Gå til innhold
  • Bli medlem

Cumulus Panyam 600, for bra til å være sant?


sovelenge

Anbefalte innlegg

Annonse
3 timer siden, sovelenge skrev:

Her får du altså 600g dun (tot vekt 1 kg) 850 cuin til ca 3000 kr. Nå har jeg sett på soveposer i noen timer, og det er altså halve prisen av tilsvarende poser. Så da må jeg nesten bare høre hva deres syntes?

 

Det er generellt mye uetisk dun i dette markedet. Nå har jeg ikke sjekket dette merket spesielt, men det er ofte en sammenheng mellom pris og hvilken måte dunen er plukket, og når de ikke reklamerer spesielt med at de har etisk dun kan man være rimelig sikker på at dunen er plukket fra levende gjess. Personlig ville jeg i hvert fall spurt etter hvilken policy produsenten har på dette området før handel.. Jeg spurte en engelsk produsent om det samme en gang og fikk aldri svar og dermed ingen handel..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til den posen er jo Warmpeace Viking 600. Dog 600 fillpower (mulig dette skiller seg fra amerikansk cuin), og andedun, men vekten er ikke særlig mer enn 1100g for str reg og prisen er 2200kr hos Hektapåtur. I beskrivelsen til den posen står det at dunproduksjonen er etisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Cumulus panyam 450 som jeg er veldig tilfreds med, den bruges i Norge om høsten, og i Danmark om vinteren.

Uden at kunne finde de gamle innleg, så mener jeg at det tidligere har været diskuteret hvor deres dun kommer fra, og det skulle være fra slagtedyr til konsum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sovelenge skrev:

http://www.backpackinglight.dk/product_info.php?cPath=89&products_id=251

Her får du altså 600g dun (tot vekt 1 kg) 850 cuin til ca 3000 kr. Nå har jeg sett på soveposer i noen timer, og det er altså halve prisen av tilsvarende poser. Så da må jeg nesten bare høre hva deres syntes?

 

Må jo være enig i at dette ser helt magisk, fantastisk ut for pengene. 600g 850 cuin dun og en comf temp på -6? Den er det ikke mange som slår. Usikker på hvor i prosessen disse folka sparer penger, men warmpeace er vel fra samme land og de lager jo også mistenkelig billige poser så kanskje de har tilgang til eldre bestmødre som syr soveposer for 50øre i timen eller noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Må jo være enig i at dette ser helt magisk, fantastisk ut for pengene. 600g 850 cuin dun og en comf temp på -6? Den er det ikke mange som slår. Usikker på hvor i prosessen disse folka sparer penger, men warmpeace er vel fra samme land og de lager jo også mistenkelig billige poser så kanskje de har tilgang til eldre bestmødre som syr soveposer for 50øre i timen eller noe. 

Selv om navnet ditt tilsier at en viss union fremdeles eksisterer så er jeg ganske sikker på at det politisk korrekte i denne situasjonen er å skille mellom Tsjekkia og Polen som to selvstendige, demokratiske, land. Jeg har sjekket med bestemødrene i begge land. Ingen av dem ble fornærmet av din fremstilling av deres lavtlønnede stilling, så ingen skade skjedd der.

Forøvrig er jeg helt enig, mye pose for pengene. Jeg hadde sikkert valgt Cumulus hadde det ikke vært for at en ikke har norsk reklamasjonsrett på netthandel fra utlandet (mva tilkommer også).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prebb skrev:

Selv om navnet ditt tilsier at en viss union fremdeles eksisterer så er jeg ganske sikker på at det politisk korrekte i denne situasjonen er å skille mellom Tsjekkia og Polen som to selvstendige, demokratiske, land. Jeg har sjekket med bestemødrene i begge land. Ingen av dem ble fornærmet av din fremstilling av deres lavtlønnede stilling, så ingen skade skjedd der.

Forøvrig er jeg helt enig, mye pose for pengene. Jeg hadde sikkert valgt Cumulus hadde det ikke vært for at en ikke har norsk reklamasjonsrett på netthandel fra utlandet (mva tilkommer også).

