Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva er deres erfaringer og meninger om barn og fiske? Jeg blir ofte litt overasket når kolleger og venner kommenterer "åh, du er så flink å ta med din datter på så mye uteting...fiske og sånn"... Høres ut som verdens vanskeligste ting når det legges frem sånn, mens det i virkeligheten er såre enkelt :). Tilgjengelig, rimelig, enkelt og GØY!

I dag har jeg skrevet et lite innlegg på bloggen min om nettopp dette.
JEGERSTINE - BARN OG FISKELYKKE (klikk på linken)

Jeg håper å inspirere flere til å ta med de små på fisketurer. Til sommeren skal jeg og min datter reise fra nord til sør med telt og fiskestenger. Det har jeg gjort årlig med min far gjennom livet og det er en fantastisk måte å oppleve både land og vann på, og samtidig være sammen med barn på. Man er til stede der man er, det er det som er så fint med sånne opplevelser. :)

Mange med småtroll som opplever fiskelykke her?

Mvh
Stine

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seksåringen min dro i land en sjøørret på 1.3 kg i fjor. Jeg tror nesten han spiste hele fisken selv også. Han snakker fremdeles om den fisken. Slike opplevelser er jo de man håper de som voksne vil huske fra barndommen sin :)

Endret av Bjørja
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja og ja for vår del.Vi fisker noe i sommerhalvåret, men gjøres mest år vi er hjemme der jeg er vokst opp.  

Vi fisker strandkrabber fra brygga og matkrabbe i teiner, Fisk med garn, stang,  og andre ting som harpe og hjul.  Barna er nysgjerrrige og ønsker å være med hele veien fra å sette ut garn til maten ligger på fatet. (Å spise fisken gjør storebroren med glede, mens det er mer ulykke for søsteren 😂)

Jeg søker generelt  "utetid" og opplevelser ute. Og det dekker da allt fra å grave i jord med fingrene og studere og leke med meitemarknår barna var små, til fiske, å spise ute hele året, til turer og aktivtieter/opplevelser ute hele året. Mål og ønske for min del er å gi barna en basis om at naturen er nettopp det, noe naturlig å bruke og oppholde seg i.

Bildene nedenfor er sist års høstferie,  (Krabben ble fiska med teiner, og samlet i ruse ved brygga til den skulle spises senere i uka).🙂

 

2016-10-05 11.29.53.jpg

20161005_112146.jpg

20161005_111037.jpg

20161005_111412.jpg

Endret av Terka
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka og @Bjørja

Ja, jeg husker akkurat sånne stunder så innmari godt fra egen oppvekst. Det er de minnene som bare er...fine... I dag da jeg hentet min datter på skolen så var det bare EN ting hun ville - fiske! Hehe. Så i morgen skal vi på tur :) Så fine bilder @Terka ! Morro med garn og teiner også. Det har ikke frøkna mi vært med på enda. Har ikke tilgang på det i dag, men den tid kommer også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å fiske en del på tur, men å få fisk er det verre med. Det er ikke så farlig - jeg fokuserer på friluftsopplevelsen, og det er ikke et nederlag å ikke få fisk.

Men når vi er i Trøndelag blir det fisk. Da fisker vi fra brygge og fjell og båt og det blir fisk hver gang. STOR lykke!

Og disse kommentarene får jeg også ofte. Er så flink å ta med ungene ut! Og da takker og bukker jeg, for det er hyggelig å høre ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har og blitt fiske i andre ferier når eg tenker meg om. 😊

- 5 åringen som stolt får dagen største fisk en sommerdag på Nordmøre og knapt kan vente med å spise middag dagen fordi det er hans fisk som serveres.

- To små som er med ut på Aursunden (Røros) og borer hull i isen og setter ut agn i kveldsmørker. Neste dag i snøstorm, gå ut i retning hullene for å de etter fisk mens synet av fastland forsvinner i snøværet. Vi fikk bra med fisk, og barna omtalte den lille turen som en "ekte vinterekspedisjon". 😁

Det er mange andre opplevelser også, men vi kunne nok blitt litt flinkere å fiske i hverdagen også, oppleves bare som et større tiltak her vi bor en når man bor rett ved siden av "matfatet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, 

veldig bra å se at det er så mange som tar med barna ut på tur.
jeg får også høre dette selv, "åå dere er så flinke til å dra på kanotur"

vi er på tur hver 4. helg. (Kona jobber helg) samt noen andre helger hele familien. 
mange som undervurderer barnas glede av å oppleve teltlivet i fjellet, fiske - spise egenfanget fisk, samt gå turer og oppleve naturen
vi har laget en del filmer fra turene våre og har hørt at det har inspirert andre til å dra på tur og det er gøy! 

 

det er nok vanskelig for noen og ta de første skrittene fra fra sofaen og ut døra ;) 

 

begge våre barn liker å fiske, jente på 7,5 år og en gutt på snart 11. de har begge fått fin fisk både i fjellet og i skogen og det har skapt gode minner
som andre sier her, de husker den fisken! 

