Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette toppturski til vestlandet, ønsker råd. Åsnes Tind 76?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
Hei.
 
Jeg ønsker noen veldig lette toppturski til bruk på variert vestlandsføre som også er brukbare til litt flate ankomster, ikke pudderski. I den forbindelse har jeg lurt på om Åsnes Tind 76 kan være ett godt valg, kombinert med noen lette tech bindinger og noen lette behagelige støvler med gode gåegenskaper?
 
Hva tenker dere? Noen gode utstyrstips?
 
Hvilke størrelse ski bør jeg ha? Jeg er 170 høy og 70 kg, jeg har lang skierfaring.
Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lette ski med gode kjøreegenskaper er SkiTrab Maestro. Kombiner dette med lette bindinger og Scarpa Alien sko, da har du et lett oppsett som er lett opp og fremdeles har kjøreegenskaper som er svært gode. Bakdelen er at dette er kostbart utstyr. Et billigere alternativ til Maestro er modellen Sintesi som er samme ski laget av billigere materialer og er noe tyngre.

Jeg har hatt SkiTrab Maestro i to år nå og jeg er veldig fornøyd med de. Jeg har racebindinger påmontert og bruker Dynafit TLT 6 Performance sko.

Kan anbefale SkiTrab, jeg har både Maestro og Mistico fra de. Jeg ville også ha vurdert disse. Lette ski med rocker, jeg har Storebroren Ubac XL som er noe tyngre med påmonterte SkiTrab Tr2 bindinger. Dette er de tyngste skiene jeg har, men synes de er knallgode på nedturen. 

Lykke til med skikjøp, jeg synes i hvertfall at lett er rett :)

IMG_0453.thumb.JPG.2312e3afedab1fd16cf3dd28925b9573.JPG

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Kjellis, takk for gode tips.

 

Men dessverre, utenfor min prisklasse. Det har jeg ikke nevnt noe om.

Åsnes Tind koster nå 3299kr, det er meget mye billigere enn det du foreslo. Men om det er dårlige ski, er det jo heller ikke noe jeg ønsker å bruke penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ofte ja, men ikke alltid. 

Åsnes Tind veier 1030 gram for 3 299kr, Skitrab veier kun 90 gram mindre for svimlende 12 000kr, men sintesi modellen for 6 000kr faktisk veier mer enn Åsnes.

Støvler tenker jeg at jeg kan spandere 4-5000kr på, det er viktig at er komfortabelt, og finnes det noen realtivt lette bindinger å få tak i til 2-4000kr? Med hælløftere.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ser at oslo sportslager har bindinger som veier 290gram (plum wepa), og noen til 115 gram (Dynafit low tech). Begge en del billigere enn skitrab bindingene.

Men jeg vet jo ikke om det er gode eller dårlige bindinger?

https://www.oslosportslager.no/produkt/plum-wepa-randonneebindinger-40984.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-low-tech-race-pdg-manu-lock-randonneebindinger-42129.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Ser at oslo sportslager har bindinger som veier 290gram (plum wepa), og noen til 115 gram (Dynafit low tech). Begge en del billigere enn skitrab bindingene.

Men jeg vet jo ikke om det er gode eller dårlige bindinger?

https://www.oslosportslager.no/produkt/plum-wepa-randonneebindinger-40984.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-low-tech-race-pdg-manu-lock-randonneebindinger-42129.aspx

 

Lette bindinger tåler mindre trykk og har ingen fancy funksjoner. Bindinger uten stoppere er også helt avhengig av rem. Når en velger randoutstyr er det alltid en overveiing om du skal prioritere turen opp, eller turen ned. Lett utstyr er definitivt prioritering av turen opp (som kan være vel så fin).

Forskjellen mellom ski som er lette opp og bra å kjøre ned på er stadig mindre. Foreløpig henter en ganske mye på støvlene også. Lette støvler er ofte myke og de klarer ikke å følge med om du kjører skikkelig hardt. Resultatet er at en mister noe styrerespons og må jobbe mer. Spesielt i slitsomt føre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Ofte ja, men ikke alltid. 

Åsnes Tind veier 1030 gram for 3 299kr, Skitrab veier kun 90 gram mindre for svimlende 12 000kr, men sintesi modellen for 6 000kr faktisk veier mer enn Åsnes.

Støvler tenker jeg at jeg kan spandere 4-5000kr på, det er viktig at er komfortabelt, og finnes det noen realtivt lette bindinger å få tak i til 2-4000kr? Med hælløftere.

