Gå til innhold
  • Bli medlem

Guttetur Rogaland - trenger tips!


andmag

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger tips... En kompis skal gifte seg og vi skal arrangere en tur i fjellheimen. Noen vil kanskje kalle det et utdrikningslag, men det er andre gang han gifter seg så denne gangen er det fokus på litt andre ting enn fest og alkohol... Han heter Lars så vi tenkte å gi ham litt "Monsen" oppdrag på veien. Slå ihjel en fisk med knyttenevene, tenne bål med pinner, sove under en tarp osv... :-) Selv bor jeg i Sverige nå og det er lenge siden jeg gikk turer i Norge (utenfor Prekestolen og Kjerag) så jeg trenger hjelp. Håper på noen tips basert på følgende "spesifikasjon":

- Mulighet till leirplass ved et vann med tilgang til ved og på et sted der vi ikke forstyrrer noen...
- Ikke så mye mer enn 2 timer kjøring fra Stavanger
- Max 10 km tur per dag. Det skal være en tur også, men fokus det rundt, ikke å gå lengst mulig, men man må føle att man kommer litt opp på fjellet i alle fall
- Turen blir i slutten av mai og skal ha 1 overnatting. (lørdag til søndag)

Jeg har kikket på Sirdalen, men når vi ikke skal ligge i ei hytte så blir det litt vanskelig å finne informasjon... Noen som har tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, andmag skrev:

Hei!

Jeg trenger tips... En kompis skal gifte seg og vi skal arrangere en tur i fjellheimen. Noen vil kanskje kalle det et utdrikningslag, men det er andre gang han gifter seg så denne gangen er det fokus på litt andre ting enn fest og alkohol... Han heter Lars så vi tenkte å gi ham litt "Monsen" oppdrag på veien. Slå ihjel en fisk med knyttenevene, tenne bål med pinner, sove under en tarp osv... :-) Selv bor jeg i Sverige nå og det er lenge siden jeg gikk turer i Norge (utenfor Prekestolen og Kjerag) så jeg trenger hjelp. Håper på noen tips basert på følgende "spesifikasjon":

- Mulighet till leirplass ved et vann med tilgang til ved og på et sted der vi ikke forstyrrer noen...
- Ikke så mye mer enn 2 timer kjøring fra Stavanger
- Max 10 km tur per dag. Det skal være en tur også, men fokus det rundt, ikke å gå lengst mulig, men man må føle att man kommer litt opp på fjellet i alle fall
- Turen blir i slutten av mai og skal ha 1 overnatting. (lørdag til søndag)

Jeg har kikket på Sirdalen, men når vi ikke skal ligge i ei hytte så blir det litt vanskelig å finne informasjon... Noen som har tips?

Du har en liten utfordring, eller et problem - slutten av mai. Det er fortsatt vinter i heia - over 600 moh. Det betyr at å gå fra Røssdalen til Fidjadalen for eksempel, kan være vanskelig. Og det betyr at det kan være vanskelig å gå i heia i det hele tatt. Ikke bare på grunn av snø, men også på grunn av snøsmelting. Med regn og snøsmelting, blir bekkene skikkelige elver....

Så det er mulig å gå inn en av dalene, F.eks Fidjadalen eller Røssdalen (som alt foreslått.), men det kan bli svært vanskelig å komme 10 - 12 kilometer innover.

Det måtte eventuelt bli en tur i lågheiene. Som i Madlandsheia.her vil det være mulig å få til en tur på 2-3 mil. (Vær klar over at 10 kilometer i terreng med tung sekk ikke er en ordinær søndagstur - det kan lett ta 5-6 timer avhengig av stigning og vær.)

