Gå til innhold
  • Bli medlem

Efterlyser forslag til DAB+ lommeradioer..!!


Anbefalte innlegg

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Uten at du oppgir hvor "fjellet" er så gir det oss lite informasjon. Jeg har 4 dager på "vidda" i Finnmark nå hvor DAB har fungert utmerket og vi har hatt tilgang til minst 10 flere kanaler enn vi hadde på FM. Og vi byttet eller ladet ikke batterier en eneste gang og hadde sikkert minst 50% batterikapasitet igjen da vi dro hjem...

 

Jeg holder til på sørvestlandet. Noe mer opp og ned enn Finnmarksvidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, REJOHN said:

Jeg holder til på sørvestlandet. Noe mer opp og ned enn Finnmarksvidda?

Mest sannsynlig mer opp og ned, man kanskje også nærmer litt tettere sivilisasjon?

Uten noen forklaring så var det jo ikke spesielt enkelt å vite hvor du har testet ut. De aller fleste sier de skal "på fjellet" om de skal litt opp i høyden uavhengig av hvor i landet de er på tur ;-) 

Selv her hvor vi som regel er på fjelltur hvor toppene er under 500 meter....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gronlund skrev:

Jeg bestiller denne DAB+ i nærmeste tid..!!
DAB+ Lommeradio Sangean DPR-39 Hvid

Tekniske detaljer & specifikationer

Farve Hvid
Funktioner (Hi-Fi) DAB+, UKW
Interfaces udgang (Computer/Multimedia) Hovedtelefon (3,5 mm jack)
Mål, bredde 63 mm
Mål, dybde 20 mm
Produkt dimension, højde 101 mm
Radio tuner DAB+, FM
Radio-type (kategorisering) DAB+ Lommeradio
Stationshukommelse 10
Strømforsyning 2 x AA-batteri (bestilles separat), 2 x AA-batteri, genopladelige (bestilles separat)
Strømforsyning (LOV) Batteridreven, Batteridreven
Udførelse (radioer) Lommeradio
Vægt (værdi) 63 g

DAB-radio.jpg

Ser ut som den ikke har høytaler og må brukes med ørepropper.. bare så du er klar over det. Jeg så på noe tilsvarende men vil gjerne ha mulighet for å ha på radio uten propp i øret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, dede skrev:

Ser ut som den ikke har høytaler og må brukes med ørepropper.. bare så du er klar over det. Jeg så på noe tilsvarende men vil gjerne ha mulighet for å ha på radio uten propp i øret...

Dede, - DAB+ med højtaler vejer mere, og fylder ofte mere i sækken, og når du er sammen med andre er propper mere diskret :-)

Endret av Gronlund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nimrad skrev:

Ingen liker ting som er nytt og de som klager skriker alltid høyest. NRK har gjort en enormt god jobb med DAB og har hverken rosemalt eller svartmalt noenting spør du meg. Hvilke ubesvarte spørsmål er det du tenker på egentlig? Det er satt opp betydelige ressurser for å kunne gi deg svar på hva enn du måtte lure på på nrk sine nettsider. Jeg har stilt til dels ganske avanserte spørsmål og små enkle spørsmål og fått dønn ærlige svar uavhengig av om det var i favør eller ikke til DAB. Det skal noe til at et helt nytt dekningsnett er bedre enn et gammelt i samtlige områder. 

 

Min personlige mening er negativ til DAB da jeg mener det ikke er en god teknisk løsning, men de har tatt et valg og det er ikke noe poeng å svartmale noen, hvertfall ikke jobben NRK har gjort. Dekningsmessig har jeg stort sett opplevd dårligere dekning til fjells, men bedre dekning i bil på sør-vestlandet.

Jeg vet hvorfor NRK går over til DAB+ og jeg vet også at et digitalt signal er bedre enn et analogt signal. FM båndet er fullt på grunn av at alle FM senderne sender på fosskjellig frekvens. Når jeg kjører bil og lytter på FM båndet så skifter radioen i bilen automatisk fra frekvens til frekvens mens jeg kjører og jeg kan derfor lytte på den samme stasjonen fra Stavanger til Kristiansand uten å foreta meg noe som helst. Behagelig for meg, men et problem for NRK siden hver eneste sender langs veien sender på forskjellig frekvens. Altså er FM båndet tilnærmet fult og NRK var nødt til å gjøre noe. De har da bestemt seg for å skifte til DAB+. Et digitalt signal er bedre enn et analogt signal på grunn av at det ikke svekkes slik analoge signal gjør. Enten har du signal eller så har du ikke signal og har du signal så er det helt rent. Jeg antar at jeg fremdeles vil kunne kjøre fra Stavanger til Kristiansand uten å skru på radioen. Dette fikser sikkert dagens teknologi som er innstallert i bilen helt greit selv. Bortsett fra i tunnelene da for de er vegmyndighetene sitt ansvar og de gjør ikke en dritt uten tilstrekkelige bevilgninger.

