Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk barn 9-10 år? Erfaring med Helsport Geiranger?


ninana

Anbefalte innlegg

Forslag på en god tursekk til en str 9-10 åring. Med plass til sovepose og underliggelag og egne klær i. Har sett litt på Helsports Geiranger men finner ikke noe mål på hvem den kan passe til. Noen som har erfaring me den eller tips til andre bra sekker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine jenter har begge Osprey Ace-sekk, den eldste 48-literen, den yngste sin er vel 35 liter. Yngsten fikk sekken når hun var 9 år. Veldig gode sekker som takket være justerbar rygglengde/bæresystem kan brukes i mange år. Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en relativt høy 8-åring som bruker Deuter Fox 40. Nesten voksensekk i juniorformat. Virker solid og mange justeringsmuligheter. Såpass fornøyd at det går mot tilsvarende (eller 30-literen) til hans mindre bror etterhvert....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann (straks 11) fikk Osprey Ace 38 da han fylte 9. Veldig fornøyd med den - brukt  mye og ser nok ut til å holde lenge. For at de ikke skulle ha helt like sekker fikk nylig fylte 8-åringen en Deuter Fox 40 nå. Den ser også ut til å være veldig bra, men har ikke rukket å være med ut på noe særlig til tur enda. Deuter fox 40 er på søndagstilbud hos Komplettfritid til 699.- i dag forøvrig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TR skrev:

Mine jenter har begge Osprey Ace-sekk, den eldste 48-literen, den yngste sin er vel 35 liter. Yngsten fikk sekken når hun var 9 år. Veldig gode sekker som takket være justerbar rygglengde/bæresystem kan brukes i mange år. Anbefales!

Må se litt på den sekken, så fin ut. Gutten er egentli 7 men veldig høy for alderen så er i 10 års høyde ca. Så vil ikke kjøp en som er for liten. Så tenker vi å finne en som er god å gå med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabethsk skrev:

Eldstemann (straks 11) fikk Osprey Ace 38 da han fylte 9. Veldig fornøyd med den - brukt  mye og ser nok ut til å holde lenge. For at de ikke skulle ha helt like sekker fikk nylig fylte 8-åringen en Deuter Fox 40 nå. Den ser også ut til å være veldig bra, men har ikke rukket å være med ut på noe særlig til tur enda. Deuter fox 40 er på søndagstilbud hos Komplettfritid til 699.- i dag forøvrig

Så på denne på hekta på tur sine sider tidligere idag. Syntes den så utrolig høvelig ut. Står og vipper mellom deuter fox og osprey sin.  Vanskelig og velg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Husk for øvrig at det ikke anbefales at barn bærer mer enn 10% av egen kroppsvekt i sekk opp til fylte 10 år og deretter opp til ca 1/6 av egen kroppsvekt etter det...

Med fare for å avspore debatten: hvor kommer disse tallene fra? Jeg har forsøkt å google, og finner at tallene stadig gjentas med med lite dokumentasjon eller begrunnelser. En tsjekkisk undersøkelse jeg leste fant ingen sammenheng mellom ryggsmerter og vekt på sekk, men derimot mellom ryggsmerter og fysisk form. Jeg har aldri forholdt meg til den grensen, men har tilpasset etter vilje og form. Tøff tur = mindre sekk, og det er alltid med en mulighet at jeg overtar sekken hennes hvis hun blir sliten. il s

Til det opprinnelige spørsmålet: Vi har veldig god erfaring med Deuter Fox 30 og nå 40. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, virrma said:

Med fare for å avspore debatten: hvor kommer disse tallene fra? Jeg har forsøkt å google, og finner at tallene stadig gjentas med med lite dokumentasjon eller begrunnelser. 

 

Jeg har også sett de gjentatt sånn jevnlig uten særlig dokumentasjon. Jeg har funnet lite direkte forskning på sekkbæring generelt (både for voksen og barn) med unntak av en gjort på Israelske soldater osv...

Og jeg har også syntes at disse tallene ligger noe lavt, men jeg har tatt dem som en fin pekepinn for folk som ikke er turvant og som derfor heller ikke har turvante unger. Jeg har forholdt meg til dette fra start og har øket noe etterhvert som jeg og ungene har funnet ut hva de trives med å bære til hvilke type tur (antakelig akkurat som deg). Men dersom jeg blir spurt så refererer jeg gjerne til disse tallene for å være på den sikre siden når andre spør om råd for sine unger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet så målte jeg vekta på barnas skulesekker (2. og 3. klasse).

Veid med følgende innhold så er de på feil side av 10% grensa; Et par bøker oppi (junior tar ofte med alle bøkene sine hjem) og uten gympose men med matboks og drikkeflaske.

Barna minr går til/fra skolen hver dag når de et hos meg.

På tur så følger jeg prinsippene i de to innleggene over.

