Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerpose


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Holder Warmpeace Viking 300 det den lover? Trenger sommerpose som holder ned mot +5 til 0 (T-limit). Med så lite dun som 300 gram kan kalde punkter oppstå dersom duna forskyver seg i kanalene. Jeg bruker lakenpose eller Sea to Summit Reactor rundt 0 enn å kjøpe for varm pose.

Fjellsport anbefaler denne, men kanskje litt vel superlett til mitt bruk i skogen og på høyfjellet sommerstid. Dessuten ønsker jeg lang glidelås for bedre utlufting, noe Viking 300 har. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/sea-to-summit-spark-sp2-lang.html Test her http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Sleeping-Bag-Reviews/Sea-To-Summit-Spark-Sp-II#Conclusion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, JanRH skrev:

Holder Warmpeace Viking 300 det den lover? Trenger sommerpose som holder ned mot +5 til 0 (T-limit). Med så lite dun som 300 gram kan kalde punkter oppstå dersom duna forskyver seg i kanalene. Jeg bruker lakenpose eller Sea to Summit Reactor rundt 0 enn å kjøpe for varm pose.

Fjellsport anbefaler denne, men kanskje litt vel superlett til mitt bruk i skogen og på høyfjellet sommerstid. Dessuten ønsker jeg lang glidelås for bedre utlufting, noe Viking 300 har. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/sea-to-summit-spark-sp2-lang.html Test her http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Sleeping-Bag-Reviews/Sea-To-Summit-Spark-Sp-II#Conclusion

Tenkjer det samme som du ang kuldepunkt, og kan ikkje fordra det, så til sommarpose har eg faktisk syntet. Orkar ikkje alt styret med distribuering av dun, for så å merke det med ein gong eit lite fjom ligg feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mountain Hardwear har syntetposen Lamina Z Spark som holder +1. Vekta er rett under kiloen, i tillegg lang glidelås og "lav pris".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Tessatroll skrev:

Høyres no vbeldig lovande ut! Og MHW er no kjent for gode posar vel

Skal være meget bra - gode omtaler. Veier visst nok kun 940 gram denne modellen.

Jeg har en nyinnkjøpt Lamina Z Torch som er en del varmere. Ikke testet enda, men den ser vellaget ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig godt fornøyd med min Warmpeace Viking 300 etter en sesongs bruk. Den er helt på kanten til nordnorske sommernetter som lett kan bikke ned mot null i høyfjellet, men til nå så har jeg berga meg veldig bra med et godt underlag (Thermarest Neoair Xtherm) og litt varme klær på de aller kaldeste nettene. Har ikke merka noen kuldepunkter til nå, men det kan muligens også skylde et varmt og godt underlag. Synes ihvertfall det er mye pose for pengene. Lett og lufte og tørke er den også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det lover jo godt at den holder deg varm ned mot 0. Nedre grense for kvinner er satt til +6 (T-comfort). Et varmt og godt underlag er meget viktig, som du også skriver. Det med kuldepunkter merkes nok best der hvor soveposen ikke har kontakt med underlaget. Takker for din brukererfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mountain Equipment Helium 400 som sommerpose (dun). -2 som Comfort Limmit, (Rabs sleep limit er -5), vekt på 860g, og 5 L pakkevolum.

http://www.hektapatur.no/vare-merker/mountain-equipment/soveposer/mountain-equipment-helium-400?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Fornøyd med den som sommerhalvårspose så langt. Lå forresten komfortabelt i denne i en del minusgrader på nyttårsaften, men da med en dunjakke som ekstra varme og med Termarest Neoair Xtherm liggeunderlag. Lettpakketur for en kveld og natt utendørs :) 

Er det fare for en del fukt rundt sovepose så ville jeg antagelig dratt på tur med en syntetisk pose. (Men kommer langt med en vanntett pakkepose og et ok telt. :) )

