Gå til innhold
  • Bli medlem

Voile 3-pin gnager på Crispi Svartisen


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Husker at det bygget seg opp is mellom sko og binding når jeg brukte Rottfella 75 mm bindinger i "gamle dager", er sikkert 20 år siden jeg brukte slikt utstyr :) Isen bygde seg opp og jeg kjente isen trykke opp under skiskoa, det skal ikke så mye is til før at kjennes godt. Måtte ofte ta av meg skia og skrape bort isen med skistaven. 

Det kan nok være det som har skjedd hos deg også :)

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat likens med mine voile og alfa grønland skal enten vide ut bindingen pittelitt eller file litt av gummien i sålen. Hos meg er det bare nada klaring mellom sko og binding og dermed så får jeg en følelse av å kneppe i et hakk akkurat når jeg trør helen helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegern84 skrev:

Har det akkurat likens med mine voile og alfa grønland skal enten vide ut bindingen pittelitt eller file litt av gummien i sålen. Hos meg er det bare nada klaring mellom sko og binding og dermed så får jeg en følelse av å kneppe i et hakk akkurat når jeg trør helen helt ned.

Jeg var innom sport1 i går, og vi kom frem til at jeg skal prøve å stramme et hakk på bindingen neste tur før vi gjør noe mer. Skal ikke være nødvendig, men skoen bilr da mer stabil i binding og kansje problemet blir eliminert :)  Man SKAL ikke trenge å file av sko til flere tusen for å få de til å passe i bindingen, heller ikke trenge å bøye bindingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strammer du mer, blir det mer motstand når du går. Jeg bruker alltid kun første trinn under gange, og klemmer kun mer ned når jeg kjører.

Skiene/støvlene står på fjellet så jeg får ikke sett nøye på de nå, men jeg har aldri trådd så skjevt at jeg treffer kanten på bindingen. Passer alltid på at pinnene treffer i hullene. Det er en antydning til "stripe" på sålen etter naglen til wirefestet, og litt "gummilyd" som er vanlig på 75mm, men ikke noe mer enn det.

Imidlertid tok den kraftigste gummien rundt skotuppen i "svingen" på klemjernet (den sorte delen), jeg var redd for at det etter hvert skulle gnage hull i støvlen, derfor filte jeg av litt på klemjernet og endret fasongen på svingen litt. Det stoppet gnagingen. Begynner vel å nærme meg 100mil med 3pin/Svartisen nå etter hvert.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jonas1986 skrev:

Jeg var innom sport1 i går, og vi kom frem til at jeg skal prøve å stramme et hakk på bindingen neste tur før vi gjør noe mer. Skal ikke være nødvendig, men skoen bilr da mer stabil i binding og kansje problemet blir eliminert :)  Man SKAL ikke trenge å file av sko til flere tusen for å få de til å passe i bindingen, heller ikke trenge å bøye bindingen...

Langt bedre at de er en mm for store enn for små.. Dette går seg til, og den slites til den passer akkurat om du ikke vil gjøre noe med gummien selv. En sprut med silikonspray letter friksjonen og stopper knirkelyd. Er det hodet på "nagla" til kabelfestet som gnager i skoen?

En annen sak er at du kan sette ei kraftig tang på hver side av bindingen og bøye dem ørlite fra hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jonas1986 skrev:

Jeg var innom sport1 i går, og vi kom frem til at jeg skal prøve å stramme et hakk på bindingen neste tur før vi gjør noe mer. Skal ikke være nødvendig, men skoen bilr da mer stabil i binding og kansje problemet blir eliminert :)  Man SKAL ikke trenge å file av sko til flere tusen for å få de til å passe i bindingen, heller ikke trenge å bøye bindingen...

Hos med er det nagla på bindingen som tar i skoen og du får et markert punkt skoen smetter forbi. Jeg testet å stramme inn til neste hakk men der var det akkurat likens. Blir nok å gjøre noe før jeg drar på påsketur bare for å slippe irritasjonsmomentet uten at det egentlig er noe stort problem :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lompa skrev:

Langt bedre at de er en mm for store enn for små.. Dette går seg til, og den slites til den passer akkurat om du ikke vil gjøre noe med gummien selv. En sprut med silikonspray letter friksjonen og stopper knirkelyd. Er det hodet på "nagla" til kabelfestet som gnager i skoen?

En annen sak er at du kan sette ei kraftig tang på hver side av bindingen og bøye dem ørlite fra hverandre.

Ja, det er hodet på naglen. Kommer nok til å bøye bindingen ut et par mm før neste tur for å slippe irritasjonsmomentet :) Har en kompis med samme binding men alfa sko, men han bruk wiren alltid? Andre som bruk den "bestandig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at de ekstra mm'ene i bredden fort kan bli omgjort til slark om du vider ut bindingen.

Er wiren justert slapp gir den mindre motstand, jo mer den er strammet jo mer motstand. Dennne motstanden hjelper deg ikke fremover, men bruker i stedet krefter unødig. Samtidig blir gåutslagaget mindre, så for å gå raskere må frekvensen opp fordi "steglengden" ikke kan gjøres lengre siden wiren stritter i mot. Skivekten øker også.

