Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenning av ting på bål


derp

Anbefalte innlegg

Har sett gjennom alle episodene av Monsen, Monsen og Mattis, og det er kanskje bare jeg som reagerer på det, men syns de brenner en del unødvendige ting på bålet. Slik som skoa, liggeunderlag, boksere(kanskje ikke det verste men) og slike ting. Jeg brenner selv svært lite ting på bål, stort sett bare papir o.l. 

Hva er deres tanker og holdninger rundt det med å brenne ting på bål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Greien er vel at de ikke ønsker å bære det med seg hele turen unødvendig.

Men jeg mener selv at man bør unngå å brenne ting. Levèr det til gjenvinning eller i restavfallet om det ikke er gjenvinnbart.

Tørkepapir og teposer er ikke gjenvinnbart og kan brennes, matrester tar dyrene eller mikroorganismene seg av, øvrig søppel kan man ta med hjem.

Nå vet jeg ikke hvordan den ullboxeren er etter 30 dager sammenhengende, men kanskje den bare burde vaskes i stedet når man kommer hjem? Jeg har brukt ullboxerene mine mye mer enn 30 dager (men ikke sammenhengende) og de er fortsatt gode som nye. Ull er ikke det mest miljøvennlige plagget å produsere akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Greien er vel at de ikke ønsker å bære det med seg hele turen unødvendig.

Kall meg gjerne sur og grinebiter men det man bærer med seg inn tar man med ut!
Hadde det vært på en leiteaksjon eller noe med mere mening enn en kosetur for å lage tv serie så kunne jeg skjønt det en smule.
Nå virker det mer som en "symbolsk" handling ment som "artig" underholdning for mange som ser på programmet,
Altså kansje litt feil signaler å sende i beste sendetid på statskanalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brenner sjeldent noe annet enn gass ute på tur (heller ikke døde trær).

Helt ærlig syns jeg det blir å pirke litt vel mye å kommentere dette. CO2-messig er bålfyringen astronomisk mye verre enn den ene boxeren som brennes på slutten. Jeg er positiv til prinsipper slik som @tubbs så fint illustrerer, men akkurat dette ritualet tror jeg det er unødvendig å kritisere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt blir brent opp og det er kun aske igjen, samt at det er ryddet og pent etterpå så ser ikke jeg på det som noe problem. Blir det liggende no drit igjen i bålplassen etter at det er slukket og man skal videre skal det tas med og kastes i søppla ved veis ende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Martin HJ skrev:

Så lenge alt blir brent opp og det er kun aske igjen, samt at det er ryddet og pent etterpå så ser ikke jeg på det som noe problem. Blir det liggende no drit igjen i bålplassen etter at det er slukket og man skal videre skal det tas med og kastes i søppla ved veis ende.

Helt enig så lenge man tar med seg det som blir igjen. Problemet er bare at jeg ser sjeldent at folk tar med seg det som eventuelt blir igjen. Har sett alt for mange ganger at folk hiver på absolutt alt de har av søppel og emballasje. Pakka med real turmat tar seg dårlig ut på bål..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, derp skrev:

Helt enig så lenge man tar med seg det som blir igjen. Problemet er bare at jeg ser sjeldent at folk tar med seg det som eventuelt blir igjen. Har sett alt for mange ganger at folk hiver på absolutt alt de har av søppel og emballasje. Pakka med real turmat tar seg dårlig ut på bål..

Ja det er helt sikkert, er så stygt å komme til en bålplass som er neddynga av søppel som ikke lar seg brenne opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kan brennes går på bålet på mine turer, det være seg plastflasker til utleste pocketbøker. Forkulles det i bålet er det langt mer miljøvennlig/klimavennlig enn å ta det med seg hjem tør jeg å påstå. Restavfallet der jeg bor transporteres til Sverige og forbrennes der i fjernvarmeanlegg. Det blir like mye CO2-utslipp av det avfallet om ikke mer da, tar man med transporten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Alt som kan brennes går på bålet på mine turer, det være seg plastflasker til utleste pocketbøker. Forkulles det i bålet er det langt mer miljøvennlig/klimavennlig enn å ta det med seg hjem tør jeg å påstå. Restavfallet der jeg bor transporteres til Sverige og forbrennes der i fjernvarmeanlegg. Det blir like mye CO2-utslipp av det avfallet om ikke mer da, tar man med transporten.

Pocetbøker og plastflasker skal ikke i restavfallet, det skal gjenvinnes.

1 tonn plastemballasje til gjenvinning sparer 3 tonn olje. Mens flere typer plastflakser gjenbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Alt som kan brennes går på bålet på mine turer. 

Jeg gjør det samme. Spesielt på de lengre turene. 

