Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangerviddag på tvers, eller langs?


lodemel

Anbefalte innlegg

Sammen med min samboer og min golden retriever har vi tenkt å tilbringe sommeren på en tur på Hardangervidda. Vi har ønsker om å gå denne på tvers eller langs, der vi går fra hytte til hytte. Men, vi har aldri vært på Hardangervidda og er heller ikke så kjent med alle rutene som er mulige å velge. Er det noen her som ønsker å dele turruter over vidda? :) Helst med avstander fra ca 4-8 timer mellom hyttene og med en turlengde på ca 7-10 dager. Hyttene må være tilrettelagt for hund 🐶  Tusen takk for all hjelp! Vi trenger også tips til logistikk da vi kommer kjørende fra sunnmøre og må komme oss tilbake til startpunkt for å hente bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

flust med dnt-hytter på vidda ås det er berre å sitje ned og planleggja. Tinnhølen-haukeliseter er jo veldprøvd rute.Då kan de ta av med litlos og gå attende mot torehytta og og vestvidda. sjekk dnt sin ruterettleiar for avstand mellom hytter. Usikker på hund men det kan dnt svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :) Hva med Hardangervidda på tvers? Jeg har gått turen fra Gvepseborg  på Rjukan til Dyranut. Jeg tok buss til Rjukan og buss fra Dyranut til Geilo og derfra videre med tog. En flott tur med forholdsvis lettgått terreng. Et annet alternativ er Haukeliseter til Finse, hvor det er gode muligheter for kollektivtransport. Jeg er ikke helt sikker på muligheter for hund da jeg har hatt med meg telt. På UT.no finner du informasjon om alle hyttene. Lykke til og god tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg gikk fra Haukeliseter til Finse sist sommer, med en ung og sprek breton. Overnattet delvis i telt og delvis inne, og gikk også en del utenom T-løypene. Erfaringen er at om ei DNT-hytte er "tilrettelagt for hund", kan det bety så mangt. Det kan bety alt fra at de har eget rom eller egen hytte hvor du kan ha hunden inne, til at det står et hundebur eller to i vedskjulet. Jeg overnattet på Hellevassbu, Sandhaug og Kjeldebu med hund, med disse erfaringene:

Hellevassbu: Hyttevakta henviste bikkja til bur i vedskjulet. Greit nok hvis hunden slår seg til ro med det.

Sandhaug: betalte en hundrings ekstra for å få ha hunden inne på rommet, da var det også bur tilgjengelig om jeg ønsket det - helt storveis!

Kjeldebu: halvdelen av hyttevakthytta er tilrettelagt for hund, eget bur og stort rom. Jeg var heldig og fikk dette, mer enn storveis! Men om noen andre hadde kommet dit med hund før meg, så vet jeg ikke hva som ville vært mulig.

Min erfaring generelt er at det alltid ordner seg, såfremt du har en hund som slår seg til ro med det den får servert, f.eks vedskjulet. På sommeren på Hardangervidda er det sikkert hyttevakt på de selvbetjente hyttene, og da er dere litt prisgitt hyttevaktas innstilling.

Kollektivtransport med hund: Haukeliekspressen tar ikke med hund, mens du på toget betaler halv eller hel personpris (avh av størrelse) for å ta den med. Logistikk fra Møre, ser for meg at det kanskje er enklere å gå vidda på tvers enn på langs, og sikkert enklest å gå i en sirkel og komme tilbake til bilen. F.eks med Dyranut som utgangspukt og gå nordover rundt Jøkulen alternativt en runde sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne med at det er veldig godt tilrettelagt for hunden på hyttene. Vi gikk fra Finse til Viglesdalen i fjor sommer og det er STOR forskjell på hva slags opplegg det er for hund. Tror vi gikk forbi 15-20 hytter på turen. Noen steder er det plass til eier og hund i sikringsbu, men andre steder er det ikke en gang bur til bikkja. Alle hundeplassene på hytta kan også være opptatt og hva gjør dere da? Jeg ville tatt med telt var jeg dere.

En rute som kanskje kunne ha fungert er Finse - Rembedalseter (usikker på denne) - Liseth - Hadlaskard - (Dyranut?) - Kjeldebu - Finse (Alle hyttene er "greit" tilrettelagt for hund, tror jeg....). Da slipper dere logistikk med buss. Men det vil bli noen drøye etapper, spesielt om været skulle være dårlig.

Ellers har jeg inntrykk av at Stavanger turistforening har bedre tilbud for hunden. Mange av hyttene i Ryfylkeheiene har sikringsbu der dere kan sove med hunden.

Det vi gjorde var å ta toget til Finse også ble vi hentet i Viglesdalen. Vi gikk i 20 dager der flesteparten var i telt og noen på hytte.

 

PS! ikke stol 100% på det som står på ut.no, dette stemmer til tider dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå Sunnmøre : kjøre til Flåm eller Voss. tog frå Flåm eller Voss til Finse. Legg ruta derfrå og avslutt  på Haukeliseter eller Eidfjord, buss til Voss. Buss til Flåm. Alternativt start med å gå opp Aurlansdalen til Finse. Elles same logistikk.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.