Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette toppturski til vestlandet, ønsker råd. Åsnes Tind 76?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Mareng skrev:

@Omnilite, jeg forstår det slik at du har erfaring med både "vanlig" 75mm binding der man kan ta av kabelen, og voile switchback der man kan sette bindingen i gå-modus?

Hvis man går for ett mer fjellskiorientert oppsett, med falketind 68 ski som ihvertfall har en antydning til "gåspenn", og noen plaststøvler som scarpa T4. Vil det da være en stor fordel med gå-modusen som switchback bindingen har, eller kan man like gjerne spare vekt ved å ha en vanlig 75mm binding med avtagbar kabel?

EDIT: G3 targa acent er jo mye lettere enn voile switchback ser jeg.

Det vil vere forskjell på swithcbacken og 75 mm med kabel på fleire vis. Likeins switchback og g3en. Vekt er ein ting, men også kjøringa, med switchbacken som den du kan trykke mest i. Den har mellom anna lengre og meir vinkle tåplate. Etter mitt omgrep for kraftig til det bruk du skisserar, er ikkje eingong sikkert skia toler den (ei heller g3en) men det må du spørje forhandler om. 

Sjølv har eg g3en no på mine toppturski, og trives greit med dei. Kunne ønske meg switchbacken i staden då dei er hakket kvassare, men konkluderer til sjuande og sist med at det aller mest utslagsgivende er skikjøreren sjølv :)

Elles har eg også brukt Nansen med BC mykje på topptur, på alt slags føre. Synes dei funkar supert, men Bc-bindingane har ein tendens til å knekke om eg tek av med telemarken, så kan hende skal dei få seg eit par 3-pin no, når eg har kjøpt eit par Amundsen til rein bortover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
35 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det vil vere forskjell på swithcbacken og 75 mm med kabel på fleire vis. Likeins switchback og g3en. Vekt er ein ting, men også kjøringa, med switchbacken som den du kan trykke mest i. Den har mellom anna lengre og meir vinkle tåplate. Etter mitt omgrep for kraftig til det bruk du skisserar, er ikkje eingong sikkert skia toler den (ei heller g3en) men det må du spørje forhandler om. 

Sjølv har eg g3en no på mine toppturski, og trives greit med dei. Kunne ønske meg switchbacken i staden då dei er hakket kvassare, men konkluderer til sjuande og sist med at det aller mest utslagsgivende er skikjøreren sjølv :)

Elles har eg også brukt Nansen med BC mykje på topptur, på alt slags føre. Synes dei funkar supert, men Bc-bindingane har ein tendens til å knekke om eg tek av med telemarken, så kan hende skal dei få seg eit par 3-pin no, når eg har kjøpt eit par Amundsen til rein bortover. 

Så du mener at med en ski som falketind 68 og scarpa T4 kan man like gjerne velge en "vanlig" 75mm binding med avtagbar kabel, som en av disse?

https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-traverse-telemark-75-mm-fjellskibinding-mvidje-35868.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-fjellskibindinger-mrottefella-10-mm-oppbygningsplater-og-halloftere-43203.aspx

Hva er forskjellen på disse to jeg linket til. De ser jo dønn like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe ski/binding/sko sammen kan jeg virkelig anbefale sport-conrad i Tyskland. Det blir fort veldig mye billigere. Jeg sparte ca 6000kr på å bestille full pakke der, kontra kjøp i butikk her i Norge. De har også stort salg nå på demo-utstyr som er brukt på en messe de hadde forrige helg. Muligheter for å gjøre kupp der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Mareng skrev:

Så du mener at med en ski som falketind 68 og scarpa T4 kan man like gjerne velge en "vanlig" 75mm binding med avtagbar kabel, som en av disse?

https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-traverse-telemark-75-mm-fjellskibinding-mvidje-35868.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-fjellskibindinger-mrottefella-10-mm-oppbygningsplater-og-halloftere-43203.aspx

Hva er forskjellen på disse to jeg linket til. De ser jo dønn like ut.

Det er samme binding, forskjellen er platene. Platene gjør samme jobben, men Rottefella platene er i hardplast. Jeg prøvde de først (Voile hadde ikke 10mm da). Jeg monterte bindngene med inserts, og platene sprakk i filler etter 3 gangers bruk.

