Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei og hopp,

Jeg lurer på om noen her kan være greie å drodle litt med meg rundt hvorfor revejakta har blitt så redusert de siste tiårene :) ?

Personlig mener jeg at det kan ha en sammenheng med for lite fokus fra foreningen, lokal- og fylkeslag, samtidig som nye jegere i dag har mindre interesse fordi jakt er såpass kostbart at man i hovedsak tenker på jakt av spiselige arter som atraktivt. "Få noe igjen for pengene..." på en måte. Lokallag tilbyr jo revejakt og opplæringsjakt på rev, men jeg synes dette er ganske dyrt, i forhold til hva det bør være - for å opp interessen og holde bestanden nede.

Skrevet litt om dette på bloggen i dag også. Setter stor pris på tilbakemeldinger da jeg gjerne vil dypdykke mer i denne verden fremover.

Vil du lese innlegget kan du gjøre det her: jegerstine.no/revejakt

Hva skal til for å øke interessen for revejakt?

/Stine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revejakt har null status, gir ingen gevinst i form av kjøtt og det er vel neppe noe særlig å tjene på skinn? Da jeg vokste opp var det faktisk en del folk i bygda som jakta rev (og oter!) for å spe på inntekten. I dag er det bare JEGERE som jakter rev, og de er nok i mindretall. (JEGERE, med store bokstaver, er folk som lever og ånder for den flotte naturopplevelsen jakta er, og som ikke er spesielt opptatt av status..)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vandrefalk Jeg er veldig enig i det du skriver. Inntrykket mitt er vel nettopp det at mange i min generasjon og yngere driver med jakt som en ren "status hobby" fordi det er litt "tøft". Ihvertfall i min generasjon og yngere, MEN jeg håper og tror at de som virkelig ønsker å være JEGERE endrer seg med årene og får en økende interesse for viltforvaltningen og de fantastiske naturopplevelsene man får. Det er bare synd at man ikke har et større fokus på det under selve jegerprøvekurset synes jeg, for det er så viktig å øke kunnskapen om HVORFOR. Rovviltjakt var et kort kapittel på kurset gitt...

Det er rett som du sier og min mening er at nettopp det er hovedgrunnen til at så få fatter interesse for det i dag. Ingen økonomisk gevinst og ingen kulinarisk opplevelse = ingen "status".

Har du noen tanker rundt hva man kan gjøre for å øke interessen for dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vokste opp med mye rev rundt meg i nabolaget og har klappet reveunger som små hundevalper. Og jeg leste for mye indianerbøker og forsøkte  meg høyst illegalt som 12-åring med snarefangst - heldigvis uten større suksess. Det ble vel ennå mer illegalt, da luftgevær og salongrifle kom inn i bildet. Jeg holdt lav profil, da de lokale skogsarbeidere og -voktere begynte å fatte interesse. Men rev ble det ikke til, selv om jeg visste om flere revehi. Siden har jeg ikke riktig drevet med jakt. Ved hytta er det dog en stor flott rødrev som jeg ser jevnlig.

En gamling her i Ål-området driver intens reve jakt fra sovekammeret, hvor han har åte utenfor og en filt-belagt og støyfri klaff i vinduet. 20-talls rev i året?

Jeg har revepels i anorakk hetten og kan bekrefte, at det er mye bedre enn "fuskepels", så pelsen er verdt å jakte, men formentlig helt prismessig utkonkurrert fra revefarme. Jeg vet ikke hva garving vil koste, men det er kanskje mulig å gjøre selv?

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, StineHV skrev:

Jeg lurer på om noen her kan være greie å drodle litt med meg rundt hvorfor revejakta har blitt så redusert de siste tiårene :) ?

Har revejakta blitt redusert?
Reveskabben som var på 80/90 tallet satte selvfølgelig en brems på revejakta men å si at revejakta er redusert nå blir vel litt feil.
Revebestanden er stor de fleste steder i Norge nå og det selges hihunder og rovviltstøvere som aldri før. Veldig mange J&F arrangerer fellesjakter samt har åter som klubbenes medlemmer kan bruke.
Så litt usikker på hvor du har fått det fra at den jakten er så redusert!

