Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Xenith regn tæt?


chrland

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag fået min Osprey Xenith med XL hoftebelte, sidder super fint på mig. :D

Men jeg kan ikke finde regn overtrækket? Er det fordi det er sparet væk, eller er det fordi Osprey mener at Xenith sækken er så vandtæt at regn overtræk ikke er nødvendigt?

Endret av chrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som i det hele tatt har inkludert regntrekk for denne størrelsen sekk? Jeg har 3-4 forskjellige regntrekk og plukker med det som etter turens oppakning funker best. Noen pakker med ett eller to Bamseunderlag utenpå, noen har på langt nær full sekk, det er vanskelig å gjøre alle til lags med et inkludert trekk. 

Jeg tror produsentene ser at det er mye enklere at forbrukerne plukker det trekket de trenger og at det er lite hensiktsmessig at de som ikke tregner det skal betale for trekk. Både i kroner og vekt...
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett har mine sekker vært levert uten regntrekk. Unntak var en Osprey Aether hvor det var inkl på europeiske markedet. Men det er vel smak og behag hva folk ønsker. Noen liker bruker regntrekk, andre pakker i vanntette pakksekker inni sekken og dropper trekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Ørud skrev:

Er det noen som i det hele tatt har inkludert regntrekk for denne størrelsen sekk? 
 

 

Har vært borti både Gregory og Arc'teryx. Begge har blitt levert med regntrekk. 
Dog ikke blant de letteste silnylon-trekkene, så jeg endte likevel opp med å kjøpe et pittelite osprey XL regntrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er veldig kjekt når regntrekk følger med jeg :) har ikke nok vanntette poser til å ha alt utstyret mitt i, også synes jeg det er greit å holde selve sekken tørr, og ikke bare innholdet. Og heller har jeg ikke regntrekk i ymse utgaver slengende rundt.

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntrekk er fint men som @Espen Ørud nevner over så er det endel som må ha ting utenpå sekken også.
Hvordan Osprey skulle løse å sende med ett regntrekk som vil passe for alle er for meg en gåte.
Skal ikke mer enn ett liggeunderlag eller ett par fiskestenger utapå sekken så passer ikke regntrekkene som følger med.
Så føler at det er bedre at de selger sekk til litt lavere pris og lar folk kjøpe trekk som passer behov.
Man får endel vanntette pakksekker (på f.eks Ebay eller Biltema) til samme pris som ett Oprey regntrekk. 🙂
Så at Osprey selger sekken uten synes jeg er veldig realt. Gir folk ett valg om de faktisk vil betale for ett regntrekk.
(Ja, Osprey og alle andre tar seg betalt for regntrekkene som følger med sekkene så en Xentih vil ha en høyere utsalgspris om regntrekk følger med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, tubbs said:


Man får endel vanntette pakksekker (på f.eks Ebay eller Biltema) til samme pris som ett Oprey regntrekk. 1f642.png
 

Jeg bestilte en solid bunke med vanntette pakksekker med rullelåsing for et par uker siden da jeg skulle ha et par ekstra og det var noen kompiser som ikke tråler internettet så ofte som også skulle ha. Til kompis ordnet jeg 5 stk på 5-10-10-20-40 liter - det kom på 211,- inkl frakt. Det gir litt mer fleksibilitet enn inkludert regntrekk til en kurant penge. Og ikke minst - du kan bruke dem til pulkturer og annet der sekken ikke er med også... ;-) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det gir litt mer fleksibilitet enn inkludert regntrekk til en kurant penge. Og ikke minst - du kan bruke dem til pulkturer og annet der sekken ikke er med også... ;-) 

 

 

Har fra 1 til 90 liter (flest i 20-40 l.)og alle er i bruk 🙂
Har unødvendig mange mindre tursekker (25-50 litere) så greit å kunne bruke pakksekkene i alt av sekker.
90 litern fra Sea to summit blir til bruk inn til fiskevann der man blir liggende i camp noen dager.
Om sekken blir blaut på vei opp så kan den ligge ute og tørke under tarp og 90 litern lempes elegant inn i telt.
Altså en mer kostbar måte enn Forsvarets doble sorte søppelsekker 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, ViktorS said:

Tips til rinelige brukbare pakkposer i ymse størrelser ?

Det er noen varianter å velge mellom.

