Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gang på Hardangervidda


Frakkel

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg vil prøve en tur på hardangervidda her til sommer.

Hvordan er de grundlæggende regler for at slå telt op, bål og fiskeri?

Jeg har forstået der er hytter på de forskellige ruter, nogen er selvbetjente andre ikke. Men det koster vel penge at bruge dem?

Håber på nogen gode vejledende råd

mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

priser og hytteoversikt finner du på www.turistforeningen.no, se på turplanleggeren. ja, det koster penger å bruke hyttene, priser finner du også her. fiske krever stort sett fiskekort, dette er det litt vanskeligere å få oversikt over, og jeg har ikke så mye oversikt over dette selv.

generelt er det flere selvbetjente hytter på vestsiden av vidda, her er også fjellet på sitt beste, etter mitt syn. det kan fort lønne seg å melde seg inn i turistforeningen, for medlemmer får rabatt på hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man godt slå sit telt op uden at skulle betale for det?

Det er meningen at det skal være en billig og primitiv vandretur.

Og så lige en ting angående vand, bruger i vandrensning system, eller renser i ikke?

mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fiskekort på www.inatur.no

Telt kan du slå opp hvor som helst, men det er ofte en grense for hvor nær hyttene det er tillatt å telte. Innenfor denne grensen koster det noen kroner, såvidt jeg husker.

Vann må ikke renses, men du kan passe på å ikke bruke vann fra områder med med mye sau/sauemøkk.

Billige og primitive vandreturer er etter mitt syn det beste. Stor frihet og mest villmarksfølelse.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret.

Det fremgår ikke af turistforeningen at man kan slå teltet op hvor som helst.

Der står kun at man skal slå teltet op mere end 150 meter fra hytterne. Og at det koster 50 kroner(er det pr person?).

Det er godt at høre at man bare kan slå teltet op, der hvor man nu er. Men hvad så med ild? kan man/må man lave bål?

mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs!

På Hardangervidda er d forholdsvis mange private vann som det fort koster mange tusen kroner å fiske i,selv noen få dager. I disse vannene er d svært upopulært å fiske i uten en avtale med grunneieren. J gjetter på at d også er upopulært å slå opp telt v et av disse vannene uten at man har betalt leie. Private vann er ikke alltid så godt skiltet.

Altså en enkel fjellvandrer med fiskestang og normalt tjukk lommebok risikerer å møte mannvonde fjellbønder og klysete rike bymennesker hvis man med god tro fisker eller telter v feil ørretvann.

En oversikt over private vann på østdelen av Hardangervidda finnes på øvre nummedal fjellstyre sin nettside. Ellers så kan du se "Privatisering av Hardangertvidda"-diskusjonen et annet sted her på fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

tak for oplysningen, så lader jeg fiskestangen blive hjemme.

Det vil jo ikke være rart at møde en hidsig landmand, der truer en med alskens ulykker, fordi man ikke var klar over de lokale forhold.

mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turistforeningen krever også bare penger fra teltere som bruker hyttene deres til såklate dagsbesøk, f eks for å tørke klær og lage mat. holder du litt avstand til hytter kan du telte helt fritt :)

og hvis du kjøper fiskekort på www.inatur.no vil du også få kart over hvor fiskekortet er gyldig, slik at du vet hvor det er "trygt" å fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan telte hvor du vil så lenge du ligger mer enn 150meter fra hytte,hverken grunneiere eller rikfolk kan nekte deg det, eller ta betaling.

La for all del ikke stangen ligge hjemme du finner massevis av vann å fiske i. På østsiden (Telemark og Buskerud)av vidda er det endel privateide vann, men mange selger kort også,feks Mårfjell. PÅ vest finner man f.eks Odda og Ullensvang statsallmenning og Eidfjord Statsallmenning Hvor du på ett fiskekort kan fiske i mange vann. Se på kartet som heter Hardangervidda vest utgitt av cappelen.

Tore Quenild har nylig skrevet en flott bok og fiske og fjellliv på Hardangervidda denne anbefales på det sterkeste, her finner man info om d meste.

ta en kikk på Inatur.no ,turistforeningen.no og www.detnapper.com kanskje det kan hjelpe deg å finne din rute, generelt så kan man nok si øst er litt flatere og lettere terreng å finne fram i,mens det på vest er brattere og litt tyngere terreng.

Lykke til håper du får en fin tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal også gå Hardangervidda for første gang i sommer. Hvordan er det med bekker (drikkevann) på vidda i sommer? Blir fort varm, så jeg trenger mye veske.

Ruta er ikke planlagt i detalj, men vi satser på å gå fra Finse til Rjukan. Tar gjerne i mot ruteforslag også. Litt lite naturbeskrivelser til å planlegge turen bare ved hjelp av turplanleggeren på DNT.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvordan er det med bekker (drikkevann) på vidda i sommer? Blir fort varm, så jeg trenger mye veske.

Tuller du ?? På vidda er det rikelig av det deiligste drikkevann som tenkes kan. Noe ting kan du likevel se opp for . Brepytter bør du ikke drikke av. Og i lemen år har jeg noen gang opplevd noe som nærmest virker som ett lite tarebelte i stranden av døde lemen på noen vann. Jeg ville ikke fylt drikkeflasken min akkurat der. Men tørste trenger du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.