansett kan jeg ikke anbefale deg å IKKE ta tablettene, men det går lenge mellom hvert malariatilfelle hos turister som ikke tar slik medisin. Det er to råd jeg vil gi når det kommer til malariamedisin:
1. For guds skyld unngå Lariam (skikkelig dritt som kan ødelegge din mentale tilstand.
2. Test et par malaronetabletter et par uker i forveien, slik finner du ut om du får noen av de mer alvorlige bivirkningene.Får du såpass alvorlige bivirkninger at det kan ødelegge turen for deg ville jeg droppet. God bekledning, bruk myggmiddel og ikke sprade rundt midt på natten så bør det gå greit.

Dette er svært gode råd arbe, takk.

Jeg skal teste en Malarone i morgen for å se på evnt.bivirkninger.

Anbefales det å "teste" Diamox på forhånd også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fjellulven skrev:

Anbefales det å "teste" Diamox på forhånd også?

Noen gjør det, andre ikke. De mest vanlige bivirkningene er egentlig det samme som du opplever på grunn av høyden (trøtthet, svimmelhet, tapt matlyst), så det er ikke en spesielt "farlig" medisin. Men for all del, en Kili-tur koster mye penger og man vil jo ikke at noe skal gå galt så det er jo greit å teste det ut på forhånd.

Selv tok jeg ikke diamox før etter at jeg fikk tydelige tegn på høydesyk . Angrer litt på det i dag. Turen kunne blitt husket som litt mer komfortabel om jeg tok det fra dag én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt en legetime hvor jeg må snakke meg til Diamox, så det er ikke sikkert jeg får tak i det. De andre i mitt turfølge fikk ikke medhold hos sine fastleger.

Håper min gir meg tommel opp. Malarone ga meg ingen bivirkning i allefall, men det gjenstår å se om den merkes mer i høyden.

Bare 12 dager til avreise her nå :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er av den eventyrlystne typen er det sikkert mulig å skaffe seg billig Diamox i Tanzania og. Aldri sett noen (hvite) bli spurt om resept på apotekene i Moshi. Men det tryggeste er naturligvis å få det her. Pussig at legene er gniene på det egentlig, kan ikke huske at det var noe problem i min reisegruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.8.2017 den 14.19, arbe skrev:

Om du er av den eventyrlystne typen er det sikkert mulig å skaffe seg billig Diamox i Tanzania og. Aldri sett noen (hvite) bli spurt om resept på apotekene i Moshi. Men det tryggeste er naturligvis å få det her. Pussig at legene er gniene på det egentlig, kan ikke huske at det var noe problem i min reisegruppe.

He he, selv om jeg til tider føler meg som Indiana Jones, er jeg ikke så "gærn"... enda. Gikk knirkefritt hos legen. Så nå har jeg 100 Diamox piller..... Hele gruppa kan jo få... :-)

Har også Ritalin (har adhd), dette mistenker jeg også fungerer positivt mtp blodstrømmen i høyden, noen erfaringer her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 2.4.2017 den 15.11, sinje skrev:

Da det kommer til dunjakke er mellomtykke jakker å foretrekke(vanlig på topptur i norge) den trenger ikke å dekke rumpa.

Er en Norrøna Trollveggen Down850 (760g tot/260g dun i L, link) et passende valg, eller er det muligens overkill? De har den på 30% salg på nærsportbutikken 200 m unna leiligheten min :) Hadde tenkt meg noe nærmere halvkiloen, men de jeg har prøvd i det segmentet, føles enten for tynne eller kortere enn jeg liker. 

Tanker og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Er en Norrøna Trollveggen Down850 (760g tot/260g dun i L, link) et passende valg, eller er det muligens overkill? De har den på 30% salg på nærsportbutikken 200 m unna leiligheten min :) Hadde tenkt meg noe nærmere halvkiloen, men de jeg har prøvd i det segmentet, føles enten for tynne eller kortere enn jeg liker. 

Tanker og erfaringer?

Er den beregnet for å brukes utenpå skalljakke eller innom? Jeg opplevde mye regn på min tur der. Husker ikke at de anbefalte dunjakke for Kilimanjaro, men det er jo kun for de siste 2 dagene.. Jeg liker best den dunjakken jeg har som jeg har utenpå skalljakken..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Er en Norrøna Trollveggen Down850 (760g tot/260g dun i L, link) et passende valg, eller er det muligens overkill? De har den på 30% salg på nærsportbutikken 200 m unna leiligheten min :) Hadde tenkt meg noe nærmere halvkiloen, men de jeg har prøvd i det segmentet, føles enten for tynne eller kortere enn jeg liker. 