En får det en betaler for som regel... Har sett at Tind-modellene ikke har fått så høyt score i div tester, det er spesielt kjøreegenskapene som de får trekk for.

Men til 3299 kr er kjøreegenskapene gode nok i forhold til pris tenker jeg, siden billigst utstyr er målet. 

Følger en med så får en SkiTrab ski til en overkommelig pris også, min samboer kjøpte SkiTrab Maestro til 3200 kr på salg i fjor vår. SkiTrab er dyrt, men så er det "high end" også.

Jeg har racebindinger og de tåler utrolig mye, jeg har godt over 90 kg egenvekt, med klær og sekk blir det over 100 kg totalt. Men det er klart at bredere og tyngre ski må ha kraftigere bindinger. Dagens lette bindinger er veldig gode, både Plum og Dynafit lager gode bindinger.

Det stemmer som Prebb skriver, med lett utstyr må en jobbe mer på tur ned på dårlig og vanskelig føre. Da er det bedre med tungt utstyr, og gjerne ski med rocker. En får ikke i pose og sekk, derfor må en veie opp hva en skal prioritere og hvilke egenskaper en ønsker at utstyret skal ha.

Med dette vil jeg ønske deg lykke til med skihandelen og nyt våren på nytt utstyr, uansett hva du bestemmer deg for :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Billigst utsyr er ikke målet, mye for pengene er vel heller målet :)

Men om tind har fått dårlig score i tester, må jeg jo se meg om etter en annen ski.

Har per i dag Åsnes Nansen med BC magnum, og K2 Coombak med dynmafit bindinger og Scarpa Marstrale sko. Synes at K2 utsyret er for tungt, og Nansen er kun brukendes nedover på perfekt føre og terreng. Noen ski mellom dette er det jeg ønsker: Lett opp og lett ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med randooppsettet ditt ville jeg sett på noe lettere jeg også, for å suplerere det du har. Etter at jeg kjøpte meg lette randoski har jeg ikke brukt fjellskiene mine... :)

Ser Oslo sportslager har nedsatte priser, kan være verdt å sjekke ut.

Åsnes Tind 76 kan være gode for alt jeg vet, synes bredde og vekt er bra utgangspunkt for et lett toppturoppsett, men det er kjøreegenskapene som har kommet til kort i tester som er det som holder igjen synes jeg. Vet heller ikke om kortfell er nødvendig på slike ski, fellene til mine SkiTrab Maestro er det veldig god gli på. Ser forøvrig også at sportslageret har fine priser, Sintesi og Altavia er gode alternativer som har snill pris. Jeg har en forkjærlighet for SkiTrab, de lager toppturski i verdensklasse (toppturski og ikke frikjøringsski). 

Sko ville jeg ha satset på noe med vekt 1000-1200 gram, jeg har Dynafit TLT 6 Performance som veier 1150 gram på kjøkkenvekta, og de bruker jeg fra de letteste skia til de tyngste og bredeste skia mine. Gode og stive sko å kjøre med og godt gåutslag for oppturen :)

På lange toppturer, som det ofte blir på vårparten nå, kjenner en hvert gram på foten. Kanskje er det 4-5 timer til toppen og skiene på sekke i starten, da kommer lette ski til sin rett. Ofte er det slusjføre på våren (verdensmesterføre) og da funker det meste ned igjen, kanskje vil det være skare på tur opp og da liker ikke jeg å ha for brede ski i hvertfall :)

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
17 minutter siden, Kjellis skrev:

Med randooppsettet ditt ville jeg sett på noe lettere jeg også, for å suplerere det du har. Etter at jeg kjøpte meg lette randoski har jeg ikke brukt fjellskiene mine... :)

:)

Akkurat dette har jeg hørt flere si også 😊

 

Jeg ser også at en del bruker lettere ski sammen med en telemarksbinding, og lette plastsko som scarpa t4. Men om det er fordi det er bra, eller fordi det er billigere vet jeg ikke...

T4 koster kun 2000kr nå, og en voile telemarksbinding med gåmodus koster 2500kr https://www.oslosportslager.no/produkt/voile-switchback-telemark-touringbinding-20200.aspx 

Dette blir jo ett litt annet oppsett enn det jeg hadde sett på, og jeg har aldri forsøkt noe slikt, men prisen blir jo en del lavere. 

Noen som har noen formening om dette også kan være ett greit oppsett, eller er det veldig mange steg ned i forhold til tech sko og binding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Noen som har noen formening om dette også kan være ett greit oppsett, eller er det veldig mange steg ned i forhold til tech sko og binding?

