Gå til innhold
  • Bli medlem

Priser på bruk og abonnement satelitt telefon


rbhelle

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider fått ordnet meg en iridiumtlf med abonnement. Jeg har benyttet meg av iec-telecom i Oslo som leverandør. Disse har gode priser og er anerkjent leverandør av iridiumutstyr til profesjonelle og private aktører.

Siden det er mange spørsmål om priser og abonnementer tenkte jeg å dele det jeg har fått.

Vurderte også en slik Inreach Spot sak, men jeg er en smule gammeldags og valgte en telefon hvor jeg kan snakke..

Jeg bruker en Iridium 9505A, dette er etterfølgeren til Motorola 9505 ogi praksis er disse helt like. Kommer dere over en slik brukt, så har dere en krute god telefon selv om den er passe stor og begynner dra på årene. Batterikapasiteten er rundt regnet 20 timer standby. Denne ligger dog avslått i sekken og dermed så varer et batteri veldig lenge.

Vel, de prisene som dette koster er ulike avhengig av type abonnement. Det som for meg var mest gunstig var å kjøpe et kontantkort SIM med forhåndsbetalte ringeminutter. Du kan også kjøpe løpende abonnement pr mnd, men da er det en bindingstid på 12mnd og det ble veldig dyrt i bruk.

IEC har 3 typer kontantkort:

30 dagers varighet fra aktiviseringsdato inkl 75 ringeminutter koster 2000,- inkl mva

6mnd varighet fra aktiviseringsdato inkl 200 ringeminutter koster 4625,- inkl mva. (770,- pr mnd inkl ringetid)

12mnd varighet fra aktiviseringsdato inkl 500 ringeminutter koster 7125,- inkl mva (594,- pr mnd inkl ringetid)

Det er ingen oppkoblingsavgifter eller etableringskostnader på disse. Du mottar et SIM kort etter en dag eller to. Dette er som et vanlig SIM kort på telefon. Deretter får du en faktura pr mail som må være betalt før abonnementet aktiveres selv om det står 14 dagers betalingsfrist på faktura. Ja, du må selvsagt betale hel beløpet og ikke pr mnd...

Når du har betalt så sender du bare bilde av kvittering pr mail til gutta i IEC og så aktiviseres du ila en time eller to. Du vil dernest få en mail med ditt telefonnummer, pinkode og PUK kode. Sett i kortet og du er i gang. Har du det ikke travelt så betaler du på forfallsdato og så aktiviseres abonnementet ditt. Anbefaler allikevel å ringe de når det skjer.

Det du må huske på er da at du kan ringe opp for det antallet ringeminutter du har forhåndsbetalt for. I praksis koster det da følgende pr ringeminutt om man deler prisen for kontantkortet på antall inkluderte ringeminutter slik:

30 dagers kontantkort: 26,66,- pr min

6mnd kontantkort: 23,- pr minutt

12mnd kontantkort: 14,25,- pr minutt

Løpende abonnement (standardabonnement)

Så sjekket jeg også standard fastabonnementpriser. Såkalt løpende abonnement. Det kostet 55 USD pr mnd i fastavgift og 1,29USD pr ringeminutt. Ulempen med dette var at man måtte binde seg for 12 mnd fra aktiveringstidspunkt og da blir jo totalprisen for 12 mnd:

55USD x 12mnd=660USD eks mva. Med norsk moms ender man på 825USD for 12 mnd. Med dagens kurs gir dette: 6959,- norske inkl mva.

Ringeminutter kommer i tillegg og de koster da 1,29USD pr minutt eks mva=10,88,- NOK eks mva. Men siden hvert minutt må betales pluss moms så er minuttprisen du betaler da 10,88,- NOK + 25% mva= 13,60,- NOK pr minutt inkl mva.

Regnestykket for løpende abonnement ble derfor alt for dyrt og er nok mer for profesjonelle aktører. Bare for moro skyld så kan man jo ta prisen for 12 mnd løpende abonnement og regne ut hva det vil koste å bruke 500 ringeminutter:

12mnd abo: 6959,-

500 minutter: 13,60,- x 500=6800,-

Dette gir en totalpris på 13759,- for 1 års bindingstid :-)

Kanskje ikke så rart jeg da valgte et 12 mnd kontantkortabonnement....