Det største problemet er at jeg er et produkt av 1970 tallet og i likhet med mine barn som har rommene sine fulle av skjermer og datautstyr så hadde jeg rommet mitt fullt av høytalere og stereoutstyr. Jeg kjøpte LP plater som var innspilt med datidens mest avanserte teknologi. De var dyrere enn andre plater, men lydkvaliteten var det viktigste for meg, da som nå. Lyden i et anlegg blir aldri bedre enn det svakeste leddet i kjeden av utstyr som må til for å få frem lyden, og i dag er det uten tvil radioapparatene som ikke holder mål. De radioapparatene som jeg har stående rundt i huset leverer en lydkvalitet som jeg kan leve med, ikke perfekt, men til å leve med. I kjellerstua mi står en forbedret utgave av mitt gamle stereoanlegg og leverer lyd i en helt annen klasse enn det et radioapparat er i stand til. Og når jeg sier LYD så mener jeg ikke volum, som mange tror, men lyd så nært opp mot naturen som mulig.

Jeg har gjentatte ganger sendt inn spørsmål til NRK om hva jeg må gjøre for å få optimalt utbytte av DAB teknologien og optimal lyd ut av radioene som er i salg, men svarene glimrer med sitt fravær, og f.eks. på et NRK radioprogram som som heter Lønsj, er det også blitt sendt inn spørsmål, og det eneste svaret jeg har hør fra den siden, uansett spørsmål, er at "Det blir mye bedre enn det gamle".

De radioapparatene som selges i dag, og da snakker jeg om de vanligste bærbare som passer de fleste lommebøker, har en lyd som kan sammenlignes med en tom ølbøks. Hvis jeg skal erstatte mine fem delvis bærbare radioer som står plassert rundt om i huset med slike radioer så vil de sannsynligvis ikke bli brukt på grunn av ELENDIG LYD. Til og med min kones Pinell supersound II som nå har fått plass på kjøkkenet, er en pest og en plage hva lyd angår. Men den kan jo ta inn stasjoner over hele verden og det er jo litt interessant for meg som ikke liker NRK P1, men smale musikkprogrammer med jazz og blues og en del andre musikktyper som skjelden eller aldri spilles på NRK P1. (Kanskje av og til på P2.)

Selvfølgelig er det ikke NRK sin feil at radioapparater som selges leverer dårlig lyd, men de hadde sikkert hatt muligheter til å påvirke markedet hvis de hadde hatt litt fokus på sluttresultatat og ikke bare på signalet.

Det blir nok mye søppel av gamle FM radioer og gode omsetningstall for de som selger nye DAB radioer etter dette.

(De gamle FM radioene går vel som søppel til KIna, så plukker kineserne ut alle brukbare komponenter og lager nye DAB+ radioer som de selger tilbake til oss.)

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16/4/2017 den 12.56, Gronlund skrev:

Jeg bestiller denne DAB+ i nærmeste tid..!!
DAB+ Lommeradio Sangean DPR-39 Hvid

Tekniske detaljer & specifikationer

Farve Hvid
Funktioner (Hi-Fi) DAB+, UKW
Interfaces udgang (Computer/Multimedia) Hovedtelefon (3,5 mm jack)
Mål, bredde 63 mm
Mål, dybde 20 mm
Produkt dimension, højde 101 mm
Radio tuner DAB+, FM
Radio-type (kategorisering) DAB+ Lommeradio
Stationshukommelse 10
Strømforsyning 2 x AA-batteri (bestilles separat), 2 x AA-batteri, genopladelige (bestilles separat)
Strømforsyning (LOV) Batteridreven, Batteridreven
Udførelse (radioer) Lommeradio
Vægt (værdi) 63 g

DAB-radio.jpg

Modellen har jeg testet i et par dage, her er min vurdering (vejer med batterier, ørepropper 140 gr.):