Heldigvis kom Voile med sine 10mm, og disse holder fordi plastmterialet er mye bedre.

Voile platene monteres også med 4 hull dersom butikken gjør det riktig (ikke 3 som Rottefella platene har). Switchback har da samme hullmønster med 4 skruer slik at det er mulig å bytte uten å lage nye hull. 

Rottefella har 1 hælløfter-høyder, voile har 2, imidlertid pakker det seg snø mellom den fremoverrettede bøylen og hælklossen ved enkelte føreforhold.

En binding som Switchback er avhengig av gåmodus i bindingen for å gå, og det fungerer bra selv med støvler uten gåmodus, selv om det er bedre at støvlene har det også. Stag og fjærer gir mer progressiv motstand ved kjøring, og forsterket tåboks gjør at du kan kjøre som med slalomski om du står nedi bindingen.

3pin flexer ved at det er litt slark mellom skituppen og klemmeknismen om ikke den trykkes helt ned, og flex i sålen på en lærsko. En T4 flexer mindre, men litt gåmodus skal hjelpe på det. Wiren brukes kun nedover og kan ligge i sekken for å gjøre skiene lettere. Wiren gir en litt anderledes bøyemotstand og tåjernet er ikke like "beefy" som på rene telemarkbindinger. Uansett er det stor forskjell med og uten wire.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎03‎.‎2017 den 10.35, Omnilite skrev:

Det er samme binding, forskjellen er platene. Platene gjør samme jobben, men Rottefella platene er i hardplast. Jeg prøvde de først (Voile hadde ikke 10mm da). Jeg monterte bindngene med inserts, og platene sprakk i filler etter 3 gangers bruk.

Heldigvis kom Voile med sine 10mm, og disse holder fordi plastmterialet er mye bedre.

 

 

Har brukt Rottefellas 10 mm på flere skipar gjennom sikkert 25 år, og aldri hatt problemer. Disse har fått skikkelig juling. Har ødelagt ski og røska skruene ut av hullene, men platene har alltid holdt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2017 den 8.56, Mareng skrev:

Så du mener at med en ski som falketind 68 og scarpa T4 kan man like gjerne velge en "vanlig" 75mm binding med avtagbar kabel, som en av disse?

https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-traverse-telemark-75-mm-fjellskibinding-mvidje-35868.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-fjellskibindinger-mrottefella-10-mm-oppbygningsplater-og-halloftere-43203.aspx

Hva er forskjellen på disse to jeg linket til. De ser jo dønn like ut.

Beklager treg. Omnilite gav deg eit godt svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

Jeg bestillte et par.. primært var tanken en litt bredere ski som skulle komplettere fjellski-sortementet mitt. Jeg valgte lengde 187, paret jeg mottok var 187, men med 85 bredde.

Hos Fjellsport ligger altså begge breddene som 76 og tilsynelstende som 6 lengder. Men faktum er 76 finnes i 3 lengder og 85 i 3 lengder. Jeg ringte Fjellsport og med 0-stress fikk jeg byttet til 76mm, men lengden ble da 180 som er lengste lengde som 76 finnes i, med mine 179, hadde de tålt noen cm ekstra men skitt-au. Siden det ikke var bindinger eller huller i de ble selvsagt fs ekstra glade.

En av grunnene til at jeg valgte å bytte var kortfellefestet. 76 har det gamle smale festet som fjellskiene har, 85 har tilkomstfestet som er bredere. Jeg har boden full av kortfeller, og siden jeg også skal gå en del flatt med de, kan jeg bruke feller helt ned i 35mm som jeg har allerede. Er det bratt har jeg langfeller.

Tind 76 og 85 er mye mer forskjellig enn navnet skulle tilsi, fasongen sett "ovenifra" er lik. Men skiprofilen fra siden er ganske forskjellig. 76mm er en cap (heldekkende topp/sidevegg) konstruksjon, 85 har sidewall. Det er vesentlig mer rocker fremme og bak på 85. Legges de på gulvet er kontaktpunktet på en 76 lengre enn på en 85 selv om selve skilengden er 7cm kortere. 76 har mer camber og noe som kan minne om "smørelomme", men legges Ingststad ved siden av så er høyden fra gulvet 10mm på Tind76 og 25mm på Ingstad. Vekten som skal tilfor å presse de ned mot gulvet er omtrent lik så det er litt spenn i de. Tind85 lå omtrent flatt på gulvet. 

