Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekksele eller sporsele


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt råd. Jeg har Nonstop sporsele til hunden min. Om vinteren er vi litt på skiturer og jeg har i vinter spekulert på å kjøpe en trekksele til henne. Syns nonstop freemotion ser bra ut. Det jeg lurer på er, er en trekksele bedre for hunden ellers også? Tenker på når vi er på turer og jakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei @Linn Mari og. velkommen til oss på Fjellforum.

Dersom du vil at hunden din skal få brukt muskulaturen best mulig vil jeg uten tvil anbefale deg å investere i en god nomesele. Denne typen seler gjør at hunden får brukt mer av muskulaturen riktig og på en mindre belastende måte enn hva en sporsele kan. 

Jeg har ikke erfaring med Freemotion-selen og kan ikke uttale meg om den spesifikt. Men det jeg ser er at den har en enkel bryststolpe. Noen hunder/raser har et mer fremspringende brystben og da vil en enkel bryststolpe ha en tendens til å havne på en av sidene av brystbenet. En hund jeg har hatt hadde et relativt fremspringende brystben og da var en sele med dobbel bryststolpe mer stabil på henne. Andre hunder har hatt seler med enkel bryststolpe. Dersom du skal snørekjøre er det også lurt å tenke på at selen skal ha flere muligheter for å regulere en strammestropp (bukstropp) som går bakom ribbein/lunger og foran vanger/buk. Dette fordi hunder har ulik rygglengde, volum på ribbekasse samt at denne stroppen forhindrer hunden i å vri seg ut av selen (ved fall/stopp/vegring e.l.).

Som @tubbsnevner er Seleverkstedet en eminent produsent av seler. Personlig har jeg også god erfaring med seler fra Troll trekkseler (til sledehunder) samt enkelte Breeders seler (fås på Felleskjøpet).

Linker:
Troll: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1562#products
Dobbeltstolpe: https://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/utstyr-til-hund/nomesele-dobbel-breeders-50253252_BASE/
Enkeltstolpe: https://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/utstyr-til-hund/nomesele-breeders-50221793_BASE/
Seleverkstedet: http://www.seleverkstedet.no 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Har fulgt denne siden en stund og fant ut at jeg skulle prøve jeg også, det er jo så mye kunnskap her inne :)

Tusen takk for svar! Det er mye jeg ikke har tenkt over ser jeg. Har en tendens til å tenke økonomi og da blir det gjerne ikke det beste for hunden. Sånn kan det ikke være lenger, hunden skal ha det topp på tur hun også :) 

Vi går litt på ski når det er forhold for det, ikke kjempemange turer iløpet av vinteren. Hun trekker litt, men ikke kjempe mye, men det kan kanskje endre seg om hun får en god sele. Prøvde henne foran rattkjelken med minstemann på i vinter, det var moro for alle :) men ser da at sporselen ikke er noe ideelt. Men dette er ikke noe vi driver med, bare for moro nå og da.  Det er en svensk hvit elghund jeg har, vi går på elgjakt hvor jeg bruker henne mest som bandhund, og vi driver litt med blodsportrening, men det er turer i skog og fjell som er hovedaktiviteten vår. Men en annen enn sporselen er vel best uansett :) Skal ta kontakt med Seleverkstedet jeg :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er vanskelig å se hundetypen på det vesle foto, men det likner på husky. Men de kan også ha ulik type brystkasse. Rund eller spiss og det kan som nevnt gi valg av sele med enkelt/dobbelt brystrem. Min erfaring er at NOn-stop seler er best egent til spissbrystet fuglehunder. 

Jeg er fornøyd med Troll nome seler til mine 2 huskyer. Den ene har brystkasse som en dyphavsdykker! Stor og rund. Halvt Sibir husky og sterk som en okse. Men i rette størrelse så trekkringen er ved haleroten. Seleverkstedet og Brukshunden har begge stor kompetanse.

 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor like utenfor Steinkjer i Nord-Trøndelag, så tror det blir litt i lengste lage å kjøre til Alnabru :) men takk for tipset!

Hunden er en Svensk hvit elghund. Rasen er litt mindre enn Jämthund, men litt større enn Grå elghund. Grå-hund er vel litt kraftigere. Tispa mi er så vidt jeg har forstått det normal i størrelsen i forhold til rasen. Målte henne 70cm da jeg skulle måle i forhold til kløv-størrelse igår, altså rundt brystet. Jeg har ikke tenkt over om hun har spisst bryst, det må jeg sjekke når jeg kommer hjem idag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er godt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg har registrert at det er en butikk på Ler, langs E6 rett sør for Trondheim, som kanskje kan være verdt en titt innom hvis man er i området http://handlerimport.no/ - kanskje de kan ha noe til nytte? De holder til i samme bygg som Coop Prix Ler hvis noen skulle dra på butikkjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg gikk bort fra non-stop free motion da jeg innså at på alle bilder av han så var bryst-stykket sklidd ut på ene siden av brystbeinet og nærmest lå i ene armkroken. Kjøpte en regulerbar kombitrekksele fra seleverkstedet som sitter som et skudd (var først litt for lang, men det fikset han på raskt som bare det), den er super om du i tillegg vil dra minsten på rattkjelke - man kan kjøpe pinnedel i tillegg så man får et lavere trekkpunkt slik at ryggen ikke presses ned pga. det lave draget.

Så jeg slenger meg på de som anbefaler deg å ta kontakt med Jan på seleverkstedet, forklar han hva du er ute etter og du får noe som sitter som støpt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.