F. eks inn forbi Madlansvannet mot Tverromdalen og opp til Vådlandnutane, ned til Fisketjøn og rundt Maribakken og Rolighetdalen tilbake til Tverromdalen og ned til Madlansvannet og bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, REJOHN skrev:

Du har en liten utfordring, eller et problem - slutten av mai. Det er fortsatt vinter i heia - over 600 moh. Det betyr at å gå fra Røssdalen til Fidjadalen for eksempel, kan være vanskelig. Og det betyr at det kan være vanskelig å gå i heia i det hele tatt. Ikke bare på grunn av snø, men også på grunn av snøsmelting. Med regn og snøsmelting, blir bekkene skikkelige elver....

Så det er mulig å gå inn en av dalene, F.eks Fidjadalen eller Røssdalen (som alt foreslått.), men det kan bli svært vanskelig å komme 10 - 12 kilometer innover.

Det måtte eventuelt bli en tur i lågheiene. Som i Madlandsheia.her vil det være mulig å få til en tur på 2-3 mil. (Vær klar over at 10 kilometer i terreng med tung sekk ikke er en ordinær søndagstur - det kan lett ta 5-6 timer avhengig av stigning og vær.)

F. eks inn forbi Madlansvannet mot Tverromdalen og opp til Vådlandnutane, ned til Fisketjøn og rundt Maribakken og Rolighetdalen tilbake til Tverromdalen og ned til Madlansvannet og bilen.

Takk for tipset! Tenkte nokk lit naivt att det er litt mer sommer på fjellet i slutten av mai... Men det er egentlig ikke noe poeng å være høyt oppe, det viktige er att det blir skikkelig friluftsliv.

Turforslaget ser jo faktisk veldig bra ut, men det er også på ca 700moh på visse steder? Er det fare for at vi må krysse store bekker eller kan man holde seg "innenfor" dem på runden? Hva ligger temperaturen på om natta denne periden? Holder det seg over 0 grader om man har telt f.eks ved Fisketjørna (500moh).

Skal se på Røssdalen også, men da ser det ut som det blir å gå ca fram og tilbake samme vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, andmag skrev:

Takk for tipset! Tenkte nokk lit naivt att det er litt mer sommer på fjellet i slutten av mai... Men det er egentlig ikke noe poeng å være høyt oppe, det viktige er att det blir skikkelig friluftsliv.

Turforslaget ser jo faktisk veldig bra ut, men det er også på ca 700moh på visse steder? Er det fare for at vi må krysse store bekker eller kan man holde seg "innenfor" dem på runden? Hva ligger temperaturen på om natta denne periden? Holder det seg over 0 grader om man har telt f.eks ved Fisketjørna (500moh).

Skal se på Røssdalen også, men da ser det ut som det blir å gå ca fram og tilbake samme vei?

Det vil nok ligge en og annen fonn rundt om, men normalt er disse harde og enkle og passere. (Vådlandsnutane ligger faktisk på over 800 moh)

Det er ingen stor bekker eller elver  som må krysses (selvsagt ikke helt riktig, men det bør ikke være noen problemer).

Været er den største utfordringen, med regn, blir det fuktig og kulse... Med sol, blir det varmt på dagen, men til gjengjeld kaldt på natten. Jeg ville valgt en pose som kan brukes ned mot null, men underlaget er nesten like viktig som posen. Sjekk Fottur.net hvor det ligger ute en god del turer.

På østsiden av indra Fisketjøn er det faktisk en god teltplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REJOHN skrev:

Det vil nok ligge en og annen fonn rundt om, men normalt er disse harde og enkle og passere. (Vådlandsnutane ligger faktisk på over 800 moh)

Det er ingen stor bekker eller elver  som må krysses (selvsagt ikke helt riktig, men det bør ikke være noen problemer).

Været er den største utfordringen, med regn, blir det fuktig og kulse... Med sol, blir det varmt på dagen, men til gjengjeld kaldt på natten. Jeg ville valgt en pose som kan brukes ned mot null, men underlaget er nesten like viktig som posen. Sjekk Fottur.net hvor det ligger ute en god del turer.