Da blir det å montere 3pin cable på, tror jeg prøver med 20mm oppbygningsplater (fra hardwire). Med med inserter kan jeg vippe på Switchback om jeg vil.

Et lite spørsmål som det finnes mange meninger om..monteringsposisjon.. Skiene er merket med boot center, de har nærmest en vipp bak. Dønn på boot center? Balansepunkt, kanskje med +1. Det ser ut som balansepunktet er ca 1cm foran der pin linjen havner om jeg setter T4 støvlene på boot center. Noen stalltips?

Endret av Omnilite
Lagt til at forskjell i konstruksjon med cap/sidewall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bytte til Switchback senere, så bør du kanskje tenke på hvor denne er hengslet når du monterer? Ligger ikke hengslen en cm foran hullene eller noe sånt? Veldig irriterende hvis ikke bakskien "henger" skikkelig i gåmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Tind76/180 skiene fått bindinger, Voile 3 pin cable med 20mm plater. Ved å bruke stive stag fra Rottefella R8 som passer kan de også bli Hardwire.

Etter mye måling og veiing ble bindingene satt på boot center til Scarpa T4 med mondo 30. Det ville seg sånn at balansepunktet traff akkurat i samme punktet..på ene skien, den andre hadde balansepunkt 6mm lenger bak. Cord center ligger 2cm lengre frem om en måler som en twintip og trekker fra halve baktuppen før en deler lengden på to. Tror det er lange nok bakski likevel, forholdet er 7-3 lengdeforskjell foran-bak i forhold til Ingstad/190.

Skiene veier 1530g med binding uten cable montert. Synes strengt tatt det ikke er så ille.

 

20170404_221531.thumb.jpg.b6925c8de76fba8ecea164a832dd185d.jpg

 Bindingene er montert med Quiver killer iserts. Alt er målt opp for hånd og komplett DIY, det som tar lengst tid et å måle og merke. Brukte en bred maskeringstape å merke på, og en syltynn tusj. Skyvelær og gjenomsiktig linjal (mye bedre enn meterstokk) til å måle med. Passeren brukte jeg til å stikke hull gjennom papirmalen, automatkjørneren til å få mer markant merke. Deretter boret jeg forsiktig gjennom topplaget med 4mm bor. Så til slutt det tilpassede drill bit'et. Legg merke til den sorte "Gardena tuten" på bildet. Indre diameter på den er nøyaktig samme diameter som ytre på drill bit'et og gjengetappen, jeg legger den tykkeste enden mot skien og holder den fast mens jeg borer og gjenger. Dermed sørger den for at jeg får borret mest mulig rett, og den stabiliserer gjengetappen så gjengingen blir rett også og ikke griper skjevt. En pakke epoxylim holder på håret til et par ski, og en pose gjengelåsing også. Skruen med 2 mutre på bruker jeg til å skru quiverene inn i skien (viktig å tørke av limer den før neste skrues inn). Arbeider limet inn i gjengene i skien med en fyrstikk før jeg fyller de og skrur i Quiveren. Hvis topp'sheet et hever seg litt akkurat rundt hullet skjærer jeg det rett med tapetkniv, det overskytende limet leger seg fint rundt og tetter. Premonterer alt uten å stramme for mye og lar det stå i minst et døgn til epoxyen herder. Så fester jeg alt med riktige skruer. Skruene jeg bruker er rustfrie A4 skruer i løs vekt fra Swedool, de har større hode en  ordinære skruer, og hodet er akkurat samme størrelse som på vanlige bindingsskruer. "Kit'ene" med skruer som selges til forskjellige bindinger er ikke rustfrie, og har mindre hoder (det er rett og slett vanlige skruer). Dette var i korte trekk oppskriften.

20170404_220926.thumb.jpg.d4f071f5d12858aeb78a06503b94e770.jpg

Så da er det bare å håpe på bra skiføre i påsken :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Nice @Omnilite ! 👍

Jeg ser at 10 mm oppbyggingsplater er standard, hvilke fordeler og ulemper gir 20 mm plater?