-Veldig solide, men tunge - jeg bruker disse når posen brukes alene. Til bruk f.eks i kano osv der jeg utstyret fraktes i/med posen. Jeg bruker stort sett disse i store størrelser. Noen av de har egen stropp eller endog reimer så du kan ha de på som sekk omtrent

-"Mellomklassen" - midt på treet i vekt og tykkelse. Jeg bruker disse som regel til utstyr som kokekar osv for å holde sølet inne... ;-) Til kamerautstyret bruker jeg som regel også disse. De tåler litt mer enn de tynneste og jeg tror liksom det har noe mer for seg når utstyret inni er kantete og med litt tyngde på. Sea to Summit og Mackenzie fra f.eks XXL er vel av denne typen

-Lett og tynn - dette er typen jeg som regel pakker mat, klær osv i når det skal i pulk eller sekk. Dette er den typen jeg har klart best utvalg i. Som regel litt tykkere enn exped schnozzle bag om du kjenner denne. Helsport sine er vel omtrent av denne typen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av "kinaposene" man får på Ebay holder som Espen sier mer enn nok til klær o.l i sekk.
Fyll de med endel vann og brett 3-4 ganger og rist på de og se om de er 100% tette. Er vel ikke samme kvalitetskontroll
på de som på Sea to summit eller Ortlieb.
Jeg bruker også mellomklassen til kamera og andre ting jeg vil ha garantert tørt og har kjøpt inn noen mindre poser fra Sea to summit.
Big River serien er i 420 denier og tåler en støyt. En billig forsikring som holder i mange år.
Hadde brukt slike til dyrt utstyr selv om jeg hadde brukt regntrekk på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Espen Ørud said:

Er det noen som i det hele tatt har inkludert regntrekk for denne størrelsen sekk? Jeg har 3-4 forskjellige regntrekk og plukker med det som etter turens oppakning funker best. Noen pakker med ett eller to Bamseunderlag utenpå, noen har på langt nær full sekk, det er vanskelig å gjøre alle til lags med et inkludert trekk. 

Jeg tror produsentene ser at det er mye enklere at forbrukerne plukker det trekket de trenger og at det er lite hensiktsmessig at de som ikke tregner det skal betale for trekk. Både i kroner og vekt...
 

 

Jeg fikk kjøpt trekk til min Bergans Alpinist 110L i Quebec. Det var Deuter, men jeg vil tro det finnes andre som også produserer store nok trekk.

 

edit: Ser nå at du mente inkludert regntrekk. Jeg har ikke sett større sekker med inkludert trekk. Min Lowe Alpine Alpamayo 70-90 har inkludert trekk, men det er jo ikke en sekk i 100L+.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Bjørja said:

Jeg fikk kjøpt trekk til min Bergans Alpinist 110L i Quebec. Det var Deuter, men jeg vil tro det finnes andre som også produserer store nok trekk.

 

edit: Ser nå at du mente inkludert regntrekk. Jeg har ikke sett større sekker med inkludert trekk. Min Lowe Alpine Alpamayo 70-90 har inkludert trekk, men det er jo ikke en sekk i 100L+.

Jepp - jeg mente inkludert i/med sekk. 

Jeg har også 2 trekk som er handlet separat som passer min 130L Alpinist. Til og med med underlag utenpå og lokket løftet noen hakk så de største trekkene man får separat er det solid størrelse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes egentelig det er greit at de ikke leverer med regntrekk da jeg aldri bruker det. Selv bruker jeg alltid å pakke alt utstyr i sekken i diverse vantette pakkposer. Pakkposer er langt mer fleksibelt og gjør det mindre rotete i sekken og enklere å finne det man trenger. Samtidig kan pakkposer brukes til alle typer sekker og turer jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør nevnes at det er noe vanskeligere å pakke sekken om man bruker mange små vanntette poser. En får ikke alltid ut all luft så en taper fort litt volum. Jeg løser dette ved å bruke en stor pakkpose med omtrent alt i. Pack liner. 

Har også med regntrekk og bruker dette. Både for å unngå at stoffet blir søkkvått i regn, men også for å unngå skit fra bakken eller kondens om morgenen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg fôrer sekken med vanlig søppelsekk - muligens 2 innen i hverandre og bruker så vanntette pakkposer - i all enkelhet plastposer av ulik kaliber. Og er ikke plaget med våte klær eller utstyr. 

De aller fleste sekker er gjort av stoff som trekker minimalt med vann - faktisk vannavvisende, så hvis det regner så masse, vil vann og fukt i bakken nok være det største problem i teltet. Sekken ligger i forteltet eller skjøvet inn mellom telt/yttertelt.  

Dette bl.a. fordi elgkalven i sterk blest en gang fikk regntrekket over hodet flere gange, så han ikke kunne se. Han har nå en Gregory sekk, som stod i flom herjet kjeller ca. 1/3 opp. Den holdt tett og intet ble skadet.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo bli noe kondens av våt sekk i teltet. Men har du gått ute i regn så er bakken mest sannsynlig våt også. Da kommer det en del kondens der uansetr. En annen ting er jo at vekt på sekken øker. Der vil nok noen stoff trekke mer vann enn andre. Har aldri veid hvor mye forskjell det er på sekk. Men jeg veide ene tarpen mjn, den er 3x3m. Tørr veide den 1,0 kilo, våt veide den 1,3 kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.