Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur på Hardangervidda med 3 små - 2 dager


Caly

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en gjeng som planlegger å ta med barna på telttur på Hardangervidda. Vi er da 4 voksne og 3 barn, på 3, 5 og 7 år, og håper på å få til 2 overnattinger. Vil ha med bæremeis til minstemann.

Ingen av oss har vært på Hardangervidda før (være på tur andre steder). Vi holder til sør i landet, så det vil være mest praktisk å holde oss sør på vidda. Forhåpentligvis i nærheten av et fiskevann. Vi tenker å gå ett lite stykke før vi slår opp camp, og heller en dagstur på dag 2 uten alt utstyr. Vil ikke ligge på siden av veien liksom. 

Lurer på om noen har gode forslag til fine steder for camp, evt. gode utgangspunkter hvor bilen kan parkeres?

Alle tips er veldig velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør i landet, vil det sei at det er enklast med E134 Haukelifjell? I såfall er haukeliseter fjellstove eit godt utgangspunkt, går t-sti mot nord her og ikkje så lang veg til fyrste vatn og vassdrag. Litt stigning fyrste stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Haukeliseter er et flott utgangspunkt, men i mine øyne kan det kanskje bli litt vel strabasiøst første dagen opp til Mannevatn med 3 barn hvis man går nordover. 

Vil heller foreslå rv7, men kun hvis værmeldingen er snill. Her kan dere starte feks fra Fagerheim og gå i retning Heinseter med mange fine tilhørende områder, relativt flatt og fint innover hvis man følger dalen. Andre  muligheter er Dyranut og da gå innover mot Stigstuv eller Sandhaug, greit terreng. 

Hvis værmeldingen melder vind og skyet, ville jeg ikke anbefale rv7 men heller velge et utgangspunkt som ligger lavere. Husk at vidda er skikkelig høyfjells terreng som krever dertil egnet utstyr og erfaring. 

Isforholdene bør også nevnes her, nå som det stadig blir mildere.

Studere kartene nøye og velg rute etter erfaring og alders nivå. God tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å parkere ved Halnefjorden og starte turen med å ta båten (Halne Kongen) innover fjorden, sikkert moro for unga. Kommer dere seint opp på ettermiddagen kan dere overnatte på Halne fjellstova. http://www.halne.no/index.shtml   Det er lett tur terreng i området. Kart finner dere på https://www.ut.no/  God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere. Rundt Haukelifjell eller Rjukan er vell praktisk lettest tilgjengelig. 

Hvor mange høydemeter tror du det er fra Haukeliseter fjellstove til "toppen"?  Fagerheim hørtes ikke dumt ut, men litt langt nord. Men absolutt en mulighet å sjekke ut.

Har sett litt på mulighetene å starte fra Mogen turisthytte også. Noen som har kjennskap her?

Ang været, så ser vi det ann. Vi kan for så vidt utsette det til Juni, dersom forholdene tilsier der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogen er fint utgangspunkt, men uansett hvor du går inn fra sørøst vil du måtte ta en del høydemeter fra start. Ved å starte på Halne, Trondsbu eller Dyranut slipper du dette. Jeg tipper det er verdt å kjøre noe minutter lenger for å komme til bedre utgangspunkt så lenge du skal ha med barn 😃

Mitt forslag er å parkere på Trondsbu. Om du absolutt ikke vil kjøre over til RV7 ville jeg kjørt til Kalhovd og ruslet i retning Mårbu. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde med en gang det var snakk om vintertur, derfor ble svaret mitt deretter. Hjernen min er fremdeles i vinterland :) 

Støtter forslaget til @whistler om Kalhovd. Et fantastisk fint område med mange muligheter og man slipper billig unna høydemeterne. Selve Kalhovd og områdene rundt er flotte, men går man innover til Mårbu finner man flotte vann og helt magisk landskap. En stor fordel er at dere er forholdsvis nær overnattingssteder, men allikevel i skikkelig villmark. 

Man kan også kjøre inn til Synken, og ta båten over til Mårbu hvis det er ønskelig. Tommel opp for Kalhovd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

med små ungar ville eg ikkje gått så langt som til mannevatn men berre over kanten til venaretjødn eller loftsdokktjødn, alt etter dagsformen. det er ca 150 m stigning opp her frå haukeliseter. All stigning kjem opp frå vegen så det er relativt bratt opp her. Ideelt sett er det mindre stigning ut frå rv7 men det er jo ganske mykje lenger å køyre med små ungar i bilen. Desom de køyre opp setesdalen så er kanskje suleskarsveien eit alternativ?

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå sørover fra Haukeliseter, rundt Kjelavatn med fine elver og bekker som små barn syns er stas. Kanskje en tur inn Lisledalen eller Vassdalen til vannene som ligger i enden. Prøve dere på en av toppene som ligger rundt i umiddelbar nærhet. Trenger ikke gå langt for at småbarn syns det er helt magisk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tuva Turisthytte (bilvei helt fram etter at snøen har gått) kan også være et greit utgangspunkt. Flatt terreng i de fleste retninger. Lette å finne gode teltplasser. Greie fiskevann etter bare noen få meter.

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville normalt sett vært i vinterland selv, men sitter her med gips på beinet å ser vinteren går meg hus forbi. Da er det ikke så mye annet å gjøre enn å planlegge våren! :)

Tusen takk for mange gode tips! Her burde vi klare å finne ett bra utgangspunkt. Vi selvfølgelig også se det an med vær og vind! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.