 

fortsett og dra på tur! så flere andre kan bli inspirert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye på tur, men prioriterer fiske lavt. Det er bare en av mange mulige aktiviteter når vi er ute. Fiskestanga er med når det passer, vi planlegger ikke turene våre ut fra det. Men det er klart, fiske fra kajakk i sommer var skikkelig moro, og på hviledagen vår i Børgefjell var det supert å sveive inn en fersk middag etter 10 dager med tørrmat. Datteren min har renset fisken helt selv siden hun var seks, og nå i sommer (ni år) serverte hun helt egenfikset middag: hun fisket, renset og tilbredte. Det var stas, det! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig innslag på noen turer, målet på andre turer og uaktuelt på noen få turer. 

Min erfaring er å gjøre det enkelt når ungene er med. Jeg har drevet med så mye og variert innen sportsfiske i mange år at på egoturer så kan det være gangske sært og avansert, som f.eks om man utelukkende jakter stor fisk. Da blir det ofte enten stort eller ingenting. Slike ting prioriteres ikke når ungene er med. Da er ddet viktigst at det er enkelt og at det biter i ny og ne. 

31890599454_dbe78c02d6_h.jpgThere will be char for dinner... by Espen Ørud, on Flickr

25840310485_5a0cc3825d_h.jpgIcefishing with a view by Espen Ørud, on Flickr

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, March 23, 2017 den 12.47, StineHV skrev:

Hva er deres erfaringer og meninger om barn og fiske? Jeg blir ofte litt overasket når kolleger og venner kommenterer "åh, du er så flink å ta med din datter på så mye uteting...fiske og sånn"... Høres ut som verdens vanskeligste ting når det legges frem sånn, mens det i virkeligheten er såre enkelt :). Tilgjengelig, rimelig, enkelt og GØY!

Tja, alt er enkelt når man kan det. For de som ikke har vokst opp i en fiskehåv og ikke vet venstre og høyre på en fiskestang, kan det være utfordrende nok å vite hvor man skal plassere seg for i det hele tatt å ha en minimal sjanse for å få fisk. For ikke snakke om å skulle lære bort riktig kasteteknikk når snøret er surret 15 ganger rundt nærmeste grantre. Eller å vise tilstrekkelig entusiasme til at junior ikke går lei når det viser seg at det var elvebunnen på kroken, ikke fisk. Denne gangen også.

Jeg kan underholde og sysselsette et tosifret antall treåringer samtidig med mark, blader, kongler og maur, men med én femåring og en fiskestang er sjansen stor for at det ender i krampegråt, fiskekrok i leppa og sammenbrudd for oss begge.

Nei, gi meg forsvarets matkontainer, hjemmelaget kjøttsuppe, femteklassen til sønnen min, et hemmelig tursted, leirbål og dyrebæsj-quizz. Stas og snakkis i lange tider etterpå. Det er ikke fisk alt som glimrer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med overskriften Barn og fiskelykke må jeg bare fortelle om hvordan min sønn (nå snart ni) startet sin fiskekarriere.

Påsken 2011 var vi hos svigers på Hitra, og junior som da var to og tre kvart år, og ville være med ned på bryggen. For å få fisket litt selv gav jeg ham en fiskestang med på en enkel gummimark, sånn at han kunne tro at han fisket litt han også.

Før jeg rakk å ta i min egen fiskestang hadde han fått napp. Skikkelig napp. Noe dro ut snøret flere ganger, og det var ikke lett for en ivrig pappa å la vær å overta hele greien. Etter litt kjemping for ikke knekke den enkle barnestangen fikk vi (eller dessverre mest jeg) landet en laks på 1.3 kilo. Det var litt av en start.

Det tok ikke lang tid før nok en laks beit på! Og det ble etterhver rene fiskebonansa på flytebryggen.

Junior trodde i årevis etter dette at fiske var å slippe ned et snøre med en krok, og dra opp laks. Begreper som venting og fiskelykke var helt ukjent.

Laksebonansaen var forresten sponset av Marine Harvest, som "slapp ut" 13 000 laks i starten av påsken. Kjedelig for miljøet, men det endrer jo ikke fiskeopplevelsen til en gutt på snart 3! 

https://www.nrk.no/trondelag/ny-lakseromming-pa-hitra-1.7593819

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snutemor Fiske er noe alle kan gjøre og man trenger absolutt ikke mye utstyr og heller ei trenger det være dyrt. Jeg kjenner selvsagt til timene med å rette ut en snelle i totalt umulig knute, men min erfaring er at man ikke må ha så store forventninger som voksen, så blir det mye triveligere. Legg opp til helt enkelt utstyr - start med snøre på en pinne, dupp, krok og agn på en brygge der de kan ligge og se fisken som står... bare det i seg selv er spennende, uavhengig av om de får napp eller ikke og man får alt for 50-lappen. Så kan man jo drømme om timesvis ved elva, men i realiteten kan 10minutter være alt som skal til den dagen. Man bør gi seg før de blir møkk lei :) . Sånn er det også på generell tur i skog, fjell og strand. OG,- det er ikke bare fisk alt som glimrer... men det er sabla så fint - det også :) .

Spor - dyrebæsj - konglekuer - barkbåt - bål og pinnebrød +++++ alt som hører det enkle turliv til er også fantastisk for små og store skogtroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.