Ja, jeg mener i alle fall det. Jeg har hatt T4 med Voile Switchback bindinger da jeg kjørte telemark og de kan ikke samenlignes med techbindinger og -sko synes jeg. Men klart, det gir mye bedre kontroll enn BC bindinger og sko :) Men jeg angrer ikke på at jeg solgte de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hva med denne pakken?

Åsnes tind 76: 3299,-
Dynafit TLT6 Mountain (Er dette gode sko??) 3899,-
Dynafit TLT Speed Turn 2.0 randonnéebindinger (Er dette gode bindinger?) 2699,-

Totalt 9897,-

Total vekt: 2645 per fot, 5290 totalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

når det gjeld sko så er det kjekt at dei er lette og rimelege MEN det viktigaste er at dei sit godt på foten din. Det er stor forskjell på passform, også innen same merke, så prøv skoa så du veit kva som passer foten din. 

Ellers så har fischer og vokl rimelege og lette ski. Har hatt fleire par fischer og vokl og har vore nøgd med dei, dei kostar 1/2 av trab og dyrare er ikkje nødvendigvis betre. Kjørestil og føre er viktig for korleis skia kjennes ut. 

Endret av josteink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Prøvde noen Dynafot TLT7 sko i butikken. Kjentes meget gode ut!

Fikk også tilbud på Skitrab Maestro ski inkludert bindinger til 140000kr. Med nye sko er vi oppe i over 190000 kr. Det er svimlende dyrt for en skipakke, synes jeg. Må nok finne på noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, josteink skrev:

Hei,

når det gjeld sko så er det kjekt at dei er lette og rimelege MEN det viktigaste er at dei sit godt på foten din. Det er stor forskjell på passform, også innen same merke, så prøv skoa så du veit kva som passer foten din. 

Ellers så har fischer og vokl rimelege og lette ski. Har hatt fleire par fischer og vokl og har vore nøgd med dei, dei kostar 1/2 av trab og dyrare er ikkje nødvendigvis betre. Kjørestil og føre er viktig for korleis skia kjennes ut. 

Hvilke fisher/völkl ski, med midtbredde omkring 75-ich, tenker du kan passe greit med tech binding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har ein vokl ski som er 78 på midten, hugsar ikkje typen men ho er veldig nøgd med dei, ho går opp og køyrer roleg ned att. Hadde same modellen i herreski og sakna litt meir flyt i skia men det kan vera fordi dei var veldig korte...? 

Elles så er jo fischer transalpski lette, 80 på midten f eks fischer transalp 80. Eg har transalp 88 og er godt nøgd men veit at fischerski er litt enten eller , nokon likar dei og andre ikkje. enkelte meiner at transalpskia er for mjuke men eg likar dei godt. Har dynafit speed radical på.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette ski kan fort gi en litt "sprø" kjørefølelse på hardt underlag, derfor har de litt mer avanserte lettvekstskiene støtdempende materialer, som f.eks ABS sidevegger, dette finner du på f.eks Movement Alp Tracks skiene. Carbonskiene til Skitrab har også en form for vibrasjonsdempende gummi langs kanten.

Jeg har Altavia i 178, disse har jeg Dynafit Superlight 2.0 på. Imidlertid har jeg økt vekten med ca 100g pr ski ved å montere justeringsplater både foran og bak.
Skiene veier 1650g og jeg har TLT6 Performance støvler (1150g).
Jeg synes de kjører bra, men selvfølgelig finnes det forhold hvor de ikke gjør det, men da er det stort sett vanskelig uansett type ski.
Men jeg ønsker meg noen ganger litt mer flyt, så jeg er etter hvert på utkikk etter et par ski med rundt 95mm midtbredde.
Får du Altavia til halv pris er det et godt kjøp.

Men.. har også bestilt meg et par Tind 76 i 187 lengde.. kan hende de fint kunne vært 180, men det er nærmest en tupp bak på de, derfor tok jeg de lengste.
Jeg kommer til å montere inserter med 4-hulls Telemark montasje på de, det betyr 2 ting: Jeg kan sette på Switchback bindinger om jeg vil, OG jeg kan sette på 3-pins Cable, enten med 20mm plater eller 10mm. Traverse platene monteres nemlig med 4-hull dersom det gjøres riktig. Ved å sette inserter også i de 3 hullene i platene som selve bindingen sitter i, kan jeg altså bytte rundt på hele sullamitten. Rosinen i pøsen er også at de stive stagene til Rottefella Cobra R8 passer på 3-pin. 
Mitt formål med Tind 76 er å ha en ekstra bred fjellski med kortfell som supplement til Ingstad (som jeg bruker Crispi Svartisen til). Siden jeg allerede har bindingene i alle varianter kan jeg gradvis stive opp bindingene til fullt Telemark, samme gjelder støvlene, jeg kan enten bruke de superkomfortable Svartisen, Crispi T4 eller Crispi XP.
Så gjenstår det å se hvordan skiene er..

