Gå til innhold
  • Bli medlem

Hoggormer


derp

Anbefalte innlegg

Hei!
Elsker slanger, men siden vi befinner oss på den nordlige halvkule så er det ikke så mange av dem å finne.

Jeg har lett etter hoggormer i mange år nå uten å ha sett noen, selv om jeg hører folk si at de ser dem hele tida.
Så er det noen som har tips til hvor jeg kan finne dem? Type habitater jeg skal se etter eller tid på døgnet de er mer aktive f.eks?
Det er jo nå på våren de er på vei ut, så tenkte at kanskje kunne være heldig å støte på noen hvis jeg var tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som regel ikke vanskelig å finne hoggorm på våren. I steinur på solsiden.

Senere på året er de mer vanskelige å få øye på. De trekker seg fort vekk fra folk.

 

Jeg har et par ganger omtrent tatt på hoggorm på vei opp bratte urer på vårparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange skriver er grusveier og større stenpartier som har stått i sola fra tidlig morgen steder der de ligger på vårparten.
Kjenner du noen som har hund og er mye i skogen så hør med de. De veit ofte hvor huggormen soler seg (og unngår de stedene)
 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagens tur rundt Lifjell i Sandnes, holdt jeg på å tråkke på en slange som lå og solte seg.

jeg er ikke sikker på om det var en hoggorm, for meg så det ut som en Slettsnok. ( uten synlig mønster og tilsynelatende jevn brun, lignet heller ikke helt på hoggorm slik jeg kjenner disse. Men her er jeg så avgjort ikke ekspert.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser huggorm noen ganger i Oslomarka, men jeg leter ikke etter de heller. De er ofte i ro og vanskelige å se i vegetasjon. Enklere å se på grus og stein. Slettanok tror jeg aldri jwg har sett, den er vel stort sett å finne langs kysten i sør norge. Har sett buorm en gang for en del år siden. Men siden jeg har hatt hund i mange år på tur var det ikke førstevalg å gå og lete etter slanger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne tok et bilde av en de møtte i Lier i helga (er så frekk at jeg tillater meg å dele det. Foto: Kamilla). Har også hatt inne huggormbitt allerede. Jeg liker vår/sommer altså, men kan ikke si jeg er så superbegeistra for huggormen. Nå bråker vi heldigvis en del når vi går, så har bare støtt på én så langt, de skygger som oftest banen lenge før vi kommer trampende.

17742257_10158695948755347_976043410_n.jpg.a01fe477a3745d95487d5d142c43d662.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

På asfalten, i solen.

På førde (Sotra), ligger de som regel strødd rundt. De flesre dog flate etter å ha blitt kjørt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i naturen har hatt et program der de oppsøkte et bol hvor slangene (hoggorm) kom ut om våren. De lå maaange i en skråning. En kjentmann som kjente til et sted. Send de mail og spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.