Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur ved Reineskarvet eller Bergsjøen med overnatting i telt


StineHV

Anbefalte innlegg

Hei,

Kan noen anbefale en helgetur i området rundt Reineskarvet?

Gå på: fjellski
Sove i: telt
Frakter i: pulk/sekk

Minimum 30km
Maks 50km (da må det ikke være for mye stigning - må gå på 2 dager)

Gjerne en rundtur så vi kan gå tilbake til parkering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Her er flere muligheter! Bergsjø området er flott, men ganske forblåst. Det er relativ lite snø i år og det har blåst mye de siste dager, så jeg vet ikke helt hvordan det er oppe ved Bergsjø nå, selv om jeg sitter ca 10 km derfra, men litt i le. 

Det er en del løyper i starten ved Bergsjø, så fjellski, som går i løype vil være en fordel (ca. 67 mm ved tuppen) eller må man gå i midt skøytesporet.

Man kan starte ved Bergsjø og gå inn mot Ljungdalshytta. Det er formentlig flere skuterspor inn over og en hundeløype. De kan gjerne være blest til nå. Men vil sikkert bli kjørt snart. Man kan gå på vannet (litt kjedelig) eller ved sommerveien. Man går langs Reineskarvet. Det vil være teltmuligheter inne ved Djup, men også andre steder. Det blir vel så frem-og tilbake. ca. 25 km Bergsjø - Ljungdalshytta.  Rundt om NV spissen av Reineskarvet mot Gyrinosvannet er det veldig kupert og vilt og nå sikkert mye skredfarlig terreng. Går ikke selv der om vinteren, men om sommeren 

Alternativ:

Bergsjø, ta løypen NØ til Reine gå litt videre forbi Hausehovda og ta Nordpå mot Hemsedal. Der pleier å være skuterspor/hundeløype som stort sett følger sommerveien til Hemsedal - ikke for bratt. Skren sakte oppover NØ over i retning mot Fagerdalen (flere gode telt plasser både sommer og vinter!) Finn dalen ned mot Hjallestølen ved Versjøen (Ved høyspentmaster ved Storebotntjøne) Gå Sør på eller langs Versjøen (evt. på løype) Ved sørenden av Versjøen gå vest langs Svaraberget. Slakk ned over sørvest på myrene via Blåbergstølen og Breastølen, så treffer du etterhvert løype tilbake til Bergsjø. se https://skisporet.no/;jsessionid=jjkr3ozje6e91j8i0oen8d8cb Sett på detaljert kart og zoom inn.

Grovt målt blir dette nok ca. 50 km. Du må selv vurdere terrenget, stigning og ikke minst føret i forhold til tiden. Akkurat nå er det ganske tungt føre. Pulk eller sekk??

Jeg har selv gått flere varianter av denne turen, men starter østfra, hvor jeg har hytte. Derfor går jeg ikke selve Bergsjødelen, men har gått Bergsjø- Reine
 runden (fine vafler og treak= bruost karamell med enebær) flere ganger som vanlig halvdags skitur.

Elgen

Foto: 1 mot Hemsedal, 2  Fagerdalen mot Syserskaret, 3. Fagerdal stølen i det fjerne.

26032013412.thumb.jpg.ad2627c17e99001134f485174478395c.jpg

 

27032013415.thumb.jpg.be50a5b1b7d119689812870070201874.jpg

 

27032013416.thumb.jpg.2caaa4749df179ab3c01211b3fdbe8e1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @elgen

Var oppe i området der i helgen nå og det er jo som du sier ikke stort med snø. Fint, men hardt. Har for brede ski for spor og foretrekker å gå utenfor, men dette er jeg nå blitt frarådet over selve Reineskarvet pga. skredfare. Får heller ta en tur over der i sommer.
Bergsjø - Reine runden derimot, den skal jeg prøve å rekke en av helgene før all snøen forsvinner :) Fikk samme tips fra en til, så da er det tydelig verdt å prøve. Takk for tips :)

Blir å gå med pulk og telt. Nyte naturen maks!

Påsken går over Hardangervidda på samme vis. Neste uke står Finnmarksvidda for tur.
Livet lever!

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var selv på Bergsjø i dag. Som vanlig blåste det noe, så pass at løypen over Rødungen retning Ljungsdalshytta, som ble kjørt i går var ganske fokket til. Jeg kjørte med en sprintslede og er avhengig av fast underlag. Lite snø. 

Jeg har kjørt flere ture i den østlige del av "min rundtur" dog ikke opp i høyfjellet. Lite snø mange plasser, så vier og einer stikker opp. Men det er blitt mange fine turer.

Rykter om lite/ avblåst snø på Hardangervidda?

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.