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan berre snakke ut frå lokal kjennskap og ja jakta har blitt redusert her. Tidlegare var det eldre folk som jakta litt inimellom og unge som hadde tid til å sitje på åte, men no er det nok heilt vekke. Gamlingane er vekke og unge i dag driv med jakt på kjøtvilt. Kanskje det hadde vore ein ide å koble samanhengene mellom småvilt og jakt på rev meir? I tillegg er det jo faktisk ok økonomi i å jakte rev (dersom du ser vekk frå timetal). Kunne tenkt meg å jakta rev men har ikkje tid til det..............

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og jaktkompisen min jakter rev hele året med stor glede. Når hjortejakta for vår del kun er et par korte måneder på høsten er det veldig moro å få tilfredsstilt jaktsuget med revejakt resten av året. Revejakta gir naturopplevelser, trenger lite planlegging dvs vi kan finne ut nå at vi har lyst til å stikke ut i kveld. Vi driver lokkjakt og har avtale med 6-7 grunneiere.  En bonus er det jo å vite at det gavner øvrig vilt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg så nettopp revepelsen spasere over jordet tett ved hytta  her sen ettermiddag. En stor flott rev med fin pels og dermed formentlig ved god helse og fôrstand. Ikke så merkelig for område kryr av harer. Jeg ser dem ikke så ofte her om vinteren i den hvite snø, men så dog en tidligere på ettermiddagen i snøkavet under sledetur. Hundene ble svært opphisset og satte i full fart. 

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse tilbakemeldinger fra ulike kanaler. Inntrykket jeg får er at fokuset på revejakten varierer stort i distriktene, så det er ulike meninger om at det faktisk er reduksjon på denne jakta, men - det skal visst nok ha vært utført tellinger de siste 30 årene som "beviser" dette. Regner med at det da er i snitt over hele det landstrakte, men tallene taler visst nok sitt. Med den økte bestanden står reven alene for mer enn 70% av all reirplyndring. Særlig er det lirypa som får lide, men også skogsfugl.

Nok om det - revejakt bør jo uansett formidles som en positiv jaktform. En spennende, givende og fornuftig jaktform - og ikke minst at det er relativt lett tilgjengelig. Det burde ihvertfall ikke være mindre attraktivt å drive revejakt om man skal vektlegge opplevelsen og spenningen. Så lenge man snakker om meningsfylt og fornuftig jakt så synes jeg man bør ha like mye fokus på rovvilt som annen jakt i alle distrikter i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større satsning på det i nabokommunene her vet jeg. Ikke at det er enormt, men lokalt i Oslo og Bærum er det ikke mye. Jeg vil jo tro at det er enklere ute i distriktene fordi bystrøk har mindre tilgjengelige terreng og grunneiere har nok av henvendelser ettersom det er lite terreng ift. antall jegere. Kanskje har "byjegere" også en annen holdning for alt jeg vet - ref. "statusjegere". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, StineHV skrev:

 Kanskje har "byjegere" også en annen holdning for alt jeg vet - ref. "statusjegere". :)

Mye handler om størrelse på terreng om man skal bedrive annet enn åtejakt. Rovviltstøvere trenger litt plass for å gjøre jobben sin.

Åtejakt i seg selv er jo også lettere litt utenfor tettsteder mtp åteplasser, sikker bakgrunn samt muligheter til å ha bu man kan sitte i!
Er jo ikke flust med låver og gamle uthus man får disponere som åtejeger om man bor i Oslo eller Bærum. Man trenger ikke å dra lengre enn til Fetsund
for å se hvor mye enklere det blir.
Vi var en gjeng som jaktet mye rev på 90 tallet og litt ut på 2000 tallet.
Tror vi jakta i Oslo/Bærum ca.0 ganger.
Og jeg bor i Oslo. Eneste rovviltjakta jeg bedrev i Oslo var grevlingjakt med hund.
Og alt på oppdrag fra Viltnemd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.