Gå til innhold
StineHV

Helgetur ved Reineskarvet eller Bergsjøen med overnatting i telt

Det er 547 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei,

Kan noen anbefale en helgetur i området rundt Reineskarvet?

Gå på: fjellski
Sove i: telt
Frakter i: pulk/sekk

Minimum 30km
Maks 50km (da må det ikke være for mye stigning - må gå på 2 dager)

Gjerne en rundtur så vi kan gå tilbake til parkering. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Her er flere muligheter! Bergsjø området er flott, men ganske forblåst. Det er relativ lite snø i år og det har blåst mye de siste dager, så jeg vet ikke helt hvordan det er oppe ved Bergsjø nå, selv om jeg sitter ca 10 km derfra, men litt i le. 

Det er en del løyper i starten ved Bergsjø, så fjellski, som går i løype vil være en fordel (ca. 67 mm ved tuppen) eller må man gå i midt skøytesporet.

Man kan starte ved Bergsjø og gå inn mot Ljungdalshytta. Det er formentlig flere skuterspor inn over og en hundeløype. De kan gjerne være blest til nå. Men vil sikkert bli kjørt snart. Man kan gå på vannet (litt kjedelig) eller ved sommerveien. Man går langs Reineskarvet. Det vil være teltmuligheter inne ved Djup, men også andre steder. Det blir vel så frem-og tilbake. ca. 25 km Bergsjø - Ljungdalshytta.  Rundt om NV spissen av Reineskarvet mot Gyrinosvannet er det veldig kupert og vilt og nå sikkert mye skredfarlig terreng. Går ikke selv der om vinteren, men om sommeren 

Alternativ:

Bergsjø, ta løypen NØ til Reine gå litt videre forbi Hausehovda og ta Nordpå mot Hemsedal. Der pleier å være skuterspor/hundeløype som stort sett følger sommerveien til Hemsedal - ikke for bratt. Skren sakte oppover NØ over i retning mot Fagerdalen (flere gode telt plasser både sommer og vinter!) Finn dalen ned mot Hjallestølen ved Versjøen (Ved høyspentmaster ved Storebotntjøne) Gå Sør på eller langs Versjøen (evt. på løype) Ved sørenden av Versjøen gå vest langs Svaraberget. Slakk ned over sørvest på myrene via Blåbergstølen og Breastølen, så treffer du etterhvert løype tilbake til Bergsjø. se Skjult lenke - logg inn for å se den Sett på detaljert kart og zoom inn.

Grovt målt blir dette nok ca. 50 km. Du må selv vurdere terrenget, stigning og ikke minst føret i forhold til tiden. Akkurat nå er det ganske tungt føre. Pulk eller sekk??

Jeg har selv gått flere varianter av denne turen, men starter østfra, hvor jeg har hytte. Derfor går jeg ikke selve Bergsjødelen, men har gått Bergsjø- Reine
 runden (fine vafler og treak= bruost karamell med enebær) flere ganger som vanlig halvdags skitur.

Elgen

Foto: 1 mot Hemsedal, 2  Fagerdalen mot Syserskaret, 3. Fagerdal stølen i det fjerne.

26032013412.thumb.jpg.ad2627c17e99001134f485174478395c.jpg

27032013415.thumb.jpg.be50a5b1b7d119689812870070201874.jpg

27032013416.thumb.jpg.2caaa4749df179ab3c01211b3fdbe8e1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Skjult lenke - logg inn for å se den

Var oppe i området der i helgen nå og det er jo som du sier ikke stort med snø. Fint, men hardt. Har for brede ski for spor og foretrekker å gå utenfor, men dette er jeg nå blitt frarådet over selve Reineskarvet pga. skredfare. Får heller ta en tur over der i sommer.
Bergsjø - Reine runden derimot, den skal jeg prøve å rekke en av helgene før all snøen forsvinner :) Fikk samme tips fra en til, så da er det tydelig verdt å prøve. Takk for tips :)

Blir å gå med pulk og telt. Nyte naturen maks!

Påsken går over Hardangervidda på samme vis. Neste uke står Finnmarksvidda for tur.
Livet lever!

God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Var selv på Bergsjø i dag. Som vanlig blåste det noe, så pass at løypen over Rødungen retning Ljungsdalshytta, som ble kjørt i går var ganske fokket til. Jeg kjørte med en sprintslede og er avhengig av fast underlag. Lite snø. 

Jeg har kjørt flere ture i den østlige del av "min rundtur" dog ikke opp i høyfjellet. Lite snø mange plasser, så vier og einer stikker opp. Men det er blitt mange fine turer.

Rykter om lite/ avblåst snø på Hardangervidda?

Elgen 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 547 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Thomas Rekdal
      Hei,
      Tenkte å ta en overnattingstur i Nordmarka i helgen.
      Starter turen fra Songsvann, supert om det er et fiskevann i nærheten også.
      Noen som har noen forslag? 
    • Av Friluftsamatørene
      Hardangervidda - Trondsbu - Sandhaug 2018 Del 2 av 3
      Da er det dags for å fortsette turen på Hardangervidda. Vi har gått inn fra Trondsbu, ikke langt fra Dyranut. Turen har gått inn forbi Snerro og Sandhaug, og vi befinner oss på ukjent mark bak fjellene i sør.
      Det ble igjen et fantastisk møte med vår vakre nasjonalpark på Hardangervidda. Hardangervidda er og blir en av favorittene våres og ga også denne gangen flotte naturopplevelser med vakkert landskap, flott dyreliv, vær og vind, og så klart fiske. Kom å bli med videre på turen!
    • Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av Erik Haaland
      Noen som har gjort dette? Tenker at om jeg tar bussen fra Stavanger til Seljestad på Torsdag etter jobb har jeg hele Fredag, Lørdag og frem til kl.17 på Søndag før jeg hopper på bussen i Ølen igjen tilbake til Stavanger. 26km trasking hver dag blir vel en 7 timer hver dag omtrent. Total ca. 80km Lettpakker med utstyr som tåler noen minusgrader og det er jo hytter på veien i tilfelle rottefelle....Stort sett nedoverbakke også bortsett fra ved Blomstølen området. Tips/innpspill mottas med takk.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.