Jeg har brukt satelittlf nå i ca 6 mnd og jeg må si at fleksibiliteten er enormt bra. Kan ringe og gjøre ruteendringer slik at de hjemme er klar over veien videre. Kan gjøre detaljerte beskrivelser ved evt nødvendig redningshjelp (ikke brukt det enda....) Det er nok vel og bra med SPOT, men som sagt så mener jeg at 7125,- var en helt grei forsikring og avveining for at de hjemme samt familie kan både nå meg og jeg nå dem ved behov. Ser da selvsagt bort fra at man i guds frie natur skal holde seg langt vekk fra tekniske hjelpemidler. men jeg lever i 2017 og nyter naturen like godt med telefon som uten telefon.

En annen ting som er fint med tlf er at den kan motta vanlige sms fra mobil, men du kan dessverre ikke sende tilbake. Jeg har 3 stk batterier til min og kan da ha den påslått standby på dagtid i 9 dager i strekk før batteriene er tomme.

Ser de selger Motorola 9505 for mellom 2-3000,- på ebay. Noen selger også disse brukt på finn.no for rundt 4-5000,- Det er ikke noen praktisk forskjell på Motorola 9505 og Iridium 9505A versjonene, men dessverre er ikke batterier kompatible med hverandre, selv om de likner veldig. Motorola satelitt ble kjøpt opp av Iridium en gang på 90 tallet mener jeg huske. 9505 versjonen er merket Motorola på fremsiden, mens står det Iridium 9505A så er den IKKE merket Motorola, men Iridium på fremsiden. I tillegg mangler 9505A IR port på siden og ladeport er på siden av tlf, mens på 9505 versjon er den under tlf. (er også forskjell på ladepluggene)

 

9505 vs 9505a.JPG

Endret av rbhelle
oppdatert med priser pr mnd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er faktisk en tilsalgs på finn.no nå hvor prisen nok kan være diskuterbar: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92897221

Dette er slik jeg ser det et godt kjøp for den som ønsker satelittelefon fremfor en slik SPOT sender. Ser at det kanskje ikke medfølger en stikkontaktlader...men det er løsbart.

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt satelitt-telefon i  noen år. Og betaler 55 dollar pr måned. Effektivt har dette blitt omtrent 6000 i året (1500 pr 3. måned.).

Det henger jo selvsagt sammen med at jeg ikke bruker telefonen mer enn 8-10 ganger i året.

Dyrt, selvsagt, men bestyrerinnen setter stor pris på sikkerheten - som før telefonen ble anskaffet gikk på at "intet nytt er godt nytt".  Virket helt bra inntil jeg ringte fra sykehuset og sa at jeg nok ikke kom hjem på noen dager....

 

Jeg har opplevd å ikke få kontakt i dype vestvendte daler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Satelittelefon  har et fast abonnement på Irridium beredskap/Lett plan som koster 1300kr for 3 mnd. Det vil si 433kr pr mnd. Vil også anbefale den vanntette ip65 Irridumtelefon 9575 extreme med nødknapp (GEOS SAR  ca 180kr i året) og innebygget GPS. Da sender du posisjon i SMS og mottaker får opp en link som fører til et kart. 

Norsk Satelittelefon har en utrolig rotet hjemmeside, men funker greit med kommunisere med. Ikke noe tull med de, er min erfaring i de 6 åra jeg har brukt de.

Priser SMS 6kr pr sendte melding, Mottak er gratis. NB funker ikke på NetCom, anbefaler Telenor. Ca 20kr pr min å ringe. 

Sender melding på kvelden, og som bekreftelse på at det har kommet frem, får jeg værmelding på SMS tilbake. 

Edit: Har ikke opplevd å ikke få sendt SMS, men noen ganger må man vente opptil 10 minutt før den går gjennom. @REJOHN hvilke system har du?

Endret av Knappetelt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Knappetelt skrev:

Norsk Satelittelefon  har et fast abonnement på Irridium beredskap/Lett plan som koster 1300kr for 3 mnd. Det vil si 433kr pr mnd. Vil også anbefale den vanntette ip65 Irridumtelefon 9575 extreme med nødknapp (GEOS SAR  ca 180kr i året) og innebygget GPS. Da sender du posisjon i SMS og mottaker får opp en link som fører til et kart. 

Norsk Satelittelefon har en utrolig rotet hjemmeside, men funker greit med kommunisere med. Ikke noe tull med de, er min erfaring i de 6 åra jeg har brukt de.

Priser SMS 6kr pr sendte melding, Mottak er gratis. NB funker ikke på NetCom, anbefaler Telenor. Ca 20kr pr min å ringe. 

Sender melding på kvelden, og som bekreftelse på at det har kommet frem, får jeg værmelding på SMS tilbake. 