På østsiden av indra Fisketjøn er det faktisk en god teltplass.

Takk igjen for svaret! Får se om vi får til utstyr, må nok låne en del da alle ikke har for eksempel soveposer till ned mot 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk så vil ca. halve mai måned ha fint vårvær og andre halvdelen vil ha regn. Hvilken halvdel som er fin er ikke godt å si, men hvert eneste år så er spørsmålet enten om finværet holder til 17. mai eller om finværet kommer til 17. mai. Jeg husker år da det har vert så kaldt og surt at 17. mai komiteen hjemme på Ganddal måtte ut og hente bjørkekvister og sette i vann for å ha grønt til å pynte med på nasjonaldagen, og noen andre år har både bjørk og andre trær vert grønne og syrinen stått i full blomst denne dagen. Så mai er en lunefull måned. 

Men Lars Monsen bryr seg vel ikke om været, eller . . . ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å merke seg at @REJOHN er ekte heiamann og 🗻🐐, og at den foreslåtte ruta i Madlandsheiene fort kan bli vel frisk for folk som ikke er veldig vante med vandring i terreng, særlig med tanke på "kosebagasje", i.e. 20+-kilos-sekker...

Tverromdalen er helt nydelig, men vil heller anbefale å gå den opp en dag (er noen høydemeter, dét), campe i nærheten av Store Vådlandsvatn (eller nede ved Tverromdalstjønn om det blåser), og så mer eller mindre direkte ned Fisketjønn/Fossbekken til parkering påfølgende dag...

Men Madlandsheiene kan absolutt anbefales -- faktisk utrolig hvor "isolert" og i villmarken man kan føle seg, såpass nærme Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, pahatlem skrev:

Greit å merke seg at @REJOHN er ekte heiamann og 1f5fb.png1f410.png, og at den foreslåtte ruta i Madlandsheiene fort kan bli vel frisk for folk som ikke er veldig vante med vandring i terreng, særlig med tanke på "kosebagasje", i.e. 20+-kilos-sekker...

Tverromdalen er helt nydelig, men vil heller anbefale å gå den opp en dag (er noen høydemeter, dét), campe i nærheten av Store Vådlandsvatn (eller nede ved Tverromdalstjønn om det blåser), og så mer eller mindre direkte ned Fisketjønn/Fossbekken til parkering påfølgende dag...

Men Madlandsheiene kan absolutt anbefales -- faktisk utrolig hvor "isolert" og i villmarken man kan føle seg, såpass nærme Sandnes.

Jeg er i grunnen enig med @pahatlem at det kan bli en rimelig tøff tur, når jeg tenker meg om, men den er ikke spesielt lang  - i kilometer, bare litt over 20.....

Men det gjemmer seg mye både strev og skikkelig fine opplevelser i Madlandsheia.

Det kan muligens nevnes at det er mange fine plasser å telte ved den nevnte ruten. Innerst i Gloppevann, sandstrand og flott. Oppe ved Tverromdalsvannet - rester av gammel løe, og en fin åpen plass. Ved Kvitlabekken/Maribakken og oppe ved Hanklatjønnå. Det er mulig å stoppe omtrent hele tiden, og det er mulig å gå ut til bilene rimelig kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igen for veldig bra svar. Nå er jeg 95% sikker på at det blir denne turen... Har studert kart og det ser faktisk optimalt ut for det vi skal gjøre. At dere sier at den är litt tøff er bare bra, det gjør jo at deltagerne kommer til å få en enda bedre opplevelse og det blir noe som man husker. Men samtidig bra at det finnes en ganske enkel Plan B, å gå hjem igen... :-) 

Det viktige er vel å forberede alle på at det kan bli vått og kallt, spesiellt på natta. Så vi får skrape sammen alle liggeunderlag vi kan finne. Så er det vel bare å håpe på at Mai viser seg fra sin beste side. 

Hvordan er det med fiske og fiskekort der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.