Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag baby


Adelheid

Anbefalte innlegg

Hei!

kan noen erfarene "småbarns teltere" hjelpe meg litt med hva som små barn kan sove på i telt i skogen fra april.

Vi skal på vår første telttur med babyen på 6 mnd. Vi voksene vet hva vi trenger og foretrekker å sove på/i . Men hva babyen trenger av underlag er vi usikker på. Vil et tynt underlag med saueskinn oppå isolere godt nok ? Tenker at han ligger i vognposen sin i teltet ( den er litt tynnere bak, enn foran )

Hva har deres babyer sovet på/i på tur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke direkte baby, men datteren her i huset brukte voksiposen sin det første året med telting. Var vel 2 år da. Vi brukte vanlig liggeunderlag pluss et saueskinn. Det holdt i godt. Vi var vel ned mot null, og kanskje litt under enkelte netter. Bruker dere for eks. bamse underlag, så er dere nok veldig "innafor" vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forrige innlegg, et ordinært underlag med saueskinn/tilsvarende oppå og så f.eks en voksipose er utmerket. Vi brukte et slikt oppsett på våre, imidlertid viktig at posen ikke er for lang slik at barna kan skli langt innover i posen i søvne, kaldere blir det også for i lang pose.

Endret av Bård B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal dere på tur, nå eller til sommeren? 

Vi hadde noen overnattinger rundt påsketider med vår da 3-4 mnd gamle datter. Brukte den gangen pulk til transport og tok rett  og slett med vognbagen i varepulken. Satt bagen på et underlag og så lå hun i vognposen sin oppi der. Vognposen hadde saueskinn i bunnen og dun over, så hun sov veldig godt. Faktisk de eneste nettene hun sov hele natten igjennom det første leveåret...

Sommertid lå hun på vanlige underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når min datter ble to år krøp hun ut av voksiposen om natten. Voksi urban går ikke an å lukke nok rundt åpningen. Med sovepose for barn sitter hun fast i hetten og ligger i posen hele natten.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Når skal dere på tur, nå eller til sommeren? 

Vi hadde noen overnattinger rundt påsketider med vår da 3-4 mnd gamle datter. Brukte den gangen pulk til transport og tok rett  og slett med vognbagen i varepulken. Satt bagen på et underlag og så lå hun i vognposen sin oppi der. Vognposen hadde saueskinn i bunnen og dun over, så hun sov veldig godt. Faktisk de eneste nettene hun sov hele natten igjennom det første leveåret...

Sommertid lå hun på vanlige underlag. 

 Vi tenker å gå på beina første tur  , men når vi etterhvert bruker sykkel så skal jeg ta med liggedelen for det var lurt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hammer skrev:

Ikke direkte baby, men datteren her i huset brukte voksiposen sin det første året med telting. Var vel 2 år da. Vi brukte vanlig liggeunderlag pluss et saueskinn. Det holdt i godt. Vi var vel ned mot null, og kanskje litt under enkelte netter. Bruker dere for eks. bamse underlag, så er dere nok veldig "innafor" vil jeg tro. 

Takk for svar , da satser jeg på denne løsningen i første om gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine små har vært med på telttur siden de var nyfødte, og vi har bestandig brukt vanlig liggeunderlag (klippet til ønsket størrelse), men med saueskinn på. Liggeunderlaget for å isolere kulden fra bakken, og saueskinnet for å varme opp. Minstemann på 3,5 bruker fortsatt sin Voksi Urban, men med fleecepose inni ved minusgrader, og holder varmen godt.  

Lykke til og god tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare føye meg til resten her: Godt, gammeldags liggeunderlag er uovertruffent og ofte undervurdert blant nymotens, fancy greier. Jeg har det alltid med som basis for både unger og voksne. Så kan man heller legge noe anna oppå der igjen. Utenom saueskinn, så er det åpenbare alternativet reinskinn, det har vi alltid brukt der ekstra varme er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker som de over skriver skumunderlag(bamse) med saueskinn oppå. Bruker voksipose urban(ull i underdelen og dun over). Han var god å varm i denne. Men han fikk til å åle seg ut av den, er som sagt over ikke mulig å stramme oppe på posen noe særlig så den er ganske åpen. 

Babyer er så lette at liggeunderlaget blir lite komprimert og holder varmen godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten hatt en Deuter little star sovepose (3sesongs), som har vært i bruk fra 2 år. Godt fornøyd. Den er til maks 130cm, og kan foldes inn og lukkes med glidelås mens barna er mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.