Gå til innhold
  • Bli medlem

ukjent fugl - for meg


REJOHN

Anbefalte innlegg

Annonse

Mer ukjent med pip-piper, biber og gagger, enn fjellets mann. (Nå tror jeg at ærfugl ikke er så veldig vanlig langs jærkysten, ute på holmer og skjær fins det muligens fler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærfuglen, eller Ea som den også kalles noen steder, pleier å holde seg utaskjærs når det er bra vær, men hvis det blir uvær så kommer de ofte inn i lunere farvann. Om vinteren er det en del av dem som oppholder seg i Hafrsfjord, fra Møllebukta og sørover og hvis du kjører til flyplassen så hender det også et det er noen i Sømmebukta, men de trives best der det er steinete bunn hvor de kan finne muslinger som de spiser. Dette er også områder hvor det kan være bra å fiske sjøørret og det kan godt tenkes at noen kan bli litt lei av å høre på kvakkingen deres, eller hva man nå skal kalle det, i time etter time.

Men det er jo en flott fugl som desverre har forsvunnet fra mange steder langs kysten etter at folk flyttet bort og sluttet å sette ut hus til dem.

http://www.fuglelyder.net/aerfugl/ 

130512327.zTo1rItv.20101110_3594_0202.jpg.8eb9d13c7e25a8889bc7664ebd56c8ca.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Martin HJ skrev:

De samles på denne tiden og fremover for å sjekke opp damene, blir litt halvsprø når man står å fisker etter sjøørreten og hører på de raringene der en hel dag.:D

Herlig lyd, bærer bud om snart vår. 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre folk (pr definisjon født før meg, altså ;)) i utkanter på kysten i Midt-Norge snakker ofte i vendinger som uttrykker en form for takknemlighet og tilhørighet når "ea" omtales, har jeg lagt merke til. De var jo nærmest som midlertidige husdyr å regne, og ga fra seg noe av det beste dunfyllet man kan få til dyner og puter når de forlot redet med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miamaria skrev:

Nesten rett. Ærfugl dekker vel både ea (hunnfuglen) og ekallen. (Det er altså ikke ea du har på det siste bildet.)

Ja da, jeg vet at det er en hannfugl på bildet, men Ea er vel den fuglen som var mest skattet tidligere siden det var den som ga dun som kunne være en sårt trengt attåtnæring for et skrint jordbruk og fiske ytterst mot havet langs vår langstrakte kyst. Ekallen ble vel ikke omtalt så ofte, selv om den var viktig for at det skulle bli reir og dun. Men rett skal være rett, det er en Ekall. 

For meg som sikkert er noe over middels interessert i fugler, og som har hengt opp over 30 fuglekasser,  så er synet av denne flotte fuglen alltid vert en tur langs sjøen, noe jeg ofte tar siden stedet der jeg bor er omgitt av saltvann både på øst, nord og vestsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundyne av ærfugl er ikke akkurat rimelig. Ærfugl ble behandlet som husdyr (og i realiteten var de vel på en måte husdyr i og med at man bygde/bygger hus for dem). En kilo ærfugldun koster fort noen titusener, så det var ikke rart de stelte godt med Ea. Er den ikke fredet? Mener å ha lest at de er i nedgang de også..

Snakket med en fyr som vokste opp uti øyan her og han fortalte at de måtte ha kattene i bånd fra denne tiden og frem til mai/juni når Ea var ferdig med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Dundyne av ærfugl er ikke akkurat rimelig. Ærfugl ble behandlet som husdyr (og i realiteten var de vel på en måte husdyr i og med at man bygde/bygger hus for dem). En kilo ærfugldun koster fort noen titusener, så det var ikke rart de stelte godt med Ea. Er den ikke fredet? Mener å ha lest at de er i nedgang de også..

Snakket med en fyr som vokste opp uti øyan her og han fortalte at de måtte ha kattene i bånd fra denne tiden og frem til mai/juni når Ea var ferdig med ungene.

Det er i utgangspunktet jakt på ærfugl i fylkene Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder. Jakta varer i perioden 1. oktober – 30. november.

I 2009 innførte Direktoratet for naturforvaltning (DN) begrensninger på høstens ærfugljakt en drøy uke før jakta startet. For året 2009 ble ærfuglen fredet i hele Telemark fylke, samt i kommunene Risør i Aust-Agder og Larvik i Vestfold.

http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/nyheter/?id=497

https://www.nrk.no/ostfold/vil-ha-slutt-pa-aerfugl-jakt-1.11419203

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.