Tanker og erfaringer?

Du bærer bare på den når du har den på deg, evt om du har den i dagstursekken du har med deg på toppstøtet. Resten av tiden er det bærerene som passer på den, og den må være innenfor de vel 18kg bagasje som du leverer fra deg.

Alle utstyrslistene sier noe om "hva du må ha med", men ingen ting om "hvor mye, og når du har bruk for det". Det er egentlig kun natten i siste leir og på toppstøtet det er behov for noe særlig varmt tøy. 

Jeg hadde hverken dun eller primaloft med, men dro skalljakken over det jeg gikk med ut fra leiren når vinden økte på.

Altså du trenger ikke haugevis med isolasjon, men noe som er helt vindtett som gjør at den isolasjonen du har fungerer, og gode dunvotter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tankeføde, @Kjell Iver og @Omnilite :) 

Tror nok den er tenkt brukt utenpå skalljakke i utgangspunktet, men det er mulig at Arc'teryx Theta-en min er romslig nok til ikke å komprimere dunlaget veldig mye dersom jeg drar den utenpå. På den annen side er Theta-en i største laget til å pakkes innenfor Norrøna-jakken (ellers er Theta-en skuffende nok begynt å delaminere etter bare 2,5 års pent og lite bruk, så jeg regner ikke med at det blir Afrika-tur på den). Norrøna gir jakken sin 5 av 6 på vanntetthet, så den skal vel tåle litt regn - og en lett regnponcho har jeg tenkt å ha med uansett, også ull-lag og en vindjakke (Squamish). Norrøna gir for øvrig 6 av 6 på vindtetthet, men jeg jeg kjøper ikke den helt.

Jeg er nok litt i tvil om jeg skal gå for en såpass varm jakke, det er liksom så sjelden jeg har behov for det "til vanlig". Da rusler jo jeg som regel rundt på Vestlands- eller Trøndelagskysten, der det riktignok kan være mye vær, men sjelden veldig  mange kuldegrader... Og jeg er varmblodig. Med mindre jeg hiver meg ut i andre kalde ekspedisjoner, har jeg vel bruk for en sånn jakke 4-5 dager i året :huh: Hmmm. 

Mulig jeg gjør som jeg vanligvis gjør - tenker over saken såpass lenge at den løser seg selv når jakken er utsolgt eller tilbudsprisen avsluttet - det er en strategi som har spart meg for en del utgifter :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke, tenke..:-)

Med mindre du er voldsomt frossen av deg, så tror jeg ærlig talt ikke du trenger den. Hvis du i tillegg ikke ser bruksområde for den etterpå, så blir det litt voldsomt å kjøpe den kun for å se bra ut på bildet fra toppen..

Hvis du føler Theta'en begynner å nå end of life, så kan du bruke den og eventuelt la guiden overta den etter turen. Da kan den kanskje gjøre nytte en stund til der nede.

Liggeunderlag er viktig, jeg leide et skumunderlag for å spare plass nedover og kjøpte mitt første Exped synmat 7m som jeg hadde med. Soveposen jeg brukte kjøpte jeg for en 100'lapp på netthandelen, det var en "-5 pose", den fikk guiden sammen med noe annet småtteri.

Det kan være fristende å "shoppe som en full sjømann" for turen, men det kan også være like greit å tenke litt anderledes. Har du noe i skapet som har flere turer igjen i seg, men du strengt tatt har erstattet med noe annet, så kan dette være tidspunktet for en "clearout".

Hvis du f.eks vurderer også å ta turen til Zanzibar (noe som ambefales), så har du bare 1x23kg bagasje for flyet dit og ikke de 2x23kg som KLM har nedover. Jeg følte meg ganske dum som boardet flyet til Zanzibar i fjellsøvler og ikke sandaler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 20.43, Omnilite skrev:

Tenke, tenke..:-)

Stakk ned på butikken med en vekt i lomma og veide Trollveggen-jakken. 870 gram i størrelse XL. Det utgår dessverre, vil ha lettere sekkfyll enn det. Ble faktisk litt skuffet, nå som en sjelden kuldeperiode er ventendes her ;)

På 17.2.2018 den 20.43, Omnilite skrev:

Liggeunderlag er viktig, ...

Der kan jeg ikke skjønne annet enn at mitt NeoAir XTherm MAX L må være et av de beste alternativene. For varmens del tviler jeg på at jeg trenger noe mer, men skumunderlag nederst kan jo beskytte mot punktering.

