Gå til innhold
  • Bli medlem

Breen på Finse


Olaf92

Anbefalte innlegg

Hejsa,
Mig og et par kammerater skal på vandretur i Norge i august. Vores plan er at flyve til Bergen og så tage toget til Finse og gå derfra.
Vi er i tvivl om det vil være muligt at klatre over breen? Håber i kan hjælpe.
Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Olaf92 skrev:

Hejsa,
Mig og et par kammerater skal på vandretur i Norge i august. Vores plan er at flyve til Bergen og så tage toget til Finse og gå derfra.
Vi er i tvivl om det vil være muligt at klatre over breen? Håber i kan hjælpe.
Mvh Olaf

Hvis det er Hardangerjøkulen du tenker på så er det fullt mulig å krysse denne og du trenger ikke å klatre for å komme deg på den. Det er vel ca 5km å gå fra Finse til selve breen, og det er markerte stier.
Hvis dere har liten erfaring, eller kunnskap, med ferdsel på bre bør dere slutte dere til en guidet gruppe. Isbreer kan være farlige hvis man ikke vet hvor man skal gå. I tillegg er det fornuftig med ferdigheter for redning dersom en skulle være uheldig å falle ned i en sprekk.

Forøvrig et veldig fint område, og jeg tror dere kommer til å få en fin tur!

http://finse1222.no/nb/aktiviteter/brevandring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for det hurtige svar!
Vi har ikke før vandret på isbreer, men er alle i god form og har før besteget mellemstore bjerge. Vil det være uforsvarligt at forsøge uden guide hvis vi tager forholdsregler og medbringer det nødvendige udstyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Olaf92 skrev:

Tak for det hurtige svar!
Vi har ikke før vandret på isbreer, men er alle i god form og har før besteget mellemstore bjerge. Vil det være uforsvarligt at forsøge uden guide hvis vi tager forholdsregler og medbringer det nødvendige udstyr? 

Jeg er ikke brefører, og har lite erfaring med ferdsel på bre, så det kan være noen mer erfarne kommer med et bedre og mer riktig svar. Jeg selv ville ikke begitt meg ut på brevandring med mindre jeg var i følge med brefører eller fulgte en nylig etablert sti. Breen er i konstant bevegelse og kan være uforutsigbar. Det kan være usynlige hull med 20-30 meter fall, og noen steder elver under breen. Det vil nok være steder på breen som er farligere enn andre, og områder som er fullstendig trygge og uten risiko. Noen at momentene er generelle, mens andre krever lokalkunnskap eller ferdigheter til å lese breen.

Det er jo selvsagt mulig å lære seg hvordan en ferdes trygt på bre, men jeg vil påstå det er uforsvarlig å vandre på isbre uten å tilegne seg slik kunnskap på forhånd, eller uten brefører. Det kan godt være dere lærer nok bare ved å delta på en fellestur, det vet jeg ikke noe om, men jeg ville ikke risikert livet for å spare 650kr per person for en dagstur.

Uansett hva dere faller på å gjøre er det nok fornuftig å skaffe seg kunnskap om ferdsel på bre. Kanskje noen andre kan anbefale noen ressurser?

Om dere har lyst å utvide horisonten så arrangerer Den Norske Turistforening kurs i ferdsel på bre. Det krever naturligvis et litt større budsjett, men jeg deler det likevel: https://www.dnt.no/aktiviteter/?categories=course&category_types=brekurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mange tak for al informationen! 
Du har ret i at det ikke er værd at satse liv og lemmer for at spare lidt penge, og det vil formentlig koste væsentligt mere at købe udstyr alligevel. Jeg er mere nervøs for om tempoet vil være lidt lavt for os på den fellestur du linker til. Har du et bud på hvor langt op på selve jøkulen man kommer med sådan en tur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Olaf92 skrev:

Ok, mange tak for al informationen! 
Du har ret i at det ikke er værd at satse liv og lemmer for at spare lidt penge, og det vil formentlig koste væsentligt mere at købe udstyr alligevel. Jeg er mere nervøs for om tempoet vil være lidt lavt for os på den fellestur du linker til. Har du et bud på hvor langt op på selve jøkulen man kommer med sådan en tur?

Nei. Det vet jeg ikke. Send en mail eller ring. Finse 1222 kan sikkert hjelpe deg også. Nå skal det sies at breen fint kan betraktes fra bunnen, og blåis er nesten like vakkert uten å klatre i det! Det er veldig mange fine steder å slå leir i området rundt. 

Post gjerne oppdateringer om du finner ut noe. Det kan jo være til nytte for andre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 10.47, Olaf92 skrev:

Vi har ikke før vandret på isbreer, men er alle i god form og har før besteget mellemstore bjerge. Vil det være uforsvarligt at forsøge uden guide hvis vi tager forholdsregler og medbringer det nødvendige udstyr? 