Det finnes for øvrig noen lette skimodeller med rundt 85mm bredde: Blizzard ZeroG eller Movement Alp Tracs 84.

Bindinger som G3 Ion LT og Speed Radical er relativt lette fullfunksjonsbindinger som er varianter av tyngre brødre med stopper.
Speed radical leveres med fangreim (det spiser litt prisforskjell), tror ikke Speed Turn 2.0 leveres med det, vekten på de to bindingstypene er lik
Vekt på bindinger oppgis for øvrig uten skruer, men alle bindinger må skrues fast så det utligner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mareng skrev:

Prøvde noen Dynafot TLT7 sko i butikken. Kjentes meget gode ut!

Fikk også tilbud på Skitrab Maestro ski inkludert bindinger til 140000kr. Med nye sko er vi oppe i over 190000 kr. Det er svimlende dyrt for en skipakke, synes jeg. Må nok finne på noe billigere.

Skitrab Maestro er dyre ski, Sintesi er samme modell med noe billigere materialer og veier 200 gram mer. Sintesi er vel omtrent halvparten så dyre som Maestro og har mye av de samme egenskapene. Jeg kjøpte mine Maestro hos importør, som holder til her på nordmøre, til halv pris etter påske for to år siden - med bindinger og skifeller ble det 10000 kr. 

Jeg liker skiene så godt at jeg har kommet til å kjøpe nye om jeg har ødelagt de. Jeg er 187 cm lang og har skia i 178 lengde, slike lette og korte ski trenger litt tilvenning synes jeg. De er nok det skiparene jeg bruker mest i gjennom sesongen, da både til kjappe turer da jeg vil gå fort og lange turer med mye høydemeter. De er også gode hvis jeg skal bevege meg i bratt terreng, både på tur opp når jeg krysser (kickturn) og på nedtur da de er veldig svingvillige.

Skitrab er så dyrt at en må ha noen skidager i året for å kjøpe de dyreste modellene.

Med sko kan det hende at du må tilpasse (blokke) etter en tids bruk, selv om de sitter godt i butikken. Det måtte jeg gjøre på mine TLT 6. 

 

I stedet for å hastekjøpe nå, ville jeg ha ventet til det blir mer salg om du har tid. Min samboer fikk seg ski (Maestro), bindinger (Plum Guide), sko (LaSportiva Starlet 2.0) og Skitrab feller til rundt 10000, men da hadde hun tålmod :)

Er ikke enig med josteink at Skitrab ikke er så bra i forhold til pris, men jeg er enig i at det finnes mye bra til en billigere penge som gjør jobben. Noen kjøper Hillebergtelt til 10000 kr mens andre klarer seg med et Helsport Nordmarka til 1000 kr fra XXL f.eks. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Omnilite skriver har jeg hørt en del bra om Movement, de har noen veldig lette modeller de også.

Det er en jungel av ski og utstyr å rote seg bort i, er ikke like enkelt å finne ut av hva en skal kjøpe, eller trenger.

Ønsker deg som sagt lykke til med å finne ut av det, og god tur på lett utstyr når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Omnilite, jeg forstår det slik at du har erfaring med både "vanlig" 75mm binding der man kan ta av kabelen, og voile switchback der man kan sette bindingen i gå-modus?

Hvis man går for ett mer fjellskiorientert oppsett, med falketind 68 ski som ihvertfall har en antydning til "gåspenn", og noen plaststøvler som scarpa T4. Vil det da være en stor fordel med gå-modusen som switchback bindingen har, eller kan man like gjerne spare vekt ved å ha en vanlig 75mm binding med avtagbar kabel?

EDIT: G3 targa acent er jo mye lettere enn voile switchback ser jeg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte 30-50 prosent rabatt på toppturutstyr. Sportsnett hadde nettopp f.eks. 50 prosent rabatt på de beste og dyreste skiene fra Skitrab. Følg med på nettet og gjør gode kjøp, hvis du har tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.