Gå til innhold
  • Bli medlem

Besshøe, mulige ruter


LadMan

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest litt rundt ang. Besshøe, som vi ønsker å bestige til sommeren. Tanken var egentlig å gå dit fra Gjendesheim og videre til Memurubu. Har skjønt det er mange veier opp, og lurer på hvilken rute som kan anbefales:

1. Begynne på Gjendesheim, over Besseggen og videre opp derifra. Denne tror jeg blir i overkant mange høydemetere for oss på en dag. 

2. Jo-Stigen virket som et lurt valg for å kutte ned antall høydemetere. Men, ser på ut.no at den ikke anbefales om en ikke går med kjentfolk:

https://www.ut.no/tur/2.18375/

Vi har gått litt i fjellet, men er på ingen måte kjentfolk ei heller veldig fjellvante.

3. Begynne på Gjendesheim og gå rundt Bessvatnet. Dette ser også relativt langt ut. 

4. Siste alternativet, som jeg helst ville vi skulle slippe er jo å gå tur-retur Memurubu. 

 

Alternativ to eller 3 er de jeg helst ville tatt. Men, kan vi trygt prøve oss på Jo-Stigen på egen hånd? Evt. blir det altfor langt å gå rundt Bessvatnet og opp? Vi ønsker ikke tur-retur Gjendesheim, vi ønsker at dagen avsluttes på Memurubu, så vi må også sende bagasjen med båten, ellers ville vel Bessheim vært et alternativ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis målet er at bestige Besshø på letteste måde, går man fra Gjendesheim, følger den afmærkede rute mod Glitterheim til man har krydset elven i udløbet fra Bessvatn. Derefter fortsætter man vestover op ad højden på nordsiden af Bessvatn og drejer til sidst lidt sydvest mod toppen. Alternativt kan man starte fra Bessheim direkte op mod Bessvatnet og resten ad ruten som beskrevet før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.