Så nevner du også hardwire, er det for å få mer stabilitet i nedkjøring, i forhold til vanlig wire, hvis man ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Nice @Omnilite ! 1f44d.png

Jeg ser at 10 mm oppbyggingsplater er standard, hvilke fordeler og ulemper gir 20 mm plater?

Så nevner du også hardwire, er det for å få mer stabilitet i nedkjøring, i forhold til vanlig wire, hvis man ønsker?

Takk :-)

Jeg kjøpte 20mm plater til den første Voile 3pin cable bindingen min. Da leverte de ikke den med plater i det hele tatt, og det var kun 20mm som ble produsert. (Disse platene ble da levert standard med Hardwire varianten). Jeg kjøpte da platene løst, så nå hadde jeg de liggende.

Platene gjør at skiene kan kantes enda mer før bindingen subber, kraften på kanten av skien blir også større. Altså kjøreegenskapene skal bli bedre på hardt underlag.

Bakdelen er at dersom skiene er smale, så vil for høye plater gjøre at skiene blir "vinglete" når du står rett opp og ned på de. Jeg har prøvd platene og bindingene på et par Madshus Glittertind, de har bare 55mm midtbredde (skien er omtrent som Åsnes Amundsen). Kantgrepet var formidabelt, men noen ganger så vippet de over på siden, det ble en slags "vrikke foten" følelse. Jeg har 10mm plater på Instad, og dette har jeg aldri opplevd på de.
Altså platene kan bli for høye for skien.

Når jeg monterte nå, valgte jeg 20mm platene, grunnen til det var at jeg hadde inserter allerede montert i platene. Jeg har 10mm Traverse plater også, men av en eller annen idiotisk grunn er godstykkelsen rundt hullet mindre på 10mm plater, slik at det kun hadde blitt 1.5mm godstykkelse igjen til å holde inserten i hullmønsteret med 3 skruer som selve bindingen sitter fast i platen med. Tok i utgangspunktet ikke sjansen på at det holder. Alternativt måtte jeg "dobbeltinstallere" både 4hull og 3hulls mønster og bruke lange maskinskruer gjennom platene og ned i skien (som jeg har gjort på Ingstad).
Så jeg prøver 20mm først.

Hardwire gir mer sideveis stabilitet siden stagene er stive, og de i utgangspunktet kun har bevegelse oppover.
Bøyemotstanden blir også mer progressiv. Stramme fjærer gjør også at du kan tvinge forfoten i en plaststøvel til å bøye seg. 

Fjærene i cable bøyer seg i alle retninger også sideveis og motstanden blir litt annerledes når foten løftes. Det er uansett stor forbedring fra uten wire til med.
Men alt spiller inn, utformingen av tåboksen i selve bindingen, stivhet i støvlene osv.

Dette er malen hvor som viser skrueplasseringen på de 3 hullene som er i bindingen. Oppbygningsplatene har 3 huller som bindingen skal festes i.
Platene til Rottefella har dette mønsteret også.

58e4ac65971de_ScreenHunter_273Apr_0510_35.jpg.efbb7a2c00875ac049cbd1baa0ee37fc.jpg

 

Dette er malen til Traverse platene, de har 4 monteringshull. Det er dette hullmønsteret jeg har i skiene.
I utgangspunktet er formålet med Tind 76 skiene tenkt brukt som ekstra brede fjellski sammen med med Scarpa T4 eller Crispi Svartisen
Voile Switchback har samme hullmønster med 4 huller, så de går nå rett på skiene også. 
(Jeg har både Switchback og Switchback X2 bindinger på andre ski som jeg kan flytte rundt på for å prøve forskjellige oppsett om jeg vil).

mounting-template-voile.jpg.fd0cd9bbb40c3a25e1fb635b0aea79ec.jpg

Navnet på Insertene er "Quiver Killer Inserts", betegnelsen quiver brukes om "Skipark" eller skibeholdning om du vil.
Poenget er altså å ha en større skipark, og ikke ha fullt sett med bindinger til alle parene, dermed kan bindingene flyttes rundt ved behov. 
(bindinger koster jo fra 1500 - 6000 alt etter som)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.