Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig tørrmelk, Nido


Sigri

Anbefalte innlegg

Antar at flere her inne bruker tørrmelk. Et tips til billigere tørrmelk enn Viking er å kjøpe en boks med Nido på innvandrerbutikk. Den er produsert av Nestle og vanlig i mange afrikanske land. Bruker ikke tørrmelk selv, men mine søsken og tantebarn er veldig fornøyd. Boksen er av type hermetikk, gul og stor. Den minste er vel 1,3 kg. Greit å ha store kvanta iblant! 

Det var dagens økonomitips.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Sigri skrev:

Antar at flere her inne bruker tørrmelk. Et tips til billigere tørrmelk enn Viking er å kjøpe en boks med Nido på innvandrerbutikk. Den er produsert av Nestle og vanlig i mange afrikanske land. Bruker ikke tørrmelk selv, men mine søsken og tantebarn er veldig fornøyd. Boksen er av type hermetikk, gul og stor. Den minste er vel 1,3 kg. Greit å ha store kvanta iblant! 

Det var dagens økonomitips.

 

Jeg husker godt Nido.  Vi kjøpte den i 10 liters spann da vi bodde i Liberia.  Takk for tipset.  Så snart vi kommer hjem skal jeg kjøpe en boks.  Godt å ha til turbruk og til sommeren i båten.  Fant et produkt som antagelig er det samme, NATIVA,  her i Benidorm.  Prisen er 10.75 €,i underkant av kr 100, - IMG_0279.thumb.JPG.18bf5eb3a916b62bafac30b74fd950e7.JPG

Legger ved et bilde, men har kjøpt ny Iphone SE og får hverken snudd eller redigert bildet.  Hjelp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Snutemor skrev:

Mine penger går ikke til Nestlé hvis jeg kan unngå det.

Ser poenget ditt, men hva tørrmelk angår så ser jeg det står Nestle på Vikingmelk-posene mine også. Hvilke alternativer har man? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, steingrd skrev:

Ser poenget ditt, men hva tørrmelk angår så ser jeg det står Nestle på Vikingmelk-posene mine også. Hvilke alternativer har man? 

Ser man det... Da blir det jo litt verre. Finnes alternativer på Iherb, men det blir jo noe mer omstendelig enn å kjøpe i butikken. Jeg hadde gjort det, for å prøve å unngå Nestlé. Men jeg bruker ikke tørrmelk uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snutemor skrev:

Mine penger går ikke til Nestlé hvis jeg kan unngå det.

Det skjønner jeg! Dessverre har jeg innsett at med dagens globalisering klarer jeg ikke å unngå å indirekte støtte uetisk handel. Så fokusert mitt har blitt å minimere det så godt jeg kan. Norge er dog et lite land og utvalget, særlig på bygda, kan være dårlig. Jeg bruker heller ikke tørrmelk, så for meg er det ikke vanskelig å unngå. Men hadde nok kjøpt en boks Nido da den nok hadde vart i et par år og vel så det. Noen storforbruker av tørrmelk er man generelt ikke her til lands.

Og angående iherb- porto har skutt i været! Kjøpte rene potetflak tidligere, nå blir det hinsides dyrt å handle hos dem. 100kr i porto for vare til 150 kr. Det er mye.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg kjøper 5 kg skummet (spray)tørrmelk fra salandia.de. Ca 340 kr inkl. frakt , mao. ca kr 70,-/kg. Rask levering med DHL (eneste fraktalternativ). Med 75 g/liter får du da 66 liter til ca kr 5.30/liter.

Jeg lager bla. yogurt/drikkeyogurt av tørrmelka (se bilde 1). Jeg er diabetiker så jeg siler den ferdige yoghurten maksimalt for å få ut mest mulig av mysen ("whey'n") ettersom det aller meste av laktosen (melkesukkeret) finnes der.  Jeg er ikke laktoseintolerant, men det er vel ingen som trenger laktose uansett...

Skulle gjerne kjøpt Norske Normilk's sin tørrmelk av helmelk, spesielt for cheddaren jeg lager, men de selger kun til storkunder (25 kg's sekker, 850 kg's paller).  Kjenner du noen som kjøper i i pallevis fra Normilk, og som kan selge meg en sekk..?

Norske Norganic/Økoland kunne bestille inn en sekk til meg fra Tyskland (økologisk, fra Bohlsener Muehle), men den ville kommet på kr 3.500,-...(kr 140,-/kg)

Så, jeg leter videre. Fant idag en tysk butikkjede (Metro) som selger 25 kg's sekker med "Nordmilch Vollmichpulver" (26% fett) for ca 91 EUR (inkl. 7% tysk OMS). Det blir ca  kr 35,-/kg. Hvis tørrmelk av helmelk også skal blandes ut 75g/liter, så betyr det altså at en liter  helmelk kommer på på  kr 2.70 :-) .  (Mot kr 18,- i norsk butikk... ) Men, da må jeg vente til våren, når jeg skal til Tyskland igjen med bobilen. Nærmeste Metrobutikk ligger i Kiel.

Hvis noen finner et bedre tilbud, i Norge, Sverige, Danmark eller Nord-Tyskland, så gi meg gjerne beskjed.

P.s. til Sigri

Hvis du kan klare å få til en handlevogn hos iHerb  på under 1.8 kg (4 LBS), og over rundt 320 kr, får du den fraktfri. Tilbudet gjelder for den tregeste fraktvarianten (3-4 uker). Og, selvfølgelig, hvis du samtidig klarer å holde den under kr 350,- så slipper du jo også norsk moms og fortollingsgebyr.  Husk at det er Tollvesenets valutakurs for den uka som vare ankommer som gjelder, ikke kursen den uka du bestiller og betaler. Urettferdig, men Tollvesenenet har bekreftet at det er slik. Jeg forsøker derfor å holde meg meg godt under kr 350,- (helst ned mot kr 330-340,-)

Yoghurt hjemmelaget collage cream cheese utsnitt SQ 0H1A1287 2048p paatrykk.jpg

Sala tørrmelk pris 5 kg sjokolademelk.jpg

Norganic økoland tørrmelk.jpg

Normilk tørrmelk Metro Nordmilch Vollmilchpulver 26 % Fett 25 kg Sack.jpg

iHerb-ordre Eksempel MVA moms fri frakt.jpg

Endret av Arnstein Bjone
Noen skrivefeil. La til et bilde (iHerb)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å høre med den lokale bonden om jeg kan få lamme/kalvegodt eller sagt på en annen måte, kunstig morsmelkerstatning til disse dyrene. Det funker helt perfekt og jeg synes smaken det gir er mye bedre enn tørrmelk. Nå bruker jeg det på alt fra ekspedisjoner til kortere turer da det både er billig fra bonden(kan kjøper på felleskjøpet i større mengder også) og smaker bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.