Synes det er greit å brenne vekk matrester på ikke brennbar emballasje også. 

Men jeg er nøye med å renske opp i bålrestene før jeg forlater stedet.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

Pocetbøker og plastflasker skal ikke i restavfallet, det skal gjenvinnes.

1 tonn plastemballasje til gjenvinning sparer 3 tonn olje. Mens flere typer plastflakser gjenbrukes.

I sivilisasjonen ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg litt todelt.

Jeg er delvis enig med trådstarter. Dette er ikke nødvendigvis heeelt sammenfallende med egen praksis på alle turer, MEN dersom jeg skulle fremstå som inspirasjon på riksdekkende TV så hadde jeg nok syntes at signaleffekten er såpass lite god at jeg neppe hadde fyrt opp alt mulig på bålet...

Så delvis dobbeltmoralsk der altså... ;-) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skoa? De må de etterlate en gummisåle og metallhemper? Og det jo an å vaske ullboksere underveis på en sådan langtur. De tørker sikkert under de lange fiske seanser. Ullbokser er ikke utslitt etter 30 dagers bruk.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så lurt å oppfordre til å slenge alt rask på bålet. Ta en titt på en populær teltplass (ala Øyungen) så ser du hva som skjer. Ikke akkurat et hyggelig syn. 

Monsen har tydeligvis en real fanskare etter seg, som ønsker å kopiere det han gjør og utstyret han bruker, så dette burde ikke bli vist på TV. 

Utover det så får folk gjøre som de vil så lenge det ikke er til skade for andre eller naturen :) 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte aldri over at de brennte ting på bål før dere begynte å snakke om det her inne hehe.

 

på samme måte som at jeg ikke tenkte en tøddel på produktplassering før det ble diskutert her inne. 

 

Så nå ble jeg så påvirket at jeg skal kjøpe meg lars monsen klær, og brenne masse rart på bålet, i stedet for å ta det med hjem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brenner det meste (ikke bil-dekk da) , men rydder opp!Å være så forbaska politisk korrekt er ikke alltid min greie! Men når man er på tur så rydder vi opp etter seg! Men å tenke Co2, hvor mye et bål forurenser osv... streifer meg ikke! En gassbrenner og bensin brenner er vel heller ikke helt feilfri... Produksjonen av maten du tar med på fjellet forurenser, kjøpehysteriet (Utstyr hysteriet) forurenser...  akkurat her er vi vår egen fiende! Å bruke pekefinger til noen som brenner noe på et bål så lenge dem rydder opp er ikke min greie. Er det så feil å brenne en plastflaske på bålet? hva med den som kjørte 50 mil for å innfri drømmen om å gå i akkurat den skogen/terrenget eller vidda? Til litt info om det som er varmt, så er å brenner noen bål gjennom livets løp ikke noe i forhold til hva en Vulkan utgjør av utslipp! ( http://forskning.no/miljo-vulkaner/2015/09/vulkanutbrudd-gav-verre-utslipp-enn-europa ).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kvarsten said:

Til litt info om det som er varmt, så er å brenner noen bål gjennom livets løp ikke noe i forhold til hva en Vulkan utgjør av utslipp! ( http://forskning.no/miljo-vulkaner/2015/09/vulkanutbrudd-gav-verre-utslipp-enn-europa )

Vulkanutbrudd har jo faktisk en nedkjølende effekt, så det er jo på en måte positivt for global oppvarming :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nimrad skrev:

Vulkanutbrudd har jo faktisk en nedkjølende effekt, så det er jo på en måte positivt for global oppvarming :P

Det viktigste er å finne fordeler i alt man gjør. Da slipper man å bli så deppa.

Men, jeg er også litt todelt i hva trådstarter nevner. 

Det er ikke god reklame at man brenner alt på bålet. Folk flest brenner nok et lite bål, og ikke spesielt lenge. Da vil man ikke oppnå den varmen som trolig er i bålet til MM og M. Og da vil heller ikke ikke alt brenne opp. Da får vi slike områder som Gittiamo sikter til. Et varmt bål brenner det meste, og jeg brenner mye rart på det bålet når jeg er på tur. Prøver så langt det er mulig å rydde opp og ta med hjem om noe ikke skulle brennes helt opp. 

Flere her sitter å sier at det forurenser å brenne rask på bålet, og at man må ta med rasket hjem og resirkulere det. Vell, nå er det jo slik at i store deler av landet, så kjøres alt det som er sendt til resirkulering ekstremt mange mil før det kommer fram til fabrikken som resirkulerer flasken, boksen eller posen. Så det klimaregnestykket tror nok jeg favoriserer å hive på bålet. MEN! at det kommer uheldig ut på tv, og at forurensing er en viktig debatt. Helt enig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer folk på hvorfor andre folk lager sine egne bålsteder istedenfor å bruke de eksisterende. Kan det være at de ikke vil lage mat på restene av gamle boxere, plast og annen skit?