Ja punktum. Ikkje gå på bre dersom du aldri har gjort det og har naudsynt kompetanse (som er like viktig som rett utstyr). 

Sjekk her:

https://www.ut.no/tur/2.3874/

ring til DNT og spør om det er mogleg å gå opp til jøkelhytta, då kjem dåke ganske høgt. 

Endret av josteink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 11.51, Olaf92 skrev:

Ok, mange tak for al informationen! 
Du har ret i at det ikke er værd at satse liv og lemmer for at spare lidt penge, og det vil formentlig koste væsentligt mere at købe udstyr alligevel. Jeg er mere nervøs for om tempoet vil være lidt lavt for os på den fellestur du linker til. Har du et bud på hvor langt op på selve jøkulen man kommer med sådan en tur?

Det er jo ikke om å gjøre å sette fartsrekord over isen :) så tempoet er nok helt fint. 

Det er jo som regel mennesker i samme ærende som går der. 

Og det kan til og med bli hyggelig sosialt med å henge seg på et taulag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen tak for alle svarene :) 
Vi vil selvfølgelig ikke kaste os ud i noget der er uforsvarligt.
 

Sitat

Ja punktum. Ikkje gå på bre dersom du aldri har gjort det og har naudsynt kompetanse (som er like viktig som rett utstyr). 

Sjekk her:

https://www.ut.no/tur/2.3874/

ring til DNT og spør om det er mogleg å gå opp til jøkelhytta, då kjem dåke ganske høgt. 


Det var lige præcis noget som ruten du linker til jeg søgte efter!
Vi kontakter dem når vi er tættere på vandreturen, og hører om ruten er kvistet, og om vejrforholdene er ok.

Jeg har skrevet en email til 1222 Finse og spurgt til deres tur.

Jeg har desuden bestilt Breboka på biblioteket, og håber den kan gøre mig lidt klogere på brevandring, og hvilke ting man skal være opmærksom på.

Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hermed opdatering fra Finse1222:

Sitat

Hei !

Takker for henvendelsen og sender vår standardbekreftelse som info (se under) .

Våre turer går i brearmen som heter Blåisen på kartet, vi går ikke opp mot toppen av breen da det ikke er nok tid på en slik tur.

Ta kontakt og vi vil bekrefte om vi fortsatt har ledig  den aktuelle dagen.

 

Mvh

Kjell Magne Tangen

99 33 12 22

 

 

VELKOMMEN TIL FINSE

VI BEKREFTER DERES BESTILLING PÅ BRETUR  FOR  XX  PERSONER, XX  AUGUST  MED START KL 11.05 FRA FINSE JERNBANESTASJON .
 
OPPMØTE PÅ VENTEROMMET FINSE JERNBANESTASJON. 
FINT OM DE SOM ALLEREDE ER PÅ FINSE ELLER HAR KOMMET MED ETT TIDLIGERE TOG KOMMER I GOD TID (5-10 MIN) 
 
BESTILLINGEN ER BINDENDE.
 
AVBESTILLINGS/ENDRINGS FRIST ER xx. SEPTEMBER INNEN KL 1800.

NB !  Vi ber om at vi får tilsendt mobilnummer du/dere vil treffes på i tidsrommet før og under deres opphold på Finse-.  I tillegg ankomsttid ev. overnattingssted på Finse.

SVAR PÅ NOEN SPØRSMÅL DU KANSKJE HAR:
 
NÅR SKAL JEG MØTE OPP?

Breføringen på Finse arrangeres og gjennomføres av aktivitetsfirmaet Jøklagutane AS. Turene går i utgangspunktet daglig i sommersesongen.                                                                                                       
Normalt starter breturene kl 11.05  fra Finse Jernbanestasjon, oppmøte på venterommet.

Turene varer 6-7 timer.


HVA KOSTER BRETUREN?
Pris pr person NOK : 650.-  som dekker guide , nødvendig breutstyr og forsikring.
 
Betaling foregår ved fremmøte, kontant eller med bankkort .
 
HVA SKAL JEG TA MED?
Bekledning må være heldekkende, husk lue og hansker eller votter . Sko av solid type.  Været skifter fort på Jøkulen, regn / vindtette klær anbefales.
 
Mat og drikke medbringes for turen, solbriller anbefales.
 
  
HVORDAN SKAL JEG KOMME MEG TIL FINSE?
Første tog fra Bergen ankommer Finse stasjon  kl 10.18
 
Første tog fra Oslo ankommer Finse stasjon kl 11.01 
Siste tog retning Oslo går fra Finse stasjon  kl 18.20 og  kl 19.13
 
Siste tog retning Bergen går kl 19.34
 
Ang rutetider på togene se ellers   www.nsb.no 
 
Se ellers vår hjemmeside på :   www.joklagutane.no 
 
 
Med vennlig hilsen
 
Kjell Magne Tangen
 
Tlf: 95 90 53 53
 
Mob : 99 33 12 22
 
[email protected]

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.