Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyfjellsklatring i Jotunheimen etter kurs


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle spørre her siden dere kanskje har kjennskap til rutene.

I sommer kommer jeg og min klatrepartner til å ta et kurs i høyfjellsklatring med fokus på klatring på egne sikringer (ikke fokus på bre eller liknende). Kurset går i Hurrungane så kan hende vi går Store Austanbotntind/Storen eller andre turer på samme nivå, som en del av kurset. Etter dette vil vi gjerne prøve oss på noe teknisk i Jotunheimen, iallfall på sikt. Fra før av har vi hatt isklatrekurs og klatret en del is over vintersesongen.

Planen er at vi først gjør en del tørrtrening på crag, deretter en tur til Nissedal for å ticke Via Lara og kanskje noen andre ruter der. Vi har lyst til å prøve oss på nordveggen av Glittertind. Kurset er i juli så kan hende vi ikke rekker det før toppskavlen vokser seg for stor ut på høsten? Tenkte den var safe som første valg av teknisk klatring over flere taulengder på egen hånd siden den for det meste er klatring på grad 3 og 4. 

Er det noen andre eller bedre forslag? Nordvesteggen til Galdhøpiggen ser jo også grei ut? Jeg har føreren for Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordveggen på Glittertind er nok innafor, men dere får huske at selv med relativt tydelig ruteføring så er det å lese fjellet og velge riktig vei ofte den største utfordringen på slike ruter når man står oppi der. Via Lara, Austabotntind fra sør eller normalruta eller opp Storen via normalrutene, er alle ruter som ikke krever rutefinning og det er ruter som har veldig fast fjell til å være Jotunheimen. I starten ville jeg anbefalt noe litt kortere som gir høyfjellsklatring, mens som er lettere å lese og ta retrett fra, så dere samler erfaring gradvis..

Noen forslag:

Skagastølstraversen fra Nord til Storen

Nordvestveien på Storen

Søre Dyrhaugstind fra Bandet

Austabotntraversen med avslutning opp Søreggen direkte

Nåle (ved Skardstind) Sørøsthjørnet

PS: I Nissedal vil ruter til venstre for Via Lara som Sternscnuppe og Reven være fine. Og kanskje klassikeren Mot Sola etterpå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, PTG skrev:

Skagastølstraversen fra Nord til Storen

Nordvestveien på Storen

Søre Dyrhaugstind fra Bandet

Austabotntraversen med avslutning opp Søreggen direkte

Nåle (ved Skardstind) Sørøsthjørnet

Tusen takk for gode og spennende forslag!

Mot Sola er vel på rundt grad 6, så tror det vil ta en liten stund før jeg kommer meg dit. Kanskje vi prøver oss på Agent Orange.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Agent Orange så klart. Den har jeg ikke klatret, men andre i Klatreklubben (som er på turklatre nivå) melder om fin rute.

Enig lurt å ha graden inne.

I Mine Notater for Sternscnuppe har jeg antydet 5'er tallet, men en tl. som noe tynt sikret (jeg var ganske fersk innen tradklatring når vi gikk den).  Mot Sola har jeg notert velsikret crux og 6- som grad.

Av mer sære ting var vi på Ånundsbufjellet og gikk ruta Zwillight Zoom. Den stod angitt med rappelfester, men hadde i virkeligheten dårlige tynne enkeltvise tyske bankebolter på standplass og på en taulengde var det 25m runout før crux på 5+ på marmorkrystaller før ny bolt. En veldig dårlig opplevelse, for psykende på det nivå vi var på da (og nå :-) ), men den har fått tilført nye og flere bolter i 2008 (?) og er nå en trygg rute, vel verdt et besøk.

Kan anbefale å ta en titt på felta nær Valle i Setesdal også, f.eks lange ruter som ikke er boltet, bl.a. i sektor "Breitmacher".

Lykke til :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søre Dyrhaugstind fra Bandet er allerede nævnt, men i Jotunheimen med de forudsætninger, som I har stillet op, er den obligatorisk. Efter afslutning af selve klatringen fortsætter man retur mod Turtagrø ad Dyrhaugsryggen med indslag af klyving undervejs. En fin tur i fantastiske omgivelser med udsigt mod Skagastølsryggen m.m..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne artikkelen beskriver noe av det som kan være greit å vær obs på for "nybegynnere" (liker ikke ordet i denne sammenhengen) rundt gradering av ruter i førere her hjemme:

https://www.norsk-klatring.no/Impulser/Debatt/Om-angst-og-gradering

Edit: Se bort fra debatten om bolting, det er ikke det jeg sikter til, men beskrivelser av rutens karakter vs en enkel gradering.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Terka skrev:

Jeg synes denne artikkelen beskriver noe av det som kan være greit å vær obs på for "nybegynnere" (liker ikke ordet i denne sammenhengen) rundt gradering av ruter i førere her hjemme:

Ja det har jeg skjønt når jeg har researchet ruter. Det er litt derfor de jeg så meg ut som utgangspunkt var ruter som virket mye lettere enn det jeg vanligvis kunne ha klatret.

Forresten, tror ikke det er noen vits i å lage en ny tråd om dette, men lurte på mest for underholdningen/dagdrømmingens skyld, er det noen fører som har ruter i nordveggen til Rondslottet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 3/16/2017 den 1.01, Thrusthamster skrev:

Forresten, tror ikke det er noen vits i å lage en ny tråd om dette, men lurte på mest for underholdningen/dagdrømmingens skyld, er det noen fører som har ruter i nordveggen til Rondslottet?

Dette er jeg og interessert i! Har aldri hørt om noen som klatrer i Rondane (løst fjell?). Men om det finnes hadde det vært supergøy å prøve. Jeg er med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.4.2017 den 23.19, Henrik Hillestad Løvold skrev:

Dette er jeg og interessert i! Har aldri hørt om noen som klatrer i Rondane (løst fjell?). Men om det finnes hadde det vært supergøy å prøve. Jeg er med!

Selv om noen har gjort det før hadde det vært litt spennende å forsøke når det tydeligvis ikke finnes noen topo eller beskrivelser av rutene. Kanskje bedre å gjøre det i en litt kald årstid så risikoen for steinras blir mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.