1 ) Finder DAB stationer ganske hurtigt, og finder flere stationer der ikke kunne findes på FM fordi stationerne ligger mere end 100 km, fra hvor jeg modtager.
2 ) Strøm sparefunktion (Auto shut off), kan stilles på 15, 30, 45, 60 eller 90 min.
3 ) Der er 5 muligheder for faste stationer for både DAB og FM, - de er nemme at udskifte
4 ) Der er mulighed for SW opdatering på deres hjemmeside, via USB-stik (læs først hvilken SW-version der på apparatet)
6 ) Brugervejledningen der medfølger er på engelsk og findes også på deres hjemmeside
7 ) Teksten på apparatet kan ændres til eget sprog (fx. Dansk), gælder også oplysningerne / teksten fra stationen
8 ) Strømforbrug på 3 timer, med 2 x AA genopladelige batterier af typen Enelope med kapacitet på 2500 mAh (2450 minimum) , er ikke at se registreret på apparatet
9 ) Ørepropper er ok til nyheder og vejrudsigt, er lidt lyse i tonen, - skal den bruges til musik, så køb et bedre sæt ørepropper ;-)
10) Jeg er meget tilfreds med Sangean DPR-39 / http://www.sangean.eu/dk/hjem.html 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har prøvd med Sony radioen på noen turer nå, og den er nesten perfekt. Men jeg skulle gjerne hatt AUX inngang. For de stedene hvor det virkelig ikke er dekning.

Prioritert liste:

  1. Utbyttbare batterier
  2. DAB og FM
  3. God høytaler
  4. Minijack høytaler utgang når jeg ikke vil forstyrre andre
  5. AUX inngang når det ikke er dekning
  6. Kan drives fra 230v ac
  7. Kan drives fra 12v dc

Noen forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kommet noe nye dab radio?eller nye  erfaringer? Ser ut som sony enda er best. Har enda ikke kjøpt selv men tenkte de nå pga vinter tur på noen dage alene. Mobilen spiser strøm og data trafik og koselig med radio

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket litt rundt og funnet følgende.

tror jeg ender på den her https://www.mytrendyphone.no/shop/baerbar-dab-radio-bluetooth-lcd-skjerm-235077p.html pga batterie som varer lenge og rimlig liten.

men sony frister og veldig da den er enda mindre men har ikke så sansen får innbgyd batteir,har det på en del ting og etter noen år er det begrenset kapasitet somregel. (og må da kjøpe helt ny lettere med 18650 batterier....hvorfor levere ikke sony med det! :)

 

 

https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/musikkspiller/dab/sangean-dynamoradio-for-dab-og-fm-signal-p33577
brede 152
høyde 83
brede 70
batteri: 18350 Lithium battery 3.7V / 850mA
spilletid:10 timer
pris:990 kr
vekt 373g
omtale :http://www.norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=60&t=1871
+sveiv til og lade
+18350 batterie
+lommelykt
+solcelle panel (men spørs om det faktisk er noe vits tror det vil ta lang tid bedre og sveive)
- kort batteri tid
-stor

https://www.clasohlson.com/no/Sony-XDR-S41D-DAB-radio/p/38-8933-1
Lengde    180 mm
Høyde    95 mm
Dybde    36 mm
Vekt    430 g
Batteri: AA
spilletid:20 timer
pris:899
+lett tilgang på batterier
- stor
- ikke mulighet til og lade batteri uten ekstern lader


https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-white/p-249206/
lengde 115
Høyde  57
Brede 24,5 mm
vekt 170
battier:innebygd 
spilletid:15 timer
pris: 1090 
+minst
-ikke mulighet til og bytte batteri 

https://www.mytrendyphone.no/shop/baerbar-dab-radio-bluetooth-lcd-skjerm-235077p.html

lengde 124mm  
høyde 78mm
brede 35mm
vekt 250g
batteri:18650
spilletid:20 timer (med 2000mah batteri for 3400 mah batteri) 
Pris:540 kr
+18650 batteri 
+kan lade opp batteriet
+samme batteri som hodelykt
+bluetooth

+søtter SD kort så kan har lydbøker + gammle mp3 sanger (ja har jo bare gammle)
+50g får ekstra batteri som gir 20 nye timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, zimwalker said:

Men denne kan du jo også bruke 2 stk CR123A (ikke oppladbare) batterier istedet for ett 18650 (oppladbart). Kan ha med CR123A som reserve for eksempel.