For øvrig synes jeg disse packraftepisodene var de beste av denne serien. De hadde liksom noe nytt, ikke bare kanopadling, fisk og "hvem gir andre den teiteste gaven denne gangen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner stort sett "bål" i kvistbrenner, og den er såpass liten at en halvfuktig ullboxer på toppen ville funket som et brannpledd og slukket den :D 

Er ellers enig i at det viktigste er at man rydder høvelig opp etter seg, og forsøker å forlate bålstedet med minst mulig spor etter seg og sitt. Brenner gjerne papirbasert avfall sammen med veden, kaffegruten i en busk, eventuelle organiske etterlatenskaper i en sprekk/hull med noe over, resten (bla alt av plast og metall) blir med tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer man over bålplasser nært sivilisasjonen så preges de ofte av hermetikkbokser, knuste glassflasker og klumper av smeltet plast fra poser og flasker, og også gjerne en engangsgrill eller to. Ligger de ved stor stein eller fjell så er dette ofte sprukket til store sår.

Det er riktig som @TWISTAR nevner at alt brenner bare det blir varmt nok, men det skal mer enn et åpent bål til for å brenne opp glass og metall. 

Jeg tror at det som brennes på slike turbål, enten det er L. Monsen eller andre, representerer en minimal forurensning i forhold til det som slippes ut ved søppelhåndtering og forbrenning ellers i samfunnet. F.eks. så forurenser en plastpose fra matvarebutikken ca. like mye som et gjennomsnittlig stearinlys når den brennes, og ved juletider brennes det jo en del lys her i landet. Etter hendelsen 11. sept. 2001 så stod alle fly i USA på bakken i flere døgn og all skipstrafikk som kunne stoppes ble stoppet. Da steg gjennomsnittstemperaturen rundt de store byene med flere grader og de store hvalene i Arktis og Antarktis kunne igjen kommunisere med hvaler ved ekvator. (Lyd kan også være forurensning.)

Men det er en dårlig unnskyldning å si at alle ander gjør det, mitt bidrag er jo så lite. Alt er et bidrag i negativ retning, uansett hvor lite det er. 

Men når man snakker om emballasje på mat og utstyr som vi friluftsfolk drar med oss ut på tur så veier sikkert denne så lite at det ikke vil bety noe fra eller til om den tas med hjem i sekken. Det viktigste er vel at sporene etter et naturbesøk fjernes så mye som mulig. Hvordan det gjøres er vel mindre viktig.

Jeg plukker en del sopp om høsten og da kommer jeg ofte over både tomflasker og bokser. Mye av dette havner i sekken min og blir tatt med hjem, de har ingen ting i naturen å gjøre. En gang jeg huket tak i en plastpose som noen hadde kastet fra seg så inneholdt denne 8 bokser øl som noen hadde glemt å drikke opp. De var ikke en gang gått over datostemplingen. De ble også med hjem sammen med soppen.

Noen husker kanskje protestbildene fra 70 tallet, men siden vi heldig vis kan tenke, i hvert fall noen av oss, så gikk det ikke fullt så galt, men faren er ikke over.

bbc4cfd21aa05fcb012e50075770b339.jpg.bc0e4f8c17c8708d2cc60bfd9c5e7349.jpgstandard_MS-00116-1988.jpg.63e4684b980d33a6528efaad396d1707.jpgpreview39.jpg.ab93b893ea8308fb4be25fbe78298b05.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎03‎.‎2017 den 19.33, Nimrad skrev:

Jeg brenner sjeldent noe annet enn gass ute på tur (heller ikke døde trær).

Helt ærlig syns jeg det blir å pirke litt vel mye å kommentere dette. CO2-messig er bålfyringen astronomisk mye verre enn den ene boxeren som brennes på slutten. Jeg er positiv til prinsipper slik som @tubbs så fint illustrerer, men akkurat dette ritualet tror jeg det er unødvendig å kritisere.

Tenker man CO2-regnskap, så er det å brenne bål laangt bedre enn å fyre med gass eller bensin. Ved som ligger i naturen avgir samme mengde CO2 mens den råtner som den gjør når den brennes. Det vil si at man fyrer på en kilde som allikevel er i kretsløpet. Gassen du fyrer med på tur er hentet ut fra karbonlager under bakken, og gir altså en økning av CO2 i atmosfæren. Skal man tenke utslipp, så er altså bålfyring å foretrekke. Ikke produserer det avfall heller, i form av tomme bokser.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.