Edit: Har ikke opplevd å ikke få sendt SMS, men noen ganger må man vente opptil 10 minutt før den går gjennom. @REJOHN hvilke system har du?

Jeg hadde GLOBALSTAR, men måtte skifte til IRIDIUM.  Globalstar kunne jeg ikke stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REJOHN skrev:

Jeg har jo hatt satelitt-telefon i  noen år. Og betaler 55 dollar pr måned. Effektivt har dette blitt omtrent 6000 i året (1500 pr 3. måned.).

Det henger jo selvsagt sammen med at jeg ikke bruker telefonen mer enn 8-10 ganger i året.

Dyrt, selvsagt, men bestyrerinnen setter stor pris på sikkerheten - som før telefonen ble anskaffet gikk på at "intet nytt er godt nytt".  Virket helt bra inntil jeg ringte fra sykehuset og sa at jeg nok ikke kom hjem på noen dager....

 

Jeg har opplevd å ikke få kontakt i dype vestvendte daler.

 

Jeg vurderte dette som sagt, men med dollarkursen og momsen kostet dette nå (og det siste året) over 6900,- pr år. Jeg ringer selvsagt ikke 500 ringeminutter, men syntes prisdifferansen var så liten på kontantkort i 1 år at jeg gikk for det siste. Fordelen med fastabonnement etter 1 år er jo løpende oppsigelse. Helt enig med du, bestyrerinnen setter pris på å ha kontroll på han som blir bestyrt....til enhver tid :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knappetelt skrev:

Norsk Satelittelefon  har et fast abonnement på Irridium beredskap/Lett plan som koster 1300kr for 3 mnd. Det vil si 433kr pr mnd. Vil også anbefale den vanntette ip65 Irridumtelefon 9575 extreme med nødknapp (GEOS SAR  ca 180kr i året) og innebygget GPS. Da sender du posisjon i SMS og mottaker får opp en link som fører til et kart. 

Norsk Satelittelefon har en utrolig rotet hjemmeside, men funker greit med kommunisere med. Ikke noe tull med de, er min erfaring i de 6 åra jeg har brukt de.

Priser SMS 6kr pr sendte melding, Mottak er gratis. NB funker ikke på NetCom, anbefaler Telenor. Ca 20kr pr min å ringe. 

Sender melding på kvelden, og som bekreftelse på at det har kommet frem, får jeg værmelding på SMS tilbake. 

Edit: Har ikke opplevd å ikke få sendt SMS, men noen ganger må man vente opptil 10 minutt før den går gjennom. @REJOHN hvilke system har du?

Et fastabonnement som koster 1300,- inkl mva for 3 måneder? Betyr dette at du slipper binde deg for 12 mnd? På sidende deres står det at bindingstiden er min 12 mnd og mnd pris er 55USD pluss mva...

jeg får da dette til å bli 55USD x 3mnd=165USD. 165USD x kronekurs på 8,5=1402,- NOK eks mva. Med mva så blir dette 1402,- x 1,25=1753,- NOK inkl mva for de 3 månedene.

Dette blir da 584,- NOK inkl mva pr mnd.

Har du forhandlet frem egne priser hos Norsk satelittelefon? Flott om du kan skrive inn prisene de har her så man kan sammenlikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, rbhelle skrev:

Et fastabonnement som koster 1300,- inkl mva for 3 måneder? Betyr dette at du slipper binde deg for 12 mnd? På sidende deres står det at bindingstiden er min 12 mnd og mnd pris er 55USD pluss mva...

jeg får da dette til å bli 55USD x 3mnd=165USD. 165USD x kronekurs på 8,5=1402,- NOK eks mva. Med mva så blir dette 1402,- x 1,25=1753,- NOK inkl mva for de 3 månedene.

Dette blir da 584,- NOK inkl mva pr mnd.

Har du forhandlet frem egne priser hos Norsk satelittelefon? Flott om du kan skrive inn prisene de har her så man kan sammenlikne.

Om du spør meg, så betaler jeg helt vanlige priser hos Norsk Satelittelefon - ingen spesialpris. Hva jeg betaler fremgår nok av faktura, men jeg kan ikke huske prisen fra siste betaling, prisen endres med kursen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, REJOHN skrev:

Om du spør meg, så betaler jeg helt vanlige priser hos Norsk Satelittelefon - ingen spesialpris. Hva jeg betaler fremgår nok av faktura, men jeg kan ikke huske prisen fra siste betaling, prisen endres med kursen.

Skjønner, tror nok prisene må påplusses moms. Fint om du har prisene på de ulike abonnementer så kan man sammenlikne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.