Endelig en DAB-radio som bruker skikkelige batterier! Problemet med DAB er jo det høye strømforbruket som gjør at vanlige AA og AAA-batterier dør etter  kort tid.
Jeg synes noen her skulle kjøpe denne og skrive en omtale av den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Endelig en DAB-radio som bruker skikkelige batterier! Problemet med DAB er jo det høye strømforbruket som gjør at vanlige AA og AAA-batterier dør etter  kort tid.
Jeg synes noen her skulle kjøpe denne og skrive en omtale av den :-)

Jeg har bestilt den så kan gjøre en test av den :)

Håper får den før jul :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med cr123 vs  18650? Må da være bedre og ha par 18650 som kan lades? Er vel like mye kapasitet og? Må være hvis man er på tur og bare har en kort tur innom en butikk før man går videre? Og ikke har tid til og lade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svingen skrev (8 minutter siden):

Hva er fordelen med cr123 vs  18650? Må da være bedre og ha par 18650 som kan lades? Er vel like mye kapasitet og? Må være hvis man er på tur og bare har en kort tur innom en butikk før man går videre? Og ikke har tid til og lade.

Har ikke noen erfaring med 18650 spesifikt, men generelt tåler litiumbatterier kulde adskillig bedre enn hva oppladbare gjør. De har også veldig lang holdbarhet, så de egner seg godt som reservebatterier. Men sånn ellers ser jeg bare fordeler med 18650 vs cr123.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en modell fra JBL også som heter Tuner 2. En liten DAB radio med oppladbare batterier og Bluetooth så man kan strømme podcast å spillelister fra mobil. Usikker om Sony har Bluetooth? JBL har HELE 5w høyttalere mot Somy sine 1,5w om det skulle ha noe å si😂 Mål er 7•7•18 pg vekt ca 450gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, svingen said:

Hva er fordelen med cr123 vs  18650? Må da være bedre og ha par 18650 som kan lades? Er vel like mye kapasitet og? Må være hvis man er på tur og bare har en kort tur innom en butikk før man går videre? Og ikke har tid til og lade.

123 er ikke bedre enn 18650, men det greit å slippe å ha med ladeutstyr på tur. Man kan selvfølgelig ha med flere ferdigladete 18650.
Men hvis radioen kan bruke begge deler gir det mer fleksibilitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lars Stenseth said:

Det har kommet en modell fra JBL også som heter Tuner 2. En liten DAB radio med oppladbare batterier og Bluetooth så man kan strømme podcast å spillelister fra mobil. Usikker om Sony har Bluetooth? JBL har HELE 5w høyttalere mot Somy sine 1,5w om det skulle ha noe å si😂 Mål er 7•7•18 pg vekt ca 450gram

Jeg har en Jbl tuner 1. Forsåvidt en grei radio/høyttaler med helt ok lyd. Men radiomottakeren i den er forferdelig dårlig, jeg bor i Oslo og flere plasser hjemme sliter den med dekningen. Og når jeg har hatt den med på tur er det  veldig ofte at den ikke  få noe dab-signal i det hele tatt, selv om det bare er i marka rundt Oslo. Jeg har også en Sony xdr p1db og den er helt suveren på dekning i forhold, har aldri opplevd at den ikke har fått signal. Men den har selvsagt mye svakere lyd siden den er så liten. JBL tuner er også ganske irriterende i bruk siden den lager en veldig høy lyd hver gang man slår den av eller på. Så hvis det er samme mottaker i tuner 2, så ville jeg ikke satset på den for turbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (13 timer siden):

Det har kommet en modell fra JBL også som heter Tuner 2. En liten DAB radio med oppladbare batterier og Bluetooth så man kan strømme podcast å spillelister fra mobil. Usikker om Sony har Bluetooth? JBL har HELE 5w høyttalere mot Somy sine 1,5w om det skulle ha noe å si😂 Mål er 7•7•18 pg vekt ca 450gram

Tuner 2 var ikke akkurat liten og lett, spesielt om den skal sammenlignes mot Sony XDR-P1, som er 115 x 57 x 24,5 mm og 170gr.
JBL oppgir en vekt på 543g, men det kan jo være med embalasje.

I mine øyne så vinner fortsatt Sony XDR-P1, på både vekt, størrelse, spilletid og pris. Jo kraftigere høytaler, jo mer strømforbruk, og man trenger jo ikke ha konsert for hele fjellheimen, eller skogsvannet, eller nå hvor man måtte befinne seg. Må man ha Bluetooth-tilkobling, så finnes det kanskje andre alternativer? (Jeg velger evt øretelefoner rett i mobilen, men liker helst å ikke bruke mobilen til slikt på tur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.