Mountain Hardwear HyperLamina soveposene ser jo ekstremt lette ut, men mangler glidelås i full lengde som mange liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordover skrev:

Er veldig godt fornøyd med min Warmpeace Viking 300 etter en sesongs bruk. Den er helt på kanten til nordnorske sommernetter som lett kan bikke ned mot null i høyfjellet, men til nå så har jeg berga meg veldig bra med et godt underlag (Thermarest Neoair Xtherm) og litt varme klær på de aller kaldeste nettene. Har ikke merka noen kuldepunkter til nå, men det kan muligens også skylde et varmt og godt underlag. Synes ihvertfall det er mye pose for pengene. Lett og lufte og tørke er den også.

Så bra å høyre. Synes du duna "distribuerer" seg sjølv godt når du pakkar han ut på tur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En annen bruker her inne har også meget gode erfaringer med ME Helium 400. Jeg så på soveposen i butikk, men fikk et inntrykk at det var punkter hvor duna ikke var like godt fordelt. Med 400 gram dun er det 100 gram mer enn Viking 300, så mindre fare for kalde punkter. Nå har @Nordovergod erfaring med Viking 300 så kanskje jeg maksimerer "problemet". Begge posene har enkel konstruksjon. Mer kompleks konstruksjon gjennom flere kamre holder duna bedre på plass, men øker vekta og prisen. Viking og 300 gram dun med T-Limit på 0 er varmt nok for mitt behov.

På de varmeste sommerdagene bruker jeg uansett soveposen som dyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Så bra å høyre. Synes du duna "distribuerer" seg sjølv godt når du pakkar han ut på tur? 

Ja, det har holdt å riste den godt når e pakke den ut. Den bruker litt tid på å "blåse seg opp", men har til nå (har jo kun brukt den en sesong) ikke følt at duna klumper seg/samler seg mer i enkelte deler av posen. Den blir med meg på alt av sommer- og høstturer i år, så får forhåpentligvis gitt den flere bruksdøgn da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nordover skrev:

Ja, det har holdt å riste den godt når e pakke den ut. Den bruker litt tid på å "blåse seg opp", men har til nå (har jo kun brukt den en sesong) ikke følt at duna klumper seg/samler seg mer i enkelte deler av posen. Den blir med meg på alt av sommer- og høstturer i år, så får forhåpentligvis gitt den flere bruksdøgn da.

Bra! Høyrer gjerne frå deg etter endå fleire bruksdøger. Eg har fått ei forkjærlighet for Warmpeace fordi eg synes dei leverar god kvalitet til folkelege prisar gjennom enkle men funksjonelle modellar. Sjølv har eg og sambo 600, og eg har ein 1200 til testing for forumet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sommarpåse är så lätt ändå, att jag skulle rekomendera syntet. Av flera skäl. Dels tål det fukt bättre. Dels minskar risken för att isoleringen flyttar på sig så att man får en kall punkt. Dels så är det si och så med dunproduktionen, speciellt hos stora producenter.

Jag har en mammut syntetpåse som väger under kilot och den har fungerat bra som sommarpåse. Och jag är frusen av mig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, Johan2000 skrev:

En sommarpåse är så lätt ändå, att jag skulle rekomendera syntet. Av flera skäl. Dels tål det fukt bättre. Dels minskar risken för att isoleringen flyttar på sig så att man får en kall punkt. Dels så är det si och så med dunproduktionen, speciellt hos stora producenter.

Jag har en mammut syntetpåse som väger under kilot och den har fungerat bra som sommarpåse. Och jag är frusen av mig.

Har tenkt på denne på 940 gram http://www.mountainhardwear.com/lamina-z-spark-34-f-1-c-sleeping-bag-regular-1568351.html?cgid=equipment-sleepingBags-over20&dwvar_1568351_variationColor=632#start=8

 

Så langt står valget mellom denne og Warmpeace Viking 300. Tenke - tenke 🤔 ME Helium 400 er meget bra, men kanskje litt for varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Johan2000 said:

En sommarpåse är så lätt ändå, att jag skulle rekomendera syntet. Av flera skäl. Dels tål det fukt bättre. Dels minskar risken för att isoleringen flyttar på sig så att man får en kall punkt. Dels så är det si och så med dunproduktionen, speciellt hos stora producenter.