Altså å bruke wiren permanent er bortkastet energi. Bruk den nedover når ekstra stabilitet er ønskelig, eller når det er så bratt oppover at ekstra stabilitet gjør oppstigningen tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Omnilite skrev:

Pass på at de ekstra mm'ene i bredden fort kan bli omgjort til slark om du vider ut bindingen.

Er wiren justert slapp gir den mindre motstand, jo mer den er strammet jo mer motstand. Dennne motstanden hjelper deg ikke fremover, men bruker i stedet krefter unødig. Samtidig blir gåutslagaget mindre, så for å gå raskere må frekvensen opp fordi "steglengden" ikke kan gjøres lengre siden wiren stritter i mot. Skivekten øker også.

Altså å bruke wiren permanent er bortkastet energi. Bruk den nedover når ekstra stabilitet er ønskelig, eller når det er så bratt oppover at ekstra stabilitet gjør oppstigningen tryggere.

når jeg har bindingen på det første hakket syns jeg den er slarkete i utgangspunktet.. Å skipakken ble kjøpt i Januar så de er ikke akkurat utslitte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jonas1986 skrev:

når jeg har bindingen på det første hakket syns jeg den er slarkete i utgangspunktet.. Å skipakken ble kjøpt i Januar så de er ikke akkurat utslitte..

Det kan være forskjell på gummitykkelsen på tuppen på forskjellige støvler.

Legg merke til at denne slarken mest er i lengderetniningen på skien, den gjør at sålen ikke behøver å flexe like mye under gange. Denne slarken har ikke noe å si for stabiliteten når du går.

Sett støvlene i skiene, fest den ene i første hakket, og den andre i posisjon 2. Løft på hælene på støvlene, og du vil kjenne litt forskjell på motstanden fordi i trinn 2 må sålen bøyes mer.

Vider du ut bindingen sideveis for mye, vil du risikere at støvlene får mer slark sideveis, dette er noe du ikke ønsker fordi det kan gå ut over sideveis stabilitet når du kjører nedover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Omnilite skrev:

Det kan være forskjell på gummitykkelsen på tuppen på forskjellige støvler.

Legg merke til at denne slarken mest er i lengderetniningen på skien, den gjør at sålen ikke behøver å flexe like mye under gange. Denne slarken har ikke noe å si for stabiliteten når du går.

Sett støvlene i skiene, fest den ene i første hakket, og den andre i posisjon 2. Løft på hælene på støvlene, og du vil kjenne litt forskjell på motstanden fordi i trinn 2 må sålen bøyes mer.

Vider du ut bindingen sideveis for mye, vil du risikere at støvlene får mer slark sideveis, dette er noe du ikke ønsker fordi det kan gå ut over sideveis stabilitet når du kjører nedover.

Det beste er vel antageligvis å prøve på andre hakk på strammingen før jeg begynner å bøye på bindingen.. Er heller ikke så lett å reklamere om man har bøyd på bindingen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp endring på bindingen, å bende den ut vil lett "åpne" hele kanten og da blir det mer sideveis slark.. Sjekk heller om poppinga på naglen er bra nok, om ikke, fil bort "ujevnheter" eller klem den litt mere sammen. Om naglinga er bra, så tar du enkelt å fjerner ørlite av gummien på skoen som går innpå. For å unngå "kneppet" er det sikkert nok å skråfile litt så overgangen mellom såle under og på siden blir litt mere rund og ikke tar tak i naglen. Eller du kan vente til gummien slites seg bort av seg sjøl. Dette er ganske vanlig friksjonspunkt og ingen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lompa skrev:

Jeg går alltid uten wiren, og tar den bare med om det er noen skikkelige bakker som skal forseres. De fleste utforkjøringer gjøres også uten, fordi jeg ikke gidder å styre med å ta dem på. 

Helt enig. Jeg bruker Varg Morgedal (har to par), og på begge har jeg opplevd at selve wiren gnager i mot skoen og lager spor langs med skoen, men ellers så skal jo skoen ligge tett i mot bindingen.

Jeg klarer ikke ut i fra de første postene og bildene å se hva problemet egentlig er. Ønsker man å ha klaring mellom skoen og bindingen? 

17 timer siden, Jonas1986 skrev:

Det beste er vel antageligvis å prøve på andre hakk på strammingen før jeg begynner å bøye på bindingen.. Er heller ikke så lett å reklamere om man har bøyd på bindingen :) 

Definitvt. Jeg tenker aldri over om jeg strammer en eller to hakk på de, betyr det noe? Er det mye snø i mellom tar jeg første hakk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden jeg er på fjellet har jeg tatt en titt på støvlene mine.

De er merker etter naglen, men ikke noe som betyr noe.

Merket foran er fra klemjernet, det gnagde bare på høyre støvel, filte av det med en elektrisk båndfil, det stoppet gnagingen. Så merket er oppstått før jeg justerte klemjernet. Det er 'vippen' ytterst mot hengset som gnagde pga skotuppen er temmelig bred.

Se bilde.

20170408_121714.thumb.jpg.5039e21bb37a6e0cc49537bc68450568.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.