Frem til nå så har barna bruk en liten Mammut 12 L sekk, men har fått seg en Deuter Fox 40 hver. Mammut sekkene brukes fortsatt på småturer.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vet ikke om jeg ødelegger tråden her nå, så vær så snill å si ifra om dette blir feil. Fersk her inne :) 

Dattera mi klager over sekken sin, hun har en Helsport Dovrefjell jr 45l (tror det er navnet) Har studert litt hvordan man skal stille inn sekken riktig og ser da at den er for stor for henne, får ikke stramma nok. Men det hun klager mest over er at det er så mye sekk over hodet, hun må på en måte gå med hodet litt bøyd nedover hele tiden og det blir ekkelt i nakken som hun selv sier. Har prøvd og justere slik at det ikke er noe stramming der og jeg mistenker litt at hun har låst seg på at sekken er fæl...uansett... Men hun er jo heldig da, siden jeg har funnet ut at den er for stor, så hun må få ny. Jeg vil ikke at hun skal miste turgleden pga sekken!

Men er alle sekker slik? Har sett på den Fox-sekken som anbefales over her, og den ser likedan ut over hode den også. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få jenta til å like sekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 11.32, Linn Mari skrev:

Vet ikke om jeg ødelegger tråden her nå, så vær så snill å si ifra om dette blir feil. Fersk her inne :) 

Dattera mi klager over sekken sin, hun har en Helsport Dovrefjell jr 45l (tror det er navnet) Har studert litt hvordan man skal stille inn sekken riktig og ser da at den er for stor for henne, får ikke stramma nok. Men det hun klager mest over er at det er så mye sekk over hodet, hun må på en måte gå med hodet litt bøyd nedover hele tiden og det blir ekkelt i nakken som hun selv sier. Har prøvd og justere slik at det ikke er noe stramming der og jeg mistenker litt at hun har låst seg på at sekken er fæl...uansett... Men hun er jo heldig da, siden jeg har funnet ut at den er for stor, så hun må få ny. Jeg vil ikke at hun skal miste turgleden pga sekken!

Men er alle sekker slik? Har sett på den Fox-sekken som anbefales over her, og den ser likedan ut over hode den også. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få jenta til å like sekker?

Foxen ragar ikkje over hovudet normalt sett, men det spørs jo kor langt inn han er justert. På innerste stille blir han høgre. 

Dumt spm men; har du sett etter om toppstrammarane er for stramme? Det trekk øvre del av sekken veldig inn mot kroppen, noko som kan vere ubehageleg om han i tillegg er litt høg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg leste meg opp på sekker før påske har jeg sett på toppstrammerne og de var stramme ja, så jeg slakka de. Å vi stramma inn skulderstropper og hoftebelte det som går, men det er ikke nok. Hun syns fortsatt at sekken er ekkel. Så det er vel verdt å prøve en annen, og denne foxn ser jo veldig bra ut :)  

Men hvor store sekker har dere til barna? Barna mine er 8,5år og 11år. Blir 40l stort til 8åringen? Det er jo kompresjonsstropper på sidene, så man trenger jo ikke fylle sekken :) Praktisk med litt god plass oppi når ting ikke er tungt, men stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at volum er greit at er litt stort så lenge sekken sitter godt på. Vi putter enten store men lette ting oppi eller lar være å fylle helt opp. Sekken varer jo lenger da før man må oppgradere. Men er jo viktig at den sitter godt på.

Finn en sekk som sitter godt, og la være å fylle den med de tyngste tingene i starten. La hun bære litt ekstra morsomme ting så kanskje det blir bedre igjen å gå med sekk? Ellers er det jo viktigere å få med ungene på tur enn å få de til å bære så mye i starten, så kan det komme litt mer etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Jeg tenker at volum er greit at er litt stort så lenge sekken sitter godt på. Vi putter enten store men lette ting oppi eller lar være å fylle helt opp. Sekken varer jo lenger da før man må oppgradere. Men er jo viktig at den sitter godt på.

Finn en sekk som sitter godt, og la være å fylle den med de tyngste tingene i starten. La hun bære litt ekstra morsomme ting så kanskje det blir bedre igjen å gå med sekk? Ellers er det jo viktigere å få med ungene på tur enn å få de til å bære så mye i starten, så kan det komme litt mer etter hvert.

Enig. Og noen må jo bære chipsen! (eller potetgullet som noen liker å kalle det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i at det ikke er om å gjøre at de skal bære mye enda, å ha dem med er det viktigste. Så jeg bærer på meg store lårmuskler :) Men ettersom det stort sett er bare oss 3 og hunden som er på tur så blir det for trangt i sekken min. De må bare hjelpe meg litt. Men da er det snakk om liggeunderlag, sovepose og bamsen :) Venter på kløv til hunden nå, hun skal få hjelpe til å bære hun også :)

 Så det er ikke vekta som er problemet for dattra, det er dette med hode hun klager over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.