Jag har en mammut syntetpåse som väger under kilot och den har fungerat bra som sommarpåse. Och jag är frusen av mig.

Forsåvidt enig med deg i dette. For min del handlet det om pakkevolum når jeg gikk fra en gammel Helsport Alta på 1.7 kg til Helium 400 posen med nær samme temperatur spec (og nesten 1 kg lettere) siden jeg bærer mesteparten for meg og to barn når vi er på tur uten pulk (Telt, 3 stk soveposer, 3 stk liggeunderlag, kokeutstyr + mat for 3 pers x dager ++.) og det da handlet om å få plass til alt uten å måtte henge ting på utsiden av sekken.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
27 minutter siden, rbhelle skrev:

Mammut Sphere 3-season men komfort på -1 er min pose som jeg er meget fornøyd med. Veier vel 550gr og er varm ned til 2-3 plussgrader

Hvordan er det med dunlekkasje? Har lest her på forumet at noen modeller har lekket mye dun i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har ikke klaustrofobi, men vil unngå pose som minner om en trang MR maskin☺ Mammuten er rimelig trang, så hvis Hagløf er like trang vil jeg nok foretrekke annen modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk viking 300 i posten i går og prøvde posen i hagen i natt. Den var rikelig varm og romslig. Været her i Bergen var fuktig luft og 5 grader. Til helgeturer med liten sekk er posen heilt grei 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Går nok for nye ME Helium 400 når denne kommer http://www.mountain-equipment.co.uk/helium-400

me_hellium_400_cosmos.jpg

Ny versjon har glidelås nesten helt ned, så lettere å bruke den som dyne når det er varmt i fjellet. Posen kan også brukes vår og tidlig høst da den har T-limit på -3. Det blir uten tvil min mest brukte pose. Jeg fryser ikke lett, men hatt en lei tendens til å velge for varm sovepose. 

Som ren sommerpose ville jeg foretrukket syntetposen fra MH da den kun veier 940 gram, istedet for en dunpose med mindre enn 300 gram dun. Funker sikkert meget bra, men kalde punkter kan oppstå når duna forskyver seg.

Noen som trenger en nyinnkjøpt Mountain Hardwear Lamina Z, Torch? Blir nok litt vel varm til mitt bruk. https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-lamina-z-torch-sleeping-bag-reg-cousteau.html

Mountain-Hardwear-Lamina-Z-Torch-Sleeping-Bag - Reg-Cousteau.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Mountain Hardware Ratio 32 som sommerpose. Er godt fornøyd med den.Det er en dunpose som tar liten plass vekt 829 g. Koster nå hos Fjellsport 2.299. God plass til meg på 187. For en liten tur på Kroksskogen bruker jeg denne og Helsport Ringstind Superlight 1-2 og en sekk på 45 liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, JanRH said:

Går nok for nye ME Helium 400 når denne kommer http://www.mountain-equipment.co.uk/helium-400

me_hellium_400_cosmos.jpg

Ny versjon har glidelås nesten helt ned, så lettere å bruke den som dyne når det er varmt i fjellet. Posen kan også brukes vår og tidlig høst da den har T-limit på -3. Det blir uten tvil min mest brukte pose. Jeg fryser ikke lett, men hatt en lei tendens til å velge for varm sovepose. 

Mountain-Hardwear-Lamina-Z-Torch-Sleeping-Bag - Reg-Cousteau.jpg

Ser ikke helt den store forskjellen mtp lengde på glidelåsen? Den er forøvrig spec'et en grad kaldere på T-Lim. 

 

me_helium_400_red_side.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.