Aiai, se derja, jeg tok dette fritt etter hukommelsen og mente begge var fra Polen, men det var de ikke. Uansett godt å høre at bestemødrene ikke ble fornærmet, det ville vært veldig trist da de åpenbart er gode på å sy soveposer! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurgte for cirka et år siden Cumulus om deres etiske kodeks og de svarede ved at sendte et certifikat som skulle bevise at dunene kommer fra en forsvarlig produktion (slagtedyr). Jeg ved desværre ikke nok om certificering af dunproduktion til at vide hvor meget man skal stole på det - men fabrikken lover i hvert fald at det er ok. Jeg fik dog ikke lige spurgt om de betaler bestemødrene en ordentlig løn :) 

Jeg endte med at købe en Teneqa 700 og den er jeg virkelig tilfreds med. Den er god og varm og komprimerer rigtig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor det er så uventet at cumulus kan levere til lavere pris. Ingen distributør eller butikk som skal sitte igjen med avanse. Ikke noe å si på verken dunkvalitet eller materialer benyttet. 

Ikke sjekket i det siste, men mener å huske at prisen var ink polsk moms. I så tilfelle trekkes jo denne fra før norsk moms blir lagt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Cumulus panyam 450 og er meget fornøyd med denne. 

Får sikker poser med bedre finish, men for meg er den perfekt i forhold til størrelse og matrialer. 

Varm er den også, sover ute under åpen himmel i -10 med litt klær uten store problemer, men jeg er som en radiator i forhold til varmeutvikling =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Björn skrev:

Den liknar väldigt mycket på Western Mountaineering Versalite, när det gäller siffrorna. Något tyngre. Kanske kan mer kvar i plånboken kompensera det? :-)

http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/extremelite-series/versalite/

Har testet min Versalite til -13 (med STS Reactor), så temp ratingen til WM skal ikke være så gærn, så da skulle man vel tro at Cumulus posen skulle levere i forhold til spesifikasjonene som blir oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 timer siden, Walle skrev:

Har testet min Versalite til -13 (med STS Reactor), så temp ratingen til WM skal ikke være så gærn, så da skulle man vel tro at Cumulus posen skulle levere i forhold til spesifikasjonene som blir oppgitt.

Ang, Reactor. Synes du denne linerposen gir den lovete økningen i comforttemp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende linerpose men synes de ekstra gradene er temmelig oppskrytt og lett lager kuldebroer istedet. Forvent iallefall ikke mange grader ekstra. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
På 2017-03-18 den 19.45, Mareng skrev:

Ang, Reactor. Synes du denne linerposen gir den lovete økningen i comforttemp?

Ursäkta offtopic!

Om det är en Thermolite Reactor som avses så hade jag utan att blinka valt en sådan här för att öka temperaturen på min sovsäck. Vist den är mer kostsam men man får mycket mer för pengarna. Finns med dragkedja också.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/x-lite-200?gid=63&vid=6

Jag kan ge lite feedback på min första tur med trådens sovsäck. Hade bara 2 minus i tältet och 4 utanför. Sov väldigt varmt och bekvämt (underställ, strumpor och balaclava). Den är något smalare än min Western Mountaineering Ultralite long men det tycker jag är positivt. Är 183 cm lång och hade inga problem med att sova på mage.

Eventuellt så kan jag tycka att kragen kunde vara något högre monterad, alltså närmare öppningen. Upplevde dock inte att den blev fuktig av utandningsluften så det kanske inte är något problem...

Packpåsen kan jag tycka att den är lite snålt tilltagen. Den hade kunnat få vara liiite större. Har sett andra som tycker samma sak. NB, detta är inte något problem utan skall mest klassas som ett lyxproblem!

I mina ögon så är detta en kanon säck för en kvinnan som vill ha en lätt och varm sovsäck när det finns riskt för några minusgrader (3 säsong) och för en man som inte tänkt sova kallare än temperaturgränsen. För min egen del så gissar jag att gränsen går vid 7-8 minus.

Har inte studerat den med förstorningsglas men mitt intryck är att den håller samma kvalité som min WM gör.

Min gick på 2970 Sek och jag ångrar mig inte. Det är faktiskt mindre än jag betalade för min WM och hade jag vetat om Cumulus innan jag köpte den så hade jag lagt mina pengar på en Cumulus iställer för en WM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den cumulus-saken ser jo utmerket ut! Men prisen er jo over det dobbelte av STS reactor extreme... brukte sistnevnte natt til i går inni en ME Xero 550 som nok begynner å dra på årene. Funket utmerket ned til -10, ble faktisk litt i varmeste laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2017 den 19.45, Mareng skrev:

Ang, Reactor. Synes du denne linerposen gir den lovete økningen i comforttemp?

Har en mistanke om at de gradene som blir oppgitt kanskje oppnås når omgivelses temperaturen er såpass høy at lineren i seg selv kan fungere alene som pose..

Så mtp de temperaturene jeg har brukt Reactor lineren i, (10 grader pluss og ned) så kan jeg ikke gå god for det den lover i tempøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.