Gå til innhold
  • Bli medlem

Om de første fotturistene på Hardangervidda


Tom42

Anbefalte innlegg

I det minste  jeg har hvert fall en bok om Hardangervidda med meg

Sitter "værfast" i Spania.  Ute nærmer gradestokken seg de 20+, og det er snart på tide og iføre seg en lettere makko - som kalles shorts.

Men jeg har da i det minste en bok med meg:  "Fjellfolkets rike - Folk og virke på Hardangervidda", skrevet av Lidvard Hytta.  En bok som tar for seg alt fra de første menneskene til dagenes som frekventerer vidda. 

Og akkurat nå er jeg kommet til del 2 som heter:  "Fotturistene kommer".  Og denne delen starter med en uttalelse fra 1908 skrevet av Artur Battagel.  En uttalelse som vel har en like stor gyldighet i dag.

 "Vi som går i fjellet er noen raringer.  Vi sliter oss i hel, blir gjennomvåte og dødstrette.  Av og til blir vi overrumplet av snøen, eller faller ned fra fjellvegger - og gjør det samme opp og opp igjen".

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg har også lest at i gamledager (husker ikke når) ble slik fjellområder sett på som "bortkastet areale".

Ikke vokste det skog der, ikke var det mye mat å finne, ikke var var jorden egnet til å dyrke og værfoholdene var dårlige. Unyttige områder med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg har også lest at i gamledager (husker ikke når) ble slik fjellområder sett på som "bortkastet areale".

Ikke vokste det skog der, ikke var det mye mat å finne, ikke var var jorden egnet til å dyrke og værfoholdene var dårlige. Unyttige områder med andre ord.

Det er nok ikke helt riktig. Det blir sagt at dersom du skulle velge mellom å arve gården eller rettighetene i fjellet valgte de fleste fjellet, fjellet ga både kjøtt, fisk og beitearealer. 

 

Som skikkelig lokalpatriot må jeg få skryte av to av våre første fotturister Jonas Prahm og Christisn Boeck, begge fra Kongsberg. Keilhau, han som målte høyden på Rjukanfossen og besteg Gaustatoppen var også bosatt på Kongsberg  

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, eirikw skrev:

Det er nok ikke helt riktig. Det blir sagt at dersom du skulle velge mellom å arve gården eller rettighetene i fjellet valgte de fleste fjellet, fjellet ga både kjøtt, fisk og beitearealer. 

 

Som skikkelig lokalpatriot må jeg få skryte av to av våre første fotturister Jonas Prahm og Christisn Boeck, begge fra Kongsberg. Keilhau, han som målte høyden på Rjukanfossen og besteg Gaustatoppen var også bosatt på Kongsberg  

EirikW

Valg mellom gard og dyrgrav.

På side 28 i nevnte bok står det.  Sitat: 

"Seger fortel at de langt attende i tida helt dyregravene og veidestadene innpå Vidda jamngode med bra gardar heime i bygda.  Eg har såleis høyrt fortalt frå Uvdal at mannen på ein av dei største gardane der hadde to søne.  Den eine skulle få erva garden og den andre dyregravene inne på Vidda.  Den eldste hadde valet og han tok dyregravene".  (Tov Flatin)

----------------

Og for egen del;  leting etter flere dyregraver vil ha prioritert på høstens tur på Hardangervidda. 

58c970887438c_3a(480x640).jpg.e37d3e39826e044d736ad6eb2089acd4.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.