Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålstekepanne, hvilken skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Kjære fjellfolk! 

Siden det er mye morsommere å lage mat på bål vs primus, har jeg tenkt å skaffe meg en bålstekepanne. Er det noen som har tips til hvilken man kan kjøpe, eller som har lyst til å selge meg en de har i garasjen (helst en bra en)? Har spurt litt rundt i butikkene, men de fleste panner ser enten ut til å selvdaue når man utsetter de for litt ekstra varme, eller være high tech at jeg nesten ikke veit hvordan de virker, videre får samtlige jernia-selgere et blankt og matt uttrykk i øynene når jeg spør etter "stekepanne som tåler bålsteking, ikke veier mer enn en baby og har langt skaft" så derfor spør jeg dere :D er det noen som har gode tips? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Stekepanne på bål er en utfordring. Enten er det for varmt eller så er det noe innmari for VARMT. På bål er min erfaring at støpejern er bra. Slipper ødelagt slipp-belegg og annet lurium. Espegaard har en med langt skaft som veier 1/3 av en baby. Selges på Felleskjøpet.

jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, jenspetter skrev:

Hei

Stekepanne på bål er en utfordring. Enten er det for varmt eller så er det noe innmari for VARMT. På bål er min erfaring at støpejern er bra. Slipper ødelagt slipp-belegg og annet lurium. Espegaard har en med langt skaft som veier 1/3 av en baby. Selges på Felleskjøpet.

jenspetter

Hadde en mistanke om at støpejern var eneste fornuftige nemlig, alle de andre pannene mine har dødd ved primusbruk, så da har man ikke tiltro til at de skal overleve litt bålkos akkurat. Takk for tips, skal sjekke ut den panna!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne: https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-non-stick-alu-hot-pan/ - Den er alt for stor for alt annet enn hyggeturer. Men jeg synes non-stickbelegget funker til bålbruk.

Så, jeg vurderer å kjøpe denne rakkeren https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-non-stick-alu-kvist/ - for bruk under vandreturer både på bål og brenner.

Hvis man er nervøs for non-stick, så har de en utgave uten https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-stal-uten-teflon/ men det har jeg dårlig erfaring med, muligens brukerfeil, det svir seg bare til meg. Jeg kjører non-stick og kjøper heller nytt hvis utstyret blir oppbrukt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en stålpanne fra Venor for mange år siden som tåler alt av bålbruk.
Spørsmålet er om den er stor nok til ditt bruk?
Bare å spikke seg ett håndtak i passende lengde. Feste til håndtaket kan felles inn.
(fargen kommer pga varme, den er gullende ren)

2017-03-20 16.28.14.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskars kjører en reklame for tøffe steikepanner på tv om dagen. Jeg veit ikke hvordan det funker men her er siden i alle fall: http://www.fiskars.no/produkter/kjokken/ranges/hard-face-for-toff-bruk

Ellers så brukte bestefar alltid bare en vanlig trangia steikepanne med ?teflon? belegg. Det funka til alt mulig og vi lagde masse god mat med den på bålet. Nå bruker jeg stort sett bare primusen. Jeg tror egentlig bålet du lager er viktigere en hvordan steikepanna er. Før i tida bruke man jo bare en flat stein til å steike på, og det funka jo også.

Her stekte vi flintsteik:

P1020370.thumb.JPG.d0551013318c7e85d4dc8a63ac8f92f9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge de eagle pannene som det er linket til over og har brukt de mye. 

Panna med teflon er 21cm så vidt jeg husker. Den uten er 24cm. Veldig fine panner på tur da den ikke veier for mye og det er enkelt å forlenge skaftet med en kvist. Dette er  stålpanner med kobberbelegg under som gjør at det kreves lite varme før de blir veldig varme. Må derfor ta det pentfor og ikke svi maten. Teflonbelegget på 21cm er da også utsatt hvis det blir for varmt. Har vel opplevd belegget der som svakere enn det som er i min Trangia Gourmet. Men dette er jo en greie uansett panne med å steke på bål, det er å passe på varmen.

Det som funker er et lite bål og så holde de over i passe høyde, da kan man følge med hele tiden. Blir ofte for varmt å sette de på bålet. Eller lage til noe stein eller stokk i kanten av bålet og så skrape ut glør fra bålet dit. Da har man bedre kontroll på varmen. Bruker man den over store flammer er det fort gjort at det tar fyr oppi panna.

Jeg har ikke hatt noe problem med at ting setter seg fast i den som er uten teflon. Jeg preppet panne før bruk med å varme inn olje i den. 

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en panne fra Eagle Products, den er nok snart 10 år gammel, så jeg er usikker på om de lager den samme fortsatt. Den har langt skaft som det er mulig å forlenge med en kvist, ikke så ulik den @Bjarne H.S. har. Har ikke ødelagt teflonbelegget enda :)

Forresten om noen lurer kan jeg fortelle at det er halestykket på en 3.1 kilos ørret som godgjør seg i panna ;)

 

IMG_0446.JPG.4de3768998137f88b083e19ee4e05723.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.