På 17.2.2018 den 20.43, Omnilite skrev:

Det kan være fristende å "shoppe som en full sjømann" for turen, men det kan også være like greit å tenke litt anderledes. Har du noe i skapet som har flere turer igjen i seg, men du strengt tatt har erstattet med noe annet, så kan dette være tidspunktet for en "clearout".

Glimrende forslag! Da kan det hende at Theta-en får nytt bosted etter et siste stunt med meg, og det samme kan skje med TarpPoncho-en :) 

Er usikker på om det blir noe mer enn toppturen. Har sett på flere alternativer og den som passer best på kalenderen, etterfølges av en safari, så det kan hende jeg hiver meg på den. Men jeg trives egentlig ikke veldig bra når det blir varmt, blir slappere i både hode og kropp når tempen passerer 25°C - og siden jeg planlegger turen i januar/februar er vel Afrika like sør for ekvator egentlig ikke helt innertier ... Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, a_aa skrev:

Stakk ned på butikken med en vekt i lomma og veide Trollveggen-jakken. 870 gram i størrelse XL. Det utgår dessverre, vil ha lettere sekkfyll enn det. Ble faktisk litt skuffet, nå som en sjelden kuldeperiode er ventendes her ;)

Der kan jeg ikke skjønne annet enn at mitt NeoAir XTherm MAX L må være et av de beste alternativene. For varmens del tviler jeg på at jeg trenger noe mer, men skumunderlag nederst kan jo beskytte mot punktering.

Glimrende forslag! Da kan det hende at Theta-en får nytt bosted etter et siste stunt med meg, og det samme kan skje med TarpPoncho-en :) 

Er usikker på om det blir noe mer enn toppturen. Har sett på flere alternativer og den som passer best på kalenderen, etterfølges av en safari, så det kan hende jeg hiver meg på den. Men jeg trives egentlig ikke veldig bra når det blir varmt, blir slappere i både hode og kropp når tempen passerer 25°C - og siden jeg planlegger turen i januar/februar er vel Afrika like sør for ekvator egentlig ikke helt innertier ... Time will show.

Det er stein/grus stort sett som er underlag, derfor trengs det et standard underlag under. R verdien på Thermaresten holder fint, men det er komforten som er viktigst. Høyden kan gå litt ut over "soveevnen", da gjør det ingen ting å ligge godt.

Regntiden var akkurat over tidlig i januar når jeg var der. Det året varte regntiden litt lengre enn normalt. Selve området rundt Kilmanjaro ligger på 800-1000m, Moshi f.eks er på 830m. Det kan hende litt høyde og nylig avsluttet regntid gjør at det ikke blir super-duper varmt. Kroppen min slutter også å virke ved alt over 25°C, jeg opplevde ikke at varmen var like problematisk som jeg har gjort andre steder. 

Safaribilene er åpne og har "solseil", dvs presenning-tak. Så det er skygge i bilen. Det er litt "transportetappe" til f.eks Arusha/Ngorogoro, der noen safarier har utgangspunkt fra. Det gjør at en 2dagers safari "safarimessig" er en ettermiddag (Lake Manyara) og en formiddag (Ngorogoro). Safari ambefales på det sterkeste. Jeg hadde 2 dager, men merket helt klart at jeg utmerket godt kunne greid en dag til eller mer på safari!

Det finnes også en "ekstra dag" på selve Kilmanjaro. Det er en leir som heter "Crater camp", som normalt ikke er med på rutene, men er et tilvalg på de lengste. Det er en enda høyere leir enn  normalt. Så det avhenger helt klart av at en takler høyden (det er umulig å vite på forhånd), men da får du i praksis en dag på toppen, og kan tusle rundt "alene" der etter å ha vært på topp-punktet. Kan også være noe å sjekke ut, jeg var dessverre ikke klar over denne muligheten på forhånd.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 18.18, a_aa skrev:

Er usikker på om det blir noe mer enn toppturen. Har sett på flere alternativer og den som passer best på kalenderen, etterfølges av en safari, så det kan hende jeg hiver meg på den. Men jeg trives egentlig ikke veldig bra når det blir varmt, blir slappere i både hode og kropp når tempen passerer 25°C - og siden jeg planlegger turen i januar/februar er vel Afrika like sør for ekvator egentlig ikke helt innertier

Om du er veldig fjellglad vil jeg på det varmeste anbefale Kilis nabofjell, Mount Meru! Nyyyydelig tur (mye finere enn Kili) og du tar den på tre dager om du går på litt. Fjellet er heller ikke høyere (4500) enn at risikoen for høydesyke synker betraktelig.

Januar/februar er jæv*** varmt i Moshi. Man blir glad i skyggen, og kaldt øl!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.